Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
L 48 Bilag 4
Offentligt
2275094_0001.png
Til lovforslag nr.
L 48
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 12. november 2020
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2021,
fastholdelse af merbidragssats og justering af aktivitetsafhængigt VEU-bidrag for 2021)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti
og Nye Borgerlige har stillet 2 ændringsforslag til lovforsla‐
get.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4 Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti
og Nye Borgerlige,
tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
I
undertitlen
indsættes efter »justering af« ordene:
»AUB-bidraget og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
2)
Før
nr. 1
indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 18, stk. 1, 6. pkt.,
ændres »2.312 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2017-pris og lønniveau« til: »2.199 kr.
årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2020-pris og lønniveau«.«
[Nedsættelse af arbejdsgivernes uddannelsesbidrag]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at ændre undertitlen, så undertitlen afspej‐
ler, at lovforslaget også omhandler en justering af AUB-bi‐
draget. Med ændringen bliver undertitlen »Modelparametre
for erhvervsuddannelser til brug for beregning af praktik‐
pladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2021, fastholdelse af
merbidragssats og justering af AUB-bidraget og aktivitetsaf‐
hængigt VEU-bidrag for 2021«.
Forslaget er en konsekvensændring af ændringsforslag nr.
2.
Til nr. 2
Det følger af § 18, stk. 1, 3. - 6. pkt., at:
»I 2015 udgør bidraget 2.276 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
i 2015-pris- og -lønniveau. I 2016 udgør bidraget 2.213 kr.
pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og -lønniveau. I 2017
udgør bidraget 2.382 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2017-pris‐
og -lønniveau. Herefter udgør bidraget 2.312 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2017-pris- og -lønniveau.«
Det foreslås at ændre § 18, stk. 1, 6. pkt., så bidraget fast‐
sættes til 2.199 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2020pris
DokumentId
Journalnummer
L 48 - 2020-21 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2275094_0002.png
2
og lønniveau. Forslaget betyder, at arbejdsgivernes uddan‐
nelsesbidrag i 2021 vil blive nedsat med 333 kr. pr. fuldtids‐
medarbejder svarende til 700 mio. kr.
Forslaget kan sikre virksomhederne en betydelig likvidi‐
tetsindsprøjtning i en tid, hvor mange virksomheder stadig
er økonomisk presset på grund af covid-19-pandemien.
Jævnfør finanslovsforslaget for 2021 står arbejdsgiverne
fortsat til at skulle betale 1,2 mia. kr. mere ind til Arbejdsgi‐
vernes Uddannelsesbidrag (AUB), end der forventes udgif‐
ter i ordningen. Det sker, selvom både Venstre sammen med
Dansk Folkeparti, Det Konservativt Folkeparti, Nye Borger‐
lige og Liberal Alliance allerede i december 2019 gjorde
opmærksom på ubalance i ordningen ved behandlingen af
L 60 (folketingsåret 2019-20), ligesom Rigsrevisionen og
Statsrevisorerne den 17. april 2020 kritiserede Børne- og
Undervisningsministeriet og børne- og undervisningsmini‐
steren for ikke at sikre balance i ind- og udbetalingerne til
AUB-ordningen.
På daværende tidspunkt blev det foreslået at nedsætte
arbejdsgivernes bidrag med godt 26 pct. af det beløb, som
arbejdsgiverne årligt betaler pr. fuldtidsansat til AUB-ord‐
ningen for at sikre, at arbejdsgiverne ikke betaler mere til
AUB, end der er udgifter i ordningen.
Siden 2016 er arbejdsgiverne årligt blevet opkrævet mel‐
lem 1-1,5 mia. kr. for meget til ordningen, hvilket ved ud‐
gangen af 2019 resulterede i et samlet akkumuleret overskud
på 4 mia. kr. Det løbende overskud i AUB skyldes, at ar‐
bejdsgivernes AUB-bidrag i 2011 blev hævet substantielt af
Folketinget – alene med henblik på at få AUB’s økonomi
i balance efter en periode med underskud som følge af den
tidligere præmieringsordning. Denne midlertidige forhøjelse
blev de følgende år videreført.
Regeringen indgik i maj 2020 efter pres fra de blå parti‐
er en trepartsaftale med arbejdsmarkedets parter, hvor det
fremgår, at der skal etableres et aktivitetsafhængigt AUB-bi‐
drag, der træder i kraft i 2021, så arbejdsgivernes AUB-bi‐
drag fremover skal svare til udgifterne i ordningen.
Partierne kan imidlertid konstatere, at regeringen endnu
ikke har taget de fornødne lovgivningsmæssige initiativer til
at sikre et aktivitetsafhængigt AUB-bidrag i 2021, selvom
fristen for en lovgivning herom er ved at være nået.
Regeringen lægger således op til at videreføre et forhøjet
AUB-bidrag, så arbejdsgiverne også i 2021 skal betale 1,2
mia. kr. for meget i AUB-bidrag trods kritik fra Rigsrevisio‐
nen og Statsrevisorerne og det forhold, at mange arbejdsgi‐
vere er presset økonomisk på grund af konsekvenserne af
covid-19.
Derfor foreslår Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konserva‐
tive Folkeparti og Nye Borgerlige at nedsætte arbejdsgiver‐
nes uddannelsesbidrag i 2021 med 333 kr. pr. fuldtidsmedar‐
bejder svarende til 700 mio. kr. Forslaget kan sikre virksom‐
hederne en betydelig likviditetsindsprøjtning i en tid, hvor
mange virksomheder stadig er økonomisk presset på grund
af covid-19-pandemien.
Med ændringsforslaget vil der fortsat være 500 mio. kr.
i merindbetaling til AUB, der, jf. trepartsaftalen fra maj
2020, indgår som økonomisk ramme i de igangværende tre‐
partsforhandlinger mellem regeringen og arbejdsmarkedets
parter i forhold til at sikre flere praktikpladser og faglærte
medarbejdere.
Ændringsforslaget har ingen råderumseffekt ud over det
allerede afsatte råderum i FFL2021.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2020 og var til
1. behandling den 30. oktober 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis‐
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <1> møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 8. oktober 2020 sendte børne- og un‐
dervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <3> bilag på lovfor‐
slaget.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Tanja Larsson (S) Jens Joel (S) Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Lotte Rod (RV) Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF)
Astrid Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Mai Villadsen (EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kristian Jensen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V)
nfmd.
Marie Krarup (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 48 - 2020-21 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2275094_0003.png
3
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4