Indfødsretsudvalget 2020-21
L 45 Bilag 1
Offentligt
2258647_0001.png
f' W 137mm
Maria Frederikke Grau-Keller
Fra: Maria Frederikke Grau-Keller
24. september 2020 13:54
Maria Frederikke Grau-Keller
VS: Høringssvar fra Færøernes Landsstyre over udkast til forslag til lov om ændring
af lov om ændring af dansk indfødsret og udlændingeloven (Ophævelse af
solnedgangsklausul). (UIM Id: 1368138) (RIGS-FO Sagsnr.: 2015 - 90)
Vedhæftede filer: Høringsbrev.pdf; Udkast t' lovforslagpdf; Høringslistepdf; Høringssvar fra andre
lande vedr. erfaringer med fratagelse af statsborgerskabpdf; Supplerende
høringssvar fra UK - I.pdf; Supplerende høringssvar fra UK - 1I.pdf
TI Udlændinge- og Integra Ionsministerlet, Indfødsretskontoret
Færøernes Landsstyre har fået tilsendt i høring "Fars/ag til lov om ændring af lov om ændring af dansk indfødsret og
udlændinge/oven (Ophævelse af solnedgangsklausuü"
Ifølge Iovudkastets § 3 skal loven ikke gælde direkte for Færøerne, men loven kan senere ved kongelig anordning
helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne, såfremt færøske myndigheder anmoder herom.
Færøernes Landsstyre tager dette til efterretning og har på nuværende tidspunkt ikke andre bemærkninger til
lovforslaget.
Fra: Nella Festirstein [
Sendt: 27. august 2020 16:43
Til: Maria Frederikke Grau Keller; Nicolai Holm Larsen
Cc: Rigsombuddet
Emne: Høringssvar fra Færøernes Landsstyre over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af dansk
indfødsret og udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul). (UIM Id: 1368138) (RIGS-FO Sagsnr : 2015 - 90)
Lagmandens Kontor
Lovafdeüngen
Tlf. +298 30 60 00
Direkte tlf. +298 55 80 76
Venlig hilsen
Ne a Festirstein
Afde 'ngschef
nm_m n m mmao
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0002.png
Udlændinge 0g Integrationsministeriet har ved brev af 25. august 2020 (Sagsnr. 2020-7048)
anmodet 0m eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov
om ændring af dansk indfødsret og udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig 0m udkastet.
Bredgade S9. 1260 Kobenhavn K Tlf 99 68 62 00 Mail [email protected] Hjemmeside www ocslrulnndsml dk
Udlændinge- og Integrationsminister
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til: og
III-I
°qsx
S28 Fmmamaa”
vnæmwaosno:
Åps :uuI
OZ-SSWØ-VOV 'WT
0Z'80'LZ U90
:âaâäâaar =E®:_3.ax
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0003.png
Maria Frederikke Grau-Keller
Fra: Maria Frederikke Grau-Keller
Sendt: 24. september 2020 13:55
Til: Maria Frederikke Grau-Keller
Emne: VS: Høringssvar - Ældre Sagen - udkast til forslag til lov om aendring af Iov om
ændring af dansk indfødsret og udlændingeloven (Ophævelse af
solnedgangsklausul)
Kategorier: MFG
Fra: Samfundsanalyse [
Sendt: 31. august 2020 14:19
Til: Maria Frederikke Grau-Keller; Nicolai Holm Larsen
Emne: Høringssvar - Ældre Sagen - udkast til forslag til Iov om ændring af Iov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul)
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Ældre Sagen har ingen bemærkninger til ovenstående høring.
Venlig hilsen
Pia Westring
Afdelingssekretær/ PA
Samfundsanalyse
Direkte: 33 96 86 29
Mobil: +45 21 19 59 53
Ældfe Sagen Snorresgade 17-19 - 2300 København S - Tlf. 33 96 86 86
u ;w : ;new
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0004.png
Maria Frederikke Grau-Keller
Fra: Maria Frederikke Grau-Keller
Sendt: 24. september 2020 13:56
Til: Maria Frederikke Grau-Keller
Emne: VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af Iov om ændring af dansk
indfødsret og udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul). (UIM Id:
1368138)
Vedhæftede filer: Høringsbrev.pdf; Udkast til Iovforslag.pdf; Høringslistepdf; Høringssvar fra andre
lande vedr. erfaringer med fratagelse af statsborgerskabpdf; Supplerende
høringssvar fra UK - I.pdf; Supplerende høringssvar fra UK - I1.pdf
Fra: info cfu-net [
Sendt: 1. september 2020 10:49
Til: Shari Boateng
Emne: VS: Høring over udkast til forslag til Iov om ændring af Iov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul). (UIM Id: 1368138)
Kære Shari.
CFU har modtaget Høring over udkast til forslag til Iov om ændring af Iov om ændring af dansk indfødsret
og udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul).
Høringen giver ikke anledning til bemærkninger fra CFU.
Med venlig hilsen
Camilla Christensen
Assistent
6O
CFU Centralorgnnisntionernes Fællesudvnlg
Niels Hemmingsens Gade 10 4
1153 København K
Telefon 33 76 BG 74
Mall
Bmëö
53 naámnax
R5!! ›\.\r \w-\.
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0005.png
Maria Frederikke Grau-Keller
Fra: Maria Frederikke Grau-Keller
Sendt: 24. september 2020 14:00
Til: Maria Frederikke Grau-Keller
Emne: VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af Iov om ændring af dansk
indfødsret og udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul). (UIM Id:
1368138)
Kategorier: MFG
Fra: Foreningen A&S ]
Sendt: 1. september 2020 21:14
Til: Shari Boateng
Emne: Re: Høring over udkast til forslag til Iov om ændring af Iov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul). (UIM Id: 1368138)
Tak for fremsendte. Adoption & Samfund har ikke kommrntarer til fremsendte.
Vh
Sanne Nyvang
Næstformand A&S
Sendt fra min iPhone
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0006.png
Maria Frederikke Grau-Keller
Fra: Sara Glahder Lindberg <[email protected]>
Sendt: 9. september 2020 08:59
1'iI: Maria Frederikke Grau-Keller; Nicolai Holm Larsen
Emne: Høring over udkast til forslag til Iov om ændring af lov om ændring af dansk
indfødsret og udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul).
Kategorier: MFG
Til rette vedkommende
KL har modtaget høring over udkast til forslag ti lov om ændring af Iov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul) med frist for afgivelse af bemærkninger den 22.9.
KL har ikke bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Med venlig h Isen
Sara Glahder Lindberg
Chefkonsulent
Center for Vækst og Beskæftigelse
Weidekampsgade 1D
Postboks 3370
2300 København
C .Km wäoää
m mmëxrax _
._. KG 83 áä
« r??
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0007.png
København, den 9. september 2020
Høringssvar til: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af dansk
indfødsret og udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul i lov om
fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere).
Lovforslaget har været drøftet i Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheders
bestyrelse.
Loven om administrativ fratagelse af statsborgerskab for personer "der har udvist en
handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser", er kontroversiel og
gav ved sin fremsættelse anledning til udbredt bekymring.
Bekymringerne vedrørte bl.a. forholdet til grundlovens princip om magtens tredeling,
om lovgivning med tilbagevirkende kraft, om mu ghederne for partshøring, aktindsigt,
underretning om afgørelser og klagemuligheder.
Før loven om administrativ fratagelse af statsborgerskab var der, og er der efter
Indfødsretslovens §8 B, stk. 1, fortsat mulighed for, ved dom at fratage personer, der
er dømt for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 og 13 (statens sikkerhed,
terrorisme mm.), deres statsborgerskab.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, side 4, at fratagelse af statsborgerskab
fortsat skal ske ved dom, hvis dette er muligt.
Administrativ fratagelse ñnder således anvendelse overfor personer, der ikke er dømt
for overtrædelse af kap. 12 og 13 og som befinder sig i udlandet. Administrativ
fratagelse behandles i overensstemmelse med forvaltningslovens almindelige regler,
herunder om aktindsigt, partshøring, underretning om klageadgang mm.
Det må dog anses for særdeles usikkert, om det er reelt er muligt at iagttage disse
regler overfor personer, der befinder sig i udlandet, herunder i krigszoner. Efter
bemærkningerne kan partshøring mm. foregå via e-boks. Underretning om afgørelsen
kan om nødvendigt ske gennem meddelelse i Statstidende.
En administrative fratagelse kan inden 4 uger fra underretningen indbringes for
Københavns Byret., der efterprøver om betingelserne er opfyldt. Dette forudsætter
dog, at pågældende er underrettet om afgørelsen, og mulighederne for at læse
statstidende i f.eks. Syrien er formentli ikke til stede.
e 36 B. DK-1260 Copenhagen K 3391 811
main helsinki komt e k; www he mitlee d
Udlændige- og Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Re. Journalnr. 2020-7048
Per e-maii til [email protected] og [email protected]
mqmnmma . ._.m_ +3
måm. . .. .m Pa . .måcooa
...Im u>z_m:
xmëzx.
oozgnqmm
10! 153)!
3014w
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0008.png
n.
Kriteriet for administrativ fratagelse: "udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade
for landets vitale interesser" er alt for upræcist.
Af bemærkningerne fremgår, at det ikke alene omfatter handlinger, der er omfattet af
straffelovens kap. 12 og 13, men også handlinger af lignende karakter uden at der
dog nævnes eksempler. "Almindelig" kriminalitet, uanset alvor, er ikke omfattet.
Ved vurderingen af handlemåden skal det ifølge bemærkningerne, side 7, ikke
vurderes, om den pågældende har gjort sig skyldig i overtrædelse af bestemmelse i
kap. 12 og 13, herunder om der er handlet forsæ t.
usikkerheden om hvilke handlinger, der omfattes af loven, forstærkes ved, at
Ministeren i en pressemeddelelse oplyser, at loven retter sig mod " mænd og kvinder,
der har begået eller støttet uhyrlige forbrydelser og som har forrådt det danske
samfund".
Ifølge Ministeren skal der således foretages en strafferetlig vurdering.
Dette kan ikke ske administrativt, men bør efter magtfordelingslæren ske ved en
uafhængig domstol, hvor pågældende er underrettet om sagens indhold og årsag og
har ret til at forsvare sig og indkalde og afhøre vidner. Denne rettighed kan ikke
erstattes ved at udpege en særlig advokat til at varetage partsbeføjelserne. Klageren
må have adgang til selv at vaere til stede under sagen, enten personligt eller via
videolink.
Sammenfattende er det derfor Komiteens opfattelse, at loven om administrativ
fratagelse af statsborgerskab af retssikkerhedsmæssige grunde ikke bør forlænges ud
over udløbsdatoen, og at lovforslaget som følge heraf ikke nyder fremme.
Frakendelse af statsborgerskab bør herefter alene kunne ske ved dom efter
Indfødsretslovens §8 B, stk. 1.
Med venlig hilsen
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder
Bredgade 36 B, DK-1260 Copenhagen K, Tel. +45 3391 8118
E-mail: main helsinki-komiteendk; wwwhelsinkicommittee dk
x33: .umamzcm
.uozdmzn
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0009.png
Høringssvar til lov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven
f25. august 2020 har Udlændinge - og Integrationsministeriet anmodet om Da
mærkninger til ovennævnte lovforslag
orudsætter at reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelseslo
iagttaget i forbindelse med eventuel behandling af personoplysninger foranled
laget
ri øvrigt ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til yderligere bemærkninger
1 Europa-Parlamentet: og Râdels forordning (EU) 2016/679 al 27 apn 2016 om beskyttelse al fysiske personer I turbin-
delse med behandling a! persnncplyeninger og om In' udveksling al sådanne oplysmnger og om ophævelse al direktiv
QSMGIEF
2 Lnv nr 502 a! 23 ma; 2018 om supplerende bestemmelser lil lomrdning cm beskyttelse al fysiske persnner l lo
med hehan Ina a! perscnaplysningercg om lri udvek ung al sådanne oplysninger (dalabeskytlelseslaven)
delse
Ved e-mail a
tatilsynets be
Datatitsynet f
ven? vil blive
get af Iovfors
Udkastet give
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til og
Cc:
Datatilsyn!
Can Jacnbsens Vej 35
250D Valby
T 3319 3200
dlgdalaülsynetdk
dataülsynatdk
CVR 11883729
1D. umombnr 2020
J nr 2020-11-0449
Doknr 25459B
Sagsbehandler
Nikolaj Niss Rohde
:á E3 nx ::_@EB nx
.5@ an..
U>4>4...m<z m...
Med venlig hilsen
Nikolaj Niss Rohde
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0010.png
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul), Sagsnr.: 2020-7048
På Den katolske Kirkes vegne takkerjeg for muligheden for at blive inddraget i ovennævnte høring over
udkast til forslag I lov om ændring af lov om ændring af dansk ndfødsret og udlændingeloven, ophævelse
af solnedgangsk ausul
Vi har ingen kommentarer til forslaget
Med de ven igste hilsner
CZESLAW KozoN
ROMERSK-KATOLSK BISKOP AF KØBENHAVN
GL. KONGEVEJ 15
DK-1610 KØBENHAVN V
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
TLF (+45) 33 556080 - FAX (+45) 33 556086 - E-MAIL [email protected] - GIRO 500-1471
+ Czeslaw Kozon
Romersk-katolsk biskop af København
S. $22.52 ”Se
( › :Z 2.3m
..
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0011.png
Retspolitisk Forening skal hermed anbefale, at lovforslaget trækkes tilbage. Alternativt opfordrer
foreningen Folketinget til at stemme imod forslaget, hvis det fremsættes.
Baggrunden er, at en ophævelse af den pagældende solnedgangsklausul kan indebære varige,
alvorlige forringelser af de retsgarantier, der ellers gælder for personer, som søger en uafhængig
domstols afgørelse af sager mellem staten og individuelle personer - forringelser, som efter
Forenin-gens opfattelse er af en sadan karakter, at de ikke hører hjemme i nogen retsstat.
Risikoen for svækkelse af retsgarantieme fremgår af, at Udlændinge- og Integrationsministeriet i
alle de sager, i alt 3, som hidtil er indbragt for domstolene 0g pt. verserer, har fortolket
fratagelseslovens regler og bemærkninger således, at princippet om ligestilling mellem en sags
parter (den såkaldte equaliry in anns regel) og andre helt grundlæggende retsgarantier i Den
europæiske Menneskerettig-hedskonventions artikel 6 om retfærdig rettergang ikke gælder i denne
slags sager. Det bestrider de respektive modparter, men domstolene har endnu ikke afgjort disse
processuelle tvister.
Hvis det foreliggende forslag trækkes tilbage eller nedstemmes, og regeringen så i stedet ser sig
nødsaget til at fremsætte den midlertidige lov som nyt forslag, vil Folketinget få lejlighed til klart
selv at fastslå, at den slags pseudo-domstolsprøvelse ikke hører hjemme i en retsstat og derfor heller
ikke skal være del af gældende dansk ret.
Forhabentlig vil domstolene under alle omstændigheder l de verserende sager underkende
Udlændinge- og Integrationsministeriets forkrøblende fortolkning, men det ville være befordrende
for demokratiet her i landet, at Folketinget selv i tide udtrykkeligt gør det klart, at en rettergang
også om den slags sager naturligvis skal være retfærdig.
RETSPOLITISK FORENING
HØRINGSSVAR
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul).
Høringsbrev af 25. august 2020 - med svarfrist 14. september 2020, kl. 12.
Svar fremsendt pr. mail til og
Sagsnr. 2020 7048
Emm©:::.n=n =E©=Sear
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0012.png
iJ
Det bemærkes desuden, at Retspolitisk Forening allerede i forbindelse med den midlertidige
fratagelseslov, som dette nye forslag nu søger at gøre permanent, i et høringssvar i sin tid fremførte
en detaljeret kritik af forslaget. Denne kritik er desværre ikke er blevet mindre relevant siden,
hvorfor høringssvaret fra da vedlægges.
...m2 :ananas
wnmcâownmäoarwi
00:2. E55.
momcqnwomäonzoä
København, d. 13. september 2020
Es,... mzsnsmm.
moniuza
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0013.png
Maria Frederikke Grau-Keller
Fra: Maria Frederikke Grau-Keller
Sendt: 24. september 2020 14:07
Til: Maria Frederikke Grau-Keller
Emne: VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af dansk
indfødsret og udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul)
Fra: Ida Elise Tommerup
Sendt: 16. september 2020 11:16
Til: Shari Boateng
Emne: VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul)
Kære Ida
Udlændinge- og Integrationsministeriet sendte den 25. august 2020 udkast til forslag til lov om ændring af lov om
ændring af dansk indfødsret og udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul) i høring direkte iI
Rigsadvokaten.
Rigsadvokaten har ikke bemærkninger til forslaget, men jeg sender som aftalt vores svar
Du er velkommen til at kontakte mig, hV|S ovenstående skulle give anledning til spørgsmål.
Kære Shari
Jeg har vedhæftet Rigsadvokatens svar til ovennævnte høring.
Blot til orientering skal pre-høringer til myndigheder på Justitsministeriets område sendes til Justitsministeriet. Vi
videreformidler herefter høringerne til de relevante myndigheder.
Med venlig hilsen
Ida Elise Tommerup
Fuldmægtig
Fra: Morten Chjeffer Rasmussen < >
Sendt: 15. september 2020 10:08
Til: Ida Elise Tommerup < >
Emne: SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul)
Slkkerhedskontor I
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf. direkte: +45 21 20 09 63
Tlf.: 7226 8400
wwwlustitsministeriet.dk
im@'m.dk
[email protected]
idto 'm.dk
Med venlig hilsen
Morten Chjcffcr Rasmussen
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0014.png
Rigsadvokaten
Kvalitetsafdelingen
Frederiksholms Kanal 16
1220 København K
Telefon: 7268 9000
Telefa : 7268 9004
E-mai ri sadvokatenfëankLdk
Specialkonsulent
Direkte tlf.: +45 30 34 15 72
E-ma' . [email protected]
««E.m:r_m ma.. an.. :mnmzhr
9
_a_DM>U<O_A>.-.MZ
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0015.png
Maria Frederikke Grau-Keller
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Fra:
Sendt: 17. september 2020 13:22
Til: Nicolai Holm Larsen
Cc: Louise Spangsberg Lundsager
Maria Frederikke Grau Keller
24. september 2020 14 08
Maria Frederikke Grau Keller
VS' Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af dansk
indfødsret og udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul). (UIM Id:
1368138)
Høringsbrevpdf Udkast til lovforslag.pdf Hørings|iste.pdf; Høringssvar fra andre
lande vedr erfaringer med fratagelse af statsborgerskab.pdf; Supplerende
høringssvar fra UK Lpdf, Supplerende høringssvar fra UK - II.pdf
Emne: VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul). (UIM Id: 1368138)
Kære Nicolai Holm Larsen
Rigspolitiets har ingen bemærknin
Hilsen
ger til lovforslaget
Rigspol let
Koncernledelsessekretariatet
P torvet 14
1780 Kobenhavn V
M0b'I 30 89 14 54
E-mail lahO07@Q0| .dk
Web www. 0Iiti.dk
Facebook facebookcom/ o|m
Twitter twittencom/rigsponlu
Ansi... >_..:..mn
mnmn_m_ro:mc_m.=
måou. 18
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0016.png
v om ændring af lov om ændring af dansk indfødsret og
oven (Ophævelse af solnedgangsklausul)
Rådet for Etniske Minoriteter har ingen bemærkninger til det udsendte.
Med venlig hilsen
Sakrstarialet for Rådol for Etnlsko Minoriteter
Carl Jacobsens Vej 39
2500 Valby
Halima El Abassi
Forkvinde for Rådet for Etniske Minoriteter
Ia==nmm<mn .__ 835m .__ .o
cåüaninm.
HØRINGSSVAR
Dato 18 september 2020
Kontor' Sekretariatet
Sagsbeh ASP
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
atom« non mazñxm z_zom_._.m._.mm
40.10: d 3 nu 8
in.:
Sin: «<S2 .m3 e.
æ
Å.
mnærü.
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0017.png
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af dansk
indfødsret og udlændingeloven (Ophævelse al' solnedgangsklausul)
Ved e-mail af 26. august 2020 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet
om Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte forslag.
Lov nr. l057, som vedtaget den 24. oktober 2019, om ændring af lov om dansk indfødsret og
udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.) blev vedtaget efter
en hastebehandling i Folketinget. Forud herfor tik høringsparteme alene en ganske kort frist
til at komme med bemærkningerne til lovforslaget.
Advokatrådet bemærkede bl.a. i sit høringssvar af 2l. oktober 2019, at det var bekymrende,
at et forslag med den rækkevidde og betydning for en gruppe danske statsborgere fremsendes
til horingsparteme med en frist på 7 dage, herunder 5 hverdage.
Under hastebehandlingen af lovforlaget blev der dog henvist til, at lovens
solnedgangsklausul sikrede, at man senere hen kunne underkaste bestemmelserne en
grundigere behandling.
Med ovennævnte lovforslag ønsker regeringen at ophæve solnedgangsklausulen, således at
det også efter den l. juli 202i vil være muligt administrativt at fratage en person sit danske
statsborgerskab, hvis en person med dobbelt statsborgerskab har udvist en handlemåde, som
er til alvorlig skade for landets vitale interesser. Der er sáledes tale om en teknisk ændring,
og der er dermed ikke lagt op til en grundigere behandling af lovens indhold.
Det er Advokatrådes opfattelse, at man, førend man beslutter sig for at gøre hastelovgivning
permanent, bør behandle lovens indhold i dybden, henset til at der nu ikke længere er tale om
en akut hastende situation.
Advokatrådet opfordrer i den forbindelse til, at man ser indgående på de sager, som allerede
er behandlet, herunder inddrager erfaringer fra de borgere og eventuelt deres advokater, som
har gjort brug af muligheden for at anke myndighedernes afgørelse til domstolene.
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
[email protected] + [email protected]
KRONPRINSESSEGADE 28
[306 KØBENHAVN K
TLF 33 96 97 98
DATO 2l. scplcmhcr 2020
SAGSNR 2020 - 2580
ID NR 687679
[email protected]
www advokntsamfundcLdk
>U<OW>H
:zmczoma
Aaâöænawmkm«
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0018.png
Advokatrådet ADVOKAT
SAMFUNDET
Der henvises i øvrigt til Advokatrådets høringsvar af 21. oktober 2019, som
vedægges.
[email protected]
wwwadvokatsamfundcndk
Kan å: =
2.9m . 050:
:m arm..
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0019.png
Røde Kors takker for muligheden for at afgive høringssvar. Med dette lovforslag foreslås det at ophæve
§ 3, stk. 2 i lov nr. 1057 af 24. oktober 2019 om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændinge
loven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), således at det vedbliver at være muligt
at administrativt frakende en person sit danske statsborgerskab, uden at der s es krav om, at pågæl-
dende skal være dømt ved en domstol I Danmark. Røde Kors gav også høringssvar, da loven om admi-
nistrativ frakendelse af blev vedtaget.
Røde Kors forholder sig fortsat kritisk til den reelle risiko for de facto manglende domstolsprøvelse ved
den administrative fratageise af statsborgerskab. Det er et brud med retsslkkerheden, at en så funda
mental rettighed som statsborgerskab kan frakendes administrativt. I den sammenhæng er Røde Kors
videre bekymret for, at den foreslåede praksis kan medføre, at borgere kan frakendes statsborgerskab
uden at være bekendt med afgørelsen. Denne praksis kan I værste tilfælde medføre, at det kan blive
yderst vanskeligt at udøve retten til efterfølgende domstolsprøvelse og dermed muligheden for at få
omstødt afgørelsen, såfremt pågældende ikke er bekendt med afgørelsen indenfor den foreslåede korte
tidsfrist på ñre uger. Det er væsentligt, at der sikres en individuel prøvelse ved domstolene (access to
courts). I forlængelse heraf henviser vi til dom afsagt i Storbritanniens Court of Appeals I Begum sagen!
fra juli 2020. Sagen omhandlede en person, som boede i al-HoI-Iejren i Syrien, og som havde fået
administrativt frataget sit statsborgerskab. Retten dømte, at ansøger kun kunne have en retfærdig og
effektiv appelproces, hvis vedkommende blev tilladt at vende tilbage til Storbritannien, og videre I
sagen, at dette hensyn gik forud for sikkerhedshensyn taget i betragtning, at der kan tages foranstalt-
ninger i forhold til at afbøde slkkerhedsbekymringer. Den britiske regering har appelleret sagen til
højesteret.
Høringssvar angående forslag til lov om ændring af lov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul).
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Att. [email protected] og [email protected]
Røde Kors
Blegdamsvej 27
210D København Ø
Tlf. 3525 9200
|[email protected]
CVR-nr 20 70 02 ll
;ndwan-nuawñnnr M1539-dM/LO/OZUZ/SPEOIUH/JUBIUOD-UMMHWJEFIIDHPMMM/lisdllü .
uunmrowmhr
2
z
n.
rv
59v
m
n.
m
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0020.png
Røde Kors vil ydermere fremhæve, at det er et afgørende princip i den humanitære folkeret, at brud
på krigens regler retsforføiges. I tilfælde af at en dansk statsborger har krænket krigens regler, er
Danmark forpligtet til at retsforføige pågældende. Myndighederne bør derfor være opmærksomme på
ikke at handle i strid med dette princip I tilfælde af fratagelse af statsborgerskab for borgere, der bør
retsforfølges i henhold til folkeretten for krlgsforbrydelser, folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden
og krænkelser af grundlæggende menneskerettigheder som fx tortur og umenneskelig behandling.
Derudover er det vigtigt at understrege, at myndige borgere, som lovforslaget er rettet mod, kan have
børn med dansk statsborgerskab, der beñnder sig sammen med dem I en krigszone. Børnene udgør en
særlig sårbar gruppe, og de danske myndigheder bør overfor denne gruppe tage de fornødne Initiativer
for at bringe dem I sikkerhed uanset eventuelle tiltag I forhold til deres forældre.
at undgå statsløshed ikke bliver mødt, hvis
Slutteligt vil Røde Kors rette fokus på, at forpllgtigelsen
tilbagekaldelse af dansk statsborgerskab resulterer I statsløshed - seiv hvis den pågældende person er
kvalificeret til at kunne ansøge om statsborgerskab I et andet land. I denne forbindelse mener vi, at de
danske myndigheder - inden de tilbagekalder statsborgerskab - bør forsikre sig, at den anden stat,
hvor den pågældende borger måtte have statsborgerskab, hverken har tilbagekaldt statsborgerskabet
eller har påbegyndt en proces for at tilbagekalde det.
På baggrund af disse bekymringer mener Røde Kors, at en ophævelse af solnedgangskiausuien under
alle omstændigheder ikke bør ske, førend der er blevet lavet en dybdegående evaluering af de erfarin-
ger, der er gjort til dato. Dette med henblik på at være sikker på, at Danmark påtager sig sine forplig-
tigelserl forhold til access to courts, opretholdelse af krigens regler og at undgå statsløshed.
14. september 2020 / Høringssvar angående forslag tIl lov om ændring af lov om ændring af dansk
indfødsret og udlændlngeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul .
Venlig hilsen
QAKA
Anders Ladekarl
Generalsekretær
ånmroamh.:
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0021.png
Ved en mail af 25. august 2020 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet om even-
tuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
dansk indfødsret og udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangskiausui).
Jeg skal i den anledning på vegne af byretspræsidenteme oplyse. at byretterne ikke ønsker at
udtale sig om udkastet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Præsidenten
Domhusel, Nytorv 25
l4S0 København K.
Tlf. 99 68 70 15
CVR 21 65 95 09
J.nr. 9099102041]
Den 21. september 2020
Xauozrmsá mid.
Ewa <m==u =
wenn: ma.
d us
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0022.png
HØRINGSSVAR OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV
OM ÆNDRING AF LOV 0M ÆNDRING AF DANSK
INDFØDSRET OG UDLÆNDINGELOVEN
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 25. august
2020 anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag ti Iov om ændring af Iov om ændring
af dansk indfødsret og udlændingeloven (Ophævelse af
solnedgangsklausul).
Instituttet har en række bemærkninger til udkastet.
1. SAMMENFATNING
Med Iovudkastet foreslås det at ophæve udløbsbestemmelsen
(solnedgangsklausulen) l Iov om frakendelse af dansk statsborgerskab
fra fremmedkrigere m.v. for at fastholde reglerne fra 2019 om
admi 'strativ frakendelse af dansk statsborgerskab, hvis en person har
udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale
interesser.
Instituttet anser det for væsentligt, at der ved vurderingen af lovens
konsekvenser for retssikkerheden indgår erfaringer fra
domstolsprøvelse af afgørelser om administrativ frakendelse af
statsborgerskab.
o Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Udlændinge- og
lntegrationsministeriet sætter fremsættelsen af forslaget om
ophævelse af udløbsbestemmelsen i bero for at afvente
udfaldet af de tre verserende sager ved domstolene, evt.
således at udløbsdatoen for reglerne om administrativ
frakendelse af dansk statsborgerskab forlænges med nogle år.
Instituttet finder, at det på baggrund af de nuværende oplysninger i
Iovudkastet om lovens anvendelse i praksis ikke kan vurderes, om den
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
WILDERS FLADS SK
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325719
MIKL@HUMANRIGHTS DK
MENNESKERETDK
DOK. NR. ZD/OZIIO Z
ZZ. SEPTEMBER 202D
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail' og
âåsaa; :E 53A?
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0023.png
w:
gældende ordning i fornødent omfang kan sikre retssikkerheden i sager
om administrativ frakendelse af dansk statsborgerskab.
I Instituttet for Menneskerettigheder anbefaler, at Udlændinge-
og Integrationsministeriet i bemærkningerne redegør for,
hvordan retssikkerheden nærmere er varetaget i de fem sager,
hvor personer admi istrativt har fået frataget deres danske
statsborgerskab.
Z. INDLEDNING OM LOVUDKASTETS INDHOLD
Med Iovudkastet foreslâs det at fastholde reglerne fra 2019 om
administrativ frakendelse af dansk statsborgerskab, hvis en person har
udvist en handlemâde, som er til alvorlig skade for landets vitale
interesser?
Dette skal ske ved at ophæve udløbsbestemmelsen
(solnedgangsklausulen) i lov om frakendelse af dansk statsborgerskab
fra fremmedkrigere m.v., som blev indsat i forbindelse med
lovforslagets behandling i Folketinget. Efter udløbsbestemmelsen
ophæves reglerne om administrativ frakendelse af statsborgerskab den
1. juli 2021, medmindre andet bestemmes inden da?
3. LOVENS ANVENDELSE, EFFEKTIVITET OG KONSEKVENSER FOR
RETSSIKKERHEDEN
I bemærkningerne til ændringsforslaget om at indsætte
solnedgangsklausulen i 2019-|ovændringen forudsættes det, at der
forud for en eventuel videreførelse af lovændringen (efter 1. juli 2021)
skal foretages en vurdering af omfanget af lovens anvendelse, lovens
effekt itet, dens konsekvenser for retssikkerheden og andre landes
erfaringer?
1 lndfødsretslovens § 8 B, stk. 3 - 5, samt § 8 F.
z å 3, stk. 2, i lov nr. 1057 af 24. oktober 2019 om ændring af lov om
dansk indfødsret og udlændingeloven (Frakendelse af statsborgerskab
fra fremmedkrigere m.v.), tilgænge g her,
3 Ændringsforslag nr. 4 til lovforslag nr. L 38 forslag til lov om ændring af
lov om dansk indfødsret og udlændingeloven, se side 3 i betænkning
afgivet af Folketingets Indfødsretsudvalg den 23. oktober 2019,
ilgængelig her,
Jpaguluäua
Elaq BEI IGIOZ 8E|
htt s: www.retsinformation.dk el
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0024.png
:z
Udlændinge- og Integrationsministeriet har i det foreliggende lovudkast
beskrevet disse punkter (jf. dette Iovudkasts almindelige
bemærkninger, punkt 2.2).
Det fremgâr heraf, at fem danske statsborgere, der alle har haft dobbelt
statsborgerskab, i medfør af 2019-lovændringen administrativt har fået
frataget deres danske statsborgerskab. Alle fem personer opholder sig i
udlandet, og der er foretaget partshøring og meddelt afgørelse via e-
Boks i sagerne.
3.1. Domstolsprøvelse som retssikkerhedsforanstaltning
Tre af de fem sager er blevet indbragt for domstolene enten af
personen, der har fået frataget sit danske statsborgerskab, eller dennes
partsrepraesentant. Der er pr. 25. august 2020 (høringsbrevets datering)
ikke afsagt dom i nogen af sagerne. Det fremgår ikke af
bemærkningerne til Iovudkastet, hvornår en retssagsbehand g kan
forventes.
Det må lægges til grund, at ministeriet ikke Finder det nødvendigt at
afvente rettens afgørelse i de tre verserende sager med henblik på at
lade erfaringerne fra domstolsprøvelsen indgå i grundlaget for
vurderingen af lovens konsekvenser for retssikkerheden. Instituttet
bygger sin opfattelse heraf på det faktum, at solnedgangsklausulen
ifølge Iovudkastet ophæves med virkning fra den 1. januar 2021, dvs. et
halvt år før bestemmelsen efter den nuværende lov v' le træde i kraft
(den 1. juli 2021).
Instituttet anser det for væsentligt, at der ved vurderingen af lovens
konsekvenser for retssikkerheden indgår erfaringer fra
domstolsprøvelse af afgørelser om administrativ frakendelse af
statsborgerskab.
Instituttet har herved b|.a. lagt vægt på udfaldet af en nylig britisk dom
om administrativ frakendelse af bri isk statsborgerskab/i I denne sag,
som nu er indbragt for den britiske højesteret, tilkendegav appelretten,
at den br iske statsborger, som administrativt var blevet frataget sit
britiske statsborgerskab under ophold i al-Roj-Iejren iSyrien, kun kunne
få en retfærdig rettergang, hvis hun kunne få Iladelse at opholde sig
i Storbritannien og deltage i retssagen derfra.
4 se Court of Appeal's dom af 16. juli 2020 i sagen Shamima Begum mod
de britiske myndigheder, tilgængelig her
3/6
content u loads 2020 O7 WP-Be um-Jud ment-NCN. df
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0025.png
u:
En ophævelse af udløbsbestemmelsen bør sâledes efter instituttets
opfattelse ikke ske før, at der foreligger retspraksis om lovens
anvendelse og konsekvenser fra danske domstole fra de sager, der
allerede på nuværende tidspunkt er på vej.
