Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 44 Bilag 1
Offentligt
2259418_0001.png
Lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Forhøjelse af Grøn Pulje)
Ekstern høring fra den 19. august 2020 til den 9. september 2020
Høringssvar med bemærkninger til lovforslaget
1.
2.
3.
4.
5.
Hofor
Wind Denmark
Dansk Energi
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller
KL
Høringssvar uden bemærkninger til lovforslaget
6.
7.
8.
9.
10.
Advokatsamfundet
CO-Industri
Dansk arbejdsgiverforening
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
FSR
Danske Revisorer
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259418_0002.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Plan-Fjernvarme Bygas & Kraftvarme
Direkte tlf.
+452 7952787
E-mail
[email protected]
Dato
9.9.2020
Høringssvar vedr. forslag til Lov om ændring af lov om fremme
af vedvarende energi
HOFOR takker for muligheden for at kommentere på forslag til Lov om ændring af lov
om fremme af vedvarende energi.
HOFOR finder, at der er tale om en væsentligt stigning i betalingen til
Grøn
puljeordning. HOFOR planlægger at etablere 410 MW kystnære havmøller, som led
i Københavns Kommunes ambition om at blive verdens første CO2-neutrale
hovedstad. Hvis de foreslåede beløbssatser skulle anvendes for disse projekter, ville
det betyde en samlet udgift på 67,7 mio. kr. Disse midler svarer omtrent til, hvad det
vil koste at opstille yderligere ca. 10 MW havvind.
De forslåede beløbsstørrelser
risikerer efter HOFORs vurdering, at standse samfundsøkonomisk fornuftige projekter
og dermed sænke tempoet i den grøn omstilling.
Ordningen er derudover konkurrenceforvridende, da vindmøller etableret under Åben-
dør-ordningen for havvindmøller skal betale til ordningen, mens vindmøller, der
etableres efter udbud i et område, som er udpeget til store havvindmølleparker er
undtaget.
HOFOR opfordrer derfor til, at de nuværende beløbsstørrelser enten reduceres eller
fastholdes. Samtidigt bør der indføres et loft for, hvor meget et enkelt projekt skal betale
til Grøn puljeornding.
Derudover bør det beløb, der skal betales periodiseres over flere år. Det mest
hensigtsmæssige vil være en periodisering over alle de år parken er i drift, men som
minimum bør betalingen periodiseres over de fem første år af VE-anlæggets levetid.
Dermed vil ejeren af VE-anlægget få mulighed for at anvende en del af indtægten til at
finansiere betalingen til Grøn puljeordning frem for at skulle finde finansiering før
projektet har generet en indtægt.
HOFOR stiller sig naturligvis til rådighed for uddybning af ovenstående bemærkninger.
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon 33 95 33 95
|
CVR-NR. 1007 3022
|
www.hofor.dk
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Med venlig hilsen
HOFOR A/S
Jacob Høgh
Chefkonsulent
Direkte tlf. 2795 2787
E-mail [email protected]
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon 33 95 33 95
|
CVR-NR. 1007 3022
|
www.hofor.dk
Side
2
af
2
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259418_0004.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Wind Denmark
Vodroffsvej 59
1900 Frederiksberg
T: 3373 0330
Att.
[email protected]
Gudny Sjøfn Olafsdottir,
[email protected]
Frederiksberg 9. september 2020
Marselisborg Havnevej 22
8000 Aarhus
T: 8611 2600
[email protected]
winddenmark.dk
Høringssvar til lovforslag om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi (Grøn pulje).
Wind Denmark takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Godt med standardiserede ordninger i VE-loven
Som det var tilfældet med de nylige ændringer af VE-lovens ordninger for vedvarende energi i medfør af
energiaftalen fra 2018, hilser Wind Denmark overordnet set velkommen at VE-loven etablerer lovfæstede
ensartede krav til opstiller og lige rettigheder for borgere i de områder VE-projekterne realiseres. Standardi-
serede ordninger er at foretrække frem for de mange mere eller mindre formaliserede særregler, der findes
i den kommunale sagsbehandling. Wind Denmark mener, at de rettigheder VE-loven giver, til såvel kommu-
nerne som de individuelle borgere er udtryk for, at den lokale forankring og fordele for de lokale borgere af
at lægge arealer til et VE-anlæg anerkendes som centrale for den fortsatte udbygning med VE på land, sam-
tidig med at det giver opstiller et ensartet grundlag for hvordan den lokale adgang til arealer skal honoreres
til gavn for en bredere del af lokalsamfundet. Det
er således Wi d De ark’s opfordri g, at
regeringen i sin
dialog med kommunerne om planlægning for vindmøller understreger vigtigheden af, at kommunerne admi-
nistrerer i overensstemmelse med de ensartede ordninger i VE-loven til fremme af lokal accept og fordele for
lokalsamfundet.
Grøn pulje
Kommuner der planlægger og lokalområder, der lægger areal til de VE-anlæg, der er så centrale for Dan-
marks grønne omstilling, skal have fordele herved. Ud over individuel fordel i form af VE-bonus til enkeltin-
divider tæt ved VE-anlægget støtter Wind Denmark en fastlagt, ensartet tilførsel af midler til lokalsamfun-
det som helhed på tværs af projekter og kommuner via grøn pulje-ordningen.
Wind Denmark vil samtidig påpege at man politisk bør være opmærksom på at der er grænser for hvor store
omkostninger man kan pålægge vind og solprojekter hvis de skal kunne opføres uden et støttebehov og hvis
man i Danmark vil gøre sig håb om at producere konkurrencedygtig brint og afledte PtX-produkter. Wind
De ark fi der i det lys forøgelse af beløbsstørrelse for ’grø pulje’-ordningen
problematisk. Dette skal
også ses i relation til at forøgelsen fordyrer vindprojekternes investeringsomkostninger (CAPEX), hvilket
kunne undgås med en mere hensigtsmæssig indretning af ordningens indbetalingsforpligtelser. Wind Den-
mark finder det således uhensigtsmæssigt, at der er tale om et engangsbeløb per landvindækvivalent, der
betales til kommunen efter nettilslutning. Wind Denmark mener, at en løbende indbetaling til en grøn pulje
en gang årligt vil være klart at foretrække. For det første vil det have en bedre effekt for den lokale forankring
fordi midlerne vil være koblet til VE-anlæggets tilstedeværelse i borgernes bevidsthed gennem hele anlæg-
gets levetid
ud fra samme ræsonnement der gælder for VE-bonus der også udbetales årligt frem for som
et engangsbeløb første år. For det andet vil det fordyre vind og sol projekter unødigt at opkræve betalingen
1/2
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259418_0005.png
på en gang ved idriftsættelse af projektet, da pengene dermed skal lånes frem for at kunne tages løbende fra
indtjeningen. Hvis indbetalingen ændres til en årlig betaling pr produceret kWh kan Wind Denmark bedre
støtte forøgelsen af beløbsstørrelsen.
Wind Denmark er naturligvis åben for uddybende dialog om ovenstående bemærkninger.
Med venlig hilsen
Martin Risum Bøndergaard
2/2
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259418_0006.png
Notat
Dok. ansvarlig: SRV
Sekretær: EDR
Sagsnr.: s2020-812
Doknr: d2020-20612-12.0
24-08-2020
Høringssvar om ændring af Grøn Pulje ordning
Dansk Energi takker for mulighed for at deltage i høringen af æn-
dringen i Grøn Pulje, som en del af lov om ændring af lov om frem-
me af vedvarende energi.
Høringen vedrører størrelsen af Grøn Pulje, men Dansk Energi fin-
der det relevant at henvise til den ændrede finansieringskilde samt
Energistyrelsens konklusion vedrørende Grøn Ordning.
Dansk Energi oplever ikke en efterspørgsel efter en opstillerfinansie-
ret forhøjet pulje til beliggenhedskommunerne i en tid, hvor de øko-
nomiske rammer for fremtidige VE-anlæg er omgivet af væsentlig
usikkerhed fra bl.a. støtte- og VE-ordninger samt tilslutningsbidrag
og indfødningstariffer.
Differentierede be-
løbsstørrelser korri-
geret for fuldlast-
timer sikrer teknolo-
gisk ensartede øko-
nomiske byrder
Grøn Pulje er en afløser for Grøn Ordning, der omfatter alle vindmøl-
ler tilsluttet i perioden 21. februar 2008 til 20. februar 2018. Grøn
Ordning var baseret på landvindmøller og opgjort til 88.000 kr./MW,
svarende til en betaling på 0,4 øre/kWh i 22.000 fuldlasttimer, der
korresponderende med daværende støtteperiode.
Idet den oprindelige ordning var opgjort på baggrund af produktions-
volumen, ser Dansk Energi positivt på teknologisk differentierede
satser for Grøn Pulje, således at teknologierne tynges ens økono-
misk.
Finansieringskilde
overgår fra PSO til
markedsaktører
Grøn Pulje forpligter
opstiller
til at indbetale et teknologi- og kapaci-
tetsafhængigt engangsbeløb til de kommuner, hvor anlægget etable-
res. Det står i kontrast til Grøn Ordning, der var en pulje etableret af
energi-, klima- og forsyningsministeren og finansieret af PSO-midler,
dvs.
ikke
af producenterne. At pålægge vedvarende energianlæg
yderligere økonomiske byrder fra 1. januar 2021 synes ikke forene-
ligt med ønsket om lavere støtte.
Det skal bemærkes, at projektejers forpligtelse til at finansiere Grøn
Pulje introduceres
samtidig
med købsoptionen og VE-bonussen.
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Købsoptionen er en de facto udvidelse af afstandskravet, mens VE-
bonusordningerne udgør en årlig foræring af et beløb, der tidligere
krævede borgernes aktive investering gennem Køberetsordningen.
Foruden introduktionen af projektejers lovfastsatte økonomiske for-
pligtelse over for kommunen, der nu foreslås øget, medfører både
købsoptionen og VE-bonussen øgede økonomiske byrder end tidli-
gere VE-ordninger, idet de forpligter projekterne på et større antal
boliger og naboer.
Beløbsstørrelse ikke
et tema hos kommu-
nerne
Energistyrelsens egne erfaringer er afrapporteret
i ”Notat om Grøn
Pulje” (November, 2019). I afsnit 2.4 ”Kritik af ordningen” sammen-
fattes kommunernes kritikpunkter til følgende:
1. For visse kommuner kan det være en udfordring at lægge ud
for udgifterne, fordi midler først udbetales efter projektgen-
nemførelse.
2. Ansøgningsprocessen har for nogle kommuner været admi-
nistrativ tung.
3.
Der har været for stor begrænsning på, hvad midlerne kan
bruges til.
Kommunernes kritikpunkter vedrører altså i højere grad de admini-
strative byrder forbundet med Grøn Ordning end beløbsstørrelsen.
Da de administrative byrder synes at være et centralt problem, kan
det undre, at beløbsstørrelsen foreslås ændret.
Sammenfatning
Samlet set vurderer Dansk Energi, at det er positivt, at VE-tekno-
logiernes varierende produktion adresseres gennem differentierede
økonomiske byrder.
På baggrund af Energistyrelsens notat oplever Dansk Energi
ikke
et
udtrykt ønske om en forhøjelse af beløbsstørrelsen. Dansk Energi
oplever heller ikke et ønske fra branchen om at forhøje de allerede
vedtagne 88.000 kr. /MW landvindsækvivalent (LVæ) til 125.000 kr/
MW LVæ.
En eventuel forøgelse af puljens størrelse skal ledsages af en øget
sikkerhed for, at kommunerne ikke pålægger opstillere af VE-anlæg
yderligere økonomiske byrder for at opnå de for projekternes gen-
nemførelse nødvendige tilladelser.
Med venlig hilsen
Simon Riis Vilhelm Verland
Konsulent, Dansk Energi
2
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259418_0008.png
1
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
7. september2020
Høringssvar vedr. lovforslag
journalnummer 2020-8994
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller protesterer hermed over lovforslaget med
følgende bemærkninger:
1.
Lovforslaget tager ikke hensyn til naboernes tarv og godkender dermed igen
vindmøllebekendtgørelsens utilstrækkelige støjregler. Lovforslaget er udelukkende
motiveret af regeringens klimamål og opfyldelsen af planen om en omfattende elforsyning
med vindmøllestrøm.
Regeringen svigter dermed landbefolkningen ved den planlagte forhøjede lokkepræmie til
kommunerne. Vindmøllerne skal åbenbart op og derfor skal der bruges
”gulerod”
og/eller
”pisk”.
For kommunernes vedkommende bliver det til en gulerod, mens naboerne skal føle pisken.
(Tænketanken Concito’s anbefalinger i wind2050.dk/publications
Lokal accept og udvikling
af vindmølleprojekter
Opsamling på wind2050-projektet by Concito)
Hensigten med lovændringen er at pacificere landbefolkningen, men i realiteten skaber den
massive konflikter mellem borgerne og kommunen. De nærmeste naboer skal spises af med
det minimale årlige beløb på 5.000 kroner, mens kommunerne skal overtales med den
økonomisk gevinst til Grøn Pulje Ordningen. Landdistrikternes familier havner i en meget
vanskelig situation. Deres stemmer får betydeligt mindre vægt, når kommunernes
økonomiske overvejelser betyder mest. Når der betales 125.000 kroner per MW bliver en
vindpark med f.eks. 5 anlæg en mærkbar indtægtskilde for kommunen. Dermed er
borgernes argumenter mod vindkraftanlæg reduceret til en ligegyldig formalitet.
Der er ikke taget hensyn til de mennesker, der skal leve i nærheden af disse gigantiske
maskiner. Vestas’ nye og meget brugte model 117v er tæt på 4 MW og genererer dermed
omkring 500.000 kroner fra opstilleren. En vindmølle står ikke alene, men bliver bygget i
såkaldte vindparker og udløser ca. 2.500.000 ved 5 anlæg. Her er
Vestas’ ro hure over
deres model 117v:
http://nozebra.ipapercms.dk/Vestas/Communication/Productbrochure/4MWbrochure/4M
WProductBrochure/?page=1
2.
LANDSFORENINGEN NABOER TIL KÆMPEVINDMØLLER
[email protected]
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259418_0009.png
2
Danmarks Vindmøllebekendtgørelse er ikke blevet ændret i takt med de nye vindkraftanlægs
størrelse og MW tal. I
Vestas’ vedhæftede ro hure oplyser
producenten et par tekniske
detaljer, som Energistyrelsen, Miljøstyrelsen og Sundhedsstyrelsen bør tænke over.
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller fremhæver, at Vestas V117-3,45 MW møllen
efter brochurens oplysninger har en:
18 GWh produktion ved en vindhastighed på 10 m/s
14 GWh produktion ved en vindhastighed ved 8 m/s
og lidt over 8 GWh ved 6 m/s vindhastighed.
Vindkraftanlægget stopper driften ved en vindhastighed på 25 m/s.
Men hvad er produktionen ved en vindhastighed mellem 10 m/s og 25 m/s? Hvorfor findes
der ingen støjgrænser ved andre vindhastigheder end 6 m/s og 8 m/s?
Hvorfor vil statens myndigheder ikke gøre en indsats for rutinemæssigt at kontrollere
vindmøllestøj ved målinger i familiernes hjem og dermed beskytte lokalbefolkningen i de
danske landdistrikter?
3.
Kommunerne har ikke lovhjemmel til at kræve støjmålinger i vindmøllenaboernes hjem.
Dermed har naboerne ingen mulighed for at bevise vindmøllestøjens styrke og evt.
overskridelse af støjgrænsen. Kommunerne har formelt det fulde ansvar for vindparkens
lovlige drift, men ingen som helst mulighed for at kontrollere vindmøllernes støjudsendelse
og virkningen på menneskers helbred og velvære. Kommunerne bliver med økonomiske
virkemidler
”overtalt” til at give tilladelser til
vindparker og samtidigt belønnet for at glemme
deres manglende rettigheder overfor opstilleren.
Med venlig hilsen
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller
Karsten Drøjdal/ Næstformand
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259418_0010.png
Energistyrelsen
KL´s høringssvar: Ændring af grøn puljeordning
KL takker for muligheden for at bidrage med høringssvar til ”Høring over
forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi”.
KL hæfter sig ved den meget hurtige lovændring. Fra lovens
ikrafttrædelse 1. juni 2020 går der kun 3 uger til Folketingets aftale af 22.
juni 2020, hvor loven bliver ændret mhp. justering af niveauet for grøn
pulje.
