Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 44 Bilag 1
Offentligt
2259417_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor/afdeling
Center for Vedvarende
Energi
Dato
8. oktober 2020
J nr.
2020-5756
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi og lov om elforsyning (Udbud af Thor Havvindmøllepark)
/KRSA
Et udkast til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi og lov om
elforsyning har været i høring i perioden fra den 4. juni 2020 til den 9. juli 2020.
Der er modtaget i alt 8 eksterne høringssvar.
Følgende høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger til udkastet til
lovforslaget: Advokatsamfundet, CO Industri, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning, Skatterevisorforeningen og FSR
Danske Revisorer.
Følgende parter har afgivet bemærkninger til udkastet til lovforslaget: Dansk
Energi, Wind Denmark, Ørsted og Forsyningstilsynet.
I det følgende gennemgås de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar, og
der afgives bemærkninger hertil (i kursiv).
Det bemærkes, at høringsnotatet er emneopdelt. Høringssvarene er alene gengivet
i hovedtræk. Der henvises i øvrigt til de fremsendte høringssvar.
Svarene har især berørt følgende emner:
1. Terminologi
2. Kapacitetsgrænsen på 800-1000 MW
3. Forlængelse af driftstilladelse
4. Pristillæg og indfødningstarif
5. Ændring af elforsyningslovens § 27 c
6. Henvisninger til EU-retten
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259417_0002.png
Ad. 1. Terminologi
Differencekontrakt frem for støttemodel
Dansk Energi og Wind Denmark opfordrer til, at der i bemærkningerne til
lovforslaget anvendes en mere retvisende terminologi, da der er tale om en risiko-
og indtægtsdeling via en differencekontrakt
et såkaldt
CfD-udbud. Herudover
fremhæver Dansk Energi og Wind Denmark, at det er misvisende og upræcist at
omtale udbudsmodellen for Thor Havvindmøllepark som en ”støtteordning”, idet
parken, afhængigt af bundniveau og fremtidig udvikling i elmarkedsprisen, lige
såvel vil kunne resultere i samlede indtægter til staten frem for udgifter.
Ørsted tilslutter sig Dansk Energi og Wind Denmarks høringssvar.
Energistyrelsens bemærkninger:
Ministeriet har
anvendt terminologien ”støtteordning”,
da støttemodellen har et øvre
loft på 6,5 mia. kr. for udbetaling af støtte, hvorved der vil være tale om statsstøtte i
henhold til artikel 107, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsområde. Tildeling af støtte til Thor Havvindmøllepark kan først
gennemføres, når og i det omfang EU-Kommissionens statsstøttegodkendelse
foreligger. Støttemodellen for Thor Havvindmøllepark vil blive anmeldt til EU-
Kommissionen i henhold til Europa-Kommissionens meddelelse om Retningslinjer
for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. EU-Kommissionen har
tilkendegivet, at det er hensigten, at retningslinjernes gyldighedsperiode vil blive
forlænget til udgangen af 2022.
Ad 2. Kapacitetsgrænsen på 800-1000 MW
Kapacitetsgrænsen bør defineres i tilslutningspunktet og ikke begrænse
selve havvindmølleparken
Dansk Energi og Wind Denmark vil gerne påpege, at forligskredsen bag
energiaftalen, efter Dansk Energi og Wind Denmarks opfattelse, ikke har
specificeret om kapaciteten på 800-1000 MW, refererer til vindmøllerne eller
nettilslutningspunktet. De ønsker,
at der bliver etableret mulighed for ”overplanting”,
for at tilgodese mulighederne for at etablere PtX-anlæg og batterilagring, for at
kunne opnå 70 procentsmålet i 2030, hvilket er blevet fremhævet af
Klimapartnerskabet for energi og forsyning. Det bør endvidere fremgå af lovteksten
og udbudsvilkårene, at der kan gives tilladelse til at bygge en havvindmøllepark
større end 1000 MW med den begrænsning, at der kun kan leveres op til 1000 MW
i nettilslutningspunktet.
