Indfødsretsudvalget 2020-21
L 45 Bilag 1
Offentligt
2258653_0001.png
Notat
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om ændring af dansk indfødsret
og udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul).
8. oktober 2020
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
I. Høringen
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndigheder og or-
ganisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesty International, Børnerådet, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børns Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU,
Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Dan-
marks Rejsebureau Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp,
Datatilsynet, DFUNK
Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Danske Advokater, Den Danske Dommerforening, Den Danske Helsinki-
Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DIGNITY
Dansk
Institut mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimina-
tion, Domstolsstyrelsen, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut (Grønlands
Selvstyre), HK/Danmark, Indvandrermedicinsk Klinik ved Odense Universitetsho-
spital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Kirkernes Inte-
grationstjeneste, KL, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvindernes Internati-
onale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen), Landsforeningen Adoption og
Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisation af kvindekri-
secentre (LOKK), Mellemfolkeligt Samvirke, Plums Fond for fred, økologi og bære-
dygtighed (Tidl. Fredsfonden), PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsi-
denten for Østre Landsret, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige
byretter, SOS mod Racisme, UNHCR, Work-live-stay southern denmark, Ældresa-
gen, Ægteskab uden Grænser, Aarhus Erhverv / International Community og 3 F.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Børnerådet, Centralorganisationernes Fælles-
udvalg CFU, Danes Worldwide, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark,
Sagsbehandler
Maria Frederikke Grau-Keller
Sags nr.
Akt-id
2020 - 16792
6741413
Side
1/9
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, Institut for Men-
neskerettigheder, KL, Landsforeningen Adoption og Samfund, Retspolitisk For-
ening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, samt-
lige byretter, UNHCR, Østre Landsret og Ældresagen.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Følgende har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til lovforslaget:
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Den Katolske Kirke
i Danmark, Den Katolske Kirke i Danmark, KL, Landsforeningen Adoption og Sam-
fund, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Etniske Minoriteter og Ældresagen.
Østre Landsret og samtlige byretter har ikke ønsket at udtale sig om lovudkastet.
Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar opdelt efter emner. Under hvert
emneområde angives de enkelte myndigheders og organisationers hovedsyns-
punkter samt Udlændinge- og Integrationsministeriets kommentarer hertil. Ud-
lændinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
Bemærkninger, der ikke vedrører lovforslaget, indgår ikke i høringsoversigten.
II. Høringssvarene
1. Generelle bemærkninger
Datatilsynet
har anført, at tilsynet forudsætter, at reglerne i databeskyttelsesfor-
ordningen og databeskyttelsesloven vil blive iagttaget i forbindelse med eventuel
behandling af personoplysninger foranlediget af lovforslaget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at de foreslåede regler vil blive
administreret i overensstemmelse med øvrig gældende ret, herunder reglerne i
databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven og retshåndhævelsesloven.
2. Ophævelse af solnedgangsklausul
Advokatrådet
finder, at ophævelse af solnedgangsklausulen vil være en teknisk
ændring, og at der dermed ikke er lagt op til en grundigere behandling af lovens
indhold. Det er Advokatrådets opfattelse, at man inden ophævelse af solned-
gangsklausulen bør behandle lovens indhold i dybden, henset til at der nu ikke
længere er tale om en akut hastede situation. Advokatrådet opfordrer i den for-
bindelse til, at man ser indgående på de sager, som allerede er behandlet, herun-
der inddrager erfaringer fra de borgere og eventuelt deres advokater, som har
gjort brug af muligheden for at anke myndighedernes afgørelse til domstolene.
