Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 44 Bilag 1
Offentligt
2259416_0001.png
Høringsnotat vedrørende forhøjelse af beløbssats til grøn
puljeordning
Kontor/afdeling
VE landvind og sol
Dato
8. oktober 2020
J nr.
2020 - 8994
/GSNO
Forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Forhøjelse af beløbssats til grøn puljeordning) har været i høring i perioden fra den
19. august til den 9. september.
Lovforslaget er udarbejdet på baggrund af klimaaftale for energi og industri mv.
2020, som blev indgået mellem regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance
og Alternativet den 22. juni 2020, hvor det blandt andet blev aftalt at hæve satserne
for indbetalinger til Grøn Pulje.
Der er modtaget i alt 10 eksterne høringssvar i høringsperioden.
Følgende 5 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
- Advokatsamfundet
- CO Industri
- Dansk arbejdsgiverforening
- Erhvervsflyvningens Sammenslutning
- FSR
Danske Revisorer
-
Følgende 5 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
- Hofor
- Wind Denmark
- Landsforeningen Naboer til Kæmpe Vindmøller
- Dansk Energi
- KL
Høringsnotatet behandler indkomne svar på høring på lovforslag om forhøjelse af
beløbssats til grøn puljeordning, der fremsættes i et samlet lovforslaget med
lovforslaget om Thor havvindmøllepark. Lovforslaget forventes fremsat d. 8.
oktober med ikrafttræden d. 1. januar 2021.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene opdelt i afsnit
knyttet til lovforslagets hovedemner. Der henvises i øvrigt til de fremsendte
høringssvar. Afslutningsvist angives Energistyrelsens opsummerende
bemærkninger.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/4
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259416_0002.png
Det bemærkes at det fremsatte lovforslag ikke er ændret som følge af
høringssvarene.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Ad 1: Administration hos kommunerne
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller bemærker, at en forøgelse af
beløbssatsen til grøn puljeordning, vil være en mærkbar indtægtskilde for
kommunerne og kan svække borgernes argumenter mod vindkraftanlæg, samt at
ændringen skaber konflikter imellem borgerne og kommunerne. De bemærker
ligeledes, at VE-bonus, det årlige beløb på ca. 5.000 kroner, der udbetales til
naboer til VE-anlæg, er minimal, og at kommunerne får en økonomisk gevinst ved
forhøjelsen af beløbssatsen til grøn puljeordningen.
Wind Denmark understreger vigtigheden af, at kommunerne administrerer i
overensstemmelse med de andre ordninger i VE-loven til fremme af lokal accept og
til fordel for lokalsamfundet.
Dansk Energi bemærker, at en eventuel forøgelse af størrelsen på grøn
puljeordningen skal ledsages af en øget sikkerhed for, at kommunerne ikke
pålægger opstillere af VE-anlæg yderligere økonomiske byrder for at opnå de, for
projekternes gennemførelse, nødvendige tilladelser.
Energistyrelsens bemærkninger: Det er forventningen at forhøjelsen af
indbetalingen til grøn puljeordningen kan være med til at sikre bredere lokal og
kommunal opbakning. Det vil være den enkelte kommune, der beslutter hvordan
grøn pulje administreres, herunder om midlerne skal prioriteres til naboerne og/eller
projekter nær naboer mv. Ordningen om grøn pulje fastsætter alene generelle og
overordnede rammer for administration af puljen.
Ad 2: Opstillers samlede økonomiske byrder:
Dansk Energi bemærker, at de ikke oplever en efterspørgsel efter en
opstillerfinansieret forhøjet pulje til beliggenhedskommunerne i en tid, hvor de
økonomiske rammer for fremtidige VE-anlæg er omgivet af usikkerhed. Det
bemærkes, at projektejers forpligtelse til at finansiere grøn pulje er blevet
introduceret samtidig med købsoptionen og VE-bonussen, hvilket sammen med
væsentlig usikkerhed pga. bl.a. støtte- og VE-ordninger, samt tilslutningsbidrag og
indfødningstariffer, medfører øgede økonomiske byrder. Dansk Energi bemærker
ydermere, at det at pålægge vedvarende energianlæg yderligere økonomiske
byrder fra 1. januar 2021 ikke synes foreneligt med ønsket om lavere støtte.
Side 2/4
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259416_0003.png
Wind Denmark påpeger, at man politisk bør være opmærksom på, at der er
grænser for, hvor store omkostninger man kan pålægge vind og solprojekter, hvis
de skal kunne opføres uden et støttebehov, og hvis man ønsker at producere
konkurrencedygtig brint og afledte PtX-produkter.
Energistyrelsens bemærkninger: Formålet med grøn puljeordningen, ligesom
formålet med de øvrige VE-ordninger, er at skabe lokal og kommunal opbakning til
udbygning af VE-anlæg. Forhøjelse af grøn pulje er vedtaget i Klimaaftalen for
energi og industri mv. 2020 af 22. juni 2020.
