16. november 2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
Svar på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 20 af 6. november
2020 til L 47 stillet efter ønske fra Eva Flyvholm (EL)
Spørgsmål nr. 20
Hvordan vil det i praksis komme til at fungere med adgangen, hvis der er
problemer med NEM-ID, vil det eksempelvis være muligt at komme til at tale
med en navngiven medarbejder, vil der være gebyr på 200 kr. ved alle opkald og
vil virksomheder kunne få forskellige typer adgange?
Svar
Digital Post-løsningens slutbrugersupport vil blive omfattet af Det Samlede Sup-
porttilbud, som indgår i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2016-2020. I
digitaliseringsstrategien er det blevet besluttet at sikre, at borgere og virksomheder
får en effektiv og ensartet support på tværs af offentlige selvbetjeningsløsninger,
hvis de oplever problemer med fx Digital Post, MitID og NemLog-in. Derfor
samles den nuværende slutbrugersupport for Digital Post på borger.dk og Virk
fremover i én supportenhed, så borgere og virksomheder har ét samlet sted at
kontakte for at få hjælp til disse løsninger.
Slutbrugersupporten vil varetage opgaver, der knytter sig til brugernes anvendelse
af Digital Post-løsningen herunder visitering, vejledning og teknisk hjælp.
Slutbrugersupportydelsen vil være gratis for borgere og virksomheder.
På de to offentlige visningsklienter, borger.dk og Virk, vil det være muligt for pri-
vatpersoner og virksomheder at identificere sig med forskellige typer af identifika-
tionsmidler, der udstilles med MitID-løsningen, og i en overgangsfase vil det også
fortsat være muligt at benytte NemID, indtil denne løsning bliver helt udfaset.
Disse forhold vil blive nærmere reguleret i det lovforslag om MitID og NemLog-
in, som jeg forventer at fremsætte til januar 2021.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk