Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 42 Bilag 5
Offentligt
2277592_0001.png
Vedr.
L 42
Forslag til lov om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og
tjenester, lov
om radiofrekvenser og forskellige andre love
d. 10. nov. 2020
Demokratiet er presset fra flere sider i denne tid, og I står,
som politikere, over for meget store og
vanskelige beslutninger, med stor betydning for demokratiets og velfærdstatens fremtid.
I denne hektiske tid kan
lovforslag, som måske overfladisk kan fremstå som trivielle, blive
vedtaget, fordi I som politikere (grundet tidsmangel) overser de
vidtrækkende konsekvenser for
Danmarks fremtid, frihedsrettigheder, sundhed og ikke mindst miljøet.
Derfor modtager du denne
skrivelse, så du kan orientere dig om konsekvenserne af vedtagelse af
Lovforslag:
L 42 Forslag til lov om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og
tjenester, lov om radiofrekvenser og forskellige andre love.
https://www.ft.dk/samling/20201/lovforslag/l42/tidsplan.htm
Lovforslaget og relaterede dokumenter omfatter i 596
sider, og emnet er særdeles komplekst.
Helt
konkret medføre den nye lov
bl.a, at man ikke har ret til at sige fra, hvis teleindustrien vil placere en
mast på ens hus eller matrikel,
men at man
tværtimod har påbud om at facilitere opsættelsen.
Formålet
med denne skrivelse
er, at du kan orientere dig og danne dig et overblik over
høringssvar, som Rådet for Helbredssikker Telekommunikation har indsendt vedr. L42.
Hele
høringssvar er vedhæftet i
denne mail.
Høringssvaret
redegør grundigt for
de videnskabeligt dokumenterede
skader på miljøet og
helbredsskader fra
elektromagnetiske felter (EMF) fra trådløs teknologi,
og
med fokus på 5G
teknologien, som vedtagelsen af L42 vil
forventes at medføre og forstærke
Statens
forpligtelser iht. gældende lovgivning
hvorledes implementeringen af 5G systemet, som beskrevet i dette lovudkast, ikke
overholder forsigtighedsprincippet samt overtræder Habitatdirektivet,
Fuglebeskyttelsesdirektivet, Bonn- og Bernkonventionerne
at
5G ikke er miljøgodkendt.
Staten vil komme til at hæfte økonomisk for en senere tilbagerulning af
5G
netværket, som måtte blive nødvendig af hensyn til miljøet og befolkningens
helbred.
Forsikringsbranchen vil ikke forsikre mod eventuelle skader fra 5G, der betragtes
som
"high impact liability risk"
på grund af helbredsrisici.
Derfor
bør teleselskaberne
pålægges selvforsikring uden loft over beløbet.
Der bør redegøres for den valgte strategi fra statens side.
Side 1 af 6
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277592_0002.png
L42´s 3. behandling er fastsat til d. 1. dec. 2020. Høringssvar i dens fulde længe fra Rådet for
Helbredssikker Telekommunikation
er vedhæftet denne mail.
Tidsplan:
Fremsat 08-10-2020
behandlet / henvist til udvalg 22-10-2020
Frist for spørgsmål 30-10-2020
Frist for ændringsforslag 09-11-2020
Frist for svar 09-11-2020
Politisk drøftelse 12-11-2020
Frist for politiske bemærkninger 17-11-2020
Betænkningsafgivelse planlagt til 19-11-2020
Sat på dagsorden til 2. behandling 26-11-2020
Behandling planlagt til 01-12-2020
Vi skal gøre opmærksom på, at der også er andre høringssvar, som er særdeles væsentlig for jer,
som politikere, at forholde jer til bl.a. fra menneskerettighedsadvokat Christian Jensen.
Link til alle høringssvar
til L42:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/64026
Rådet for Helbredssikker
Telekommunikation
er en interesseorganisation, som er uafhængig af
politiske og økonomiske interesser.
Vi arbejder for, at der tages beskyttende forholdsregler mod
helbredseffekter relateret til trådløse teknologier, oplyser om sundhedsrisici ved
elektromagnetiske
felter samt mulighederne for at begrænse bestrålingen af befolkningen, og opfordrer til, at der
udvikles trådløse teknologier, der er helbredssikre.
Vi svarer gerne på
opklarende spørgsmål og deltager tillige i orienterende møder
vedr. denne
allestedsnærværende
miljøforurening,
som desværre ikke italesættes hverken af politikere,
medier eller telebranchen.
Mvh
Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
web: www.helbredssikker-telekommunikation.dk
mail: [email protected]
Side 2 af 6
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277592_0003.png
Resume af
Høringssvar
fra
Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
vedr. L42
”Høring
over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester, lov om radiofrekvenser og forskellige andre love.”
Vedhæftet findes hele høringssvaret
og referencer i resume henviser til referenceliste i
høringssvaret.
Konklusion
af høringssvaret:
Staten har en positiv forpligtelse til at beskytte befolkningens helbred og liv mod
forudsigelige risici fra 'farlige aktiviteter', jf, artikel 2 og/eller artikel 8 i Europæiske
Menneskerettigheds Konvention (EMRK). Staten har ikke levet op til denne forpligtelse i
forhold til produktionen af elektromagnetiske felter (EMF) og udrulningen af 5G i
særdeleshed. I henhold til EMRK må
der derfor
indføres et stop for 5G udrulningen,
herunder nærværende lovudkast,
indtil beskyttelse af befolkningens helbred og liv mod
skadelige effekter er tilsikret.
I henhold til allerede
gældende lovgivning bør
5G udrulningen (lovudkastet)
sættes i bero
indtil der er foretaget miljøvurdering og sundhedsvurdering.
Eventuelle
interessekonflikter
blandt rådgivende forskere bør afdækkes
fuldt ud,
før en sådan
vurdering (Conflict of Interest).
Der bør formuleres danske grænseværdier, baseret på industriuafhængig forskning,
ud fra
gængse toksikologiske metoder, med fokus på biologiske effekter
af langvarig eksponering
for elektromagnetiske felter fra telecomudstyr. Disse grænseværdier bør sikre en max.
livstidsrisiko på 1 ud af 1.000.000, der får kræft.
Der bør vedtages særlig
lovgivning
med henblik på
at beskytte offentligheden mod
eksponering for elektromagnetiske felter.
Telelicenser
bør gælde i kortere tid end de foreslåede 20 år, idet WHO's kræftklassificering
af radiofrekvent stråling forventes at blive opgraderet til højeste eller næsthøjeste
klassificering ved
den forestående
revurdering.
Erstatningspligten skal afklares inden
udrulning af 5G, både i forhold til eventuelle sundhedsskader og i forhold til tilbagerulning af
5G netværket.
Andre relevante myndigheder end energi- og klimaministeriet,
bør inddrages med deres
ekspertise ved udformningen af loven.
Nærværende lovudkast bærer tydeligt præg af at
være i modstrid med almindelig praksis indenfor både miljø-
og sundhedsområdet samt at
være drejet til fordel for
industrien.
Danmark bør
udarbejde en videnskabeligt afklaret risikovurdering for befolkningen, som de
er forpligtet til, ifølge internationale konventioner implementeret direkte i dansk lov.
Side 3 af 6
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277592_0004.png
Indledning og baggrundsviden
til høringssvaret:
Der forligger omfattende videnskabelig
evidens for, at det nuværende
menneskeskabte baggrunds-
strålingsniveau fra trådløs teknologi forårsager sundhedsskader samt skader på dyreliv og
planteliv. 5G teknologien vil forøge baggrundsstrålingen yderligere. Telebranchen estimerer
konservativt selv
stigningen i baggrundsstråling til at være på 15-20%
frem til 2025 [26].
Dokumentationen herfor er opsummeret i Professor Tom
Butlers
(Principal
Investigator
of Ireland’s
Governance Risk and Compliance Technology Centre)[22]
gennemgang af den foreliggende
evidens "A Review of the Health Risks of Radiofrequency Radiation Employed in 5G Technology
and the Implications for UK Policymaking"[21].
Tom Butler kortlægger, at hovedparten af udgivet peer-reviewed
videnskabelige studier i
biomedicinske databaser, indikerer signifikante sundhedsrisici ved de elektromagnetiske felt (EMF)
teknologier, som tillige anvendes i 5G. Langt over 100 fagfællebedømte videnskabelige studier
viser, at EMF kan føre til oxidativ stress [23], som derved kan ændre og skade biologiske
processer og systemer,
og kan føre til en bred vifte af biologiske ubalancer i levende organismer
inkl. cancer[54][46], DNA skader[57], neurogenerative sygdomme[51], reproduktions-
nedsættelse[55], adfærdsforstyrrelser[50][50a],
autisme[68],
skader på naturen[56]
og planter[52]
med mere.
Adskillige hundrede videnskabelige artikler
påviser biologiske effekter forårsaget af ikke-
ioniserende stråling,
og demonstrerer ugunstige biologiske interaktioner og helbredseffekter.
Dette
høringssvar er
bl.a.
baseret på retsdokumenter
fra to advokat firmaer:
Hackett & Dabbs,
Hampshire, UK ”Victoria
Angell and Karen Churchill v Public Health
England 5G Risks to Human Health UK Lawsuit May 20 2020”[6]
advokat Christian F. Jensen, Bonner Advokater ”Responsum
om hvorvidt det vil være i strid
med menneske-
og miljøretlige regler at etablere 5G-systemet
i Danmark”[15].
Side 4 af 6
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277592_0005.png
Oversigt over de
9 dokumenterede påstande
fra
høringssvaret –
se
referencer i
dokument ”Høringssvar 5G lovforslag”
Påstand 1:
Staten har en positiv forpligtelse til at beskytte befolkningens helbred og liv mod
forudsigelige risici fra 'farlige aktiviteter', hvilket inkluderer produktionen af EMF, jf. artikel 2 og/eller
artikel 8 i den Europæiske
Menneskerettigheds-konventionen (EMRK)[6]
[15]. Der nedlægges
påstand om,
at staten ikke har levet op til denne forpligtelse,
og derfor skal der indføres et stop for
5G udrulningen, indtil staten har frembragt pålidelig og uafhængig dokumentation for,
at 5G er
helbredssikker. Bevisbyrden ligger hos staten.
Påstand 2:
ICNIRP
udarbejder forslag til grænseværdier på EMF området
for WHO, og den
danske stat og EU anvender ukritisk
disse grænseværdier, selvom de er formuleret som
minimumskrav ved kortidseksponering. ICNIRP er en privat NGO med inhabile medlemmer bl.a.
grundet tilknytninger til teleindustrien.
Derfor bør staten standse 5G planerne og igangsætte udarbejdelsen af industriuafhængige danske
EMF grænseværdier baseret på industriuafhængig forskning, med fokus på
biologiske effekter af
langvarig eksponering og ikke, som nu, hvor der udelukkende er fokus på termiske akut-effekter
ved 6 minutters eksponering.
Påstand 3:
Staten har ikke implementeret nogen juridisk bindende lovgivning til at beskytte
offentligheden mod eksponering for elektromagnetiske felter. Politikerne har "glemt" at
indføre sådan juridisk bindende foranstaltninger. Lovforslaget bør stilles i bero indtil et sådan
retsgrundlag er etableret [2][61].
Påstand 4:
Der nedlægges påstand om, at staten benytter sig af eksterne
konsulenter med
indbygget inhabilitet, når sundhedseffekter af EMF evalueres.
Staten lever derfor ikke op til dens
forpligtelser for offentlig forvaltning, ifølge forvaltningslovens kapitel 2, §3 stk. 2.
Sundhedslovens
§212
og inhabilitetsregler for SST.
Påstand 5:
Der nedlægges påstand om, at sikkerhedsgrundlaget for trådløs telekommunikation
hviler på en falsk faglig præmis (Det
Termiske Paradigme).
Når Sundhedsstyrelsen udelukkende baserer deres risikovurdering af EMF på de Svenske
Strålemyndigheders (SSM) EMF vurdering,
ligger problematikken i, at der er sammenfald med
medlemmer af SSM og ICNIRP og deres evalueringsrapporter anvender. Dvs. der er sammenfald
mellem gruppe af mennesker som fastsætter grænseværdierne og den gruppe mennesker som
skal undersøge om grænseværdierne giver helbredsskader.
Dette betyder at SST ikke har levet op
til sin forpligtigelse til at sikre af de anvendte risikovurderingerne ikke hviler på inhabilitet.
Side 5 af 6
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277592_0006.png
Påstand 6:
Der nedlægges påstand om, at
5G ikke er sundhedsgodkendt.
at staten, inkl. alle involverede ministerier og styrelser,
på det brede EMF-område (dvs.
al
trådløs teknologi:
mobiltelefoner, wifi, mobilmaster, smartmeter mm.) igennem
mange år er
blevet oplyst om anerkendte forskeres advarsler om allerede observerede
sundhedseffekter på både kort
og langt sigt og staten har siddet disse
advarsler overhørig.
Dette gælder oplyste biologiske effekter af al eksisterende trådløs teknologi.
at staten, inkl. alle involverede ministerier og styrelser,
igennem mange år
er blevet
informeret om allerede etablerede sundhedsskader på den danske befolkning; især med
fokus
på EHS
- Elektromagnetisk Hyper-Sensitive personer via EHS Foreningens utallige
henvendelser. Såfremt loven
vedtages, vil disse
borgere yderligere få krænket deres
menneskerettigheder. Dette vurderes ud fra den
Europæisk Menneskerettighedskonvention
og FN´s
Børnekonvention. Det nuværende strålingsniveau skader allerede et stigende antal
borgere og især børn er sårbare.
Påstand 7:
Der nedlægges påstand om, at implementeringen af 5G systemet, som beskrevet i
dette lovudkast,
ikke overholder forsigtighedsprincippet
samt overtræder Habitatdirektivet,
Fuglebeskyttelsesdirektivet, Bonn- og Bernkonventionerne
og at 5G ikke er miljøgodkendt.
5G
planerne bør stilles i bero indtil 5G teknologien overholder nævnte principper
og konventioner,
samt er blevet miljøvurderet og godkendt.
Påstand 8:
Telelicenser bør ikke gælde 20 år, som foreslået i lovudkast (Direktiv 2018/1972), da
det er overvejende sandsynligt at EMF klassificeres til IARC kategori 1
(kræftfremkaldene),
når
EMF reevalueres af IARC i 2022-2024 [49].
Påstand 9:
EU vil foretage en ny sundhedsvurdering af elektromagnetisk stråling baseret på
uafhængig rådgivning. Derfor bør 5G planerne sættes i bero indtil denne sundhedsundersøgelse
er
udført, så
staten har mulighed for at opfylde forsigtighedsprincippet, samt Sundhedsloven kap. 1
§1. EMRK §2 og §8.
Med venlig hilsen,
Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
Kontaktinfo:
web: www.helbredssikker-telekommunikation.dk
mail:
[email protected]
Side 6 af 6