Til lovforslag nr.
L 52
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 12. november 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse
(Udskydelse af solnedgangsklausul)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, SF, EL, KF, LA og Uffe
Elbæk (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (DF og NB) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget ud fra den ærgerlige erkendelse
af, at der endnu ikke er indgået en aftale om en ny taxame‐
ter- og elevfordelingsmodel, som der ellers var lagt op til i
det oprindelige lovforslag nr. L 61 om forslag til lov om æn‐
dring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannel‐
ser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse (Mulighed for fastsættelse af
lokale elevfordelingsregler), som blev vedtaget af Folketin‐
get den 19. december 2019, jf. lov nr. 1562 af 27. december
2019.
Det er således med utilfredshed, at V og KF konstaterer,
at regeringen både på grund af covid-19-forsinkelserne og
fejl i forhold til at få fremdrift i forhandlingerne har forpas‐
set muligheden for, at en ny model for taxametertilskud og
en bedre fordeling af elever på de gymnasiale uddannelser
kunne træde i kraft næste år. Der er både et stort behov for at
få løst problemerne med fordeling af elever i og omkring
byerne, ligesom de mindre institutioner i yderområderne
kæmper med økonomien, fordi de er presset af små årgange
og fraflytninger fra områderne, som gør det vanskeligt at
opretholde de ønskede ungdomsuddannelsestilbud.
Dette var netop grunden til, der blev indsat en sol‐
nedgangsklausul i lovforslag nr. L 61 (folketingsåret
2019-20). Herudover iværksatte den tidligere VLAK-rege‐
ring af samme årsag både et institutions- og et taxameteref‐
tersyn, ligesom den nedsatte et ekspertudvalg, som skulle
komme med anbefalinger til en bedre fordeling af elever
på de gymnasiale uddannelser. Endelig afsatte den tidligere
regering også en reservationsbevilling til et bedre og lige ta‐
xametersystem på varigt 61,3 mio. kr. fremover, så forhand‐
lingerne var sikret økonomi til at løfte såvel yderområdein‐
stitutionerne og de meget polariserede gymnasier i byerne.
Derfor ser V og KF sig nødsaget til at fremhæve de
samme pointer, som V gjorde i betænkningen over L 61
(folketingsåret 2019-20): Igen synes V, at det er underligt,
at ministeren ønsker 1,8 mio. kr. overført til regionerne,
uden at der ligger en afklaring af, om der overhovedet vil
være udgifter for et så højt beløb. Derudover kæmper V
stadig for at få forhøjet udkantstilskuddene til de mindre
institutioner, ligesom V mener, at en løsning skal findes i en
kommende taxameterreform kombineret med nye regler for
en bedre fordeling af elever på de gymnasiale uddannelser
og en generel nytænkning af organiseringen på ungdomsud‐
dannelsesområdet for at kunne sikre en holdbar, retfærdig og
ordentlig balance i Danmark.
På den baggrund støtter V og KF lovforslaget, men un‐
derstreger, at forslaget på ingen måde opfattes som en reel
løsning.
AX025131