Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 42 Bilag 1
Offentligt
2263944_0001.png
Anders Lønvig
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Jens Fauring <[email protected]>
3. august 2020 16:31
ENS - Center for Telekommunikation
Anders Lønvig; Christian Rosenskjold
Høringssvar fra Fiberby - journalnummer 2020 - 6701
Til Energistyrelsen
I forbindelse med høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester, § 13 har Fiberby følgende kommentarer
1. Er politiets mistanke om terroraktivitet en forudsætning for udlevering af en slutbrugers basale oplysninger?
For at imødegå terrortrusler fik politiet i 2005 udvidede beføjelser i forbindelse med reglerne i Telelovens
nuværende §13 til let, dvs. uden kendelse, at få adgang til basale oplysninger om en slutbrugers adgang til
elektronisk kommunikation.
Fiberby oplever, at krav fra politiet om udlevering af en slutbrugers basale oplysninger med en enkelt
udtagelse stammer fra sager, der vedrører økonomiske forhold.
Politiet udstrækker dermed sine beføjelser udover loven!
2. Hvilken effekt har reglerne om politiets beføjelser til let adgang til en slutbrugers basale oplysninger haft
hidtil, fx de sidste 12 måneder?
Fiberby har godt 20.000 aktive slutbrugere, hvoraf knap 350 har en eller flere faste ip-adresser, dvs. mindre
end 2% af det samlede antal slutbrugere.
Vi har ikke været opmærksom på, at udlevering af en slutbrugers basale oplysninger uden kendelse
begrænser sig til slutbrugere, der har en fast ip-adresse.
Fiberby tilbyder både faste ip-adresser, offentlig dynamiske ip-adresser og Carrier Grade NAT
Derfor bør begrænsningen med faste ip-adresser præciseres – gerne i bemærkninger til loven. Alternativt
bør reglerne vedr. dynamiske ip-adresser og Carrier Grade NAT præciseres
Vi ser frem til svar på vores spørgsmål.
Med venlig hilsen
Jens Fauring | 20 89 68 64 |
IT-chef
FIBERBY
| Otto Busses Vej 5 bygn. 048 | 2450 København SV | 33 23 00 99 |
1
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263944_0002.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Sendt per email til
[email protected]
med kopi
til
[email protected]
og
[email protected]
IT-Politisk Forening
c/o Jesper Lund
Carl Bernhards Vej 15, 2.tv
1817 Frederiksberg C
E-mail : [email protected]
Web : http://www.itpol.dk
Dato
: 10. august 2020
Høringssvar vedr. ændring af § 13 i lov om
elektroniske kommunikationsnet og
–tjenester (J.nr. 2020-6701)
Med lovudkastet foreslås anvendelsesområdet for § 13 i lov
om elektroniske kommunikationsnet og –tjenester
(teleloven) udvidet til at omfatte mobiltelefoners IMEI
nummer. Politiet vil efter lovforslaget uden retskendelse
kunne få udleveret oplysninger om de mobiltelefonnumre
og abonnementsoplysninger (navn og adresse), som et
givent IMEI-nummer (International Mobile Equipment
Identity) har været tilknyttet, fordi SIM-kortet for disse
abonnementer har været anvendt i mobiltelefonen med
det pågældende IMEI nummer.
IT-Politisk Forening vil anbefale at dette lovforslag
ikke fremsættes.
For det første kan et IMEI-nummer ikke
med nogen teknisk eller juridisk rimelighed opfattes som
en abonnementsoplysning inden for rammerne af
telelovens § 13.
For det andet, og mere væsentligt,
strider lovforslaget mod EU-retten,
idet IMEI-
nummeret er tra;kdata i forhold til e-databeskyttelses-
direktivet, og telelovens § 13 indeholder ingen materielle
og processuelle betingelser, som regulerer politiets adgang
til oplysninger hos mobiludbyderen.
Disse bemærkninger uddybes i det følgende.
1
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
I Iu
ME- mmee e ik e a o n me to ls igi
n
rt rk e n b n e ns py nn
frodt tllv n §1
oh l i eeo e s 3
l
Det fremgår af de specielle bemærkninger til telelovens
§ 13, at bestemmelsen alene omfatter oplysninger om
adresser og numre, som udbyderen af elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester har tildelt slutbrugeren
som led i en konkret tjeneste, og som således kan benyttes
til at identi;cere den pågældende slutbruger. I forhold til
telefonitjenester vil politiet med bestemmelsen kunne få
oplyst abonnementsnavn og -adresse ud fra et
telefonnummer og telefonnumre tilknyttet en bestemt
person. Der er ikke krav om, at udbyderen registrerer ?ere
oplysninger end hvad der følger af telelovens § 31, stk. 2
og 3 (afgivelse af ”118” nummeroplysningsdata). Det
fremhæves endvidere i bemærkningerne, at der er tale om
statiske oplysninger.
IMEI-nummeret er en unik ”identitet” for den mobiltelefon,
som slutbrugeren vælger at benytte. Det er ikke en
oplysning, som mobiludbyderen har tildelt slutbrugeren i
en konkret tjeneste. Der er heller ikke tale om en statisk
oplysning som de egentlige abonnementsoplysninger
(mobilnummer, navn og adresse), idet slutbrugeren frit kan
?ytte sit SIM-kort til andre telefoner.
De personoplysninger, som politiet kan få udleveret ved
forespørgsel på et IMEI-nummer, er i visse situationer mere
omfattende og indgribende i retten til privatliv end hvis
politiet beder om at få oplyst abonnementsnavn for et
telefonnummer. Et telefonnummer er kun tilknyttet en
enkelt abonnement, mens et IMEI-nummer vil være
tilknyttet alle de abonnenter, som har brugt deres SIM-kort
i den pågældende telefon.
Logningsbekendtgørelsens § 4, nr. 5 kræver, at
mobiludbydere ved enhver kommunikation (opkald og
SMS/MMS) registrerer både IMSI (International Mobile
Subscriber Identity, dvs. oplysninger om abonnentens SIM-
kort) og IMEI. Efter logningsbekendtgørelsen skal disse
oplysninger gemmes i et år. Det kan endvidere ikke
udelukkes, at koblingen mellem IMSI og IMEI kan blive
gemt i længere tid end et år, hvis en udbyder vurderer at
oplysningerne er nødvendige for debitering (jf. § 23, stk. 2 i
udbudsbekendtgørelsen).
2
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Telelovens § 13 kræver ikke at politiets forespørgsel er
begrænset til en kort tidsperiode, og efter de specielle
bemærkninger til ændringslovforslaget er der ikke nogen
grænser for hvor mange personer, der kan udleveres
abonnementsoplysninger om. En udlevering efter § 13 kan
i princippet omfatte en række personer, der har indgået i
et socialt fællesskab, hvor de på en eller anden måde har
delt mobiltelefoner med hinanden. Det er langt mere
indgribende i retten til privatliv og databeskyttelse end
udlevering af abonnementsoplysninger om en enkelt
person, som er det normale anvendelsesområde for §13.
Det gælder uanset, at der formelt ikke er tale om et
indgreb i meddelelseshemmeligheden efter retsplejelovens
kapitel 71, fordi forbindelsen mellem de pågældende
personer (deres ”sociale graf”) ikke er direkte knyttet til en
elektronisk kommunikation (som opkaldsoplysninger for en
telefonsamtale eller SMS/MMS besked).
For at opsummere første del af høringssvaret kan IMEI-
nummeret efter IT-Politisk Forenings opfattelse ikke med
nogen rimelighed opfattes som en abonnementsoplysning
inden for rammerne af telelovens § 13, fordi der ikke er
tale om en statisk oplysning som udbyderen har tildelt
slutbrugeren (abonnementsoplysning), og fordi
udleveringen af oplysninger tilknyttet et IMEI-nummer kan
afsløre private relationer mellem ?ere personer.
F rodt E - t n
oh l i U r t
l
ee
I henhold til e-databeskyttelsesdirektivet 2002/58/EF er
IMEI-nummeret tra;kdata, jf. mere speci;kt dette direktivs
betragtning nr. 15 samt præmis 40-42 i EU-Domstolens
dom i sag C-207/16 Ministerio Fiscal (”data, som behandles
med henblik på overføring af kommunikation i et
elektronisk kommunikationsnet eller debitering heraf”).
Det betyder, at udlevering af oplysninger til politiet via
behandling af IMEI-nummer skal opfylde kravene i e-
databeskyttelsesdirektivets artikel 15, stk. 1, idet EU-
Domstolen har fastslået, at artikel 15, stk. 1 ;nder
anvendelse på alle retsforskrifter, som giver politiet
adgang til tra;kdata (jf. præmis 35 i C-207/16 og den deri
nævnte retspraksis).
3
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
I parentes skal det i øvrigt bemærkes, at anledningen til
den præjudicielle forelæggelse i C-207/16 var en sag, hvor
den spanske anklagemyndighed med en kendelse fra en
forundersøgelsesdomstol ønskede adgang til
abonnementsoplysninger om brugerne af de SIM-kort, som
inden for en kort periode (12 dage) havde været anvendt i
en bestemt stjålet telefon (identi;ceret ud fra dens IMEI-
nummer). Altså en adgang som svarer til den foreslåede
ændring af telelovens § 13, bortset fra begrænsningen på
tidsperioden (12 dage) i den spanske sag, som ikke indgår
som en del af telelovens § 13.
Lovgivning om kompetente myndigheders adgang til
lagrede tra;kdata (herunder IMEI-numre) skal opfylde et af
målene i artikel 15, stk. 1. Derudover skal lovgivningen
opstille materielle og processuelle betingelser for
kompetente myndigheders adgang som begrænser
adgangen til det strengt nødvendige, jf. præmis 118 i
Tele2-sagen (forenede sager C-203/15 og C-698/15).
For at sikre fuld iagttagelse af disse betingelser skal
kompetente myndigheders adgang til de lagrede data
være undergivet en forudgående kontrol af en domstol
(eller en uafhængig administrativ myndighed), undtagen i
behørigt begrundede hastende tilfælde (præmis 120 i
Tele2-sagen).
De berørte personer skal have underretning om
kompetente myndigheders adgang, så snart
underretningen ikke kan skade disse myndigheders
efterforskning. Denne underretning er ifølge EU-Domstolen
”de facto nødvendig for at gøre det muligt for disse
personer navnlig at udøve den adgang til retsmidler, som
udtrykkeligt er fastsat i artikel 15, stk. 2, i direktiv
2002/58” (præmis 121 i Tele2-dommen).
Ifølge præmis 51 i C-207/16 vil adgang til lagrede IMEI-
oplysninger udgøre et indgreb i den grundlæggende ret til
privatliv og databeskyttelse, jf. artikel 7 og 8 i Charter om
Grundlæggende Rettigheder, foruden de rettigheder som
e-databeskyttelsesdirektivet sikrer. Det gælder uanset at
adgang til oplysninger om SIM-kort, der har været anvendt
sammen med IMEI-nummeret inden for en kort periode,
ifølge præmis 59-61 i C-207/16 ikke vil kunne
karakteriseres som et alvorligt indgreb.
4
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Når indgrebet ikke er alvorligt, stiller EU-retten ikke krav
om, at adgang til lagrede data skal være begrænset til
sager om bekæmpelse af grov kriminalitet (jf. præmis 53-
57 i C-207/16). De øvrige betingelser for adgang til lagrede
data, som opstilles i Tele2-dommen som fortolkning af e-
databeskyttelsesdirektivets artikel 15, stk. 1 i lyset af
Charteret, herunder krav om forudgående domstolskontrol
og underretning af de berørte personer, gælder imidlertid
også for indgreb som ikke kan karakteriseres som
alvorlige.
Præmis 51 i C-207/16 henviser endvidere til EU-
Domstolens udtalelse 1/15 om EU-Canada PNR-aftalen,
hvor der ved kompetente myndigheders adgang til lagrede
data som udgør et indgreb i grundlæggende rettigheder
mere generelt stilles krav om materielle og processuelle
betingelser, samt forudgående kontrol heraf ved en
domstol eller en uafhængig administrativ myndighed.
