Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 5 Bilag 6
Offentligt
2289278_0001.png
Til lovforslag nr.
L 5
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Boligudvalget den 00. november 2020
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer
(Anmeldelsesordning for boliger, der lejes ud)
[af boligministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Boligministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforsla‐
get.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige og Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar‐
tis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer af
udvalget ønsker at give kommunerne bedre mulighed for at
modvirke udlejning af ubeboelige boliger. På den baggrund
støtter V, DF, KF, NB og LA forslaget.
Lovforslaget udmønter den politiske aftale »Anmeldel‐
sesordning til at modvirke udlejning af ubeboelige boliger«
af 28. december 2018 mellem den daværende regering
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti.
Formålet med ændringen af fristen for anmeldelsesord‐
ningen fra 1 år til 6 måneder i forbindelse med det stillede
ændringsforslag er at øge kommunernes muligheder for hur‐
tigt at føre tilsyn med dårlige boliger i kommunen. V, DF,
KF, NB og LA støtter boligministerens ændringsforslag, der
forkorter fristen for seneste udlejning.
V, DF, KF, NB og LA lægger vægt på, at det af boligmi‐
nisterens høringsnotat af 17. november 2020 fremgår, at for
udlejede boliger, der er omfattet af ordningen og er i god
stand, og dette ved anmeldelsen fremgår over for kommu‐
nen, kan kommunen skønne, at det ikke er nødvendigt at
gennemføre en undersøgelse af boligen. Derfor vil boligen
relativt hurtigt kunne udlejes på trods af kravet om anmel‐
delse.
Endvidere lægger V, DF, KF, NB og LA vægt på, at
kommunen kan vælge at lade istandsættelser indgå i deres
afvejning af, om det er nødvendigt med en nærmere under‐
søgelse, herunder besigtigelse af ejendommen. Kommunen
kan vurdere, at en istandsættelse overflødiggør en nærmere
undersøgelse.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter lovforsla‐
get, fordi det giver kommunerne et ekstra redskab til at
modarbejde boligspekulanter. EL havde gerne set, at loven
havde omfattet alle kommuner, som Lejernes LO også har
påpeget i deres høringssvar. Loven er efter EL’s opfattelse
nødvendig og et udtryk for, at der er et problem med udleje‐
re, der i høj grad prøver at udnytte et lejemarked, hvor der er
et stort behov for boliger, der er til at betale for lavindkomst‐
grupper.
EL mener, at der parallelt med loven er behov for at få
skabt flere billige og ordentlige lejemål i alle dele af landet.
DokumentId
Journalnummer
L 5 - 2020-21 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2289278_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
boligministeren,
tiltrådt af: <>
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 80 a
ændres i
stk. 1, 2.
pkt.,
»det seneste år« til: »de seneste 6 måneder regnet fra
udløbet af den seneste lejekontrakt«.
[Forkortelse af frist for seneste udlejning og præcisering af
tidspunkt, hvorfra frist regnes]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der foreslås en ændring af den foreslåede § 80 a, stk. 1,
2. pkt.
Ændringen betyder for det første, at fristen, inden for
hvilken der senest skal være sket udlejning for ikke at væ‐
re omfattet af anmeldelsesordningen, ændres fra 1 år til 6
måneder. Det betyder, at ejendomme, der har været udlejet
inden for de seneste 6 måneder, og som er opført mindre end
40 år inden datoen for anmeldelsen, ikke er omfattet af an‐
meldelsesordningen. Disse ejendomme kan således udlejes
uden, at ejeren skal anmelde udlejningen til kommunen.
Ændringen foreslås på baggrund af de problemer, som
udlejning af dårlige boliger udgør for både beboerne og
kommunerne. Det er derfor nødvendigt at skærpe kravene
til udlejerne og øge kommunernes muligheder for at føre til‐
syn med boligerne i kommunen. Anmeldelsesordningen skal
give kommunerne forhåndsviden om potentielle problemer
vedrørende så mange boliger som muligt. Kommunen kan
herefter fokusere tilsynsindsatsen til de steder, hvor der er
størst sandsynlighed for, at boligerne er dårlige.
Med forslaget vil der være flere boliger, der bliver omfat‐
tet af anmeldelsesordningen, men det vil stadig være op til
den enkelte kommune at afgøre, om anmeldelsesordningen
skal gælde. Derudover er det stadig et krav, at kommunen
skal advisere udlejerne om beslutningen 3 måneder, inden
anmeldelsesordningen kan træde i kraft. Det vil ikke være
alle boliger, hvor det er nødvendigt at foretage en besigtigel‐
se, og kommunen skal give ejeren besked om, hvorvidt der
foretages besigtigelse inden for 15 dage fra modtagelsen af
anmeldelsen.
Det er vurderet, at det ikke vil øge byrden på udlejnings‐
erhvervet væsentligt i forhold til den oprindeligt foreslåede
anmeldelsesordning. Det er således vurderingen, at redukti‐
onen fra 1 år til 6 måneder vil forbedre anmeldelsesordnin‐
gen, uden at pålægge erhvervet væsentligt større byrder.
Ændringen indebærer for det andet en præcisering af det
tidspunkt, hvorfra fristen skal regnes. For at afgøre, om en
bolig er omfattet af anmeldelsesordningen, skal der tages
udgangspunkt i, hvornår boligen sidst var udlejet. Hvis det
sidste lejeforhold ophørte inden for de seneste 6 måneder,
vil der ikke skulle ske anmeldelse til kommunen. Er der
derimod gået længere end 6 måneder siden seneste lejemål,
vil der være krav om anmeldelse. Hvis f.eks. det sidste
lejeforhold udløb den 31. april, og det nye lejeforhold skal
indgås 1. januar, vil ejeren skulle anmelde udlejningen til
kommunen, senest 30 dage før lejekontrakten indgås, dvs.
primo december.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2020 og var til
1. behandling den 4. november 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Den 8. oktober 2020 sendte boligministeren høringssva‐
rene og et høringsnotat til udvalget. Den 17. november 2020
sendte boligministeren høringssvar og høringsnotat til ud‐
valget vedrørende høring om udkast til ændringsforslag til
lovforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til
boligministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Camilla Fabricius (S) Henrik Møller (S) Jan Johansen (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens Rohde (RV) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Halime Oguz (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
fmd.
Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (UFG)
Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Heidi Bank (V)
nfmd.
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V)
Jane Heitmann (V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF) René Christensen (DF) Egil Hulgaard (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
L 5 - 2020-21 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2289278_0003.png
3
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4