Instituttet bemærker i den forbindelse, at en evt. udskydelse af
tidspunktet for lovens automatiske ophævelse, jf.
udløbsbestemmelsen, ikke vil have betydning for muligheden for fortsat
at frakende statsborgerskab administrativt efter de gældende regler.
o Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Udlændinge- og
Integrationsministeriet sætter fremsættelsen af forslaget om
ophævelse af udløbsbestemmelsen i bero for at afvente
udfaldet af de tre verserende sager ved domstolene, evt.
således at udløbsdatoen for reglerne om administrativ
frakendelse af dansk statsborgerskab forlænges med nogle år.
3.2. Partshøring m.v. som retssikkerhedsforanstaltning
Det fremgår af Iovudkastet, at der er to personer, der har fået frataget
deres danske statsborgerskab, men som ikke har indbragt afgørelsen
herom for domstolen (Iovudkastets almindelige bemærkninger, punkt
2.2).
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ikke i bemærkningerne
oplyst, om ministeriet har nogen viden om, hvorvidt de pågældende to
personer har fået kendskab til ministeriets partshøring og afgørelse om
frakendelse af statsborgerskabet, der begge er afsendt via e-Boks.
Det er heller ikke oplyst, om Udlændinge- og Integrationsministeriet har
foretaget sig yderligere for at sikre, at informationen er kommet til de
pågældende personers kendskab.
Hvis de pågældende har befundet sig under sådanne omstændigheder,
at de ikke er blevet bekendte med partshøringen og afgørelsen om
frakendelse af statsborgerskabet, herunder fordi de ikke har haft
mulighed for at tilgå deres e-Boks, så har det efter instituttets
opfattelse betydning for de pågældendes retssikkerhed - og dermed for
vurderingen af ordningen som sådan.
Udlændinge- og Integrationsministeriet påpeger i Iovudkastet, at alle
fem personer, herunder de to, der ikke har indbragt frakendelsen for
domstolene, ikke har været fritaget tilslutning til e-Boks, og at alle fem
derfor har modtaget partshøringen og afgørelsen via den kanal.
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0026.png
I 'I
1 l
' .I
i
Instituttet bemærker i den forbindelse, at ordningen om administrativ
frakendelse af statsborgerskab gælder med tilbagevirkende kraft, og
hvis de pågældende er udrejst før efteråret 2019 og er i en situation,
hvor det ikke er muligt at tilgá e-Boks (eller statstidende), har de ikke
haft mulighed for at forudse konsekvenserne heraf ved en mulig
administrativ frakendelse af statsborgerskabet.
Samlet set finder instituttet ikke, at det på baggrund af de nuværende
oplysninger i Iovudkastet om lovens anvendelse i praksis kan vurderes,
om den gældende ordning i fornødent omfang kan sikre
retssikkerheden i sager om administrativ frakendelse af dansk
statsborgerskab (Iovudkastets almindelige bemærkninger, punkt 2.2).
o Instituttet for Menneskerettigheder anbefaler, at Udlændinge-
og Integrationsministeriet i bemærkningerne redegør for,
hvordan retssikkerheden nærmere er varetaget i de fem sager,
hvor personer administrativt har fået frataget deres danske
statsborgerskab.
4. ADMINISTRATIV FRAKENDELSE AF STATSBORGERSKAB
I lovudkastet om ophævelse af solnedgangsklausulen er en gengivelse
af den gældende ordning om administrativ frakendelse af
statsborgerskab (Iovudkastets almindelige bemærkninger, punkt 2.1).
Herudover er en afdækning af en række landes erfaringer med
frakendelse af statsborgerskab (Iovudkastets almindelige
bemærkninger, punkt 2.3).
Det er instituttets opfattelse, at erfaringer fra andre lande i denne
sammenhæng er nyttige som et bidrag til vurderingen af, om den
danske ordning i tilstrækkelig grad sikrer retssikkerheden for personer,
der administrativt får frataget deres danske statsborgerskab, eller om
der er behov for at forbedre retssikkerheden.
Instituttet bemærker, at det pá baggrund af oplysningerne om andre
lande kan udledes, at flertallet af de hørte 15 lande enten frakender
ved dom eller i praksis efter dom. Så vidt ses er der personer, der
administrativt har fået frakendt sit statsborgerskab eller har verserende
sager herom, uden at frakendelsen sker på baggrund af en dom for en
strafferetlig overtrædelse, i Nederlandene, Østrig, Australien, Schweiz,
Irland og Storbritannien.
Evalueringen tyder på, at Danmark tilhører et mindretal af lande, hvor
reglerne om administrativ frakendelse af statsborgerskab er omgærdet
med relativt få retsgarantier, og hvor de samtidigt bruges relativt
hvpnigt.
5/6
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0027.png
91s
Instituttet bemærker i den forbindelse, at instituttet i forbindelse med
reglernes indførelse i 2019 afgav et høringssvar med en række
anbefalinger og bemærkninger, som særligt omhandlede adgang til
automatisk domstolsprøvelse, spørgsmålet om frakendelse til
statsløshed og risiko for vilkârligheds
Da instituttets bemærkninger i al væsentlighed fortsat er relevante for
dette lovudkast, vedlægges instituttets høringssvar af 21. oktober 2019.
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2020 - 7048.
5 Institut for Menneskerettigheder, høring over udkast til forslag til Iov
om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Ændring
af reglerne for frakendelse af fremmedkrigeres statsborgerskab), 21.
oktober 2019, tilgængelig her,
htt s: menneskeret.dk hoerin ssvar aendrin -re Ierne-frakende|se-
fremmedkri eres-statsbor erskab.
Med venlig hl sen
Christoffer Badse
AFDELINGSLEDER MONITORERING
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0028.png
ale konsekvenser for børnene, når forældrene vurderes som frem-
og frakendes deres statsborgerskab
omhandler muligheden for administrativt at frakende personer med dobbelt stats-
eres danske statsborgerskab, hvis de har udvist en handlemäde som er alvorligt t
dets vitale interesser. Ønsket er at kunne frakende disse personer deres danske
ab, mens de fortsat befinder sig i udlandet og dermed afholde dem fra at komme
nmark, hvor de anses for at udgøre en trussel mod det danske samfund.
har senest været til høring i oktober 2019, hvor en række høringsparter, herunder
udtrykte en række bekymringer. For at imødekomme kritikken blev der indsat en
lausul, så loven skulle genbehandles inden udgangen af 2020.
det har tidligere problematiseret, at omstændighederne og betingelserne for forslaget
tilstrækkeligt oplyst. Børnerádet fremhævede en række forhold, som ministeriet mang-
belyse, herunder:
Hvor mange personer og børn (direkte eller indirekte) forventes at blive påvirket af for-
slaget?
I Hvilken personkreds er omfattet af forslaget? Gælder det for eksempel også mødre, som
ikke har udført krigshandlinger selv, men som har sympatiseret med personer, der har?
o Hvordan vil ministeriet forholde sig til børn med dansk statsborgerskab, der ankommer
til Danmark med en forælder/forældre, der er blevet frataget dansk statsborgerskab?
Børnerådet var bekymret for, at børn ville blive påvirket af lovforslaget. Børnerådet har efterføl-
gende fået kendskab til aktuelle sager, hvor børn med dansk statsborgerskab er i voldsomme og
potentielt livstruende og skadende situationer, fordi deres forældres statsborgerskab er blevet
frataget administrativt. Vi ved, at disse børn lever under forhold, der skader deres udvikling og
trivsel. Når forældrene frakendes deres danske statsborgerskab og afholdes fra at komme til
bage til Danmark, betyder det i praksis, at børnene heller ikke kan komme tilbage til Danmark.
Det oprindelige lovforslag er baseret på en analyse fra Center for Terroranalyse fra januar 2019.
Analysen advarer imod, at personer, der har opholdt sig hos Islamisk Stat, kommer tilbage til
Danmark på grund af risikoen for terror . l marts 2020 korn Center for Terroranalyse med en ny
1 Vurdering af terrortruslen mod Danmark, Center for Terroranalyse, januar 2019
Det har fat
medkrigere
Lovforslaget
borgerskab d
skade for Ian
statsborgersk
tilbage til Da
Lovforslaget
Børnerâdet,
solnedgangsk
Børnerå
ikke var
lede at
Hovedgaden 12,1D-E 7190 Billund Tlf. 3378 33 D0 [email protected] www.brd.dk EAN:57980009B5827 CVR 25966376
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 1D
1216 København K
wøqawnwlwn
»Nomnowo
h:... W529;
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0029.png
vurdering, hvor det udtrykkeligt fremgår, at det er usandsynligt, at der udgår en aktuel terror
trussel fra børn af personer udrejst fra Danmark til konfliktzonen. Tværtimod vurderes det, at
risikoen for indoktrinering og påvirkning forøges, jo længere tid børnene opholder sig i et radi
kaliseret miljøz. Lovforslaget er derfor baseret på en forældet trusselsvurdering. En trusselsvur
dering, som direkte modvirker formålet med loven.
