Børne- og Undervisningsministeriet
Marts 2020
Sags nr.: 20/02042
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om efter-
skoler og frie fagskoler og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser
(Frie skolers inddragelse af elever i forbindelse med udskrivning)
1. Indledning
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om
efterskoler og frie fagskoler og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser (Frie sko-
lers inddragelse af elever i forbindelse med udskrivning) har i perioden fra den 19. december 2019
til den 22. januar 2020 været i ekstern høring hos 52 myndigheder og organisationer. Udkastet
blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra 15 af de hørte myndigheder og organisationer. 9 høringssvar
indeholder bemærkninger til lovudkastet. En oversigt over, hvilke af de hørte myndigheder og
organisationer, der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
Det er alene de væsentligste bemærkninger fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
2. Sammenfatning af ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De indkomne høringssvar har givet anledning til følgende bemærkninger i lovudkastet, som ud-
dybes i det følgende:
Det er i lovforslagets § 1, nr. 1, § 2, nr. 1, og § 3, nr. 1, indføjet, at elevens perspektiv og
eventuelle synspunkter skal tillægges passende vægt i overensstemmelse med elevens alder
og modenhed. Det er endvidere tydeliggjort i de specielle bemærkninger, at skolen har pligt
til at inddrage eleven, før skolen træffer beslutning om udskrivning, uanset om baggrunden
er elevens overtrædelse af skolens regler, der ifølge reglerne vil medføre udskrivning. Afvej-
ningen af synspunkter og hensyn i forbindelse med beslutning om udskrivning af en elev
påhviler skolen. Skolens beslutning skal baseres på en helhedsvurdering.
I bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, § 2, nr. 1 og § 3, nr. 1, er det tydeliggjort, at ele-
ven kan lade sig bistå af en eller flere bisiddere, og at skolens beslutning skal baseres på en
helhedsvurdering.
Lovforslagets § 1, nr. 1, § 2, nr. 1 og § 3, nr. 1, (forslaget om undtagelse fra kravet om ind-
dragelse af eleven ved samtaler) er justeret, så det fremgår, at undtagelsen fra kravet om ind-
dragelse af eleven ved samtale alene gælder, hvis det må antages at være til væsentlig skade
for eleven. Endvidere er forslaget om undtagelse fra samme krav i tilfælde, hvor det må an-
ses for unødvendigt efter sagens omstændigheder, udgået af lovteksten.
I lovforslagets § 1, nr. 1, § 2, nr. 1 og § 3, nr. 1, (forslaget om, at skolens skal sikre dokumen-
tation for inddragelse af eleven eller for eventuel undladelse af inddragelse af eleven) er det
på baggrund af høringssvarene og af lovtekniske hensyn for at sikre overensstemmelse med
artikel 12, stk. 1, i FN-konvention af 20. november 1989 om Barnets Rettigheder (børne-
konventionen) præciseret, at dokumentationen skal være skriftlig, og i de specielle bemærk-
ninger er det tydeliggjort, at særligt ved undladelse af at inddrage en elev ved samtale er der
krav til dokumentationen.
I lovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, § 2,
nr. 1 og § 3, nr. 1, er det indføjet, at hvis ministeriet enten ved henvendelser eller på anden
måde bliver gjort opmærksom på forhold, der giver anledning til tvivl om, hvorvidt en skole
har overholdt lovens bestemmelser om inddragelse af en elev før beslutning om udskrivning,
1