Af punkt 63-65 i generaladvokatens forslag til afgørelse i
EU-sagen C-746/18 Prokuratuur (fremsat 21. januar 2020)
fremgår det ligeledes meget klart, at forudgående kontrol
ved en domstol eller en uafhængig administrativ
myndighed (bortset fra behørigt begrundede hastende
tilfælde) og efterfølgende underretning af de berørte
personer (så snart det ikke kan skade efterforskningen) er
to betingelser som altid skal være opfyldt, når kompetente
myndigheder får adgang til lagrede oplysninger omfattet
af e-databeskyttelsesdirektivet.
Telelovens § 13 lever ikke op til disse krav i EU-retten, idet
politiet får en generel adgang til ”oplysninger, der
identi;cerer en slutbrugers adgang til elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester”, endda uden at
betingelserne for edition skal være opfyldt. Politiet kan
potentielt benytte denne adgang til formål, der falder uden
for e-databeskyttelsesdirektivets artikel 15, stk. 1. Der er
under alle omstændigheder ingen materielle og
processuelle betingelser støttet på objektive kriterier som
sikrer, at adgangen begrænses til det strengt nødvendige.
Der er desuden hverken uafhængig domstolskontrol eller
efterfølgende underretning af de berørte personer, som e-
databeskyttelsesdirektivet artikel 15, stk. 1 eksplicit
kræver efter EU-Domstolens retspraksis.
Af ovennævnte grunde kan telelovens § 13 på grund af EU-
5
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
retten ikke udstrækkes til at omfatte behandling af
oplysninger der udgør tra;kdata, herunder IMEI-nummeret.
6
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263944_0008.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
[email protected]
Cc: [email protected],
[email protected]
Journalnummer 2020 - 6701
København, 11. august 2020
Høringssvar til ændring af § 13 i lov om elektroniske
kommunikationsnet og –tjenester om
Initiativer til
styrkelse af cybersikkerheden (2018/006599)
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sendte den 28. maj 2020 udkast
til forslag til ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester og forskellige andre love i høring.
PROSA – Forbundet af It-professionelle vil gerne kommentere på høringen.
Retssikkerhed
Helt generet 3nder PROSA det problematisk, at man laver
speciallovgivning, som omgår borgernes rettigehder. Dermed er man
desværre med til at undergrave Grundloven.
I Danmark ønsker vi med rette at kunne kritisere lande, som arbitrært
invaderer borgeres privatliv eller fængsler kritikere af styret. Den kritik
bliver sværere og sværere at fremføre, når Danmark selv indfører
lovgivning som er med til at undergrave vores egne borgeres
retssikkerhed.
Vi skal holde fast i at være en retsstat, og derfor skal vi holde fast i, at
man skal have en retskendelse for at overvåge borgerne – også selvom
det blot er at indhente metadata om teletra3k.
PROSA kan godt se det nødvendige i, at man i enkelte tilfælde er nødt til
at handle for at øjeblikket ikke forspildes, men så må der indhentse en
retskendelse efterfølgende.
Bemærkningerne viser ikke behovet for ændringen
Et IMEI-nummer er koblet til den fysiske telefon og ikke telefonnummeret,
hvorimod SIM-kortet er koblet til telefonnummeret.
Det er derfor ikke korrekt, hvis man vil lave en sammenligning mellem
IMEI-numre og telefonbøger, hvor det er o8entligt hvem, der har hvilket
nummer. Vi har jo heller ikke et register over hvem, der ejer den fysiske
telefon, der er koblet på fastnettet.
IMEI-nummeret er dermed en forøgelse af oplysninger om en borgers
privatliv, som kun bør kunne indhentes gennem en retskendelse.
I bemærkningerne til udkastet fortæller man ikke, hvorfor den nuværende
ordning med retskendelse er for langsom. Det rejser 9g. spørgsmål:
Hvor lang tid tager det i praksis at få en retskendelse, hvis det
haster?
Hvor ofte vil man anslå, at man vil benytte de nye beføjelser?
-1-
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263944_0009.png
Hvorfor kunne man i disse tilfælde ikke indhente en retskendelse?
PROSA diskuterer gerne, om vi skal gøre det nemmere og hurtigere at
indhente en retskendelse, men bemærkningerne kommer ikke ind på,
hvorfor der skulle være behov for at sikre en lettere adgang til metadata
om teletra3k, og bemærkningerne nævner slet ikke, hvorfor det skulle
være nødvendigt ikke at indhente retskendelse.