Med dette lovforslag fastholder myndighederne børn i krigszoner. Deres helbred og liv er i fare,
og de er i alvorlig risiko for radikalisering. Disse børn afskæres fra at få hjælp og støtte i Danmark.
Børn skal aldrig bøde for deres forældres handlinger. Børnerâdet er derfor imod, at solnedgangs
klausulen udgår og mener, at loven bør bortfalde ved udgangen af 2020.
10:1
9LE996SZ HA) LZSSBSOODBGLS NVS XPP-“TMMM *IFVP-'qâplq OOEERLEE JLI. PU" EOGIL 'ITIWPüPWWH
1 Vurdering af terrortruslen mod Danmark, Center for Terroranalyse, marts 2020, s. 16
.så <m==m 2.3:
_ nmosxm
:aan
Lisbeth Sjøru p
sekretariatschef
Uonnonwnmn
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0030.png
Svar til Udlændinge- og Integrationsministeriet vedrørende høring over udkast til
forslag til Lov om ændring af lov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven (Ophævelse at solnedgangsklausul). (sags nr. 2020 - 70118)
Vi sige dledningsvistokforinvitationentil ota g ve udto else 0 dkastet til lov om
ændring of indfødsretsloven og udlændingeloven og ophævelse of solnedgangsklousulen.
Vi er glade for denne muiighed, og givergerne høringssvar på frem! dige høringer på dette
område. Forvores medlemmerog os har det en stor betydning, at vi bliver hørt.
Da det konkrete forslag indebærerændring i bestemmelser, som ikke vedrører vore
medlemmer, harvi ingen bemærkningertil høringen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Att: Nicolai Holm Larsen og Maria Frederikke Grau-Keller
København, 22. september 2020
-Købmngergnde 67, 7. sul - DK-1 (50 København K
dannsmmes 0k- m5 3357 0913w wwwndnnesdk- Fxnc os på Facebook. I Inkedln i Voxñuhe
Anne Marie Dalgaard
Generalsekretær
r
4x!
om cmama åmam..
U25« 20:55..«
05.3 iolntia
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0031.png
UNHCR
Unltad Nations High covrunlsslaner tor Refugees
Haut Comissanal des Na ons nies pour les ré giés
UNHCR Representatlon for the Nordic and Baltic countries
ägen16615" Tal +4610101280o
SE 11346 Stockholm Email
22 September 2020
Notre/Our code 104/RNBf2020
RE: UNHCR Observations on the proposed legislative measure to repeat the sunset
clause of the Act No 1057 of 24 October 2019 (Act on the deprivation of nationality
of foreign ñghters
[Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af dansk
indfødsret og udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausun]
Dear Ms. Shari.
The UNHCR Representation for the Nordic and Baltic countries hereby presents its observation
on the proposed legislative referred lo above.
We remain at your disposal for any clariñcations required.
Sharl Boateng
ch ersokmhr
Forkcntorot for Asylafdelingen og Opholdsafdel ugen
Dlrekla taløfon #45 6198 3456
Emil: sblgulmnk
<s3m m :oa
Uovzâm mmm2m=<0
<o:..m miomqm.«
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0032.png
ountnes appreciates the
e proposal (hereafter “the
'on 3, second paragraph of
e Agency entmsted by the
tcction to stateless persons
he General Assembly has
isory services pertaining to
to interested States" It has
ed UNHCR with the speciñc role foreseen in article ll of the 1961 Convention
uction of Slatelessness °
re, UNHCR s Executive Committee has requested UNIICR to provide technical
respect to nationality legislation and other relevant legislation with a view to
adoption and implementation of safeguards, consistent with fundamental
of international law to prevent the occurrence of statelessness which results from
enial or deprivation of nationality? It further requested UNIICR to undenake
Law Prupasal to repeal the suiisel. clause ol the Act No. 1057 of24 October 201 (Act on the deprivauon of nationiilily nl'
foreign UN Gxzncral Assemhly Resolution A/RES/(Sl/ 137 ol' 25 .lzmuarv 2007. available at
http wwwhttptiz//hocringsportnlmdk/Heaxing/WIAHNMMZ.
UN General Asseinbly Olie: of th United Aktion.: High CommLuianarførRL-jilgres resolution adoplezl by the General
.bsemblv 9 l-'e mary 1996, A/RB 50/152 available al: littpz//www uulicnorg/refw0rld/docid/3b0Ol31dl4 html Reiteiated
ta subscquciit resolutions, :mer ulia, UN General Aasembly Rimliition A/RES/öl/ l 37 ol' 25 January 2007 avatlable at
available a : httpsrllwww.ieñvorliLorydocidl45fa902d2.htinl, UN General Assembly Resolution AlRES/62/l2d n 24
January 2008, available al; httpsz/ www.rel'w0r1d.0rg/docid/47b2fa642.htinl and UN Gencml Assembly Resolution
A/RES/63/l48 of 27 January 2009, available at; littpszllwwwxefworldbrg/docid/SZITJSlbbâhtml
UN General Assembly Resolution AIRES/SO/ISZ, see above foutnoæ 1, para. 15.
Article 1 l of the 1961 Convention provides for the Creation ol' a "body to which aperxan elalniing th bznq/it afthu anventian
may apply for the exarninalian af lii: claim and for assixtance in preaenling it to the appropriate aulharily.
Executive Committee ol' the High Cummissioncfs Prugrzanme, Conehuian on Identification, Prevention and Rednctian of
Slatelesmess and Protection øfSIute/zs: Persons No. 106 (LVII) - Z006, 6 October 2006, No 106 (LVII). paias (i and (i .
available at: httpa://www.ref\vorldorg/d0cid/4S34973U2.htm1.
1
I.
l
ts)
IN 'PRODUCTION
The UNHCR Representation for the Nordic and Baltic
opportunity to present its obscrvations on the present legislan
ProposaV) which seeks to repeal the sunset clause set out in Sectr
the Act No. 1057 ol' 24 October 2019.
UNHCR offers the following observations in its capacity as th
UN General Asscmbly with a global mandate to provide pro
worldwide and for preventing and reducing statelessness? T
specifically requested UNHCR "10 provide technical and adv
the preparation and inrplemenialion of natianality legzslation
UNHCR Observations on the proposed legislativc measure to repeni the sunsct clnuse of
the Act No. 1057 of 24 October 2019 (Act on the deprivation of nationality of foreign
ñghtersf
[Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausun]
5mm; UNHCR
øv arv United Nations High commlssloner for Refugeea
Haut Comnlssarual das Nations Unies pour les réfugnc
also entrust
on the Red
Funhermo
advice with
ensuring
principles
arbitrary d
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0033.png
“targeted activities lø support the Identification, prevention and rear/action of state/asmaa:
:ind to further the protection of :tateless persons' 6
4 UNHCR thus has a direct interest in the elaboration of or changes to national legislation of
countries that may impact on the prevention or reduction of statelessness and protection of
stateless persons. including on the implementation of safeguards contained in international
human rights treaties as well as those set out in the 1954 Convention relating to the Status
ol' Stateless Persons7 (hereafter ' 1954 Convention) and the 1961 Convention on the
Rcduction of Statelessness” (hereafter 1961 Convention )
5. The following observations are based on international standards set out in the 1954 and
1961 Conventions, relevant UNHCR guidelines, in particular the UNHCR Guidelines on
Statelessness No. 5 regarding “Loss and Deprivation of Nationality under Articles 5-9 of
the 1961 Convention on the Reduction of Statelessness (hereafter “Guidelines on
Statelcssness No. 5').9
D. THE PROPOSAL
6. UNHCR notes that the present legislative Proposal seeks to repeat the sunset clause set out
rn Section 3 second paragraph of the Act No. 1057 of 24 October 2019. The sunset clause
currently provides that the Act No. 1057 automatically ceases in its effect on 1 July 2021
In UNHCR's understanding, the repealing of the sunset clause will render the provisions of
the Act No. 1057 permanent The adoption of Act No. 1057 amended the Danish Citizenship
Act and Aliens Act and introduced a legal basis in domestic law to enable the Danish
authorities to administratively deprive *foreign Fighters' m with dual nationality of their
Danish nationality if they have displayed conduct seriously prejudicial to Denmark's vital
interests.
