Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 47
Offentligt
2282295_0001.png
16. november 2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
Svar på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 10 af 3.
november 2020 til L 47 stillet efter ønske fra Christoffer Aagaard
Melson (V)
Spørgsmål nr. 10
Vil ministeren garantere, at man fuldt ud vil finansiere de direkte omkostninger til
driften af de såkaldte visningsklienter, således at borgere og virksomheder ikke er
tvunget til at finde deres digitale post i flere forskellige digitale postkasser, og
kender man størrelsen på disse omkostninger til driften af visningsklienterne?
Svar
Det lægges til grund, at spørgsmålet vedrører kommercielle visningsklienter, hvor-
for besvarelsen vil relatere sig til dette. Det skal dog indledningsvist bemærkes, at
de offentlige visningsklienter, der etableres på borger.dk og Virk og vil kunne til-
gås via webbrowser og mobil app, giver borgere og virksomheder adgang til deres
digitale post fra offentlige afsendere. Udvikling og drift af disse er sammen med
resten af Digital Post-løsningen fællesoffentligt finansieret, hvilket senest er vedta-
get i Aftale om kommunernes og regionernes økonomi for 2020 (ØA20).
Private aktører, der ønsker at udbyde kommercielle visningsklienter, kan efter
godkendelse ansøge om økonomisk kompensation, hvis de tilbyder en eller flere
supplerende ydelser til slutbrugerne. En sådan supplerende ydelse kan fx være at
vise digital post fra offentlige afsendere sammen med digital post fra private af-
sendere. Dette kendes fra den nuværende leverandør e-Boks, der også herved kan
få mulighed for at fortsætte med at vise digital post fra både offentlige og private
afsendere i samme postkasse til sine slutbrugere, ligesom de er vant til.
Finansieringen og størrelsen af den foreslåede kompensationsordning for kom-
mercielle visningsklienter er aftalt med KL og Danske Regioner og vil indgå i øko-
nomiaftalen for 2022 (ØA22). Aftalen indeholder en årlig pulje til kompensation
til kommercielle visningsklienter med udmøntning i årene 2022-2024. Den foreslå-
ede kompensationsordning skal ses i lyset af, at der forventes at være en række
omkostninger forbundet med udvikling og drift af en visningsklient de første år.
For at skabe en økonomisk bæredygtig model for udbydere af kommercielle vis-
ningsklienter, har Digitaliseringsstyrelsen derfor undersøgt de juridiske muligheder
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 47 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om ministeren kan garantere, at man fuldt ud vil finansiere de direkte omkostninger til driften af de såkaldte visningsklienter, til finansministeren
2282295_0002.png
Side 2 af 2
for at understøtte et sådan marked med økonomisk tilskud. Kammeradvokaten
har bistået med juridisk vejledning, og konklusionen er, at der kan ydes kompen-
sation til udbydere af kommercielle visningsklienter inden for rammerne af Public
Service-afgørelsen
1
. Public Service-afgørelsen fastlægger, at hvis en privat aktør
yder services af samfundsmæssig interesse, og i denne forbindelse fastlægges byr-
defulde forpligtigelser, kan der ydes kompensation.
Den foreslåede autorisationsordning skal sikre, at kommercielle visningsklienter,
der viser digital post fra offentlige afsendere har den fornødne tekniske og sikker-
hedsmæssige kvalitet og bevarer integriteten. Med henblik på at sikre disse krav,
pålægges der forpligtelser til offentlig tjeneste ved tilslutningsaftalen. Disse for-
ventes i forbindelse med den indledende etablering af et marked for kommercielle
visningsklienter at medføre indgangsbarrierer af en sådan karakter, at virksomhe-
der, der opererer på almindelige markedsvilkår, ikke vil tilbyde sådanne løsninger,
hvilket er baggrunden for kompensationsordningen.
Det er afgørende, at borgere og virksomheder fortsat oplever Digital Post som en
tryg og sikker it-løsning, uanset hvilken visningsklient, der anvendes. Derfor stilles
der i autorisationsordningen høje krav til de kommercielle visningsklienter til
blandt andet it-sikkerhed, funktionalitet, brugervenlighed og behandling af per-
sondata. I tillæg hertil kommer, at kommercielle visningsklienter udgør en del af
den kommende Digital Post-løsning og derfor sidestilles retligt med de offentlige
visningsklienter (på borger.dk og Virk). Det betyder i praksis, at myndigheder kan
sende digital post til borgere og virksomheder med frigørende virkning, og at rets-
virkningen af denne post vil være den samme for borgeren eller virksomheden,
uanset hvilken type visningsklient, denne vælger at tilgå sin post fra.
Omkostningerne for at etablere og drive kommercielle visningsklienter vil for de
private aktører være meget forskellige for de forskellige udbydere, da de bl.a. af-
hænger af virksomhedens setup, valg af løsningstype, hvilken supplerende ydelse,
der tilbydes samt hvor stort et kundegrundlag, de har eller opnår. For at overholde
bl.a. statsstøttereglerne og for at kunne nå til enighed om fællesoffentlig finansie-
ring er der udarbejdet den ovenfor skitserede kompensationsordning.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Kommissionens afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på statsstøtte i form af kompensation for offentlig tje-
neste ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse, EUT 2012 L7/3.
1