Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 42 Bilag 2
Offentligt
2263949_0001.png
NOTAT
13. oktober 2020
Høringsnotat vedrørende forslag til ændring af telelovens §§ 7-8
1. Indledning
Klima-, Energi- og Forsyningsministeren har torsdag den 8. oktober 2020
fremsat et lovforslag om ændring af teleloven. Dette lovforslag er fremsat
i forbindelse med implementeringen af direktiv 2018/1972/EU af 11. de-
cember 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kom-
munikation (teledirektivet), som skal implementeres senest den 21. decem-
ber 2020.
Teledirektivet udvider definitionen ”elektroniske kommunikationstjene-
ster” (fx telefon) til også at omfatte ”nummeruafhængige interpersonelle
kommunikationstjenester” (fx Skype). Begrebet er nyt i forhold til den gæl-
dende telelov. Der er lagt op til, at den udvidede definition af ”elektroniske
kommunikationstjenester” implementeres i teleloven ved separate definiti-
oner af hhv. ”elektroniske kommunikationstjeneste” og ”nummeruaf-
hængige interpersonelle kommunikationstjenester”.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets lovforslag omfatter ligeledes et
forslag om ændring af telelovens §§ 7-8, som hører under Erhvervsmini-
steriets ressortområde. Lovforslaget sikrer, at bestemmelserne bliver bragt
i overensstemmelse med den bagvedliggende EU-lovgivning.
Udkast til den del af lovforslaget vedrørende ændring af telelovens §§ 7-8
blev sendt i offentlig høring fra fredag den 25. september med høringsfrist
fredag den 9. oktober 2020 til i alt 222 organisationer, myndigheder mv.
Der er modtaget høringssvar fra ni ud af de 222 hørte myndigheder, orga-
nisationer m.v. Heraf har to haft bemærkninger til udkastet til lovforslaget.
De ni høringssvar er vedlagt til orientering.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.
Visse høringssvar har givet anledning til mindre ændringer af redaktionel
og lovteknisk karakter i bemærkningerne.
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2. Høringsparternes bemærkning til forslaget
2.1. Teleindustrien (TI)
TI’s generelle bemærkninger
TI anerkender behovet for, at lovforslaget forsøger at implementere dele af
direktiv 2018/1972/EU om oprettelse af en europæisk kodeks for elektro-
nisk kommunikation (herefter teledirektivet) og anerkender behovet for, at
dansk retstilling er i overensstemmelse med EU-retten.
TI forholder sig positivt til, at udbydere af nummeruafhængige interperso-
nelle kommunikationstjenester bliver genstand for regler vedrørende hem-
meligholdelse af elektronisk kommunikation, informationssikkerhed og
behandling af persondata. TI understreger, at konkurrerende kommunika-
tionstjenester regulatorisk bør behandles på fair og ikke-diskriminerende
vilkår. Samtidig opfordrer TI dog til forsigtighed i reguleringen, indtil de
nye europæiske e-databeskyttelsesregler er klarlagt.
Erhvervsministeriets bemærkninger
Erhvervsministeriet kvitterer for Teleindustriens generelle bemærkninger,
herunder både i forhold til behovet for, at dansk retsstilling stemmer
overens med EU-retten, og i forhold til at konkurrerende kommunikations-
tjenester bør behandles på fair og ikke-diskriminerende vilkår. Erhvervs-
ministeriet er opmærksom på, at forhandlingerne om en ny e-databeskyt-
telsesforordning på nuværende tidspunkt endnu ikke er afsluttet. Forhand-
lingerne forventes imidlertid ikke afsluttet før teledirektivets implemente-
ringsfrist den 21. december 2020. Der er således behov for nærværende
ændring for at tydeliggøre den retsstilling, som bliver gældende med det
nye teledirektiv.
TI’s specifikke bemærkninger
til telelovens § 8, stk. 3, nr. 2.
TI savner en omtale af ændringernes betydning for telelovens § 8, stk. 3,
nr. 2, der henviser til § 8, stk. 1 vedr. trafik- og lokaliseringsdata, og som
nu udvides til at omfatte udbydere af nummeruafhængige interpersonelle
kommunikationstjenester. TI fremhæver, at definitionen af trafik- og loka-
liseringsdata i e-databeskyttelsesdirektivet udelukkende passer til traditio-
nelle teleudbydere og traditionelle telenet.
TI fremhæver i sit høringssvar ligeledes, at hverken EU-Kommissionen el-
ler BEREC har anvist, at e-databeskyttelsesdirektivets anvendelsesområde
fsva. behandling af trafikdata er tiltænkt en udvidet anvendelse i forbin-
delse med implementeringen af teledirektivet.
Det er derfor TI’s anbefaling, at enhver omtale
af behandling af trafik- og
lokaliseringsdata udgår af lovforslaget og afventer den kommende revision
af e-databeskyttelsesdirektivet (forslag 2017/0003 (COD))
og således at
§ 8, stk. 3, nr. 2 ikke berøres af lovændringen. TI bemærker alternativt, at
lovforslaget bør uddybe og tydeliggøre, hvilken betydning det vil få for
2
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester, at sådanne
tjenester bliver omfattet af reglerne om behandling af trafik-og lokalise-
ringsdata i udbudsbekendtgørelsens §§ 23-24, jf. § 8, stk. 3, nr. 2 i telelo-
ven. Samtidig opfordrer TI til, at Erhvervsstyrelsen afklarer med EU-Kom-
missionen, om den foreslåede ændring er EU-konform.
Erhvervsministeriets bemærkninger
Indledningsvist skal det påpeges, at høringen på dette lovforslag kun gæl-
der for telelovens §§ 7-8. Der gennemføres en særskilt høring på person-
datasikkerhedsbekendtgørelsen, som har hjemmel i telelovens § 8, og hvor
reglerne om trafik- og lokaliseringsdata er nærmere reguleret.
Tilføjelsen af nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjene-
ster til telelovens § 8, stk. 3, nr. 2 sker, da disse tjenester vil være omfattet
af teledirektivets definitionsudvidelse, som træder i kraft den 21. december
2020.
Dette skyldes, som nævnt i lovforslaget, at teledirektivet udgør en sammen-
skrivning og opdatering af en række centrale direktiver på teleområdet.
Teledirektivet erstatter blandt andet det tidligere rammedirektiv (direktiv
2002/21/EF om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikati-
onsnet og -tjenester (Rammedirektivet)).
I teledirektivet udvides den i rammedirektivet angivne definition af ”elek-
troniske kommunikationstjenester”, så nummeruafhængige interperso-
nelle kommunikationstjenester nu også
er omfattet af definitionen ”elek-
tronisk kommunikationstjeneste”.
I artikel 125 i teledirektivet ophæves blandt andet rammedirektivet, og det
angives direkte, at henvisninger til de ophævede direktiver gælder som
henvisninger til teledirektivet, hvilket som nævnt indebærer, at nummer-
uafhængige interpersonelle kommunikationstjenester omfattes af de
samme regler som traditionelle teleudbydere på e-databeskyttelsesområ-
det. Dette gælder således også bestemmelserne vedr. behandling af trafik-
og lokaliseringsdata.
Det er derfor Erhvervsministeriets vurdering, at der ikke er mulighed for
at undtage, at nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjene-
ster omfattes af telelovens § 8, stk. 3 nr. 2.
I forhold til bemærkningen om afklaring med EU-Kommissionen om den
foreslåede ændring, er det ministeriets vurdering, at der jævnfør ovenfor
ikke er behov for nærmere afklaring af hvorvidt ændringen er EU- kon-
form. Erhvervsstyrelsen er dog i dialog med andre medlemslande i EU
omkring tilpasning af tilsyn i forbindelse med ændringerne.
3
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263949_0004.png
TI’s specifikke bemærkninger vedrørende administrative omkostninger
TI har desuden haft bemærkninger ift. forslagets almindelige bemærknin-
ger under afsnittet ”Udbydere af nummeruafhængige interpersonelle
kommunikationstjeneste”,
hvor TI anbefaler, at ”ejere og” udgår af første
og tredje linje, samt at ”nettet eller” udgår af fjerde linje.
Erhvervsministeriets bemærkninger
TI’s høringssvar har givet anledning til, at Erhvervsministeriet har foreta-
get mindre rettelser
i afsnittet ”Udbydere af nummeruafhængige interper-
sonelle kommunikationstjenesters pligt til at iagttage de sektorspecifikke
persondataregler”, som er placeret under de almindelige bemærkninger,
således at ”ejere og” udgår af første og tredje linje, samt at ”nettet eller”
udgår af fjerde linje. Denne ændring foretages, idet afsnittet og ændringen
vedrører udbydere af nummeruafhængige interpersonelle kommunikati-
onstjenester.
2.1.1. Indstilling
Det indstilles, at der foretages mindre justeringer i lovforslaget på bag-
grund af TI’s høringssvar.
2.2. Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsens generelle bemærkninger
Digitaliseringsstyrelsens sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning an-
befaler i deres høringssvar, at Erhvervsstyrelsen belyser lovforslagets im-
plementeringskonsekvenser nærmere, herunder bl.a. Erhvervsstyrelsens
forventede øgede administrative omkostninger. Sekretariatet noterer lige-
ledes, at Erhvervsstyrelsen ikke har angivet en vurdering af, om lovforsla-
get er i overensstemmelse med de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning. Det anbefales, at Erhvervsstyrelsen særligt redegør for princip
#1 og princip #5.
Erhvervsministeriets bemærkninger
Ministeriet henholder sig til, at de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning er iagttaget i det samlede forslag til lov om ændring af lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, lov om radiofrekvenser og
forskellige andre love
1
(se lovforslagets side 50).
Erhvervsministeriet har vurderet, hvorvidt lovforslagets dele vedr. §§ 7-8
er i overensstemmelse med de syv principper for digitaliseringsklar lovgiv-
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2018/1972/EU af 11. december 2018 om oprettelse af
en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L 321, side 36.
4
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263949_0005.png
ning, og det er ministeriets vurdering, at lovforslaget er i overensstem-
melse med disse. Erhvervsministeriets vurdering kan derfor overordnet in-
deholdes i den beskrivelse, der fremgår af det samlede lovforslag.
Det bemærkes dog, at der er foretaget mindre justeringer på baggrund af
Digitaliseringsstyrelsens bemærkninger. Justeringerne består i en beskri-
velse af, at nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester
vil skulle indberette brud på persondatasikkerheden via den fælles offent-
lige indberetningsløsning, der findes på
www.indberet.virk.dk.
2.2.1. Indstilling
Det indstilles, at der foretages mindre justeringer i lovforslaget på bag-
grund af Digitaliseringsstyrelsens høringssvar.
3. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Forslaget om ændring af §§ 7-8 i teleloven blev sendt i høring hos neden-
stående høringspartere i perioden mellem fredag den 25. september 2020
frem til fredag den 9. oktober 2020:
2Tell ApS,
Aalborg Universitet,
Aarhus Universitet,
AC systems,
ACN Danmark A/S,
Advice Digital ApS,
Advokatsamfundet,
AdvoNordic,
Andels.net ApS,
Antenneforeningen Vejen,
Arbejdernes Radio- og Fjernsynsforbund,
Apple,
Atea A/S,
ATZtel ApS,
AURA EL-net A/S,
AutoBranchen Danmark,
Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening,
Banedanmark,
Bang og Olufsen,
Barablu,
Bech-Bruun,
Bilbranchen,
BL
Danmarks almene boliger,
Bob Production,
Bolignet A/S,
5
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Bolignet-Aarhus F.M.B.A,
Boxer TV A/S,
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller,
Bredbåndsforeningen Primanet,
Bredbåndsforeningen Vestdjursnet.dk,
Bruun og Hjejle Advokatfirma,
Callme,
Center for Beredskabskommunikation,
Cirque Bredbånd A/S,
Cobham SATCOM,
Colt Technology Services A/S,
Comflex Networks A/S,
CompanyMobile,
ComSystem A/S,
Connect me A/S,
Copy-dan,
Damm Cellular Systems A/S,
DANAK,
DanDial Networks A/S,
Danmarks Radio,
Danmarks Rederiforening,
Dansk Beredskabskommunikation A/S,
Dansk Byggeri,
Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk El-forbund (DEF),
Dansk Energi,
Danske Mediedistributører,
Dansk Erhverv,
Dansk Industri,
Dansk IT,
Dansk Kabel TV A/S,
Dansk Metal,
Dansk Net A/S,
Dansk Sammenslutning for Teknologi og Radiokommunikation,
Dansk Standard,
Dansk Vindmølleforening,
Danske Handicaporganisationer,
Danske Havne,
Danske Mediedistributører,
Danske Regioner,
Datatilsynet,
DELTA,
De Danske Bilimportører,
Det Centrale Handicapråd,
Det Kongelige Teater,
DI Digital,
DRB Lys og Lyd,
6
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
DSB,
Ejendomsforeningen Danmark,
Energi Danmark A/S,
Energi Fyn,
Energi Nord A/S,
Energi Viborg Elnet A/S,
EnergiMidt,
Erhvervsstyrelsen - Område for Bedre Regulering,
Erhvervsstyrelsen,
European Tour Production ApS,
Evercall ApS,
Experimenterende Danske Radioamatører,
Facilicom A/S,
Faaborg Vest Antenneforening,
FABA,
Facebook Denmark,
FDM,
FEHA,
FFV EL A/S,
Fibia,
Fiberby ApS,
Firstcom A/S,
Fonet,
Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk,
Forenede Danske Antenneanlæg,
Foreningen af Danske Internet Medier,
Forhandlingsfællesskabet,
Forsikring og Pension,
Forsvarsministeriet,
Frederiksberg Kommune,
Frederikshavn Forsyning A/S,
Frogne A/S,
Føroya Tele,
GEV Net A/S,
Glentevejs Antennelaug,
Global Connect A/S,
Goldfish Sound,
Google Denmark,
Henso Consult,
Hi3g Denmark ApS,
HOFOR A/S,
Horten Advokatpartnerselskab,
Hurup elværk Net A/S,
Håndværksrådet,
I P Group A/S,
Iastar,
7
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Ipnordic A/S,
Ipvision A/S,
Itron Inc.,
ITBranchen,
KL (Kommunernes Landsforening),
Kamstrup A/S,
Kjærgaard A/S,
Komc,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
KPR Towers,
Kromann Reumert,
Kriminalforsorgen,
Københavns Kulturcenter,
Københavns Universitet,
Landbrug & Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Landsorganisationen i Danmark (LO),
Langelands Mobil- og Bredbåndsforening,
Lebara Mobile Danmark,
LEF Net A/S,
Lydrommet Danmark,
Microsoft Danmark,
Midtfyns Elforsyning A.M.B.A,
Mira Internet A/S,
Motorola Solutions,
Mundio,
Naviair
Net1,
Netgroup A/S,
Netteam A/S,
Nianet A/S,
Niras,
Njord Law Firm,
NKE Elnet A/S,
NM Net ApS,
NOE Net A/S,
Nord Energi Net A/S,
Nordby Antenneforening,
Nordic Connect,
Nordic Rentals A/S,
Norlys,
NRGi,
Oticon,
Parknet,
Perspektiv Bredbånd,
Phonic Ear,
8
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Plesner,
Primanet,
Professional Soundsystems,
Radiocom Danmark A/S,
Radius,
RAH
Energi til Vestjylland,
Redspot Aps,
Region Sjælland,
Ring Advocacy ApS,
Sagitta ApS,
Sammenslutningen af Danske Småøer,
Sammenslutningen af Lokale Radio- og TV-stationer,
SEAS-NVE,
SEF Net A/S,
Sennheiser Nordic A/S,
Sentia,
Skagen Antennelaug,
Skynet,
Skywire,
SMVdanmark,
SportEventDenmark,
Sprintlink Danmark ApS,
Standlux ApS,
Stofa A/S,
Sweco,
T-Regs,
Taxa Fyn,
TDC A/S,
Teatret Svalegangen,
Tekniq,
Teleankenævnet,
Teleklagenævnet,
TELE-POST,
Telekommunikationsindustrien,
Telenor A/S,
Telia Danmark A/S,
Teracom A/S,
The Whitehouse Consultancy,
Tivoli,
Trefor A/S,
TV 2,
TV 2 Regionerne,
TV GLAD,
Ultisat Europe,
UNI-C,
Uni tel A/S,
Universal Telecom,
9
L 42 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til §§ 7 og 8, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Verdo Tele A/S,
Verizon Business Danmark,
Vest Net A/S,
Vestdjursnet,
Vestforsyning Net A/S,
Vestjyske Net A/S,
Viptel Aps,
Wohlfeldt Lydproduktion,
Zenitel.
4.1. Følgende organisationer har haft bemærkninger til lovforslaget
Teleindustrien
Digitaliseringsstyrelsen
10