7. ln the explanatoiy notes to the current Proposal, the Ministry of Immigration and Integration
reiterates its views that the provisions of Act No. 1057, according to which it also applies
6
7
Ibidcm, para. (a).
UN Genmul Assembly, Convention Relating to the Status ol' Statelcss Persons 28 September l 5 l,
Series, v01. 360, p. l 17, available at: httpsz//www rcfworlilorgdoeid/3rie6b3840.htrn1
UN General Assc-.mbly Convention on the Reducuun al' Staitelessiress, 30 August 1961 Uruted Nations, Treaty Series voL
989, p. 175, available at http'//www.refwor1il.org/d0cidl3ae6b39620 litml
UN High Commissioner for Refngees (UNHCR), Omdeling; on Statclessness No 5 Less and Depnvntiun ofNirtronality
under Articles 5-9 of the 1961 Convention on the Reducuon ol' Statelcssm-ss, Nlay 2020 available at
httpstl/wwwxefvrorlil.org/dmid/5ec5640c4 hunl
Thc Prtamblc of the Additional Protocol to the CoE Convention on the Prevention ol' Terronsm iküncs foreign iighters
as "persons travelling abmad for the purpose ofcommitting eontribuling to ur panicipntizig in teimnst off-mes or the
providing or rccerving of amning for terronsm in the Ierritory ofanothei' Stine ", see also defiiutinn [xovided by Geneva
Academy ol' International Humanilaiian Law and Human Rights Academy Bnefing No 7 Foreign ighlers under
International Law (Geneva, 2014). p. 6.
nited Nations 'I' caty
2
59160161 sa: nød sun sun BN san IWESSItU-UOD WH
mñnxau m; taumsswwoo uâm svanen nanun
uaHNn (Ktñâäâ
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0034.png
to persons who may not be holding a second nationality at the time of the administrative
decision to remove the Danish citizcnship but can acquire one merely through registration
with the national authorities, are in conformity with the 196] Convention." In support, the
Ministry of Immigration and Integration points to UNHCR's Guidelines on Statelessness
No 4 on Ensunng Every Child's Right to Acquirc a Nationality through Articles I-4 of the
1961 Convention on the Reduction of Statelessness (hereafter 'Guidelines on Statelessness
No 4 ) in particular paragraphs 24-26 'z Aecordingly the Ministry puts forward that the
Proposa] does not raise any issues under the 1954 and 1961 Conventions.
III. UNHCR's OBSERVATION S
8 UNHCR welcomes the legislator's intention to continue applying the provisions of Law No
1057 in full accordance with the 1961 Convention without rendering individuals, who fall
within the scope of the law, stateless '3
9 UNHCR appreciates the critical imponance of national security considerations and
acknowledges the threat foreign ñghters may pose to the national security of a country. In
this context UNHCR undcrlines that dcprivation of nationality is possible under
international law provided that it does not lead to statelessness”.
10. UNHCR also wishes to acknowledge that the adoption of the Law No. 1057 to be extended
by the current law Proposal preceded the publication of UNHCR's Guidelines on
Statelessness No 5 '5 Thereforc, UNHCR would like to draw the legislatofs attention to
the new Guidelines on Statelessness No. 5, which provide detailed legal guidance on the
issue of deprivation of nationality, including with regard to States' obligations to provide
fair and effective procedural safeguards The present observations are primarily based on
this guidance
I
11
See Explnnatory Notes lo Bull no L 38 (L 38 Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlmndingclovcn.)
uvmlnble at lmpsJ/yvwwjl dklsxamüngfzollllllovfurslag/Bâ/index hun
UN High Conurussroner for Refugccs (UNIICR), Cmzdclrøre: an State/anna: No 4 [mur-ing E very (WA/dir Rig/rr lø A quire
a Nationalily through :urin/z: 1-4 af the 196] Cønvennan an the Redumon ofSlalelexmess, 2] December
2012, HCR/GSIIZ/M available d lmpa//wtwzrefwurld org/dncxd/S0d460c72 hun]
See Explurmlory Notes to Bill no L 38 (L 3B Forslag u] lov om ændring af lov om dansk mdfødsret og udlændingelovun
page 3, available m. hltps l/www lLdk/sumlmg/Znwlllnvforslug/BS/mdmçlrun
4 UNHCR nolcs thnt several of the Cana-acting Par-nes related to in the explnnatnry notes al' the
llrcu' right lo dcprive a person ofxts natlonnlrly by ways of dcclnnng at the lllllL ol mulicnlion
depnve a person of its nalionulity as pemutled by Arucle 8(3)(n) Moreover at the ume of mtiliculion, Lhc domestic law of
several of the States mentioned m the Pmposnl for courpamuve purposu already pmvxdcd for deprivalion of nnuonalrlv on
the basis nl' conduct senausly prejudrcral to the vital mlmsls ofthc slnle
cuncnl Pmposal hud rclaincd
UN High Commissioner for Refugccs UNIICR) Gurdclims un Smlelcsntss No 5 Los-x und Dcprivnlmn ofNnhonalrl
under Amclts 5-9 oflhe 1961 Convennon on the Reducuon ol' Stntelæsrlcss May 2020, HCRlGS/ZO/OS available al
httpst//www refwor1d.org/d0c1d/5cc564(lc4 html
3
@W UNHCR
ons United Nations High commission« tor Rølugeas
Haut (Iorrmnssana des NBUOM Unies pos: les ráñgiés
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0035.png
ll.
12.
l3.
The text of the current Proposal acknowledges that it may prove difficult to obtain evidence
of whether a person considered to pose a threat to Denmark's vital interests possesses
another nationality 6 while remaining silent on how the possession of such other nationality
will be detennined in order to ensure that the application of the law does not create future
cases of statelessness
In the explanatory notes to the current Proposal the VllfllSlIy of Immigration and Integration
submits that the provisions of the 1961 Convention can be broadly construed to encompass
an interpretation allowing for the depnvation of Danish nationality if the person concerned
may acquire another nationality by merely registering with the other country's authorities
The lvñnistry ol' Immigration and Integration has previously noted that such interpretation
is supported by UNHCR's Guidelines on statelessness No 4 in particular paragraphs 24-
26 '7 In this regard, UNHCR would respectfully draw attention to the fact that the reference
to paragraphs 24-26 in UNHCR s Guidelines on statelessness No. 4 is of limited relevance
to the legal issues arising in the context of citizenship deprivation of foreign lighters
regulated by the current Proposal as the paragraphs referred to specifically deal with the
acquisition ofnationality for children under Articles l-4 of the 1961 Convention,” ensuring
that children who would otherwise be stateless are able to acquire the nationality of their
State of birth either automatically by operation of law or upon application.
lri UNT-lClVs view, laws which permit individuals to be deprived of a nationality if they are
considered to be eligible for or entitled to another nationality, which they have not yet
acquired, are problematic as there is a high risk that these individuals may be left stateless
should such attempts fail Accordingly, the proposed test of an individual's assumed
predictive ability, at the time of deprivation, to acquire another nationality by mere
registration, raises concerns
. According to paragraph 82 of UNHCR s Guidelines on statelessness No. 5, if a Contraeting
State seeks to deprive an individual of his/her nationality in line with Article 8 of the 196!
Convention it must conduct an assessment of whether it would render that individual
stateless at the moment that the deprivation of nationality would occur. lt is statelessness
upon withdrawal of nationality and not the question of an individuaVs potential eligibility
for another nationality that is salient for the purposes ol' preventing statelessness The
ll
See Lvcplanntory Notes to Bil! no 38 38 Fut-slug ul lov om inndnng af lov om dansk mdlødsrut og udlændmgclovcn),
pumgmph 3, page 3. available ut. l ttps www.ñ..dk/saniling/2019Ili0vlbrs ug/l38lindcxlitm.
UN High Commission« for Refugees (UNHCR), (iuidelinz: on Smlelessne .v No. 4 Ermiring Every Cliildiv Right to Apquire
a Nutibnality thmugh Article.: IJ of the 1961 Convention m iliø Rczlucdan of SKØMIBJMIBSS. 2l lkccmber 2012
HCR/GS/IZ/Ort, available at. hups www mfworldnrgldocid/Soddöocn html
According to the Ministry the UNHCR Guidelines m: said to luuvc mom for intcipieting the Convention in a marina' that if
un individual has the nght In another citizcnship through mere registration in another country - without Lliscrction by the
authorities the individual canno claim thi. protection ofthc Convention Against 'being deprivcd to slatelessness"
4
segñn e: sa nod sagun su EN san neuesszuunoo meH
99851163 JO] JOUWSSHUWOO qBgH SIIOJIEN pauun
uoHNn ((Mü
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0036.png
'dllL
av
15.
l6
17.
relevant question is whether a person currently possesses and has proof of another
nationality '9
Furthermore, UNHCR recommends in its Guidelines on Statelessness No 5 that an
assessment of whether a person holds a second nationality and has proof thereof, takes place
at the time of the Contracting State's decision to deprive that person of his/her nationality 2
ln line with UNTlCR's Handbook on the Protection of Stateless Persons, an assessment ot
a person's statclessness is neither a historic nor a predictivc exercise. Thcrefore, if an
individual is partway through a process for acquiring nationality, but those procedures are
yet to be completed, s/he cannot be considered as a national for the purposes of Article l(l)
of the 1954 Convention 2'
In line with paragraphs 80-82 of the Guidelines on Statelcssncss No. 5 and in order to
prevent future cases of statelessness as per the legislatofs intention, UNHCR recommends
that the Proposal includes explicit safeguards to ensure that any deprivation of nationality
does not result in statelessness, by providing for the inclusion of a comprehensive
assessment of whether the person actually is holding another nationality at the time of the
State's decision to deprive that person of his/her nationality
Regarding access to fair and effective procedural safeguards, UNHCR considers that the
Proposal may benefit from greater consideration of the due process requirements outlined
in paragraphs 97-108 of UNHCR's Guidelines on Statelessness No 5 u In all situations
where deprivation of nationality can potcntially result in statclessness, the due process
guarantees should include the provision of a fair hearing 73
According to paragraph 73 of UNHCR s Guidelines on Statelessness No 5 on the issues of
access to and timing ofa fair hearing, while the text ofArticle 8(4) ofthe 1961 Convention
does not specify the timing and thus leaves room for interpretation on this point, as a matter
of good practice, the bearing should take place before the deprivation of nationality occurs
and the individual should rctain the nationality in question until relevant legal proceedings
have been concluded 24 Furtherrnore, in UNHCR's view any deprivation of nationality for
terrorist activities shall be decided or reviewed by a Criminal court, with full respect for all
sauñ sag md sagun su eN sep ueuessgunmo WH
39950538 m: :auoassewwoa uâm svanen Mann »b 6-'-
HoHNn (@@B
I9
:nr:
Gmdclinü on Slalelz-.ssness No S pumgmplu 80-82
Guidelines on Slalelessness No 5, pams 80 82
UNCHR [Inndbook on hulccuon ofstalclc s Persons 2014 pnm 5
Guidelines cm Smlcltssrlcss No 5, pams 9 - 8
Guxdclmcs on Suzclessnæs No 5 para 00
Guxdclincs on Slalclessncss No 5 para 73
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0037.png
“a
mm
procedural safeguards of criminal law hence ensuring that the procedure is in line with basic
and essential elements of the mle of law.”
l9. UNHCR would like to highlight in particular that where a State seeks to deprive a person
of his/her nationality in absentia, the concemed person is unlikely to have practical or
effective access to a fair bearing Therefore, deprivation of nationality in absentia should be
avoided for that reason. ln UNHCR's view, procedural safeguards and fundamental
guarantees must be afforded in all cases of withdrawal of nationality, including in
circumstances where the individual concemed is served with an electronic administrative
decision solely through online digital communication and has limited or no access to
judiciary electronic-Ming systems to initiale an appeal as foreseen in the present Proposal
20 Finally, according to paragraphs 104-105 of UNHCR's Guidelines on Statelessness No. 5,
if a State nevertheless seeks to deprive a person's nationality in absentia, which as a result
would leave the person stateless, it should seek a court's endorsement that such deprivation
is strictly necessary to avoid risks to national security posed specifically by the presence of
the concemed person within the territory of the State, and that such risks cannot be mitigated
through altemate means in accordance with the requirement that deprivation of nationality
be a measure proportionate to a State's legitimate aims 26 Where a State deprives an
individual of nationality in absentia and that individual comes forward subsequently to
challenge the deprivation, the State should ensure that the person has practical and effective
access to an appeal procedure and suspend the deprivation of nationality while the appeal
procedure is ongoing.”
salünrsv 3911W sesun svanen sep ueuessuumoc ;reH
søaBmau m; æuomgwwog usm svang" 9mm g. ç.,
HOHNn áu§@
35 Venice Commission of the Councll nfFuropz. The: Rule of Law Checkhst, available m
httpsn/lwww vcmcc coc.intlunugcs/SHEVüOmlAGES/Pubhcnhons/Rulç of Law Check Listpdf
uxdclinw on Stulcles-mess Nu 5, para 104
uidclines on Slulclmsncss No 5. para 105
UNHCR Representation for the Nordic and Baltic Countries,
22 September 2020
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0038.png
- og Integrationsministeriet
og Integrationsministeriet har ved mail af 25. august 2020 anmodet Dommerforeningen om eventuelle
er til forslag til udkast til forslag til lov om ændring af Iov om ændring af dansk indfødsret og
oven (Ophævelse af solnedgangsklausul) (UIM Id. 1368138)
har været drøftet på et møde i Dommerforeningens bestyrelse.
t fremsættes der forslag til at ophæve solnedgangsklausulen i lov nr. 1057 af 24. oktober 2019 om
Iov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.),
et også efter den 1. juli 2021 vil være muligt administrativt at fratage en person sit danske
s skab, hvis en person med dobbelt statsborgerskab har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for
I le interesser.
L phævelse foreslås at træde i kraft den 1. januar 2021.
D r af bemærkningerne til lovforslaget bI.a., at der siden lovens vedtagelse er truffet afgørelse om
ad iv fratagelse af dansk statsborgerskab i S sager vedrørende personer, som opholder sig i udlandet. I 3 af
sagerne har de pågældende personer og deres partsrepræsentanter efter at have modtaget afgørelserne i e-boks
påklaget den administrative afgørelse om fratagelse af statsborgerskab til domstolene. I sagerne er indbringelse for
domstolene sket inden 4 uger efter afgørelsens meddelelse, og reglerne om partsindsigt er blevet iagttaget. Der er
endnu ikke afsagt dom i nogen af sagerne.
Dommerforeningen finder anledning til at påpege, at det synes unødvendigt så tidligt at fremsætte forslag om
ophævelse af solnedgangsklausulen og det allerede med virkning fra den 1. januar 2021. Det foreliggende materiale
til vurdering af loven er talmæssigt spinkelt, og der foreligger endnu ikke domstolsafgørelser i de sager, der er
indbragt for domstolene.
Dommerforeningen skal derfor opfordre til at udskyde lovforslaget til foråret 2021 med henblik på inden da at
kunne få et mere udbygget grundlag for at vurdere, om solnedgangsklausulen bør ophæves eller forlænges.
Med venlig hilsen
Mikael Sjöberg
Mikael Sjöberg
Maria Frederikke Grau-Keller
Fra: Mikael Sjöberg <[email protected]>
Sendt: 22. september 2020 16:30
Til: [email protected]; [email protected]
Emne: høringssvar til lovudkast (1368138)
Kategorier: MFG
Udlændinge
Udlændinge
bemærkning
udlændinge!
Lovforslaget
Ved forslage
ændring af
således at d
tatsborger
andets vita
oven om 0
et fremgå
ministrat
Landsdommer/Formand for Den Danske Dommerforening
Direkte: + 45 99 68 65 O1/ + 45 216618 49
amz oåmxm
aoåsm=mc=mz_zø
L 45 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2258647_0039.png
Maria Frederikke Grau-Keller
Fra: Maria Frederikke Grau-Keller
Sendt: 24. september 2020 14:14
Til: Maria Frederikke Grau-Keller
Emne: VS: Høring over udkast til forslag til Iov om ændring af Iov om ændring af dansk
indfødsret og udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul). (UIM Id:
1368138)
Fra: Jytte Lindgârd
Sendt: 22. september 2020 16:37
1'il: Shari Boateng
Emne: SV: Høring over udkast til forslag til Iov om ændring af lov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven (Ophævelse af solnedgangsklausul). (UIM Id: 1368138)
Foreningen af Udlændingeretsadvokate; FAU har i forbindelse med den tidligere vedtagne Iovs fremsendelse
afgivet høringssvar , hvor FAU har vendt sig mod de foreslåede bestemmelser.
Det nuværende forslag fratager reelt fortsat den danske statsborger muligheden for at få prøvet fratagelsen ved
domstolene.
Der er ikke reel mulighed for inden fristen at anmode om domstolsbehandling.
FAU skal i det hele iøvrigt henholde sig til de bemærkninger ,der er fremsat af Den Danske Helsinki Komité i det af
dem afgivne høringssvar.
Med venlig hilsen
På vegne FAU
Jytte Lindgârd
Formand
ndingeretsadvokater - FAU
mmnngsens Gade 10. 5.
Postboks 15
1112 København K
Tlf 33 93 03 30
København, den 22. september 2020 sags nr. 12536
moöazom: m* C28
2.2m :m
UX.
âsâ .mcmgoxmñq m0..: