Udvalget for Forretningsordenen 2020-21
L 53 Bilag 1
Offentligt
2265618_0001.png
Dato:
Kontor:
21. oktober 2020
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Nanna Therkelsen
Sagsnr.: 2020-759-0161
Dok.:
1674539
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
Forslag til lov om undersøgelse af visse forhold vedrørende
Forsvarets Efterretningstjeneste
I. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 8. oktober 2020 til den 19.
oktober 2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner mv.:
Aarhus Retshjælp, Advokatrådet, Akademikerne (AC), Alternativet, Amne-
sty International, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsretten, Ase
Lønmodtager, Centralorganisationernes Fællesudvalg, CEPOS, Civilstyrel-
sen, Danmarks Frie Fagforening, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Fol-
keparti, Dansk Industri, Dansk Journalistforbund, Danske Advokater, Dan-
ske Medier, Danske Regioner, Datatilsynet, De Frie Funktionærer, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskeret-
tigheder, Den Særlige Klageret, Den Uafhængige Politiklagemyndighed,
Det Faglige Hus, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet, Det Kon-
servative Folkeparti, Det Radikale Venstre, DIGNITY
Dansk Institut mod
Tortur, Direktoratet for Kriminalforsorgen, DJØF, Dommerfuldmægtigfor-
eningen, Domstolsstyrelsen, Enhedslisten, Foreningen af Offentlige Ankla-
gere, Foreningen af Statsadvokater, Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
FTF, Færøernes Landsstyre, Gadejuristen, Grønlands Landsret, HK Kom-
munal, HK Landsklubben for Politiet og Anklagemyndigheden, HK Lands-
klubben Danmarks Domstole, Højesteret, IBIS, Institut for Menneskeret-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
tigheder, Institut for Samfund og Globalisering, Roskilde Universitet, Insti-
tut for Statskundskab, Københavns Universitet, Institut for Statskundskab,
Syddansk Universitet, Institut for Statskundskab, Aalborg Universitet, In-
stitut for Statskundskab, Aarhus Universitet, International Rehabilitation
Center for Torture Victims, Juridisk Institut, Syddansk Universitet, Juridisk
Institut, Aalborg Universitet, Juridisk Institut, Aarhus Universitet, Juridisk
Videnscenter, Københavns Universitet, Justitia, KL, Kommunale Tjeneste-
mænd og Overenskomstansatte, Kraka, Kristelig Fagforening (Krifa), Kø-
benhavns Retshjælp, Landsforeningen for beskikkede advokater, Fagbevæ-
gelsens Hovedorganisation (FH), Liberal Alliance, Lederne, Ligebehand-
lingsnævnet, Naalakkersuisut, Nordisk Ministerråd, Nye Borgerlige, Of-
fentligt Ansattes Organisationer, Politidirektørforeningen, Politiforbundet,
Procesbevillingsnævnet, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden,
Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigspolitiet, Rigsrevisionen, samtlige byretter, samtlige kommu-
ner, samtlige ministerier, samtlige regioner, Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti, Sorenskriveren på Færøerne, Stats- og Kommunalt Ansattes For-
handlingsfællesskab, Familieretshuset, Sø- og Handelsretten, Tinglysnings-
retten, Venstre, Veron, Vestre Landsret og Østre Landsret.
II. Høringssvarene
1. Indledning
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Akademikerne, Civilstyrelsen, Danske Advokater,
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Danske Regioner, Datatilsynet, Den
Uafhængige Politiklagemyndighed, DJØF, Den Danske Dommerfor-
ening, Domstolsstyrelsen, Erhvervsministeriet, Familieretshuset, For-
handlingsfællesskabet, Forsvarsministeriet, Institut for Menneskeret-
tigheder, Klima-, Energi og Forsyningsministeriet, Ligebehandlings-
nævnet, Miljø- og Fødevareministeriet, Politiforbundet, Procesbevil-
lingsnævnet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsrevisionen,
Skanderborg Kommune, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Ve-
stre Landsret og Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringsvar.
Samtlige høringssvar er vedlagt.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
2
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
Civilstyrelsen, Danske Regioner, Den Uafhængige Politiklagemyndig-
hed, Domstolsstyrelsen, Erhvervsministeriet, Familieretshuset, Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet, Ligebehandlingsnævnet, Miljø- og
Fødevareministeriet, Politiforbundet, Rigsadvokaten, Rigsrevisionen,
Skanderborg Kommune
og
Uddannelses- og Forskningsministeriet
har
ingen bemærkninger til lovforslaget.
Østre Landsret
ønsker ikke at udtale sig om forslaget.
2. Generelt
Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
finder det vigtigt, at offentligheden
orienteres i videst muligt omfang om undersøgelsens form, proces og resul-
tater. Dette nødvendigvis med forbehold for de informationer af sikkerheds-
mæssig karakter, som vil indgå i undersøgelsen. DFS vurderer offentliggø-
relsen af kommissionens sammenfatning som en meget væsentlig detalje.
Det vurderes også væsentligt for den offentlige orientering om undersøgel-
sens resultater, at der vil være fuld offentlighed om resultatet af kommissi-
onens ansvarsvurdering af de ansatte, der har været tjenestefritaget. DFS er
tilfredse med, at disse forhold er nævnt i bemærkningerne og vil gerne hen-
lede opmærksomheden på deres væsentlighed, da undersøgelsen har stor of-
fentlig interesse og betydning for den brede offentlighed og for tillid til sta-
tens institutioner.
Danske Advokater
har henvist til høringssvaret afgivet af Djøf og tilslutter
sig de overvejelser og betænkeligheder af retssikkerhedsmæssig karakter,
som er anført deri.
Djøf
bemærker, at lovforslaget giver anledning til en række retssikkerheds-
mæssige betænkeligheder, idet forslaget lægger op til en hemmelig proces,
hvor centrale retssikkerhedsgarantier, der blev vurderet at være helt afgø-
rende ved vedtagelsen af lov om undersøgelseskommissioner, er fjernet eller
kraftigt beskåret. De grundlæggende principper om offentlighed og mundt-
lighed tilsidesættes i lovforslaget med den mulige konsekvens, at de perso-
ner, hvis forhold undersøges, ikke vil blive sat i stand til at varetage deres
interesser på betryggende vis. Djøf anerkender, at der er et væsentlig hensyn
til at beskytte klassificerede oplysninger, og at dette hensyn må føre til, at
eksempelvis det grundlæggende princip om offentlighed tilsidesættes. Det
er imidlertid vanskeligt at se, hvordan dette hensyn tillige kan bære, at også
princippet om mundtlighed og andre retssikkerhedsgarantier indskrænkes.
Dette gælder så meget desto mere, når varetagelsen af disse grundlæggende
3
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
principper i praksis kan ske, uden at hensynet til at beskytte de klassificerede
oplysninger tilsidesættes. Da det grundlæggende princip om offentlighed
må fraviges, må hensynet til retssikkerheden for de personer, hvis forhold
er omfattet af undersøgelsen, indgå med betydelig styrke i afvejningen af,
hvilke øvrige retssikkerhedsgarantier der kan fraviges. Udgangspunktet må
være, at retssikkerhedsgarantierne opretholdes i videst muligt omfang.
Institut for Menneskerettigheder (IMR)
anbefaler, at der stilles ændrings-
forslag til lovforslaget med det formål i videst muligt omfang at sikre of-
fentlighed om alle dele af undersøgelseskommissionens arbejde.
Procesbevillingsnævnet
bemærker, at nævnet har noteret sig, at det frem-
går af lovforslagets § 18, stk. 1, at undersøgelseskommissionens beslutnin-
ger kan indbringes for Østre Landsret ved kære, og at reglerne om kæremål
i borgerlige sager i øvrigt finder anvendelse, hvilket indebærer, at det kræver
Procesbevillingsnævnets tilladelse i medfør af retsplejelovens § 392, stk. 3-
5, at kære landsrettens afgørelser til Højesteret. Procesbevillingsnævnet har
derudover ikke bemærkninger til lovforslaget.
Retspolitisk Forening
bemærker, at foreningen har forståelse for, at offent-
ligheden i begrænset omfang får adgang til indsigt i undersøgelseskommis-
sionens arbejde på grund af karakteren af Forsvarets Efterretningstjenestes
arbejde. Men det anføres også, at det bør overvejes, hvorvidt samtlige un-
dersøgelsespunkter skal underkastes samme fortrolige behandling for luk-
kede døre. Foreningen opfordrer desuden til, at der under udvalgsarbejdet
med lovforslaget oplyses, hvordan forløbet med tilsvarende problemstillin-
ger har været i lande som Holland, Tyskland og Norge, og i givet fald lade
sig inspirere deraf.
Retspolitisk Forening anfører desuden, at det bestemmes i forslagets § 3,
stk. 4, at hvis bare ét af undersøgelseskommissionens 3 medlemmer mod-
sætter sig offentliggørelse af kommissionens udtalelse om, hvorvidt der fo-
religger grundlag for, at det offentlige søger nogen draget til ansvar, må fler-
tallet på de 2 andre medlemmer affinde sig dermed.
Endelig anfører Retspolitisk Forening, at forslagets § 21, stk. 1, bestemmer,
at der uden samtykke fra undersøgelseskommissionen ikke må gives aktind-
sigt efter lov om offentlighed i forvaltningen i materiale, der indgår i under-
søgelsen. Foreningen bemærker, at dette virker som en potentielt meget
vidtrækkende begrænsning af reglerne om aktindsigt og i kompetencen til
at administrere indsigten.
4
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
2265618_0005.png
Justitsministeriet noterer sig de generelle bemærkninger til lovforslaget og
bemærker hertil følgende:
For så vidt angår spørgsmålet om offentlighedens indsigt i undersøgelses-
kommissionens arbejde bemærkes det, at lovforslagets kapitel 8 omhandler
offentlighed og afgivelse af undersøgelseskommissionens beretning mv. Som
det fremgår af pkt. 3.2.6 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, gør
der sig særlige omstændigheder gældende for en undersøgelse af den fore-
slåede karakter, herunder navnlig i lyset af den betydelige mængde klassifi-
ceret materiale, der vil indgå i undersøgelsen. Dette forhold har givet an-
ledning til særlige overvejelser i relation til undersøgelsens tilrettelæggelse,
herunder i relation til offentlighed om undersøgelsen. For en nærmere be-
skrivelse af de særlige overvejelser henvises til pkt. 3.2.6 i lovforslagets al-
mindelige bemærkninger.
For så vidt angår de nævnte retssikkerhedsmæssige betænkeligheder henvi-
ses til Justitsministeriets bemærkninger nedenfor i høringsoversigtens pkt.
4, 5, 6 og 7.
I relation til forslagets § 3, stk. 4, bemærkes det, at undersøgelseskommis-
sionen
i lighed med, hvad der gælder efter lov om undersøgelseskommis-
sioner med dommermedvirken
alene skal afgive en udtalelse om, hvorvidt
der foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen draget til ansvar,
i det omfang ingen af kommissionens medlemmer finder det retssikkerheds-
mæssigt betænkeligt. Denne beslutning skal ifølge de specielle bemærknin-
ger til bestemmelsen træffes på grundlag af en vurdering af de eventuelle
problemer vedrørende de involverede personers retssikkerhed. Bestemmel-
sen vedrører således ikke spørgsmålet om offentliggørelse af kommissionens
eventuelle udtalelse om ansvar.
I forhold til den foreslåede § 21, stk. 1, om aktindsigt bemærkes det, at be-
stemmelsen tager afsæt i lov om undersøgelseskommissioner § 31, stk. 1,
hvorefter der ikke uden samtykke må gives aktindsigt efter lov om offentlig-
hed i forvaltningen i materiale, der indgår i undersøgelsen. Det fremgår
således bl.a. af de specielle bemærkninger til forslagets § 21, stk. 1, at der
med bestemmelsen foreslås fastsat regler om aktindsigt svarende til lov om
undersøgelseskommissioner § 31, stk. 1, således at det sikres, at der ikke er
tvivl om, at det materiale, der indgår i undersøgelseskommissionens under-
søgelse, af hensyn til undersøgelsens gennemførelse kan undtages fra akt-
indsigt efter offentlighedsloven.
5
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
3. Undersøgelsens afgrænsning mv.
Institut for Menneskerettigheder (IMR)
anbefaler, at der stilles ændrings-
forslag til lovforslaget med det formål at sikre, at det bredere spørgsmål om
orientering af Folketinget indgår i undersøgelsen. IMR anbefaler desuden,
at Justitsministeriet udarbejder en oversigt over, hvilke af kritikpunkterne
fra Tilsynet med Efterretningstjenesternes særlige undersøgelse, der bliver
henholdsvis ikke bliver en del af undersøgelseskommissionens arbejde samt
en begrundelse for denne nærmere afgrænsning. Endelig anbefaler IMR, at
der stilles ændringsforslag til lovforslaget med det formål at skrive ind i be-
mærkningerne, at kommissionen skal have adgang til Tilsynet med Efterret-
ningstjenesternes særlige undersøgelse af Forsvarets Efterretningstjeneste.
Retspolitisk Forening
bemærker, at der med offentliggørelsen af Tilsynet
med Efterretningstjenesternes kritik af Forsvarets Efterretningstjeneste er
skabt en forventning om, at offentligheden med undersøgelsens konklusio-
ner får et præcist billede af, hvilke forhold der har ført til tilstandene opreg-
net i tilsynets kritik. Det forekommer derfor efter Retspolitisk Forenings op-
fattelse uacceptabelt, at undersøgelseskommissionens præcise kommisso-
rium ikke skal offentliggøres, men kun drøftes forudgående med Folketin-
gets kontroludvalg, hvorfra som bekendt intet må komme til offentlighedens
kendskab.
Justitsministeriet bemærker hertil, at det fremgår af pkt. 3.2.2 i de alminde-
lige bemærkninger til lovforslaget, at undersøgelseskommissionen vil have
til opgave at undersøge og redegøre for visse forhold omfattet af Tilsynet
med Efterretningstjenesternes særlige undersøgelse af Forsvarets Efterret-
ningstjeneste, som blev afgivet til Forsvarsministeriet den 21. august 2020.
Da den nærmere afgrænsning af undersøgelsen vil indeholde klassificerede
oplysninger, foreslås det, at undersøgelseskommissionens opgaver fastlæg-
ges nærmere i et kommissorium, som fastsættes af justitsministeren. Det for-
udsættes, at justitsministeren forudgående inddrager Folketingets Udvalg
vedrørende Efterretningstjenesterne.
Det er en grundlæggende præmis for regeringen, at Danmark historisk har
været og fortsat skal være en fuldt integreret del af den vestlige sikkerheds-
politiske alliance. Den alliance bygger ikke mindst på, at Danmark bevarer
et nært og tillidsfuldt samarbejde med vores allierede. Det er desuden af
hensyn til Danmarks og befolkningens sikkerhed en grundpræmis, at der
ikke i forbindelse med undersøgelsen sker en spredning af meget sensitive
oplysninger ud over det absolut nødvendige.
6
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
Regeringen ønsker, at undersøgelsen skal gennemføres hurtigst muligt
både af hensyn til de personer, der er involveret, og af hensyn til hurtigst
muligt at afklare og normalisere forholdene, så Forsvarets Efterretningstje-
neste kan varetage sine opgaver effektivt.
På den anførte baggrund vil undersøgelsen fokusere på de mest centrale og
konkrete punkter i Tilsynet med Efterretningstjenesternes kritik, herunder
spørgsmål om mulig indhentning og videregivelse af oplysninger vedrø-
rende danske statsborgere, orientering af skiftende forsvarsministre, For-
svarets Efterretningstjenestes eventuelle tilbageholdelse af oplysninger og
afgivelse af urigtige oplysninger til Tilsynet med Efterretningstjenesterne og
spørgsmål om Forsvarets Efterretningstjenestes uberettigede behandling af
oplysninger om en ansat i Tilsynet med Efterretningstjenesterne.
Det forudsættes, at det fastsættes i kommissoriet, at kommissionen vil kunne
rette henvendelse til justitsministeren, hvis kommissionen anser det for at
være af væsentlig betydning, at der gennemføres en undersøgelse af andre
forhold. Justitsministeren træffer i givet fald i samråd med forsvarsministe-
ren og Folketingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne beslutning
om, hvorvidt disse forhold skal omfattes af undersøgelsen.
På grundlag af undersøgelsen og redegørelsen vil undersøgelseskommissi-
onen skulle udtale sig om, hvorvidt der foreligger grundlag for, at det of-
fentlige søger nogen draget til ansvar. En sådan udtalelse vil dog
i lighed
med, hvad der gælder efter lov om undersøgelseskommissioner
alene
skulle afgives i det omfang, ingen af undersøgelseskommissionens medlem-
mer finder det retssikkerhedsmæssigt betænkeligt.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets §§ 3 og 17 og bemærkningerne hertil.
Justitsministeriet bemærker desuden, at det med forslagets § 5 foreslås, at
enhver som udgangspunkt vil have pligt til at stille dokumenter og andet
foreliggende materiale til rådighed for undersøgelseskommissionen, når
kommissionen anmoder om det, jf. dog bestemmelsens 2. og 3. pkt. Denne
pligt vil også gælde Tilsynet med Efterretningstjenesterne.
7
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
4. Undersøgelseskommissionens og medhjælperes uvildighed og sikker-
hedsgodkendelse
Djøf
anfører, at det i lyset af, at undersøgelseskommissionen har til opgave
at undersøge og redegøre for visse forhold omfattet af Tilsynet med Efter-
retningstjenesternes særlige undersøgelse af Forsvarets Efterretningstjene-
ste, jf. lovforslagets § 3, er åbenbart, at undersøgelseskommissionen og
kommissionens medhjælpere også skal være uafhængige af tilsynet. Djøf
finder, at det bør præciseres i § 2.
Dommerforeningen
foreslår, at lovforslagets krav om, at kommissionens
medlemmer skal kunne godkendes til højeste sikkerhedsgrad og opretholde
denne godkendelse, så længe den pågældende deltager i undersøgelsen gen-
nemførelse, udgår, da det er ufornødent, at nogen af de tre landsdommere
sikkerhedsgodkendes, og da et sådant krav giver anledning til principielle
betænkeligheder. Dommerforeningen anfører desuden, at Dommerforenin-
gen er bekendt med bl.a. Djøfs høringssvar, som foreningen kan tilslutte sig.
Justitsministeriet bemærker, at det følger af forslagets § 2, at undersøgel-
sens medlemmer, udspørgeren og kommissionens medhjælpere skal være
uvildige og uafhængige af de myndigheder og personer, hvis forhold under-
søges.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 2, at bestem-
melsen
i lighed med lov om undersøgelseskommissioner § 3
skal fortol-
kes i overensstemmelse med retsplejelovens § 61, hvorefter ingen må handle
som dommer, hvis der foreligger omstændigheder, som er egnede til at rejse
tvivl om den pågældendes fuldstændige upartiskhed.
Dommerforeningen rejser i sit høringssvar nogle principelle spørgsmål om
sikkerhedsgodkendelse af de landsdommere, som efter lovforslaget skal ud-
peges som medlemmer af undersøgelseskommissionen.