Der ser KL som Folketingets anerkendelse af behovet for kompensation
til de borgere og lokalsamfund, der i flere årtier fremover må leve med
store energianlæg. KL påpegede dette behov i sig høringssvar 14. januar
2020, hvor grøn puljeordning blev introduceret.
KL vil dog fortsat fremhæve, at der skal større skridt til, såfremt
landbaserede vindmøller samlet set for alvor skal bidrage til Danmarks
mål om 70 % reduktion af drivhusgasserne i 2030. Det større skridt er for
KL en jordreform, der på en helhedsorienteret måde kan skabe lokal
opbakning til de nationale dagsordener indenfor klima, natur og miljø.
Regeringen har i sit forståelsespapir ifm. med sin tiltrædelse pointeret
behovet for en jordreform i Danmark. Mange aktører finder, at en
jordreform er et centralt redskab til at skabe plads flere aktiviteter i det
åbne land. Dette gælder også ift. etablering af store energianlæg.
Aktørerne samarbejder i regi af Realdanias Collective Impact, Fremtidens
bæredygtige landskaber. Parterne er bl.a. Dansk Energi, Landbrug &
Fødevarer, Danmarks Naturfredningsforening, Landdistrikternes
Fællesråd og KL.
I forlængelse af dette efterspørger KL derfor en uafhængig statslig jord-
og klimafond, hvor en del af indsatsen målrettes det formål at give plads
til vedvarende energianlæg – med lokal opbakning. En flersidig tilgang
kan sikre plads til både CO2-reduktion ved vind- og solenergi,
landdistriktsudvikling og en lang række andre goder.
Se kL´s tidligere høringssvar (vedhæftet) til loven samt KL´s klimaudspil:
https://www.kl.dk/tema/klima/kl-udspil-kommunernes-co2-reduktion/.
Dato: 9. september 2020
Sags ID: SAG-2019-02552
Dok. ID: 2972892
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3803
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
Med venlig hilsen
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259418_0011.png
Dato: 9. september 2020
Troels Garde Rasmussen
Sags ID: SAG-2019-02552
Dok. ID: 2972892
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3803
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259418_0012.png
Gudny Sjøfn Olafsdottir
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Henriette Fagerberg Erichsen <[email protected]>
31. august 2020 07:39
Energistyrelsens officielle postkasse; Gudny Sjøfn Olafsdottir
Sv: Høring over forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Ændring af grøn puljeordning), frist 9. september. (ENS Id nr.: 2196813) (Sagsnr.:
2020 - 3)
Opfølgning
Afmærket
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Henriette Fagerberg Erichsen
Sekretær
Advokatsamfundet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K
D +45 33 96 97 28
[email protected] - www.advokatsamfundet.dk
Til:
Fra:
Titel:
Gudny Sjøfn Olafsdottir ([email protected])
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Ændring af grøn
puljeordning), frist 9. september. (ENS Id nr.: 2196813)
Sendt:
19-08-2020 16:52
Til høringsansvarlige
Hermed sendes forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Ændring af grøn puljeordning) i
høring.
Fristen for høringssvar er onsdag den 9. september 2020.
Høringssvar til lovforslaget bedes sendt
til Energistyrelsens hovedpostkasse
[email protected]
med kopi til
[email protected]
samt angivelse af journalnummer 2020 - 8994.
Det bemærkes, at høringssvar vil blive oversendt til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg og offentliggjort
på høringsportalen.
Lovforslaget fremsættes som følge af Klimaaftale for energi og industri mv. 2020 af 22. juni 2020.
Det foreslås med lovforslaget, at der indsættes en forpligtelse for opstillere af VE-anlæg til, at betale et engangsbeløb
svarende til 125.000 kr. pr. MW landvind-ækvivalenter til kommunen, hvori VE-anlægget opstilles.
Det følger af lovforslaget, at der i forvejen er en forpligtelse for opstillere til at betale et engangsbeløb, svarende til
88.000 kr. pr. MW landvind-ækvivalenter til kommunen, hvori VE-anlægget opstilles. Lovforslaget medfører derfor
alene en forhøjelse af beløbet.
1
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259418_0013.png
Med lovforslaget hæves indbetalingen til grøn pulje som en konsekvens heraf til 165.000 kr. pr. MW for åben-dør-
havvindmøller, 40.000 kr. pr. MW for visse solcelleanlæg, samt 92.000 kr. for vandkraftværker, som vinder ret til
pristillæg i de teknologineutrale udbud.
Vedhæftede dokumenter: Udkast til lovforslag, høringsbrev og høringsliste.
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkastet til lovforslag kan rettes til:
Gudny Sjøfn Olafsdottir:
[email protected],
33927839
Venlig hilsen / Best regards
Gudny Sjøfn Olafsdottir
Fuldmægtig / Advisor
-- Center for vedvarende energi / Centre for Renewables --
Mobil / cell
E-mail
+45 3392 7839
[email protected]
Danish Energy Agency:
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi
behandler dine personoplysninger på vores hjemmeside:
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
2
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259418_0014.png
Gudny Sjøfn Olafsdottir
Fra:
Sendt:
Til:
C c :
Emne:
Signe Nyholm-Hansen <[email protected]>
9. september 2020 10:12
Energistyrelsens officielle postkasse
Gudny Sjøfn Olafsdottir
SV: Høring over forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Ændring af grøn puljeordning), frist 9. september. (ENS Id nr.: 2196813)
CO-industri bekræfter modtaget høring. Vi skal i den forbindelse meddele, at vi ikke agter at afgive høringssvar i det
aktuelle emne.
M.v.h.
f./ Henrik Jensen
Med venlig hilsen
Signe Nyholm-Hansen
Kontorassistent
CO-industri
Molestien 7, 3.
2450 København SV
Telefon dir.: +45 33 63 80 38
Telefon: +45 33 63 80 00
[email protected]
Fra:
Gudny Sjøfn Olafsdottir <[email protected]>
Sendt:
19. august 2020 16:53
Emne:
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Ændring af grøn
puljeordning), frist 9. september. (ENS Id nr.: 2196813)
Til høringsansvarlige
Hermed sendes forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Ændring af grøn
puljeordning) i høring.
Fristen for høringssvar er onsdag den 9. september 2020.
Høringssvar til lovforslaget bedes sendt
til Energistyrelsens hovedpostkasse
[email protected]
med kopi til
[email protected]
samt angivelse af journalnummer 2020 - 8994.
Det bemærkes, at høringssvar vil blive oversendt til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg og
offentliggjort på høringsportalen.
Lovforslaget fremsættes som følge af Klimaaftale for energi og industri mv. 2020 af 22. juni 2020.
1
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259418_0015.png
Det foreslås med lovforslaget, at der indsættes en forpligtelse for opstillere af VE-anlæg til, at betale et
engangsbeløb svarende til 125.000 kr. pr. MW landvind-ækvivalenter til kommunen, hvori VE-anlægget
opstilles.
Det følger af lovforslaget, at der i forvejen er en forpligtelse for opstillere til at betale et engangsbeløb,
svarende til 88.000 kr. pr. MW landvind-ækvivalenter til kommunen, hvori VE-anlægget opstilles.
Lovforslaget medfører derfor alene en forhøjelse af beløbet.
Med lovforslaget hæves indbetalingen til grøn pulje som en konsekvens heraf til 165.000 kr. pr. MW for
åben-dør-havvindmøller, 40.000 kr. pr. MW for visse solcelleanlæg, samt 92.000 kr. for vandkraftværker,
som vinder ret til pristillæg i de teknologineutrale udbud.
Vedhæftede dokumenter: Udkast til lovforslag, høringsbrev og høringsliste.
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkastet til lovforslag kan rettes til:
Gudny Sjøfn Olafsdottir:
[email protected],
33927839
Venlig hilsen / Best regards
Gudny Sjøfn Olafsdottir
Fuldmægtig / Advisor
-- Center for vedvarende energi / Centre for Renewables --
Mobil / cell
E-mail
+45 3392 7839
[email protected]
Danish Energy Agency:
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi
behandler dine personoplysninger på vores hjemmeside:
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
2
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259418_0016.png
Gudny Sjøfn Olafsdottir
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
D ansk A rbejdsgiverforening <D A @da.dk>
20. august 2020 09:24
Gudny Sjøfn Olafsdottir
SV: Høring over forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Ændring af grøn puljeordning), frist 9. september. (ENS Id nr.: 2196813)
Opfølgning
A fmærket
Under henvisning til det til DA fremsendte høringsbrev af 19. august 2020 vedrørende ovennævnte skal vi
oplyse, at sagen falder uden for DA’s virkefelt, og at vi under henvisning hertil ikke ønsker at afgive
bemærkninger.
Med venlig hilsen
Susanne Borvang
Chefsekretær
Fra:
Gudny Sjøfn Olafsdottir <[email protected]>
Sendt:
19. august 2020 16:53
Emne:
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Ændring af grøn
puljeordning), frist 9. september. (ENS Id nr.: 2196813)
Til høringsansvarlige
Hermed sendes forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Ændring af grøn
puljeordning) i høring.
Fristen for høringssvar er onsdag den 9. september 2020.
Høringssvar til lovforslaget bedes sendt
til Energistyrelsens hovedpostkasse
[email protected]
med kopi til
[email protected]
samt angivelse af journalnummer 2020 - 8994.
Det bemærkes, at høringssvar vil blive oversendt til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg og
offentliggjort på høringsportalen.
Lovforslaget fremsættes som følge af Klimaaftale for energi og industri mv. 2020 af 22. juni 2020.
Det foreslås med lovforslaget, at der indsættes en forpligtelse for opstillere af VE-anlæg til, at betale et
engangsbeløb svarende til 125.000 kr. pr. MW landvind-ækvivalenter til kommunen, hvori VE-anlægget
opstilles.
Det følger af lovforslaget, at der i forvejen er en forpligtelse for opstillere til at betale et engangsbeløb,
svarende til 88.000 kr. pr. MW landvind-ækvivalenter til kommunen, hvori VE-anlægget opstilles.
Lovforslaget medfører derfor alene en forhøjelse af beløbet.
Med lovforslaget hæves indbetalingen til grøn pulje som en konsekvens heraf til 165.000 kr. pr. MW for
åben-dør-havvindmøller, 40.000 kr. pr. MW for visse solcelleanlæg, samt 92.000 kr. for vandkraftværker,
som vinder ret til pristillæg i de teknologineutrale udbud.
1
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259418_0017.png
Vedhæftede dokumenter: Udkast til lovforslag, høringsbrev og høringsliste.
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkastet til lovforslag kan rettes til:
Gudny Sjøfn Olafsdottir:
[email protected],
33927839
Venlig hilsen / Best regards
Gudny Sjøfn Olafsdottir
Fuldmægtig / Advisor
-- Center for vedvarende energi / Centre for Renewables --
Mobil / cell
E-mail
Det sammenk ædede billede k an ik k e v ises. Filen er muligv is blev et fly ttet, omdøbt eller slettet. Kontrollér, at link et peger på den k orrek te fil og placering.
+45 3392 7839
[email protected]
Danish Energy Agency:
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi
behandler dine personoplysninger på vores hjemmeside:
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
2
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259418_0018.png
Gudny Sjøfn Olafsdottir
Fra:
Sendt:
Til:
C c :
Emne:
Dan Banja <[email protected]>
27. august 2020 11:57
Energistyrelsens officielle postkasse
Gudny Sjøfn Olafsdottir; Dan Banja
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi(ENS
Id nr.: 2196813)j.nr. 2020-8994: ES 281-20
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i
høring over forslag til Lov om
ES 281-20
ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Ændring af grøn puljeordning), (ENS Id nr.: 2196813).
Emnet ligger udenfor ES ressort område, hvorfor ES ikke har bemærkninger til forslaget.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice chair ECOGAS & Member of GA.COM & CAS.COM
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
www.es-daa.dk
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
Only print this e-mail if necessary.
1
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259418_0019.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Att.: Fuldmægtig Gudny Sjøfn Olafsdottir
Pr. e-mail:
[email protected];
cc:
[email protected]
3. september 2020
Høring over forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi (ændring af grøn puljeordning)
j.nr.: 2020-8994
Tak for muligheden for at kommentere lovforslaget.
Vi har ingen kommentarer.
FSR
danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 4183
Konto nr. 2500102295
Med venlig hilsen
Jeanette Staal
formand for FSR
danske revisorers
Forsyningsarbejdsgruppe
Alexander Munkholm Bruun
student