Institut for Menneskerettigheder
har anført, at instituttet anser det for væsent-
ligt, at der ved vurderingen af lovens konsekvenser for retssikkerheden indgår
erfaringer fra domstolsprøvelse af afgørelser om administrativ frakendelse af
Side
2/9
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
statsborgerskab. Instituttet anbefaler, at Udlændinge- og Integrationsministeriet
sætter fremsættelsen af forslaget om ophævelse af udløbsbestemmelsen i bero
for at afvente udfaldet af de 3 verserende sager ved domstolene, evt. således at
udløbsdatoen for reglerne om administrativ frakendelse af dansk statsborgerskab
forlænges med nogle år. Instituttet finder, at det på baggrund af de nuværende
oplysninger i lovudkastet om lovens anvendelse i praksis ikke kan vurderes, om
den gældende ordning i fornødent omfang kan sikre retssikkerheden i sager om
administrativ frakendelse af dansk statsborgerskab. Instituttet anbefaler, at Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet i bemærkningerne redegør for, hvordan rets-
sikkerheden nærmere er varetaget i de 5 sager, hvor personer administrativt har
fået frataget deres danske statsborgerskab.
Den Danske Dommerforening
har påpeget, at det synes unødvendigt tidligt at
fremsætte forslag om ophævelse af solnedgangsklausulen, da det foreliggende
materiale til vurdering af loven er talmæssigt spinkelt, og der foreligger endnu
ikke domstolsafgørelser i de sager, det er indbragt for domstolene. Dommerfor-
eningen opfordrer til at udskyde lovforslaget til foråret 2021 med henblik på inden
da at kunne få et mere udbygget grundlag for at vurdere, om solnedgangsklausu-
len bør ophæves eller forlænges.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at ministeriet ikke er bekendt
med en tidsramme for, hvornår der kan forventes endelige afgørelser i de påkla-
gede sager ved domstolene, og at loven automatisk ophæves den 1. juli 2021, hvis
solnedgangsklausulen ikke er blevet ophævet forinden denne dato. På baggrund af
de erfaringer, der allerede er gjort, er det ministeriets opfattelse, at loven har væ-
ret med til i højere grad end tidligere at sikre, at personer, der har udvist en hand-
lemåde, der er til alvorlig skade for landets vitale interesser, ikke kommer til Dan-
mark. Det er derfor afgørende, at loven ikke automatisk ophæves den 1. juli 2021,
således at loven også efter denne dato kan være med til at værne mod, at frem-
medkrigere kommer til Danmark. Måtte der på baggrund af fremtidige erfaringer
fra de verserende sager ved domstolene opstå behov for justeringer af loven, vil
dette kunne håndteres ved evt. senere ændringer af loven.
3. Bemærkninger vedrørende retsgarantier
Retspolitisk Forening
har bemærket, at en ophævelse af den pågældende solned-
gangsklausul kan indebære varige, alvorlige forringelser af de retsgarantier, der
ellers gælder for personer, som søger en uafhængig domstols afgørelse af sager
mellem staten og individuelle personer. Risikoen for svækkelse af retsgarantierne
fremgår af, at Udlændinge- og Integrationsministeriet i alle de sager, i alt 3, som
hidtil er indbragt for domstolene og pt. verserer, har fortolket fratagelseslovens
regler og bemærkninger således, at princippet om ligestilling mellem en sags par-
ter (den såkaldte equality in arms-regel) og andre helt grundlæggende retsgaran-
tier i Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 6 om retfærdig
rettergang ikke gælder i denne slags sager. Det bestrider de respektive modpar-
ter, men domstolene har endnu ikke afgjort disse processuelle tvister. Foreningen
anbefaler, at lovforslaget trækkes tilbage.
Side
3/9
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder
har noteret sig, at admini-
strativ fratagelse behandles i overensstemmelse med forvaltningslovens alminde-
lige regler. Komitéen anser det dog som særdeles usikkert, om det reelt er en
mulighed at iagttage disse regler over for personer, der befinder sig i udlandet,
herunder i krigszoner. Det anføres hertil, at komitéen mener, at muligheden for at
pågældende bliver underrettet via e-boks eller Statstidende formentlig ikke er til
stede i Syrien. Komitéen mener desuden, at fratagelse af statsborgerskab efter
magtfordelingslæren bør ske ved en uafhængig domstol, hvor pågældende er
underrettet om sagens indhold og årsag og har ret til at forsvare sig og indkalde
og afhøre vidner. Komitéen mener ikke, at denne rettighed kan erstattes ved at
udpege en særlig advokat til at varetage partsbeføjelserne, men at klageren selv
skal have adgang til at være til stede under sagen, enten personlig eller via video-
link. Komitéen har desuden anført, at kriteriet
for ad i istrativ fratagelse ”udvist
e ha dle åde, so er til alvorlig skade for la dets vitale i teresser” er for upræ-
cist. Komitéen anfører endvidere, at usikkerheden om handlingen, der omfattes af
loven, forstærkes ved, at ministeren i en pressemeddelelse oplyser, at loven retter
sig od ” æ d og kvi der, der har begået eller støttet uhyrelige forbrydelser og
so har forrådt det da ske sa fu d”.
Komitéen mener dermed, at der ifølge
ministeren således skal foretages en strafferetlig vurdering.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
bemærker, at lovforslaget reelt fratager
den danske statsborger muligheden for at få prøvet fratagelsen ved domstolene,
og at der ikke er en reel mulighed for inden fristen at anmode om domstolsbe-
handling.
Røde Kors
forholder sig kritisk til risikoen for de facto manglende domstolsprøvel-
se ved den administrative fratagelse af statsborgerskab. Det er et brud med rets-
sikkerheden, at en så fundamental rettighed som statsborgerskab kan frakendes
administrativt. Røde Kors er videre bekymret for, at den foreslåede praksis kan
medføre, at borgere kan frakendes statsborgerskab uden at være bekendt med
afgørelsen. Denne praksis kan i værste tilfælde medføre, at det kan blive yderst
vanskeligt at udøve retten til efterfølgende domstolsprøvelse og dermed mulig-
heden for at få omstødt afgørelsen, hvis pågældende ikke er bekendt med afgø-
relsen inden for den foreslåede korte tidsfrist på fire uger. Det er væsentligt, at
der sikres en individuel prøvelse ved domstolene (access to court). Røde Kors har
anført, at det er et afgørende princip i den humanitære folkeret, at brud på kri-
gens regler retsforfølges. I tilfælde af at en dansk statsborger har krænket krigens
regler, er Danmark forpligtet til at retsforfølge pågældende. Myndighederne bør
derfor være opmærksomme på ikke at handle i strid med dette princip i tilfælde af
fratagelse af statsborgerskab for borgere, der bør retsforfølges i henhold til folke-
retten for krigsforbrydelser, folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden og
krænkelser af grundlæggende menneskerettigheder som fx tortur og umenneske-
lig behandling.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker for så vidt angår spørgsmålene
om retssikkerhedsgarantier, at det fremgår af pkt. 2.1.6 i bemærkningerne til ud-
kastet til lovforslaget, at en afgørelse om administrativ fratagelse er en afgørelse i
Side
4/9
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
forvaltningslovens forstand. Pågældende er således som udgangspunkt omfattet
af de retssikkerhedsgarantier, som følger af forvaltningsloven og forvaltningsret-
ten, herunder bl.a. partshøring, ret til at afgive udtalelse og begrundelse. Hertil
kommer, at de almindelige principper for forvaltningens vurdering af oplysninger-
nes rigtighed og troværdighed (bevisvurderinger) tillige finder anvendelse. Bevis-
bedømmelser i sager om administrativ fratagelse af statsborgerskab skal være
saglige og konkrete. Da fratagelse af statsborgerskab udgør en indgribende foran-
staltning, er kravene til bevissikkerhed højere, end når forvaltningen træffer be-
gunstigende afgørelser. Det kan eksempelvis betyde, at myndighederne efter om-
stændighederne foretager mere omfattende undersøgelser, inden der træffes af-
gørelse.
