Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 54 Bilag 3
Offentligt
2270667_0001.png
Aarhus, d. 2. marts 2020
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Vedr. Journalnummer 2020-2326
Sendt til:
[email protected],
Med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar vedr. udkast til lov om ændring af lov om miljøbe-
skyttelse (Begrænsning af partikelforurening fra mindre fyrings-
anlæg til fast brændsel ved ejerskifte af fast ejendom)
Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne (DAPO) sender hermed sine
kommentarer som høringssvar på lovforslaget.
Lovforslagets indhold
DAPO tilslutter sig ministeriets hensigt med lovforslaget om at begrænse partikelforure-
ningen fra brændeovne ved at indføre et krav om udskiftning eller nedlæggelse af bræn-
deovne i forbindelse med ejerskifte, såfremt den eksisterende brændeovn er produceret
før den 1. januar 2003.
Den teknologiske udvikling inden for brændeovne har de seneste 15 år været enorm, og
en udskiftning af gamle brændeovne vil medføre en markant reduktion i partikeludled-
ningen fra brændeovne i Danmark. Samtidig kan danskerne fortsat gøre brug af brænde-
ovnene som et klimavenligt opvarmningssupplement ved at anvende nye og moderne
lav-emissionsbrændeovne.
DAPO finder, at ejerskiftet er et passende instrument for udskiftning, idet der i forbindel-
se med huskøb ofte finder investeringer sted, såsom reparationsarbejde, lovliggørelse,
nye installationer, osv. Derudover kan brændeovnens alder og effektivitet blive et para-
meter for kommende hussalg og kan således medvirke til at inspirere nuværende huseje-
re til at investere i en mere effektiv brændeovn, da det vil være et positivt element i et
kommende hussalg. På den måde vil udskiftningen kunne accelereres yderligere.
DAPO
foreslår,
at ministeriet i sin kommunikation vedrørende lovforslaget gør opmærk-
som på mulighederne for at få økonomisk støtte i form af den aktuelle skrotningspræ-
mieordning, der omfatter brændeovne fra før 1995.
Side
1
af
4
L 54 - 2020-21 - Bilag 3: Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovnes præsentation fra foretræde 4/11 og høringssvar
2270667_0002.png
Lovforslagets specifikke elementer
Lovforslagets implementering
Den konkrete måde, lovforslaget foreslås implementeret på, skygger dog for vores vur-
dering af det samlede lovforslag. Ud fra lovforslagets formulering stiller DAPO sig særde-
les kritisk i forhold til den specifikke implementering via bekendtgørelse, baseret på en
meget generel lovhjemmel, der bemyndiger ministeren. Ud fra det beskrevne er der i
vores optik ikke meget, der afskærer ministeren fra yderligere ændringer og stramnin-
ger uden at skulle inddrage Folketinget i fremtiden.
Der skrives konkret i bemærkningerne, at:
1)
”De
af lovforslaget udmøntede regler kan skærpes for yderligere at øge udskift-
ningen af fyringsanlæg, hvis det
vurderes nødvendigt…” side 4
.
2)
”Konkret foreslås
bemyndigelsen i første omgang at blive udnyttet til at fastsætte
krav om udskiftning af brændeovne og pejseindsatse, som er produceret før den
1. januar 2003” (side 10).
3)
”Andre
typer af fyringsanlæg, såsom brændekedler, pillefyr, halmfyr, mv. vil såle-
des ikke blive omfattet af udskiftningskravet i den første udmøntning af bemyn-
digelsen”
side
.
4)
”Bemyndigelsen
rummer mulighed for dels at skærpe det fastsatte alderskrav el-
ler alternativt at fastsætte et partikeludledningskrav, dels at fastsætte krav om
udskiftning af andre typer af fyringsanlæg, hvis det vurderes miljø- eller
sundhedsmæssigt nødvendigt…” (side 12).
Når der er i bemærkningerne samtidig lægges op til nye tiltag, der ikke er yderligere be-
skrevet, mener vi, at det sætter både producenter og borgere i en uklar situation, hvor
investeringer i brændeovne, skorstene og ny teknologi, herunder ikke mindst udgifter til
nye dokumentationskrav, ikke får den rette, brede politiske behandling i fremtiden, men
udelukkende kan indføres administrativt.
DAPO
opfordrer
til, at lovforslaget på den baggrund bør specificeres yderligere, så nye
stramninger i udgangspunktet kræver fornyet behandling i Folketinget.
Fritagelse af indmurede pejseindsatse
Der lægges i lovforslagets bemærkninger op til at fritage flere typer af fyringsanlæg. Det
kan der være gode grunde til, men DAPO mener ikke, at det er nødvendigt at fritage ind-
murede pejseindsatse, idet de ikke er væsentlig dyrere at udskifte end en fritstående
brændeovn.
DAPO vil derfor
foreslå,
at ministeriet genovervejer denne fritagelse.