Justitsministeriet bemærker hertil, at spørgsmålet om sikkerhedsgodken-
delse er centralt for regeringen af hensyn til sagens særlige karakter.
Justitsministeriet vil gå i dialog med Dommerforeningen om spørgsmålet.
5. Offentliggørelse af undersøgelseskommissionens beretning og sam-
menfatning
8
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
Forsvarsministeriet
bemærker, at en specifik formulering i pkt. 3.2.6 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget kan give det indtryk, at kommis-
sionens ansvarsvurdering af de personer, hvis forhold undersøges, skal of-
fentliggøres, uanset om den indeholder klassificerede oplysninger, hvis of-
fentliggørelse vil kunne skade bl.a. statens sikkerhed. Det anførte bør derfor
efter Forsvarsministeriets opfattelse præciseres, så det fremgår, at klassifi-
cerede og sensitive informationer mv. ikke offentliggøres i forbindelse med
kommissionens ansvarsvurdering af ansatte. Forsvarsministeriet anfører
desuden, at der i øvrigt bør være adgang for arbejdsgiver til eventuelle an-
svarsvurderinger af andre ansatte, end de der har været tjenestefritaget.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at der stilles ændringsforslag
til lovforslaget med det formål at skrive ind i loven, at Tilsynet med Efter-
retningstjenesterne har en ret til indsigt i alle dele af undersøgelseskommis-
sionens beretning.
Justitsministeriet bemærker, at det fremgår af pkt. 3.2.6 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, at der gør sig en række særlige omstændig-
heder gældende for en undersøgelse af den foreslåede karakter, herunder
navnlig i lyset af den betydelige mængde klassificeret materiale, der vil
indgå i undersøgelsen. Dette forhold har givet anledning til særlige overve-
jelser i relation til undersøgelsens tilrettelæggelse.
Bl.a. har det givet anledning til særlige overvejelser i relation til undersø-
gelseskommissionens beretning og offentliggørelse heraf. Det er vigtigt, at
beretningen indeholder en fyldestgørende redegørelse for de spørgsmål,
som undersøgelseskommissionens efter kommissoriet skal undersøge og re-
degøre for. Det er imidlertid samtidig vigtigt, at efterretningstjenestens ak-
tuelle og fremtidige virkemuligheder, herunder i forhold til udenlandske
samarbejdspartnere, ikke skades. Det foreslås derfor, at undersøgelseskom-
missionen vil skulle afslutte sit arbejde ved at afgive en beretning om resul-
tatet af sin undersøgelse til justitsministeren, som justitsministeren efter for-
slaget vil skulle sørge for, at Folketingets Udvalg vedrørende Efterretnings-
tjenesterne får adgang til under sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarlige forhold.
Af hensyn til at skabe mulighed for en vis grad af offentlighed om resulta-
terne af undersøgelseskommissionens undersøgelse, foreslås det desuden,
at kommissionen i videst muligt omfang vil skulle udarbejde og offentliggøre
en sammenfatning af sine konklusioner i en form, som ikke indeholder in-
formationer, der vil kunne skade forholdet til fremmede magter, statens sik-
9
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
kerhed eller tredjemand. Det forudsættes i den forbindelse, at der i alle til-
fælde vil være fuld offentlighed om resultatet af kommissionens ansvarsvur-
dering af de ansatte, der har været tjenestefritaget.
Efter Justitsministeriets opfattelse er der ikke med de gengivne bemærknin-
ger givet udtryk for en forudsætning om, at der vil skulle ske offentliggørelse
af klassificerede eller i øvrigt sensitive oplysninger. Der er efter Justitsmi-
nisteriets opfattelse desuden alene taget stilling til spørgsmålet om offent-
liggørelse og ikke f.eks. videregivelse til en offentlig arbejdsgiver med en
saglig interesse i at modtage ansvarsvurderinger eller lignende.
Hvad angår spørgsmålet om Tilsynet med Efterretningstjenesternes adgang
til kommissionens beretning, bemærkes det, at der ikke med lovforslaget er
taget stilling til, om Tilsynet skal have adgang til beretningen. Hvis Tilsynet,
når kommissionsundersøgelsen er afsluttet, ønsker at få adgang til beret-
ningen, vil der som udgangspunkt blive set positivt på et sådant ønske.
6. Mulighed for afhøring af vidner
Advokatrådet
finder det betænkeligt, at princippet om mundtlighed i videst
muligt omfang ikke iagttages med det fremsatte lovforslag. Hensynet til be-
handling af fortrolige oplysninger ses ikke at kunne begrunde en fravigelse
af princippet om mundtlighed, og Advokatrådet bemærker i den forbindelse,
at bevisførelsen både i skriftlig og mundtlig form vil ske for den samme
persongruppe, der alle er pålagt tavshedspligt, jf. lovforslagets § 15.
Djøf
bemærker, at udgangspunktet for FE-undersøgelsen er, at undersøgel-
sen sker på skriftligt grundlag. Kun, hvor det vurderes at være strengt nød-
vendigt, vil der kunne afgives forklaring for kommissionen. Djøf finder
dette meget betænkeligt, hvilket særligt skal ses i sammenhæng med, at en
bisidders anmodning om vidneførsel, jf. lovforslagets § 12, stk. 4, må anta-
ges at skulle bedømmes ud fra samme kriterier.
Djøf bemærker i den forbindelse, at adgangen til vidneafhøring ifølge lov-
forslagets almindelige bemærkninger, jf. pkt. 3.2.3
i modsætning til, hvad
der fremgår af lovforslagets § 7
synes at hvile på en forudsætning om, at
der kan foretages afhøring af vidner, såfremt afhøringen ikke nødvendiggør,
at højt klassificerede oplysninger deles med personer, som ikke hidtil har
haft adgang hertil. Djøf bemærker tillige, at eventuelle vidneforklaringer
alene vil ske for kommissionen og eventuelle bisiddere, der alle vil være
sikkerhedsgodkendte til højeste sikkerhedsgrad, hvorfor selv tungtvejende
10
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
hensyn til sikkerhedsmæssige forhold ikke kan begrunde denne begræns-
ning i adgangen til vidneforklaringer.