Ad 3: Ordningens indbetalingsforpligtelser:
Wind Denmark foreslår en løbende indbetaling til grøn puljeordningen én gang
årligt, og finder det uhensigtsmæssigt, at der er tale om et engangsbeløb per
landvindækvivalent (LVæ), der betales til kommunen efter nettilslutning. Det
fremføres, at forøgelsen vil fordyre vindprojekternes investeringsomkostninger
(CAPEX), og at løbende indbetalinger vil have en bedre effekt for den lokale
forankring, da midlerne vil være koblet til VE-anlæggets levetid, ligesom ordningen
for VE-bonus der udbetales årligt.
HOFOR fremfører, at det beløb der skal betales, bør periodiseres over flere år, og
at det mest hensigtsmæssige vil være en periodisering over alle de år parken er i
drift, men at indbetalingen til grøn puljeordningen som minimum bør periodiseres
over de fem første år af VE-anlæggets levetid. HOFOR mener dermed, at ejeren af
VE-anlægget vil få mulighed for at anvende en del af indtægten til at finansiere
betalingen til grøn puljeordning, frem for at skulle finde finansiering, før projektet
har genereret en indtægt.
Energistyrelsens bemærkninger: Det vil være op til den enkelte kommune, at
fastlægge de nærmere rammer for administration af grøn puljeordningen. Det
fremgår af den politiske aftale om ordninger til fremme af lokal og kommunal
opbakning til vedvarende energi fra november 2019, at der skal ske
engangsbetaling fra opstiller til kommunen. Løbende indbetaling vil indebære større
administration for opstiller og kommunen, og et engangsbeløb vil give mulighed for,
at der kan ansøges om midler fra en større pulje og dermed til større projekter, end
tilfældet vil være ved løbende betalinger.
Ad 4: Forhøjet betaling til grøn pulje ordningen
HOFOR finder, at der er tale om en væsentligt stigning i betalingen til grøn
puljeordning. De foreslåede beløbsstørrelser risikerer efter deres vurdering, at
standse samfundsøkonomisk fornuftige projekter, og dermed sænke tempoet i den
grønne omstilling. De opfordrer til, at de nuværende beløbsstørrelser enten
Side 3/4
L 44 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2259416_0004.png
reduceres eller fastholdes. Samtidigt bør der indføres et loft for, hvor meget et
enkelt projekt skal betale til grøn puljeordningen.
Dansk Energi
henviser til Energistyrelsens ”Notat om Grøn Pulje” (November,
2019), og kommunernes kritik deri, der i højere grad vedrører de administrative
byrder forbundet med den tidligere gældende
’grøn
ordning’, end beløbsstørrelsen.
Dansk Energi bemærker, at de ikke oplever et udtrykt ønske fra hverken
kommunerne eller branchen, om at forhøje de allerede vedtagne 88.000 kr. /MW
(LVæ) til 125.000 kr/ MW LVæ.
Energistyrelsens bemærkninger: Forhøjelse af grøn puljeordningen er vedtaget i
Klimaaftalen for energi og industri mv. 2020 af 22. juni 2020. Grøn puljeordning
erstatter den tidligere ’grøn
ordning’
ift.
at understøtte kommunernes incitamenter
for at fremme vedvarende energi. I forhold til kommunernes administrative byrder,
står der i omtalte notat om grøn puljeordning,
”Notat om Grøn Pulje” (November,
2019), pkt. 4.1, at KL har vurderet, at kommunernes administration af midlerne kan
finansieres ved at allokere 8 procent af projektmidlerne til administration, hvilket er
en del af grøn puljeordningen.
Ad 5: Konkurrenceforvridning:
HOFOR fremfører, at grøn puljeordning er konkurrenceforvridende, da vindmøller
etableret under åben-dør-ordningen for havvindmøller skal betale til ordningen,
mens vindmøller der etableres efter udbud i et område, som er udpeget til store
havvindmølleparker er undtaget.
Energistyrelsens bemærkninger: Formålet med grøn puljeordningen er at skabe
incitamenter for kommunerne til at fremme opstilling af vedvarende energianlæg.
Den kommunale indsigelsesret betyder, at kommunerne kan gøre indsigelse mod,
at der gives tilladelse til en kystnær havvindmøllepark opstillet under åben dør-
ordningen. Indsigelsesretten gælder for havvindmøller, der planlægges placeret op
til 15 km fra kommunes kyststrækning. Havvindmøller efter udbud etableres
længere ude end 15 km, hvorfor de som udgangspunkt ikke er omfattet af den
kommunale indsigelsesret.
Ad. 6: Tidspunkt for lovændring
KL hæfter sig ved den meget hurtige lovændring, og at der fra lovens ikrafttrædelse
1. juni 2020 til Folketingets aftale af 22. juni 2020, hvor loven bliver ændret mhp.
justering af niveauet for grøn pulje, kun går 3 uger.
Energistyrelsens bemærkninger: Forhøjelse af grøn pulje er vedtaget i Klimaaftalen
for energi og industri mv. 2020 af 22. juni 2020. Lovforslaget forventes fremsat d. 8.
oktober, med ikrafttræden d. 1. januar 2021.
Side 4/4