Ørsted tilslutter sig høringssvaret fra Dansk Energi og Wind Denmark.
Side 2/5
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259417_0003.png
Energistyrelsens bemærkninger:
Det fremgår af energiaftalen 2018, at der i 2021 udbydes en havvindmøllepark på
mindst 800 MW, samt at der kan bygges større parker, hvis dette er teknisk og
økonomisk muligt. Efterfølgende på forligskredsmødet den 28. februar 2019
besluttede forligskredsen, at der indføjes en fleksibilitet på parkstørrelsen i
udbuddet på mellem 800-1000 MW, således at den vindende byder gives mulighed
for at designe en økonomisk optimal løsning ift. kapaciteten på eksportkablerne.
Der skal jf. miljøvurderingsloven gennemføres en miljøvurdering
af planer og programmer, som fastlægger rammerne for fremtidige anlægsarbejder
til de projekter, der er omfattet af miljøvurderingsloven. Der er igangsat
udarbejdelse af en SMV for planen for Thor, hvori der indgår en havvindmøllepark
på 800-1000 MW og et ilandføringsanlæg frem til en kystnær transformerstation og
ind til Idomlund.
SMV’en forventes afsluttet
omkring den1. april 2021 med en
miljørapport.
For havvindmølleparken Hesseløs vedkommende er der derimod truffet en politisk
beslutning om ”overplanting”
i størrelsesordenen 200 MW ud over de 1.000 MW,
der skal leveres i tilslutningspunktet, hvilket giver mulighed for at opstille en samlet
kapacitet på 1200 MW. Det betyder således også, at der gennemføres en SMV af
op til 1200 MW, som en del af planen for Hesselø.
Mulighed for
”overplanting” på Thor Havvindmøllepark
er således ikke i
overensstemmelse med de politiske beslutninger og vil derudover kræve, at der
udarbejdes en ny SMV. Det vil forsinke udbuddet med anslået et år, og dermed
betyde at parken med stor sandsynlighed først kan stå færdig i 2028.
Ad. 3. Forlængelse af driftstilladelsen
Dansk Energi og Wind Denmark vil gerne påpege, at en forlængelse af
driftstilladelsen for Thor Havvindmøllepark på maksimalt 5 år ud over de 30 år, der
kommer til at fremgå af loven efter ændringen, er en arbitrær og ufleksibel
lovfæstet begrænsning til skade for muligheden for at tildele tilladelse ud fra det for
samfundets bedste på ansøgningstidspunktet.
Ørsted tilslutter sig Dansk Energi og Wind Denmarks høringssvar.
Energistyrelsens bemærkninger:
Ved at forlænge perioden for elproduktionstilladelsen fra 25 til 30 år med mulighed
for at søge om forlængelse med yderligere 5 år, vil udbudsbetingelserne for Thor
og lignende kommende udbud give producenterne en længere indtjeningsperiode
end tidligere. Det vil være i overensstemmelse med den teknologiske udvikling i
forhold til levetiden for havvindmøller. I forhold til udbuddet af Thor
Havvindmøllepark kan der maksimalt ansøges om forlængelse af
elproduktionstilladelse på yderligere 5 år. Dette er en præcisering, og dermed en
Side 3/5
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259417_0004.png
forbedring ift. vilkårene i alle de foregående udbud, som blot lovede en ikke-udmålt
periode på basis af, at der vil være mulighed for genforhandling af vilkårene for
fortsat drift. Det er udbudsretligt et mere usikkert grundlag at tildele forlængelse af
elproduktionstilladelsen på baggrund af en ikke-udmålt periode.
Disse nye vilkår er i øvrigt sammenlignet med fx Tyskland og Holland. Thor
udbuddet vil på nuværende tidspunkt give bedre vilkår periodemæssigt end disse.
England har længere koncessionsperiode, men her betales til gengæld havleje for
arealet på søterritoriet. Det anses for hensigtsmæssigt ikke at give længere
koncessionsperiode end den foreslåede periode på 30 år med mulighed for
forlængelse på 5 år. En længere periode kræver, at man har rammer for betaling af
havleje på plads. Ved en overgang til støttefri havvind er der brug for at sikre, at der
kan skabes indtægter til staten gennem betaling af en sådan havleje.
Ad 4. Pristillæg og indfødningstarif
Dansk Energi og Wind Denmark gør opmærksom på, at det fremgår af klimaaftalen
for energi og industri mv. af 22. juni 2020, at man vil gøre det muligt at indføre
tilslutningsbidrag og indfødningstariffer for producenter fra 2023 og frem. De finder,
at det
givet at niveauet af indfødningstarif ikke er kendt på budtidspunktet
aktualiserer behovet for at fortsætte den hidtidige praksis, hvor udbudte
havvindmølleparker ydes et pristillæg, der modsvarer betaling af indfødningstarif.
Uden en fortsættelse af denne praksis vil det skabe et usikkert investeringsklima,
hvor risikoen for at blive mødt med en høj tarifbetaling vil medføre, at der afgives
unødvendige høje bud baseret på et skønnet worst case scenarie for niveauet for
tarifbetalingen, hvilket kan forøge budprisen unødvendigt med tilhørende forøgede
udgifter/ reducerede indtægter til staten fra CfD-kontrakten.
For at fjerne denne for samfundet og den grønne energi fordyrende risiko, antager
Wind Denmark og Dansk Energi derfor, at dette er afspejlet i ændringsforslaget,
idet det må formodes, at § 37 a ikke omfatter § 37, stk. 3, og derfor alene
omhandler hjemmel til at klima-, energi- og forsyningsministeren kan udbetale
støtte til, og opkræve betaling for, elektricitet produceret på Thor Havvindmøllepark.
Wind Denmark og Dansk Energi forstår dermed ændringsforslaget således, at
rettigheden i § 37, stk. 3, hvor der ydes pristillæg, der modsvarer projektejers
betaling af indfødningstarif, også vil gælde for Thor havmøllepark, da
ændringsforslaget i § 37a i nuværende form alene omhandler hjemmel til
risikodelingsmekanismen i CfD-udbuddet.
Ørsted tilslutter sig Dansk Energi og Wind Denmarks høringssvar.
Side 4/5
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259417_0005.png
Energistyrelsens bemærkninger:
Det fremgår af lovforlaget, at der indsættes en ny hjemmel i VE-loven (§ 37 a) til at
udbetale støtte og opkræve betaling for elektricitet produceret på Thor
Havvindmøllepark. Det fremgår af bemærkningerne til § 37 a, at de endelige
udbudsbetingelser og kontraktvilkår offentliggøres forud for udbuddet. Heraf vil det
fremgå, at Thor Havvindmøllepark vil blive kompenseret for betalingen af
Energinets indfødningstarif på lige vilkår, som de hidtidige udbudte
havvindmølleparker bliver det efter VE-lovens § 37, stk. 3 i dag.
Ad 5. Ændring af elforsyningslovens § 27 c
Ørsted mener, at det bør tydeliggøres både i bemærkninger og lovbestemmelsen,
at ændringerne af elforsyningslovens § 27 c, stk. 6, ikke har til hensigt at ændre i
retsstillingen for udbudte havvindmølleparker idriftsat før 4. juli 2019.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen vil præcisere i bemærkningerne, at ændringen af
elforsyningslovens § 27 c, stk. 6, ikke vil ændre retsstillingen for udbudte
havvindmølleparker, der er idriftsat inden den 4. juli 2019.
Ad 6. Henvisninger til EU-retten
Forsyningstilsynet mener, at det bør tilføjes i bemærkningerne, at det kun er SOGL,
der er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i den forrige elmarkedsforordning
(714/2009), og at begge elmarkedsforordninger er udstedt af Rådet og
Parlamentet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen vil præcisere i bemærkningerne, at det kun er SOGL, der er
vedtaget af Kommissionen med hjemmel i den forrige elmarkedsforordning
(714/2009), og at begge elmarkedsforordninger er udstedt af Rådet og
Parlamentet.
Side 5/5