Til lovforslag nr.
L 45
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 00. november 2020
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven
(Ophævelse af solnedgangsklausul)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkeparti og Nye Borgerlige har stillet ændringsforslag nr.
1. Radikale Venstre og Enhedslisten har stillet ændringsfor‐
slag nr. 2, 3 og 4.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget mener, at regerin‐
gens lovforslag om at ophæve solnedsgangsklausulen på
’fremmedkrigerloven’ er, at skyde over målet, da frygten for
et regeltomrum kan afhjælpes med en revisionsklausul, som
foreslået af Radikale Venstre og Enhedslisten. Der er behov
for, at Folketinget kan holde snor i retssikkerheden på dette
område og det kan opnås med en revisionsklausul og ikke en
ophævelse af udløbsbestemmelsen.
Der er brug for en vurdering af om den gældende ord‐
ning i fornødent omfang kan sikre retssikkerheden i sager
om administrativ frakendelse af dansk statsborgerskab. De
administrative sager kan i sagens natur omfatte uskyldige
personer og det er vigtigt at pointere.
Videre har Radikale Venstre og Enhedslisten fremsat æn‐
dringsforslag om, at afgørelser automatisk påklages til dom‐
stolsprøvelse, så der foretages en uafhængig retlig vurdering
af sagerne.
Endelig har Radikale Venstre og Enhedslisten fremsat
ændringsforslag om, at indføre beskikkelse af en advokat
– ikke kun ved eventuel domstolsbehandling – men også
ved den administrative afgørelse, således den berørte part
kan få varetaget sine interesser, herunder sikre sagen bliver
fyldestgørende oplyst samt eventuel indbragt sagen for de
ordinære domstole.
I den forbindelse kan bemærkes, at Radikale Venstre ik‐
ke finder ministerens svar, om beskikkelse af advokat, for
tilfredsstillende.
Ministeren oplyser, at
»Det følger af almindelige forvalt‐
ningsretlige principper, at en forvaltningsmyndighed bl.a.
har pligt til at genoptage en afgørelse, hvis nye væsentlige
faktiske omstændigheder kommer for dagen, efter at afgørel‐
sen blev truffet, og det ikke kan udelukkes, at myndigheden
på baggrund af disse nye forhold ville have truffet en anden
afgørelse.«
Hertil må anføres af Radikale Venstre, at en administrativ
afgørelse er ugyldig, når nye væsentlige faktiske omstæn‐
digheder kommer for dagen og det ikke kan udelukkes, at
myndigheden på baggrund af disse nye forhold ville have
truffet en anden afgørelse.
Radikale Venstre skal således påpege, at fremmedkriger‐
lovens iboende manglende partshøring derfor kalkulerer
med risikoen for ugyldige afgørelser. Ministerens svar kon‐
DokumentId
Journalnummer