Som det fremgår under pkt. 2.1.1 om domstolsprøvelse i bemærkningerne til ud-
kastet til lovforslaget, kan administrative afgørelser om fratagelse af statsborger-
skab indbringes for domstolene i medfør af grundlovens § 63.
Det fremgår endvidere af pkt. 2.2 i bemærkningerne til udkastet til lovforslaget, at
der siden lovens vedtagelse er der truffet afgørelse om administrativ fratagelse af
dansk statsborgerskab i 6 sager vedrørende personer, som opholder sig i udlandet.
Det har i alle 6 tilfælde været vurderingen, at de pågældende var dobbelt stats-
borgere. Der er i alle tilfælde blevet foretaget partshøringer via e-boks, da ingen af
de 6 personer har været undtaget fra Offentlig Digital Post, ligesom afgørelserne i
alle sagerne er blevet meddelt gennem e-boks. I 3 af disse sager har de pågælden-
de personer og deres partsrepræsentanter efter at have modtaget afgørelserne i
e-boks påklaget den administrative afgørelse om fratagelse af statsborgerskab til
domstolene. I de 3 sager er indbringelse for domstolene sket inden 4 uger efter
afgørelsens meddelelse, og reglerne om partsindsigt er blevet iagttaget. Der er
endnu ikke afsagt dom i nogen af sagerne. I ingen af disse sager har der været
oplysninger, der kræver særlig domstolsbehandling, jf. pkt. 2.1.1 i udkastet til lov-
forslaget om den særlige procedure, som er etableret i de tilfælde, hvor justitsmi-
nisteren har vurderet, at en person har udvist en handlemåde, som er til alvorlig
skade for Danmarks vitale interesser, og afgørelsen således i væsentligt omfang
hviler på oplysninger, der af sikkerhedsmæssige grunde ikke kan videregives til den
person, vurderingen angår.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at det som udgangspunkt er
muligt at partshøre via e-boks, selvom den pågældende er rejst ud af landet. Det
følger af lov om Digital Post fra offentlige afsendere, at hvis en fysisk person, der
er tilsluttet efter stk. 1 (krav om obligatorisk tilslutning for fysiske personer på 15
år eller derover med bopæl eller fast ophold i Danmark), ikke længere har bopæl
eller fast ophold i Danmark, fortsætter tilslutningen efter stk. 1 uændret, medmin-
dre den pågældende anmoder om fritagelse. I tilfælde, hvor pågældende er und-
taget fra Offentlig Digital Post eller har anmodet om fritagelse efter udrejsen af
Danmark, afhænger partshøringen af, hvorvidt det er forbundet med væsentlige
vanskeligheder at partshøre den pågældende, jf. § 19, stk. 2, nr. 5, 2. led i forvalt-
ningsloven. Det er eksempelvis ikke muligt at partshøre i tilfælde, hvor ministeriet
ikke er bekendt med den pågældendes opholdssted. Der henvises i den forbindelse
Side
5/9
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
til ombudsmandens udtalelse refereret i FOB 2006.414. Administrativ fratagelse af
statsborgerskab skal efter almindelige forvaltningsretlige regler meddeles til den
person, afgørelsen træffes over for. Meddelelse kan bl.a. ske via Offentlig Digital
Post. I tilfælde, hvor det trods rimelige bestræbelser herpå ikke er muligt på andre
måder, herunder via Offentlig Digital Post, at meddele bortfaldet til den pågæl-
dende, vil der blive optaget en meddelelse i Statstidende om, at den pågældendes
statsborgerskab er frataget, og at nærmere oplysninger kan fås ved henvendelse
til Udlændinge- og Integrationsministeriet. Det vil ikke af den optagne meddelelse
fremgå, hvad baggrunden for fratagelsen er.
Det kan endvidere bemærkes, at det forhold, at man har bragt sig selv i en situati-
on, hvor man ikke kan tilgå partshøringer eller lignende, ikke kan medføre, at sta-
ten bør sørge for, at afgørelser for eksempel automatisk indbringes for domstole-
ne. Hertil kommer, at det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at en
forvaltningsmyndighed bl.a. har pligt til at genoptage en afgørelse, hvis nye væ-
sentlige faktiske omstændigheder kommer for dagen, efter at afgørelsen blev truf-
fet, og det ikke kan udelukkes, at myndigheden på baggrund af disse nye for-
hold ville have truffet en anden afgørelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet indsatte på baggrund af høringssvarene til
lovforslag nr. L 38 om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven
(Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.) § 8 F, således at Køben-
havns Byret undtagelsesvis kan tillade en indbringelse efter 4 uger. Det er endvide-
re præ iseret i este
else , at sage skal være i d ragt i de 4 uger ”efter
afgørelse s eddelelse”.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder ikke anledning til at ændre lov-
forslaget, således at der fx sker en automatisk indbringelse af afgørelsen for dom-
stolene. Baggrunden for den valgte ordning er, at det er ministeriets vurdering, at
den pågældende selv vil have mulighed for at varetage sine interesser under be-
handlingen af den administrative sag, herunder i forbindelse med partshøring,
hvorfor afgørelsen ikke vil have en sådan karakter, at der er behov for en automa-
tisk efterprøvelse af afgørelsen.
Med hensyn til spørgsmålet om overholdelse af Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonventions (EMRK) artikel 6 om retfærdig rettergang, kan der henvises til
pkt. 3.1.3.1 i lovforslag nr. L 38 om ændring af lov om dansk indfødsret og udlæn-
dingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), som fremsat
den 22. oktober 2019, og som er trykt i Folketingstidende 2019-2020, A, som frem-
sat, hvoraf det fremgår, at det er vurderingen, at sager om administrativ fratagel-
se af statsborgerskab på baggrund af en udvist handlemåde, der er til alvorlig fare
for Danmarks vitale interesser, ikke
udgør straffesager i EMRK’s forsta d.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker endvidere, at det fremgår af § 8
F, stk. 5, i indfødsretsloven, at retten bestemmer, hvordan den, der efter § 8 B, stk.
3, har fået frataget sin danske indfødsret, i tilfælde af at vedkommende opholder
sig i udlandet, får lejlighed til at udtale sig over for retten. Der kan i den forbindel-
Side
6/9
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
se henvises til de specielle bemærkninger til § 8 F, stk. 5, i lovforslag nr. L 38 om
ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsbor-
gerskab fra fremmedkrigere m.v.), som fremsat den 22. oktober 2019, og som er
trykt i Folketingstidende 2019-2020, A, som fremsat, hvoraf det fremgår, at retten
kan bestemme, at den der har fået frataget sin danske indfødsret, og som ophol-
der sig i udlandet, kan få lejlighed til at udtale sig over for retten i forbindelse med
domstolsprøvelsen af afgørelsen om fratagelsen eksempelvis ved anvendelse af
telekommunikation (telefon- eller videoforbindelse), ved en indenretlig afhøring
foretaget i det land, hvor den pågældende opholder sig, eller ved fremlæggelse af
en eller flere skriftlige erklæringer fra den pågældende.
Det er på den baggrund Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at
retssikkerheden er sikret ved, at den administrative fratagelse er ledsaget af nød-
vendige processuelle garantier, herunder partsrettigheder og muligheden for at
indbringe afgørelsen for domstolene.
Om muligheden for at retsforfølge personer for brud på krigens regler bemærkes,
at det vil bero på en konkret vurdering efter reglerne om dansk straffemyndighed i
straffelovens §§ 6-9 a, hvorvidt fratagelse af den pågældendes danske statsbor-
gerskab udelukker, at den pågældende vil kunne blive retsforfulgt i Danmark, hvis
den pågældende kommer til landet. Dette forudsætter dog som udgangspunkt, at
den pågældende ikke er retsforfulgt for den samme handling i udlandet, f.eks. det
land hvor den pågældende handling er begået, eller hvor den pågældende har
bopæl, jf. straffelovens §§ 10 a og 10 b.