Djøf foreslår derfor, at kun afhøringer, der af kommissionen vurderes at
være unødvendige, eller som efter en konkret vurdering indebærer yderli-
gere deling af højt klassificerede oplysninger og vurderes at udgøre en sik-
kerhedsrisiko, og som ikke vurderes at være strengt nødvendige, kan afskæ-
res. Behovet for vidneforklaringer er i øvrigt understreget af, at Tilsynet med
Efterretningstjenesterne i sin pressemeddelelse af 24. august 2020 påpeger,
at tilsynet ikke i henhold til FE-lovens gældende kontrol- og reaktionsmu-
ligheder har haft ”mulighed for nærmere at afdække forhold, der fremkom-
mer af det indleverede materiale”, og at tilsynet på den baggrund bl.a. anbe-
faler, at tilsynet skal have kompetence til at foretage afhøringer under vid-
neansvar.
Justitsministeriet bemærker hertil, at det fremgår af de specielle bemærk-
ninger til lovforslagets § 4, at navnlig den betydelige mængde klassificeret
materiale, der vil indgå i undersøgelsen, har givet anledning til særlige
overvejelser i relation til undersøgelsens karakter og tilrettelæggelse, som
er resulteret i en række forslag til afvigelser fra ordningen i lov om under-
søgelseskommissioner.
Det er således afgørende at sikre, at kendskab til de meget sensitive oplys-
ninger spredes mindst muligt, idet spredning af sådanne oplysninger vil
kunne have alvorlige skadevirkninger for forholdet til andre landes efterret-
ningstjenester. Dette har sammenhæng med, at samarbejdet med andre ef-
terretningstjenester generelt bygger på, at oplysninger om efterretnings-
virksomhed behandles fortroligt. Er der ikke tillid hertil, vil udenlandske
samarbejdspartnere blive tilbageholdende med at give oplysninger til og
samarbejde med den danske efterretningstjeneste. Dette vil forringe efter-
retningstjenestens muligheder for i fremtiden at løse sine opgaver effektivt.
Udbredelsen af kendskabet til de klassificerede informationer, der vil indgå
i den foreslåede undersøgelse, bør derfor også begrænses mest muligt af
hensyn til efterretningstjenestens fortsatte effektivitet og fremtidige virke-
muligheder.
Undersøgelsen skal således i det hele tilrettelægges og gennemføres på en
sådan måde, at efterretningstjenestens aktuelle og fremtidige virkemulighe-
der, herunder i forhold til udenlandske samarbejdspartnere, ikke skades.
11
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
På den baggrund foreslås det også i lovforslagets § 7, at undersøgelseskom-
missionen kan anmode en person om at afgive forklaring for kommissionens
som vidne, hvis det ikke har været muligt at få belyst et spørgsmål på anden
måde, og kommissionen vurderer, at det er strengt nødvendigt for en til-
strækkelig oplysning af sagen.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at undersøgelseskommissionen
for at få
et spørgsmål tilstrækkeligt belyst
finder det nødvendigt, at der afgives for-
klaring om spørgsmålet, og forslaget til § 7, stk. 1, vil derfor give mulighed
for, at der kan gennemføres afhøringer, hvis det ikke har været muligt at få
belyst et givet spørgsmål på anden måde, og kommissionen vurderer, at det
er strengt nødvendigt for en tilstrækkelig oplysning af sagen.
Bestemmelsen er således udtryk for, at undersøgelseskommissionen ved til-
rettelæggelsen af sin undersøgelse skal foretage en afvejning af på den ene
side hensynet til en tilstrækkelig undersøgelse og redegørelse for de forhold,
der omfattes af undersøgelsen, og på den anden side det tungtvejende hen-
syn til at begrænse udbredelsen af kendskabet til de oplysninger af følsom
karakter, der indgår i undersøgelsen.
7. Bisidderens mulighed for at varetage sin klients interesser
Advokatrådet
bemærker, at det er Advokatrådets vurdering, at lovforslaget
rejser en række retssikkerhedsmæssige problemstillinger, særligt for så vidt
angår de personer, hvis forhold vil være genstand for undersøgelsen. Advo-
katrådet anfører, at kommissoriet for undersøgelsen ikke bliver offentlig-
gjort, og at der i det hele taget er tale om en særdeles lukket proces. Af
hensyn til de berørte personer og deres mulighed for at varetage egne inte-
resser bedst muligt, finder Advokatrådet det betænkeligt, at heller ikke disse
personer vil blive gjort bekendt med kommissoriet.
Advokatrådet anfører desuden, at det fremgår af lovforslagets § 12, stk. 1,
at bisidderen som udgangspunkt alene har adgang til at overvære afhøringer
af sin egen klient. Kun hvor det efter kommissionens opfattelse er afgørende
af hensyn til muligheden for at varetage klientens interesser, kan bisidderen
overvære afhøringer af andre. Det er efter Advokatrådets vurdering proble-
matisk, at det i disse situationer vil være op til kommissionen at vurdere
hensynene til klientens interesser. På samme måde finder Advokatrådet det
betænkeligt, at det er kommissionens opgave at vurdere, hvilket materiale
der er af betydning for den pågældende klient, og som bisidderen herved
kan gøres bekendt med, jf. lovforslagets § 12, stk. 2.
12
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
Endelig anfører Advokatrådet, at Advokatrådet kan være bekymret for, at
kravet om, at bisidderen skal undergå en dybdeborende undersøgelse til op-
nåelse af højeste sikkerhedsgrad vil kunne medføre, at personer frasiger sig
udpegning som bisidder.
Akademikerne
finder lovforslaget retssikkerhedsmæssigt betænkeligt på
en række områder. Bl.a. begrænses bisidderens muligheder for at kunne va-
retage sin klients interesse i forhold til det udgangspunkt, som følger af lov
om undersøgelseskommissioner. Akademikerne anfører, at det er helt cen-
tralt, at bisidderen som udgangspunkt skal have mulighed for at overvære
alle møder i undersøgelseskommissionen, og ikke kun afhøringen af egen
klient. På tilsvarende vis er det helt centralt, at bisidderen får adgang til det
materiale, der indgår i undersøgelsen, og som det klare udgangspunkt også
må gøre sin klient bekendt med indholdet. Den tavshedspligt, der følger af
lovforslagets kapitel 6, vil i sig selv være et egnet instrument til at modvirke,
at fortrolige oplysninger kommer frem til uvedkommende. Akademikerne
har i øvrigt henvist til det høringssvar, der afgives af Djøf.
Djøf
finder, at det bør præciseres i lovforslagets § 3, at de personer, hvis
forhold undersøges, vil have ret til at blive gjort bekendt med kommissoriet.
Djøf bemærker endvidere, at princippet om bevisumiddelbarhed som led i
en retfærdig rettergang som udgangspunkt bør give en bisidder ret til at
overvære alle de vidneforklaringer, der afgives. Djøf anfører desuden, at
kommissionen kan give en bisidder adgang til at overvære andre vidners
forklaring, hvis ”afgørende hensyn til bisidderens mulighed for at varetage
sin klients interesser taler for det”.
Sådanne hensyn kan efter bemærknin-
gerne til
bestemmelsen foreligge, hvis kommissionen vurderer, at der ”kan
blive spørgsmål om at afgive belastende ansvarsvurderinger af en persons
forhold”.
Om der kan blive tale om at afgive belastende ansvarsvurderinger, vil typisk
og navnlig bero på de vidneforklaringer, der afgives. En konkret erkendelse
hos kommissionen af, at der kan blive tale om belastende ansvarsvurderin-
ger, vil derfor typisk først opstå, når de centrale vidner er afhørt. Mulighe-
den for bisidderen til at overvære andres vidneudsagn vil derfor i praksis
være illusorisk, og bisidderen vil i en sådan situation tillige være afskåret
fra at få adgang til udskriften af andres vidneudsagn, jf. forslagets § 12, stk.
2.
13
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
På den baggrund anfører Djøf, at den ret som bisidderen har efter lov om
undersøgelseskommissioner til at overvære alle vidneforklaringer med deraf
følgende mulighed for at gennemføre kontraafhøring også bør gælde for FE-
undersøgelsen.
Djøf bemærker desuden, at hvis en bestemmelse som i lovforslagets § 12,
stk. 1, 2. pkt., på trods heraf fastholdes, må det af retssikkerhedsmæssige
grunde præciseres, at bisidderen har adgang til at overvære andres vidnefor-
klaringer, hvis en belastende ansvarsvurdering i forhold til bisidderens kli-
ent kan være blot en teoretisk mulighed. En sådan teoretisk mulighed er for-
udsat i hvert fald for de embedsmænd, der pt. er eller har været tjenestefri-
taget. Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår af lovforslagets almin-
delige bemærkninger (jf. pkt. 3.2.6), ”at der i alle tilfælde vil
være fuld of-
fentlighed om resultatet af kommissionens ansvarsvurdering af de ansatte,
der har været tjenestefritaget”.
Djøf bemærker ligeledes, at Djøfs bemærkninger vedrørende § 12, stk. 1,
tilsvarende gør sig gældende for så vidt angår lovforslagets § 12, stk. 2, om
adgang til materiale. På samme måde må i hvert fald bisidderne for de em-
bedsmænd, der er tjenestefritaget, og som qua deres organisatoriske place-
ring allerede må formodes at have kendskab til de klassificerede oplysnin-
ger, der indgår i undersøgelsen, have adgang til det samlede materiale i over-
ensstemmelse med § 22, stk. 2, i lov om undersøgelseskommissioner.
Djøf bemærker endvidere, at det bør præciseres, at et pålæg efter lovforsla-
gets § 12, stk. 3, forudsættes kun at blive givet i helt særlige undtagelsestil-
fælde og hvor det må antages, at de pågældende embedsmænd ikke har et
forudgående kendskab til materialets indhold.
Endelig bemærker Djøf, at det bør præciseres, at orienteringer efter lov-
forslagets § 13 skal være skriftlige for at give de berørte personer mulighed
for at varetage deres interesser på bedst mulig måde. Dette skal ses i lyset
af, at der er tale om en undersøgelse, der er undergivet betragtelige ind-
skrænkninger i relation adgangen til det bagvedliggende materiale sammen-
holdt med ordningen efter lov om undersøgelseskommissioner. Djøf be-
mærker i den forbindelse, at hensynet til beskyttelse af de klassificerede op-
lysninger, der måtte indgå i sådanne orienteringer, kan varetages ved, at der
gives adgang til skriftlige orienteringer på samme måde som til det øvrige
skriftlige materiale i sagen.
14
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
Forhandlingsfællesskabet
bemærker, at fællesskabet ikke har bemærknin-
ger til høringen, men henviser til eventuelle høringssvar fra Fagbevægelsens
Hovedorganisation og Akademikerne samt fra Forhandlingsfællesskabets
medlemsorganisationer.
Forsvarsministeriet
finder, at hvis den person, hvis forhold undersøges, via
sit virke i Forsvarets Efterretningstjeneste allerede har kendskab til de klas-
sificerede oplysninger, som er omfattet af undersøgelseskommissionens un-
dersøgelse, ses hensynet til at sikre, at kendskab til de ofte meget fortrolige
oplysninger ikke udbredes mere end absolut nødvendigt, ikke at tale for at
begrænse den involverede persons egen adgang til materiale og afhøringer i
samme omfang, som hvad der foreslås for bisidderen.
Forsvarsministeriet anfører desuden, at der ikke i lovforslaget eller bemærk-
ningerne hertil ses at være taget stilling til, hvordan de involverede personer,
der er fritaget for tjeneste i Forsvarets Efterretningstjeneste, er stillet i for-
hold til at genopfriske deres hukommelse om de forhold, som de eventuelt
vil skulle afgive forklaring om.
Endelig anfører Forsvarsministeriet, at lovforslaget ikke ses at tage højde
for eventuelle situationer, hvor der ikke forud for en afhøring er grund til at
antage, at lovforslagets betingelser for en bisidders overværelse af en afhø-
ring vil være opfyldt, men hvor der under afhøringen alligevel afgives for-
klaring om forhold af betydning for den involverede person. Det bør efter
Forsvarsministeriets opfattelse slås fast, at bisidderen (og den involverede
person) i disse tilfælde efterfølgende kan få adgang til at gøre sig bekendt
med en udskrift af den pågældendes forklaring.
Justitsministeriet bemærker, at det fremgår af pkt. 3.2.6 i lovforslagets al-
mindelige bemærkninger, at der gør sig særlige omstændigheder gældende
for en undersøgelse af den foreslåede karakter, herunder navnlig i lyset af
den betydelige mængde klassificeret materiale, der vil indgå i undersøgel-
sen. Dette forhold har givet anledning til særlige overvejelser i relation til
undersøgelsens tilrettelæggelse.
Ved klassificerede informationer eller klassificeret materiale sigtes der til
informationer, som i medfør af cirkulære nr. 10338 af 17. december 2014
om sikkerhedsbeskyttelse af informationer (sikkerhedscirkulæret) ikke må
offentliggøres eller komme uvedkommende til kendskab. Ved uklassificeret
materiale sigtes omvendt til sådant materiale, som ikke indeholder informa-
tioner klassificeret efter sikkerhedscirkulæret.
15
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
Det foreslås, at undersøgelsen skal foregå for lukkede døre. Det skyldes
hensynet til at beskytte den betydelig mængde klassificerede informationer,
der vil indgå i en undersøgelse, der angår Forsvarets Efterretningstjeneste.
Det er afgørende at sikre, at kendskab til de meget sensitive oplysninger
spredes mindst muligt, idet spredning af sådanne oplysninger vil kunne have
alvorlige skadevirkninger for forholdet til andre landes efterretningstjene-
ster. Dette har sammenhæng med, at samarbejdet med andre efterretnings-
tjenester generelt bygger på, at oplysninger om efterretningsvirksomhed be-
handles fortroligt. Er der ikke tillid hertil, vil udenlandske samarbejdspart-
nere blive tilbageholdende med at give oplysninger til og samarbejde med
den danske efterretningstjeneste. Dette vil forringe efterretningstjenestens
muligheder for i fremtiden at løse sine opgaver effektivt. Udbredelsen af
kendskabet til de klassificerede informationer, der vil indgå i den foreslåede
undersøgelse, bør derfor også begrænses mest muligt af hensyn til efterret-
ningstjenestens fortsatte effektivitet og fremtidige virkemuligheder.
Hensynet til at beskytte de klassificerede informationer, der indgår i en un-
dersøgelse som den foreslåede, har ikke kun betydning for spørgsmålet om,
hvorvidt undersøgelsen bør gennemføres for åbne eller lukkede døre. Be-
skyttelseshensynet har også betydning for andre spørgsmål om undersøgel-
sens tilrettelæggelse og gennemførelse.
For det første kan nævnes overvejelser vedrørende undersøgelseskommissi-
onens beretning og offentliggørelse heraf. Det er vigtigt, at beretningen in-
deholder en fyldestgørende redegørelse for de spørgsmål, som undersøgel-
seskommissionen efter kommissoriet skal undersøge og redegøre for. Det er
imidlertid samtidig vigtigt, at efterretningstjenestens aktuelle og fremtidige
virkemuligheder, herunder i forhold til udenlandske samarbejdspartnere,
ikke skades. Det foreslås derfor, at undersøgelseskommissionen vil skulle
afslutte sit arbejde ved at afgive en beretning om resultatet af sin undersø-
gelse til justitsministeren, som justitsministeren efter forslaget vil skulle
sørge for, at Folketingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne får
adgang til under sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarlige forhold.
Af hensyn til at skabe mulighed for en vis grad af offentlighed om resulta-
terne af undersøgelseskommissionens undersøgelse, foreslås det desuden,
at kommissionen i videst muligt omfang vil skulle udarbejde og offentliggøre
en sammenfatning af sine konklusioner i en form, som ikke indeholder in-
formationer, der vil kunne skade forholdet til fremmede magter, statens sik-
16
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
kerhed eller tredjemand. Det forudsættes i den forbindelse, at der i alle til-
fælde vil være fuld offentlighed om resultatet af kommissionens ansvarsvur-
dering af de ansatte, der har været tjenestefritaget.
Det nævnte beskyttelseshensyn har endvidere betydning for omgangen med
det materiale, der indgår i undersøgelsen. Ved undersøgelser efter lov om
undersøgelseskommissioner har det været almindeligt, at relevant materiale
udleveres til undersøgelseskommissionen. Ved en undersøgelse som den fo-
religgende taler hensynet til dokumentsikkerheden imidlertid for, at materi-
alet forbliver hos Forsvarets Efterretningstjeneste, således at kommissionen
får adgang til at gøre sig bekendt med indholdet af materialet dér. Det for-
udsættes i den forbindelse, at Forsvarets Efterretningstjeneste stiller lokaler
til rådighed for undersøgelseskommissionen.
Den særlige karakter af de oplysninger, der indgår i undersøgelsen, har
også betydning for de involverede personers mulighed for at vælge bisidder
samt for, i hvilket omfang de involverede personer samt deres bisiddere kan
få adgang til det materiale, der indgår i eller frembringes som led i under-
søgelsen.
Efter lov om undersøgelseskommissoner § 21, stk. 1, har den person, hvis
forhold undersøges, ret til en bisidder efter eget valg. Der lægges med for-
slaget op til, at personer, hvis forhold undersøges, som udgangspunkt skal
have samme ret. Af hensyn til den betydelige mængde af klassificerede in-
formationer, der vil indgå i undersøgelsen, foreslås det dog, at retten modi-
ficeres af et krav om, at den valgte bisidder skal kunne godkendes til højeste
sikkerhedsgrad. Det forudsættes i den forbindelse, at bisidderen vil kunne
opretholde denne godkendelse, så længe den pågældende fungerer som bi-
sidder i forbindelse med undersøgelsen.
Efter regeringens opfattelse vil en så vid adgang for bisidderne til at få ud-
leveret undersøgelsens materiale som den, der gælder efter lov om under-
søgelseskommissioner, være vanskelig at forene med hensynet til at sikre, at
kendskab til de ofte meget fortrolige oplysninger ikke udbredes mere end
absolut nødvendigt. Samtidig er det imidlertid vigtigt, at bisidderne har mu-
lighed for på en retssikkerhedsmæssigt forsvarlig måde at varetage deres
klienters interesser i forbindelse med undersøgelsen.
Udformningen af bisidderordningen i det foreliggende forslag bygger på en
afbalancering af disse modstående hensyn.
17
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
Det foreslås således, at bisidderen som udgangspunkt kun har adgang til at
gøre sig bekendt med materiale, der er af betydning for den pågældendes
egen klient. Bisidderen vil endvidere som udgangspunkt kun have ret til at
overvære afhøringer af sin egen klient og til at gøre sig bekendt med udskrift
af dennes forklaringer. I det omfang, afgørende hensyn til bisidderens mu-
lighed for at varetage sin klients interesser taler for det, vil undersøgelses-
kommissionen endvidere efter forslaget kunne give bisidderen adgang til at
overvære afhøringer af andre. Afgørende retssikkerhedsmæssige hensyn
kan således tale for, at der sker en udvidelse af de beføjelser, der tilkommer
en involveret persons bisidder, f.eks. i tilfælde, hvor der i lyset af det, der
hidtil er fremkommet i undersøgelsen, efter kommissionens opfattelse vil
blive spørgsmål om at afgive belastende ansvarsvurderinger af personens
forhold. I en sådan situation må kommissionen ligeledes ved en fornyet gen-
nemgang sikre sig, at bisidderen har fået mulighed for at gøre sig bekendt
med det materiale, der er af betydning for klienten, herunder gøre sig be-
kendt med udskrift af forklaringer afgivet af andre, i det omfang, bisidderen
har haft mulighed for at overvære sådanne. Det bemærkes, at bisidderen vil
have adgang til at drøfte alle de oplysninger, som bisidderens klient har
adgang til, med klienten.
Det bemærkes desuden, at lovforslaget ikke er til hinder for, at kommissio-
nen efter en konkret vurdering finder, at der bør foretages genafhøring af
vidner. Der er desuden fastsat andre relevante retssikkerhedsgarantier, der
er særligt relevante for personer, der risikerer en belastende ansvarsvurde-
ring, jf. bl.a. lovforslagets § 13, stk. 3, hvorefter kommissionen skal orien-
tere involverede personer og deres bisiddere om de faktiske og eventuelt
retlige forhold vedrørende den pågældende, som kommissionen overvejer at
give udtryk for i sin beretning.
Det foreslås endvidere, at personer, hvis forhold undersøges, efter bevisfø-
relsens afslutning skal have en tilkendegivelse fra kommissionen og på
grundlag heraf have adgang til at afgive en skriftlig udtalelse (kontradik-
tion), inden kommissionen færdiggør beretningen, jf. forslagets § 13, stk. 4.
Det forudsættes
i overensstemmelse med den generelle forudsætning i det
foreslåede § 4, stk. 1, 2. pkt., om, at undersøgelsen skal tilrettelægges og
gennemføres på en sådan måde, at forholdet til fremmede magter, hensynet
til statens sikkerhed, sagens opklaring eller til tredjemand ikke skades
at
materiale, udskrifter og tilkendegivelser m.v. vil skulle stilles til rådighed
for bisidderen i dertil egnede lokaler hos Forsvarets Efterretningstjeneste,
18
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
som kommissionen råder over. Den person, hvis forhold undersøges, vil så-
ledes også på denne måde
sammen med sin bisidder
får mulighed for at
genopfriske sin viden forud for en afhøring.
Tilsvarende forudsættes det, at bisidderens udtalelser m.v. vil skulle overgi-
ves fysisk til kommissionen. Det kan i den forbindelse endvidere være nød-
vendigt, at sådanne udtalelser m.v. af sikkerhedsmæssige årsager udarbej-
des ved brug af særligt udstyr, som kommissionen stiller til rådighed.
Efter regeringens opfattelse vil den beskrevne ordning tilgodese hensynet til
de involveredes retssikkerhed samtidig med, at hensynet til at gardere de
følsomme oplysninger, der indgår i undersøgelsen, så vidt muligt sikres.
For så vidt angår bekymringen for, at det vil være kommissionens opgave
bl.a. at vurdere, hvilket materiale der er af betydning for den pågældendes
klient, bemærkes det, at undersøgelseskommissionen skal bestå af tre med-
lemmer, der alle skal være landsdommere, og som således på fuldt betryg-
gende vis kan foretage sådanne vurderinger.
9. Forholdet til gældende databeskyttelsesretlige regler
Datatilsynet
bemærker, at det fremgår af lovforslaget, at databeskyttelses-
forordningen ikke gælder for den virksomhed, der udøves af undersøgelses-
kommissionen. Tilsynet bemærker hertil, at det ikke fremgår af lovforslaget,
om undersøgelseskommissionens virksomhed ikke er underlagt regler om
behandling af personoplysninger, eller om andre regler om behandling af
personoplysninger finder anvendelse, hvilket tilsynet opfordrer Justitsmini-
steriet til at præcisere i lovforslaget.
Justitsministeriet har noteret sig Datatilsynets høringssvar og kan dertil op-
lyse, at undersøgelseskommissionens virksomhed falder uden for databe-
skyttelsesforordningens anvendelsesområde. Det betyder, at den virksom-
hed, som udøves af undersøgelseskommissionen, ikke vil være underlagt an-
dre regler om behandling af personoplysninger end dem, der kan udledes af
lovforslaget, herunder særligt af reglerne i kapitel 3, 4 og 6 om tilrettelæg-
gelse af undersøgelsen, oplysningspligt og tavshedspligt. Der er ved fast-
sættelsen af disse regler lagt vægt på det særligt tungtvejende hensyn til at
beskytte fortroligheden om den betydelige mængde af klassificerede infor-
mationer, der vil indgå i kommissionens undersøgelse.
19
L 53 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt vedrørende L 53.
10. Udpegningen af kommissionens medlemmer
Vestre Landsret
har bemærket, at når tre landsdommere (svarende til en
afdeling) i den periode skal virke i den planlagte undersøgelseskommission,
vil det være umuligt at fastholde den igangværende bunkebekæmpelse ved
Vestre Landsret, med mindre der tilføres landsretten et tilsvarende antal
dommere. Vestre Landsret forudsætter derfor, at der kan findes en ordning
for kompensation af landsretten, der tilgodeser dette behov. Landsretten øn-
sker ikke i øvrigt at udtale sig om udkastet.
Justitsministeriet har noteret sig Vestre Landsrets høringssvar og har stor
forståelse for situationen i ved denne ret. Justitsministeriet vil se positivt på
at finde en passende ordning til imødekommelse af landsrettens behov.
11. Høringsperiodens længde
Advokatrådet
bemærker, at der ikke se at være objektive hensyn, der kan
begrunde en høringsperiode af så betydelig reduceret længde, som fremgår
af høringsbrevet af 8. oktober 2020
en høringsperiode, der på grund af
weekend og efterårsferie reelt har været på to hverdage.
Retspolitisk Forening
protesterer mod den meget korte høringsfrist, der
endda løber og udløber i en ferieuge.
Justitsministeriet skal beklage den korte høringsperiode, der har strakt sig
henover efterårsferien. Som det bl.a. fremgår af pkt. 3.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, ønsker regeringen, at undersøgelsen skal gen-
nemføres hurtigst muligt
både af hensyn til de personer, der er involveret,
og af hensyn til hurtigst muligt at afklare og normalisere forholdene, så
Forsvarets Efterretningstjeneste kan varetage sine opgaver effektivt.
III. Lovforslaget
Der er ikke foretaget ændringer i lovforslaget som fremsat den 8. oktober
2020.
20