Side
2
af
4
L 54 - 2020-21 - Bilag 3: Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovnes præsentation fra foretræde 4/11 og høringssvar
2270667_0003.png
Klagemulighed
I lovforslagets bemærkninger gøres det klart, at der ikke vil være klagemuligheder for
borgerne:
”Samtidig
vil adgangen til at klage over Miljøstyrelsens afgørelser til miljømini-
steren blive afskåret i medfør af lovens § 80, stk. 2.”
(side 28).
DAPO mener grundlæggende, at det er en forvaltningsmæssig uskik ikke at give borgerne
mulighed for at klage over afgørelser, især når der kan være udfordringer med at sikre
den korrekte dokumentation, eller der opstår tvist om, hvorvidt dokumentationen er
fyldestgørende eller ej. Når der samtidig lægges op til løbende justering af regler og do-
kumentationskrav, så fører det til en dårlig retsstilling for borgeren.
DAPO vil derfor
opfordre
ministeriet til at genoverveje og forklare, om der reelt er objek-
tive årsager til at miljøbeskyttelseslovens mulighed for at beslutte, at afgørelser ikke skal
kunne påklages, bør anvendes her.
Forslag til yderligere tiltag
Som ved tidligere lejligheder vil DAPO gerne gøre opmærksom på en række tiltag, der
yderligere kan forbedre danskernes brug af brændeovne, undgå nabogener, og sikre kor-
rekt afbrænding. Blandt disse tiltag er:
1. Uddannelse af brændeovnsejere for at sikre korrekt fyring.
En væsentlig
del af partikeludledningen kommer i dag fra brugerens forkerte optænding,
påfyring, luftregulering mv. DAPO opfordrer derfor ministeriet til i samarbej-
de med branchen og landets skorstensfejere at opbygge et obligatorisk for-
melt uddannelseskursus i optænding m.v. for nye brændeovnsejere. Et sådan
kursus bør udføres sammen med brugerne af brændeovnen efter installation
og ved den efterfølgende inspektion af opsætningen af brændeovnen. Der-
med optimeres både skorstensfejerens rolle som rådgiver og inspektions-
myndigheder, samt at den personlige indsats for at reducere partikeludled-
ning forbedres. Branchen stiller sig til rådighed for yderligere konceptudvik-
ling og implementering af ordningen.
2. Fortsættelse af skrotningspræmieordningen
på brændeovne ældre end
1995. På nuværende tidspunkt er 72 pct. af de afsatte midler anvendt, hvor-
for man politisk bør overveje at tilføre flere midler til puljen for at accelerere
udskiftningen af ældre brændeovne. Endvidere opfordrer DAPO til, at alders-
grænsen for skrotningspræmien hæves til 2003 for at skabe overensstem-
melse med nærværende lovforslag. Det kan med fordel overvejes at hæve
årstallet op mod 2008.
3. Anvende tekniske løsninger
til at forbedre forbrænding og reducere parti-
keludledningen, så som foring af skorstenen og montering af røgsuger for at
Side
3
af
4
L 54 - 2020-21 - Bilag 3: Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovnes præsentation fra foretræde 4/11 og høringssvar
2270667_0004.png
sikre optimalt skorstenstæk og korrekt forbrænding til gavn for miljøet. Fil-
terløsninger har indtil nu reelt ikke vist sig rentable, men et dansk udviklet
elektrostatisk filter blev i efteråret 2019 klar til lancering på markedet, og
udviklingen på området bør følges.
4. Landsdækkende luftmålinger af den samlede forurening.
DAPO opfordrer
ministeriet til at iværksætte landsdækkende undersøgelser af den eksakte
partikeludledning og specifikt kilderne til partikelforureningen. DAPO fore-
slår, at ministeriet iværksætter luftundersøgelser som den Københavns
Kommune har iværksat for at identificere kilderne til luftforurening. En så-
dan undersøgelse bør foreligge, inden man skrider til yderligere foreslåede
tiltag som f.eks. kommunale forbud mod brændeovne.
5. Øget adgang og pligt til udstedelse af fyringsforbud.
Kommunerne bør give
skorstensfejermestre forøget adgang og pligt til at udstede fyringsforbud til
de få brændeovnsbrugere, der på grund af uhensigtsmæssig fyringsadfærd er
kilde til en meget stor del af forureningen og de lokale røggener.
Lovforslagets politiske behandling
DAPO opfordrer til, at der vedtages en endelig lov, baseret på størst muligt Folketings-
flertal for at sikre en stabil og forudsigelig regulering for de danske brændeovnsejere og
de danske brændeovnsproducenter.
Afsluttende bemærkninger
DAPO ser frem til at følge Folketingets behandling og ser frem til samarbejdet om at sikre
en smidig implementering, herunder information om aldersbestemmelse af danskprodu-
cerede brændeovne.
DAPO stiller sig gerne til rådighed for yderligere kommentarer og eventuelle spørgsmål.
Med venlig hilsen
Carsten Bach
Formand for DAPO
Side
4
af
4