4. Statsløshed
Røde Kors
har anført, at forpligtelsen til at undgå statsløshed ikke bliver mødt,
hvis tilbagekaldelsen af dansk statsborgerskab resulterer i statsløshed
selv hvis
den pågældende person er kvalificeret til at kunne ansøge om statsborgerskab i et
andet land.
UNHCR
anser det for problematisk, at man med lovforslaget tillader fratagelse af
dansk statsborgerskab fra personer, der forventes at være berettigede til et andet
statsborgerskab, som de endnu ikke har erhvervet. UNHCR mener, at der i sådan-
ne tilfælde er en høj risiko for, at pågældende person bliver statsløs. UNHCR på-
peger, at ifølge paragraf
82 i UNHCR’s Guideli es o Stateless ess No. 5, skal e
stat ved fratagelse af statsborgerskab vurdere, om den pågældende ved afgørel-
sen om fratagelse af statsborgerskabet derved bliver statsløs. UNHCR anfører i
den forbindelse, at det er spørgsmålet om, hvorvidt pågældende bliver statsløs
ved fratagelsen, og ikke hvorvidt den pågældende er berettiget til et andet stats-
borgerskab, der er relevant til formålet om at forhindre statsløshed. UNHCR be-
mærker, at hvis pågældende har en verserende sag om statsborgerskab i en an-
den stat, som endnu ikke er afsluttet, så kan den pågældende ikke ses for at have
et andet statsborgerskab. Det bemærkes endvidere af UNHCR, at der ved admini-
strativ fratagelse af statsborgerskab, hvor den pågældende ikke befinder sig i lan-
det, ikke vil kunne udøves en effektiv partshøring, hvorfor der ikke bør ske frata-
gelse af statsborgerskab in absentia.
Side
7/9
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan henvise til pkt. 3 i lovforslag nr. L 38
om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af stats-
borgerskab fra fremmedkrigere m.v.), som fremsat den 22. oktober 2019, og som
er trykt i Folketingstidende 2019-2020, A, som fremsat, om lovforslagets overens-
stemmelse med Danmarks internationale forpligtelser. Det fremgår af dette punkt,
at det er ministeriets vurdering, at en person ikke bliver frataget sit statsborger-
skab til statsløshed, hvis den pågældende har mulighed for at opnå et andet stats-
borgerskab ved den blotte registrering hos et andet lands myndigheder, uden at
der er efterladt et skøn til disse myndigheder, og at personen i en sådan situation
derfor ikke vil kunne påberåbe sig konventionernes beskyttelse mod at blive frata-
get sit statsborgerskab.
5. Børn
Røde Kors
bemærker, at myndige borgere, som lovforslaget er rettet mod, kan
have børn med dansk statsborgerskab, der befinder sig med dem i en krigszone.
Børnene udgør en særlig sårbar gruppe, og de danske myndigheder bør over for
denne gruppe tage de fornødne initiativer for at bringe dem i sikkerhed uanset
eventuelle tiltag i forhold til deres forældre.
Børnerådet
har anført, at de har kendskab til aktuelle sager, hvor børn med dansk
statsborgerskab er i voldsomme og potentielt livstruende og skadende situatio-
ner, fordi deres forældres statsborgerskab er blevet frataget administrativt. Bør-
nerådet anfører endvidere, at når forældrene frakendes deres danske statsbor-
gerskab og afholdes fra at komme tilbage til Danmark, betyder det i praksis, at
børnene heller ikke kan komme tilbage til Danmark. Derudover anfører Børnerå-
det, at Center for Terroranalyse i marts 2020 kom med en vurdering, hvor det
udtrykkeligt fremgår, at det er usandsynligt, at der udgår en aktuel terrortrussel
fra børn af personer udrejst fra Danmark til konfliktzonen. Børnerådet mener, at
lovforslaget gør, at myndighederne fastholder børn i krigszoner, hvor deres hel-
bred og liv er i fare, og de er i alvorlig risiko for radikalisering. Børnerådet mener,
at børn aldrig skal bøde for deres forældres handlinger, hvorfor de er i mod, at
solnedgangsklausulen udgår.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at det fremgår af lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 2.1.5 om retsvirkning, at fratagelsen af en foræl-
ders statsborgerskab ikke medfører, at den pågældendes børn under 18 år frata-
ges deres statsborgerskab.
Som det videre fremgår af pkt. 2.1.3 om proportionalitetsvurdering i bemærknin-
gerne til udkastet til lovforslaget, skal der i forbindelse med udlændinge- og inte-
grationsministerens afgørelse om fratagelse af dansk indfødsret foretages en kon-
kret proportionalitetsafvejning af fratagelsens betydning for den pågældende
sammenholdt med handlemådens grovhed. Proportionalitetsvurderingen er på
linje med den proportionalitetsafvejning, der skal foretages ved domstolene i for-
bindelse med frakendelse efter § 8 B, stk. 1, i indfødsretsloven, som omhandler
frakendelse af dansk indfødsret for personer, der er dømt for overtrædelse af
Side
8/9
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
straffelovens kapitel 12 og 13. Den betydning, som fratagelse af dansk indfødsret
har for en person, må bero på en konkret vurdering af den pågældendes forhold.
Ved denne vurdering lægges der navnlig vægt på personens tilknytning her til lan-
det og til udlandet, herunder det eller de lande, den pågældende tillige er stats-
borger i. Der lægges i den forbindelse bl.a. vægt på varigheden og karakteren af
en persons ophold i Danmark og i udlandet samt en persons aktuelle familiemæs-
sige forhold her i landet og i udlandet samt den pågældendes rødder, herunder om
familien har en langvarig tilknytning til Danmark. Den pågældendes alder og om-
stændighederne omkring den pågældendes handlemåde vil indgå i proportionali-
tetsvurderingen.
Hvis et barn med dansk statsborgerskab ankommer til Danmark, har barnet ret til
at opholde sig i Danmark. Hvis forælderen, der er blevet frataget sit statsborger-
skab, indgiver en ansøgning om opholdstilladelse vil udlændingemyndighederne
vurdere, om der foreligger sådanne helt ekstraordinære omstændigheder, der gør,
at der skal meddeles opholdstilladelse i Danmark under henvisning til Danmarks
internationale forpligtelser, f.eks. EMRK artikel 8. Sådanne omstændigheder kunne
muligvis tænkes at forekomme i en sag hvor den, der har fået frataget sit danske
statsborgerskab, har et barn i Danmark, der er dansk statsborger, og som ellers
ikke vil have nogen fast omsorgsperson hos sig her i landet.
5. Lov nr. 1057 om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven
(Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.)
Den 24. oktober 2019 vedtog Folketinget lov nr. 1057 om ændring af lov om dansk
indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere
m.v.). Lovforslaget var i høring fra den 14. oktober 2019 til den 21. oktober 2019.
Følgende myndigheder og organisation m.v. har i deres høringssvar til nærværen-
de lovforslag henvist til deres afgivne høringssvar i forbindelse med lovforslag om
ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsbor-
gerskab fra fremmedkrigere m.v.):
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Børnerådet, Foreningen af Udlændingerets-
advokater, Institut for Menneskerettigheder, Retspolitisk Forening og Røde Kors.
Til orientering vedlægges Udlændinge- og Integrationsministeriets høringsnotat
samt høringssvar afgivet i forbindelse med lov nr. 1057 om ændring af lov om
dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra frem-
medkrigere m.v.).
III. Lovforslaget
Der er foretaget en række mindre lovtekniske ændringer af lovudkastet.
Side
9/9