Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 42 Bilag 2
Offentligt
2263950_0001.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Henriette Fagerberg Erichsen
Ninni Gustavsen; Rumaisa Hajaj Kaltoum; Privacy Post
Sv: Høring over forslag om ændring af §§ 7-8 i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(teleloven) (Sagsnr.: 2020 - 3)
29. september 2020 13:16:35
InlineImage 1.png
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Henriette Fagerberg Erichsen
Sekretær
Advokatsamfundet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K
D +45 33 96 97 28
[email protected]
-
www.advokatsamfundet.dk
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Privacy Post ([email protected])
Christina Toft Michelsen ([email protected]), Ninni Gustavsen ([email protected])
Rumaisa Hajaj Kaltoum ([email protected])
Høring over forslag om ændring af §§ 7-8 i lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (teleloven)
Sendt:
25-09-2020 15:15
Til høringsparterne
Vedhæftet fremsendes høring over forslag om ændring af §§ 7-8 i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester (teleloven). Materialet er dags dato lagt på Høringsportalen.
Forslaget kan tilgås på følgende link:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/64353
Ændringen indebære en tilføjelse af nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester i
§§ 7-8 i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (teleloven).
Høringsfristen er
fredag den 9.oktober 2020 kl. 15.
Se nærmere i vedhæftede høringsbrev.
Med venlig hilsen
Rumaisa Hajaj Kaltoum
Fuldmægtig
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263950_0002.png
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291916
E-mail: [email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og
lovgrundlag for databehandlingen på
erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på
Virk.
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263950_0003.png
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Sendt til: [email protected]
Kopi til: [email protected], [email protected] og [email protected]
8. oktober 2020
J.nr. 2020-11-0475
Dok.nr. 264204
Sagsbehandler
Kenni Elm Olsen
Høring over forslag om ændring af §§ 7-8 i lov om elektronisk
kommunikationsnet og-tjenester (teleloven), j. nr. 2020-8521, og
høring af udkast til forslag om udstedelse af en ny
persondatasikkerhedsbekendtgørelse, j.nr. 2020-10813
1.
Ved breve af 25. september 2020 har Erhvervsstyrelsen anmodet om Datatilsynets eventu-
elle bemærkninger til henholdsvis udkast til forslag om ændring af §§ 7-8 i lov om elektronisk
kommunikationsnet og-tjenester (teleloven), styrelsens j.nr. 2020-8521, samt udkast til forslag
om udstedelse af en ny persondatasikkerhedsbekendtgørelse, styrelsens j.nr. 2020-10813.
Af udkastet til forslag om ændring af §§ 7-8 i teleloven fremgår, at de gældende bestemmel-
ser om henholdsvis hemmeligholdelse af kommunikation og behandling af persondata – som
følge af udvidelsen af definitionen af begrebet ”elektronisk kommunikationstjeneste” i direktiv
nr. 2018/1972 – udvides til også at indbefatte nummeruafhængige interpersonelle kommuni-
kationstjenester.
Det er Erhvervsstyrelsen, der som uafhængig tilsynsmyndighed påser, at reglerne overholdes.
I praksis fører Erhvervsstyrelsen tilsyn med, at ejere af elektroniske kommunikationsnet og ud-
bydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester overholder reglerne om hemmelig-
holdelse af elektronisk kommunikation. Derudover fører Erhvervsstyrelsen tilsyn med udby-
dere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenesters behandling af persondata, herunder
om udbyderne træffer passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger, om de overhol-
der kravene til underretning om brud på persondatasikkerheden, samt om de overholder de
særlige regler vedrørende opbevaring og behandling af trafik- og lokaliseringsdata i forbin-
delse med elektronisk kommunikation.
Endvidere fremgår det, at den foreslåede ændring ikke indebærer, at der foretages ændringer
af Datatilsynets tilsynskompetence efter databeskyttelseslovens § 27, stk. 1. Tilsynet med reg-
lerne om behandling af personoplysninger, der ikke er erstattet af særregler i telelovgivningen,
ligger således hos Datatilsynet.
2.
Datatilsynet har på baggrund af det ovenstående noteret sig, at Erhvervsstyrelsen – i det
omfang lovforslaget vedtages – fremadrettet vil føre tilsyn med, at nummeruafhængige inter-
personelle kommunikationstjenester overholder reglerne i teleloven, herunder eventuelt ud-
stedte bekendtgørelser i medfør heraf, som fraviger de generelle databeskyttelsesregler.
I forlængelse heraf giver udkastet til forslag om udstedelse af en ny persondatasikkerhedsbe-
kendtgørelse ikke Datatilsynet anledning til bemærkninger, idet det er tilsynets forståelse, at
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
reglerne er udtryk for en implementering af særregler på teleområdet, der på nærmere an-
givne punkter fraviger de generelle databeskyttelsesregler.
Med venlig hilsen
Kenni Elm Olsen
Side 2 af 2
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263950_0005.png
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K
Rumaisa Hajaj Kaltoum
Erhvervsstyrelsen
Langelinje Allé 17
2100 København Ø
30. september 2020
KAP/JULIJ
J.nr. 2020 - 2685
Kære Rumaisa Hajaj Kaltoum
Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning har modtaget udkast til forslag til lov
om implementering af direktiv om oprettelse af en europæisk kodeks for elektro-
nisk kommunikation (omarbejdning) mv. i høring.
Sekretariatet har til opgave at vurdere, om ministeriet på tilstrækkelig vis har be-
skrevet lovforslagets implementeringskonsekvenser, og om lovforslaget efterlever
principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Gennemgangen af lovforslaget gi-
ver på det foreliggende grundlag anledning til følgende bemærkninger:
Vurdering af offentlige implementeringskonsekvenser
Et lovforslags implementeringskonsekvenser skal være velbelyste med henblik på
at understøtte, at lovgivningen efter vedtagelse kan administreres hensigtsmæssigt
og understøttes digitalt.
Sekretariatet noterer sig styrelsens vurdering af, at de nye tilsynsopgaver i forbin-
delse med udvidelsen af telelovens anvendelsesområde forventes at medføre
øgede administrative omkostninger i Erhvervsstyrelsen.
Med henblik på at beskrive lovforslagets implementeringskonsekvenser yderligere
anbefaler sekretariatet, at Erhvervsstyrelsen redegør nærmere for, hvori de forven-
tede administrative omkostninger i styrelsen består. Som led heri kan styrelsen
vælge af fokusere på eventuelle organisatoriske drift- og omstillingskonsekvenser i
styrelsen, herunder fx personaleændringer, kompetenceudvikling af medarbejdere
mv. Endvidere anbefales det, at styrelsen redegør for, hvorvidt de nye opgaver
medfører et behov for udvikling eller justering af eksisterende it-systemer eller -
løsninger.
Principper for digitaliseringsklar lovgivning
Lovforslagets efterlevelse af de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning
skal beskrives i bemærkningerne til et lovforslag, og en eventuel fravigelse af prin-
cipperne skal begrundes.
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263950_0006.png
Side 2 af 2
Sekretariatet bemærker, at Erhvervsstyrelsen ikke har angivet en vurdering af, om
lovforslaget er i overensstemmelse med de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning.
Sekretariatet anbefaler, at styrelsen kan redegøre for, hvordan lovforslaget efterle-
ver princip #1 om enkle og klare regler. I forlængelse heraf kan ministeriet rede-
gøre for, hvordan brug af separate definitioner af henholdsvis ”elektroniske kom-
munikationstjenester” og ”nummeruafhængige interpersonelle kommunikations-
tjenester” er med til at skabe klarhed om telelovens anvendelsesområde. Yderli-
gere bidrager lovforslaget til en mere enkel og klar lovgivning, da den udmønter
en sammenskrivning af flere separate direktiver på teleområdet.
Sekretariatet skal desuden anbefale, at styrelsen redegør for relevansen af princip
#5 om tryg og sikker datahåndtering. Sekretariatet vurderer, at styrelsen kan frem-
hæve, hvordan det sikres, at indsamling, behandling og deling af personoplysnin-
ger, indsamlet af myndighederne i forbindelse med tilsynssager, behandles på en
tryg og sikker måde.
Der henvises i øvrigt til
digst.dk/dkl
samt
Vejledning om digitaliseringsklar lovgiv-
ning,
ligesom I naturligvis er velkomne til at kontakte sekretariatet for råd og vej-
ledning.
Med venlig hilsen
Julius Lyk-Jensen
Fuldmægtig
T +45 21 28 15 23
E [email protected]
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263950_0007.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Maria Lis Windfeld Jensen
Privacy Post
Rumaisa Hajaj Kaltoum; Ninni Gustavsen; DSBPOST [DSB]
Journalnummer 2020-8521
8. oktober 2020 11:41:50
Til rette vedkommende,
Blot for en god ordens skyld skal jeg oplyse, at DSB ikke har bemærkninger til høring over forslag om ændring
af §§ 7-8 i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (teleloven).
Med venlig hilsen
Maria Jensen
Direktionassistent
Koncernsekretariat, Telegade 2, 2630 Taastrup
Tlf.: 24 68 69 15, e-mail:
[email protected]
DSB
Du kan køre med os
 
 
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263950_0008.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Martin Salamon
Privacy Post
Forbrugerrådet Tænk Hoeringer; Rumaisa Hajaj Kaltoum; Ninni Gustavsen
SV: Høring over forslag om ændring af §§ 7-8 i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(teleloven) j.nr 2020-8521
9. oktober 2020 15:10:48
Forbrugerrådet Tænk har modtaget høring over forslag om ændring af §§ 7-8 i lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (teleloven) i høring og har ikke bemærkninger til
forslaget.
 
 
Med venlig hilsen
Martin Salamon
Cheføkonom / Chief Economist
T +45 7741 7729 / M +45 4194 7905 /
taenk.dk
Fiolstræde 17 B / Postboks 2188 / 1017 København K
 
 
 
Fra:
Rumaisa Hajaj Kaltoum [mailto:[email protected]]
Sendt:
25. september 2020 15:16
Til:
Privacy Post
Cc:
Christina Toft Michelsen; Ninni Gustavsen
Emne:
Høring over forslag om ændring af §§ 7-8 i lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (teleloven)
 
Til høringsparterne
 
Vedhæftet fremsendes høring over forslag om ændring af §§ 7-8 i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester (teleloven). Materialet er dags dato lagt på Høringsportalen.
Forslaget kan tilgås på følgende link: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/64353
 
Ændringen indebære en tilføjelse af nummeruafhængige interpersonelle
kommunikationstjenester i §§ 7-8 i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(teleloven).
 
Høringsfristen er fredag
den 9.oktober 2020 kl. 15.
 
Se nærmere i vedhæftede høringsbrev.
 
Med venlig hilsen
Rumaisa Hajaj Kaltoum
Fuldmægtig
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263950_0009.png
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291916
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og
lovgrundlag for databehandlingen på
erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på
Virk.
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263950_0010.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Marie Gjørtler Mouritzen
privacykompasset
Simen Karlsen; Ninni Gustavsen; Rumaisa Hajaj Kaltoum
Fra KFST: 2020-8521: Høring over forslag om ændring af §§ 7-8 i lov om elektroniske kommunikationsnet
og- tjenester
7. oktober 2020 10:19:04
Til Erhvervsstyrelsen
 
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen henviser til Erhvervsstyrelsens ”Høring over forslag om
ændring af §§ 7-8 i lov om elektroniske kommunikationsnet og- tjenester”.
 
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har på det foreliggende grundlag ikke bemærkninger til
høringen.
 
 
Med venlig hilsen
 
Marie Gjørtler Mouritzen
Fuldmægtig/Head of Section
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/ 
Danish Competition and Consumer Authority
Direkte +45 4171 5201
E-mail [email protected]
Følg os:
LinkedIn
,
Twitter
,
Facebook
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende markeder.
Se vores privatlivspolitik på
kfst.dk.
 
Fra: Rumaisa Hajaj Kaltoum <[email protected]
Sendt: 25. september 2020 15:20
Til: Privacy Post <[email protected]>
Cc: Ninni Gustavsen <[email protected]>; Christina Toft Michelsen <[email protected]>
Emne: Høring over forslag om udstedelse af ny persondatasikkerhedsbekendtgørelse
 
Til høringsparterne
 
Vedhæftet fremsendes høring over forslag om udstedelse af ny
persondatasikkerhedsbekendtgørelse. Materialet er dags dato lagt på Høringsportalen. Forslaget
kan tilgås på følgende link: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/64354
 
Ændringen indebærer at udbydere af nummeruafhængige interpersonelle
kommunikationstjenester bliver omfattet af bekendtgørelsen. Derudover vil en række
bestemmelser i den gældende udbudsbekendtgørelse blive rykket over i
persondatasikkerhedsbekendtgørelsen.
 
Høringsfristen er fredag
den 23. oktober 2020 kl. 15.
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263950_0011.png
 
Se nærmere i vedhæftede høringsbrev.
 
Med venlig hilsen
Rumaisa Hajaj Kaltoum
Fuldmægtig
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291916
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og
lovgrundlag for databehandlingen på
erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på
Virk.
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263950_0012.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Troels Steen Tvergaard
Rumaisa Hajaj Kaltoum
Høring over forslag om ændring af §§ 7-8 i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (teleloven)
9. oktober 2020 11:40:09
Angående høring over forslag om ændring af §§ 7-8 i lov om elektroniske kommunikationsnet
og -tjenester (teleloven)
L&F takker for muligheden for at afgive høringssvar. L&F har ingen kommentarer til videresendte
høring.
Venlig hilsen
Troels Steen Tvergaard
Erhvervspolitisk konsulent
Erhvervspolitik, Afd. for Vækst- og strukturpolitik
Landbrug & Fødevarer F.m.b.A.
M +45 6139 5270 | E
[email protected]
Fra: Rumaisa Hajaj Kaltoum <[email protected]
Sendt: 25. september 2020 15:16
Til: Privacy Post <[email protected]>
Cc: Christina Toft Michelsen <[email protected]>; Ninni Gustavsen <[email protected]>
Emne: Høring over forslag om ændring af §§ 7-8 i lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (teleloven)
 
Til høringsparterne
 
Vedhæftet fremsendes høring over forslag om ændring af §§ 7-8 i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester (teleloven). Materialet er dags dato lagt på Høringsportalen.
Forslaget kan tilgås på følgende link: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/64353
 
Ændringen indebære en tilføjelse af nummeruafhængige interpersonelle
kommunikationstjenester i §§ 7-8 i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(teleloven).
 
Høringsfristen er fredag
den 9.oktober 2020 kl. 15.
 
Se nærmere i vedhæftede høringsbrev.
 
Med venlig hilsen
Rumaisa Hajaj Kaltoum
Fuldmægtig
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291916
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263950_0013.png
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og
lovgrundlag for databehandlingen på
erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på
Virk.
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263950_0014.png
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Sendt pr. mail til
[email protected],
[email protected]
&
[email protected]
Journalnummer 2020-8521
København, 1. oktober 2020
Høring over forslag om ændring af §§ 7-8 i lov om elektroniske kommunikationsnet
og -tjenester (teleloven)
Generelle bemærkninger
Teleindustrien (TI) har noteret sig Erhvervsministeriet offentlige høring over lovforslaget om ændring af lov
om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (Teleloven) fsva. §§ 7-8 om hemmeligholdelse af elektro-
nisk kommunikation, informationssikkerhed, behandling af persondata. TI takker for høringen og fremkom-
mer herunder med sine bemærkninger trods den relativt korte tidsfrist.
TI har forståelse for, at lovforslaget forsøger at implementere dele af direktiv 2018/1972/EU om oprettelse
af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (herefter teledirektivet). Samtidig anerkender TI be-
hovet for at dansk retstilling er i overensstemmelse med EU-retten. TI forstår endvidere, at telelovens §§ 7-
8 implementerer bestemmelser fra direktiv 2002/58/EF (e-databeskyttelsesdirektivet), herunder at e-data-
beskyttelsesdirektivet henviser til definitioner de tidligere rammedirektiver for teleområdet.
Overordnet set kvitterer TI positivt for, at udbydere af en nummeruafhængig interpersonel kommunikations-
tjeneste til forskel fra tidligere også bliver genstand for en række forpligtelser i relation til hemmeligholdelse
af elektronisk kommunikation, informationssikkerhed, behandling af persondata. Konkurrerende kommuni-
kationstjenester bør regulatorisk behandles på fair og ikke-diskriminerende vilkår.
Om end en simpel tilføjelse i telelovens § 7-8 kan synes tiltalende, finder TI flere uhensigtsmæssigheder her-
for, og TI opfordrer således til forsigtighed i reguleringen indtil de nye europæiske e-databeskyttelsesregler
er klarlagt (forslag 2017/0003 (COD).
Specifikke bemærkninger
Behandling af trafik- og lokaliseringsdata
Lovforslaget savner omtale af ændringens betydning for § 8, stk. 3, nr. 2, som henviser tilbage til § 8, stk. 1,
som nu udvides til at omfatter udbydere af nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester. §
1/3
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263950_0015.png
8, stk. 3, nr. 2 er hjemmelsbestemmelsen til § 23 og § 24 i udbudsbekendtgørelsen om behandling af trafik-
og lokaliseringsdata. Definitionen af trafik- og lokaliseringsdata findes i e-databeskyttelsesdirektivet og er
skrevet så det udelukkende passer til traditionelle teleudbydere og traditionelle telenet. Elektroniske kom-
munikationsnet, som nævnt i den gældende definition af trafik- og lokaliseringsdata
1
henviser således til tra-
ditionelle telenet. Tilsvarende er elektroniske kommunikationsnet (til forskel for elektroniske kommunikati-
onstjenester) fortsat i teledirektivet defineret som traditionelle kommunikationsnet, idet der skal være tale
om net der anvendes til transmission. TI gør opmærksom på, at data om nummeruafhængig interpersonel
kommunikation slet ikke findes i traditionelle telenet, idet data om nummeruafhængig interpersonel kom-
munikation hverken genereres eller behandles i traditionelle telenet.
Derudover gør TI opmærksom på, at hverken EU-Kommissionen eller BEREC har anvist, at e-databeskyttel-
sesdirektivets anvendelsesområde fsva. behandling af trafikdata er tiltænkt en udvidet anvendelse i forbin-
delse med implementeringen af teledirektivet.
Derfor anbefaler TI, at enhver omtale af behandling af trafik- og lokaliseringsdata udgår af lovforslaget (i alt
seks steder i lovforslagets bemærkninger) og afventer den kommende revision af e-databeskyttelsesdirekti-
vet (forslag 2017/0003 (COD)) – og således at § 8, stk. 3, nr. 2 ikke berøres af lovændringen.
Alternativt bør lovforslaget uddybe og tydeliggøre, hvilken betydning det vil få for nummeruafhængige inter-
personelle kommunikationstjenester, at sådanne tjenester bliver omfattet af reglerne om behandling af tra-
fik- og lokaliseringsdata i udbudsbekendtgørelsens §§ 23-24, jf. § 8, stk. 3, nr. 2 i teleloven. Samtidig opfordrer
TI til, at Erhvervsstyrelsen afklarer med EU-Kommissionen om den foreslåede ændring er EU-konform.
Administrative omkostninger
I teleloven sondres mellem ”ejere af net” og ”udbydere af net eller tjenester”. I afsnittet ”Til
afsnit 5.2. Ad-
ministrative omkostninger”
omtales nu også ”ejere af tjenester”. Det er TI’s opfattelse, at det kun giver me-
ning at tale om ”udbydere” af kommunikationstjenester”. Herudover finder TI det uklart, hvilket net, der
henføres til i fjerde linje. Derfor anbefaler TI, at ”ejere og” udgår af første og tredje linje, samt at ”nettet
eller” udgår af fjerde linje, og således affattes:
”De
administrative konsekvenser består primært i, at ejere og udbydere af nummeruaf-
hængige interpersonelle kommunikationstjenester vil blive omfattet af reglen om hemme-
ligholdelse af kommunikation, hvor der stilles krav om, at ejere og udbydere skal træffe
foranstaltninger, der er nødvendige for at sikre, at oplysninger om andres brug af nettet
eller tjenesten eller indholdet heraf ikke er tilgængelige for uvedkommende. Herudover vil
udbyderne af disse tjenester skulle træffe passende tekniske og organisatoriske foranstalt-
1
b) »trafikdata«: data, som behandles med henblik på overføring af kommunikation i et elektronisk kommunikationsnet eller debitering heraf
c) »lokaliseringsdata«: data, som behandles i et elektronisk kommunikationsnet og angiver den geografiske placering af det terminaludstyr, som
brugeren af en offentligt tilgængelig elektronisk kommunikationstjeneste anvender
2/3
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263950_0016.png
ninger for at imødegå, at der sker brud på persondatasikkerheden. Derudover vil det for-
slåede lovforslag betyde, at udbyderne af disse tjenester vil skulle indberette alle brud på
persondatasikkerheden til Erhvervsstyrelsen. Udbyderne omfattes desuden af reglerne om
opbevaring og behandling af trafik- og lokaliseringsdata i forbindelse med elektronisk
kommunikation.”
TI står naturligvis til rådighed måtte ovenstående give anledning til spørgsmål eller kommentarer.
Med venlig hilsen
Jakob Willer, direktør, Teleindustrien
3/3