Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 47
Offentligt
2282262_0001.png
16. november 2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
Svar på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 5 af 26.
oktober 2020 til L 47 stillet efter ønske fra Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF)
Spørgsmål nr. 5
Vil ministeren uddybe, hvordan ministeren vil sikre, at de svageste borgere ind-
tænkes i den kommende løsning om digital post, og hvordan det sikres, at der er
en enkel og brugervenlig adgang for yngre, ældre og andre borgere, som ikke er
særligt digitale, og som på enklest mulig måde har behov for et system, som ikke
kræver digitale kompetencer, for at man kan bruge systemet og gøre det, som man
er forpligtet til, i forhold til den post man modtager, og kan ministeren herunder
oplyse, hvilke brugergrupper der vil indgå i brugertestene i forbindelse med udvik-
lingen af løsningen?
Svar
Digitaliseringsstyrelsen kan oplyse, at der er fokus på at inkludere alle borgere
også it-udfordrede borgere, der har brug for særlig kommunikation og hjælp. Det
gælder også i forbindelse med udviklingen af den nye Digital Post-løsning, da det
er vigtigt, at løsningen er tilgængelig for alle.
Digital Post-løsningen følger den gældende lovgivning og de gældende standarder
for webtilgængelighed. Webtilgængelighed handler om de principper og teknikker,
man skal følge, når man udvikler websteder, mobilapplikationer og andre tekniske
løsninger, så de kan bruges af alle, herunder brugere med handicap. Både de of-
fentlige og kommercielle visningsklienter pålægges derfor at leve op til webtilgæn-
gelighedskrav til både webbrowser og apps.
Digitaliseringsstyrelsen har stort fokus på inddragelse af forskellige brugergrupper
til at brugerteste løsningen. I brugertestene sikres der spredning på blandt andet
borgere som er digitalt tøvende eller utrygge, unge, ældre og på tværs af forskellige
uddannelsesbaggrunde mv.
Ud over krav til standarder for webtilgængelighed (og WCAG 2.1 på niveau A og
AA, hvilket står for Web Content Accessibility Guidelines), er der konkret plan-
lagt et testforløb med interessenter
fra ’Netværk for digital inklusion’, hvor Digital
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 47 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om sikring af en enkel og brugervenlig adgang i det nye digitale postsystem for borgere uden digitale kompetencer, til finansministeren
Side 2 af 2
Post-løsningen testes af interesseorganisationer som Dansk Blindesamfund, Dan-
ske Handikaporganisationer mv. for at sikre tilgængeligheden i løsningen for
blandt andre personer med synshandicap og andre funktionsnedsættelser.
Hvis man er fritaget Digital Post i dag, og derfor modtager den offentlige post
som papirbreve, vil man også automatisk være fritaget fremover. Forslaget til æn-
dringsloven ændrer ikke ved fritagelsesbestemmelserne, hvorefter borgere har mu-
lighed for at blive fritaget fra digital post, hvis de er omfattet af en af fritagelses-
grundene, der blandt andet omfatter funktionsnedsættelse, manglende adgang til
computer og sproglige barrierer.
Det skal yderligere fremhæves, at strukturen i postkasserne i den nye løsning vil
være magen til den nuværende, og at dette krav videreføres til alle visningsklienter,
så borgeren oplever en genkendelig adgang til sin post fra offentlige afsendere.
Det sikres i det hele taget i udviklingen af løsningen, at den samlet set etableres
som en brugervenlig, sikker og - i relation til den øvrige digitale infrastruktur -
sammenhængende løsning.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister