25. november 2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
Svar på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 21 af 20.
november 2020 til L 47 stillet efter ønske fra Christoffer Aagaard
Melson (V)
Spørgsmål nr. 21
Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at vi med den øgede kritiske digitale
borgerkommunikation i forbindelse med COVID19 ikke står i en situation, hvor
et nyt digital postsystem tages i brug og fejler, og er der i den forbindelse tænkt på
eventuelle backup systemer, da vi har med kritisk infrastruktur at gøre?
Svar
Postløsningen forventes idriftsat den 5. august 2021. Digitaliseringsstyrelsen kan i
forlængelse af svaret på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 9 oplyse, at
der inden idriftsættelsen vil blive igangsat pilottests af løsningen, hvilket allerede
på nuværende tidspunkt pågår. Herudover vil der ske tests af sikkerheden, yde-
evne og belastning af systemet. I perioden omkring ibrugtagningen vil der være et
udvidet beredskab til at håndtere eventuelle nedbrud eller andre hændelser, der
kan forstyrre driften af systemet.
Digitaliseringsstyrelsen kan endvidere oplyse, at den kommende postløsnings ka-
pacitet er dimensioneret til at håndtere et tilstrækkeligt stort antal anmodninger
om visning af post, også i spidsbelastningsperioder.
Digital Post udgør kritisk offentlig infrastruktur, hvorfor backup af it-systemet er
et af mange parametre, der sikrer, at den digitale kommunikation mellem offent-
lige afsendere og borgere og virksomheder kan opretholdes.
Der bliver ikke lavet en glidende overgang fra den tidligere leverandør til den
kommende postløsning, da det er af afgørende betydning, at borgere og virksom-
heder kan være sikre på, at de har adgang til meddelelser med retsvirkning fra of-
fentlige afsendere ét sted, som foreskrevet i loven.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk