UDKAST
til
Forslag
til
4. juni 2020
Lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere
(Hjemtagelse af dataansvar, strategisk ejerskab og beslutningskompetence for Di-
gital Post til Digitaliseringsstyrelsen, etablering af visningsklienter og flytning af
borgeres og virksomheders post)
§1
I lov om Digital Post fra offentlige afsendere, jf. lovbekendtgørelse nr. 801 af 13.
juni 2016, som ændret ved § 29 i lov nr. 503 af 23. maj 2018, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 2
affattes således:
Ȥ
2.
Finansministeren anviser én digital postløsning, der betegnes Digital
Post og er omfattet af lovens bestemmelser.
Stk. 2.
Finansministeren udpeger Digitaliseringsstyrelsen til at sikre udvik-
ling, drift, vedligeholdelse og forvaltning af postløsningen.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsen kan udpege offentlige myndigheder eller ju-
ridiske enheder til på vegne af Digitaliseringsstyrelsen at varetage opgaver i
medfør af stk. 2.«
2. Efter § 2 indsættes som overskrift:
»Dataansvar«.
3. Efter § 2 indsættes efter overskriften og før § 3:
Ȥ
2 a.
Digitaliseringsstyrelsen er dataansvarlig for Digital Post, jf. § 2. Di-
gitaliseringsstyrelsen behandler personoplysninger i form af personnumre,
CVR-numre, e-mail og telefonnumre m.v. i forbindelse med drift, vedlige-
holdelse og forvaltning af postløsningen, herunder identifikation og advi-
sering af fysiske personer og juridiske enheder, der er tilsluttet Digital Post
efter §§ 3 og 4.
Stk. 2.
Bestemmelsen i artikel 21 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger finder ikke anvendelse for behandling af person-
numre i medfør af stk. 1.