PROSAs anbefaling
PROSA anbefaler derfor, at forslaget ændres, så det præciseres, at der
altid skal indhentes en retskendelse, før politiet får adgang til en
mobiltelefons IMEI-nummer. Herved opnås den ønskede præcisering af
fortolkningen af bestemmelsen om udlevering af basale oplysninger på
baggrund af en identi3kation af slutbrugeren baseret på IMEI-nr.
Venlig hilsen
Niels Bertelsen
Formand
-2-
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263944_0010.png
Til Klima-, Energi og Fors ningsministeriet
S
. a
:
ENS - Center for Telekomm nikation
[email protected];
Anders L n ig
[email protected];
Christian Rosenskjold
[email protected];
Thomas J nsson
[email protected];
Tore K. Christensen
[email protected]
11. a g st 2020
H
a
a
a T
13
Teleind strien (TI) ender hermed tilbage med h ringss ar i anledning af
till gsh ringen om dkast til ndring af Telelo ens 13 (jeres J.nr. 2020 -6701).
TI har f lgende bem rkninger til lo
dkastet:
A.
TI har forst else for, at IMEI-opl sning er et igtigt efterforskningsm ssigt
rkt j
for politiet, og noterer sig regeringens nske at skabe hjemmel til, at teleselskaberne
p politiets beg ring skal dle ere IMEI-opl sning den rettens godkendelse.
B.
TI finder imidlertid dkastet til ndring af telelo ens 13 og de tilh rende dkast
til lo bem rkninger for hensigtsm ssig. Lo dkastet skaber efter TI s opfattelse
ikke
den nskede klare hjemmel til, at politiet f r adgang til IMEI-opl sning den
rettens godkendelse. Udkastet til ndring af ordl den af sel e 13 indeb rer s ledes
ikke i sig sel en indholdsm ssig ndring af 13, og dkastet til bem rkninger til
lo forslaget er ikke ret isende i forhold til g ldende praksis. End idere il dkastet til
lo forslagsbem rkninger k nne bidrage til klarhed om bestemmelsens r kke idde,
jf. n rmere nedenfor i
B a A
om TI s konkrete bem rkninger til lo dkastet.
Udkastet til lo forslagsbem rkningerne beskri er, h ordan bestemmelsen skal
fortolkes , h ilket er en s d anlig lo model, idet lo gi er kan dstede pr cise
regler, h orefter det er op til domstole m.fl. at fortolke e ent elle pr cise
bestemmelser. TI m p den baggr nd opfordre til en re rdering af den foresl ede
lo model.
C.
TI foresl r, at lo dkastet i stedet ndres til en s rskilt og pr cis regel, som gi er
politiet den nskede adgang til IMEI-opl sning den rettens godkendelse. Reglen kan
f form leres p f lgende m de:
Udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester til slutbrugere
skal på politiets beg ring udlevere registrerede oplysninger om, hvilke
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
mobiltelefoner eller andre tilsvarende kommunikationsapparater, der har
v ret anvendt til et mobilabonnement, og omvendt (IMEI-oplysning) .
D.
TI opfordrer til, at den n e regel om dle ering af IMEI-opl sning placeres i
retsplejelo ens kapitel 71 (og ikke i telelo en), idet IMEI-opl sninger er
logningspligtige data d s. data, som teleselskaberne del kkende registrerer som
f lge af kra et herom i logningsreglerne. Behandlingen af lo forslag om dle ering af
loggede data b r efter TI s opfattelse ske i regi af Folketingets Rets d alg (REU) og
ikke i regi af Folketingets Klima-, Energi- og Fors nings d alget (KEF). TI opfordrer
til, at alle regler om dle ering af loggede teledata samles i retsplejelo ens kapitel 71.
I RPL kapitel 71 findes allerede b de hjemmelsbestemmelsen om logning af teledata,
her nder IMEI-opl sning, samt reglerne om dle ering af teledata ifm indgreb i
meddelelseshemmeligheden og teleobser ation (masteopl sninger). Det il derfor
re nat rligt og samtidig skabe gennemsigtighed i reg leringen, h is derligere
regler om dle ering af loggede teledata placeres i retsplejelo en.
E.
TI opfordrer i
rigt til, at dstedelse af regler om dle ering af IMEI-opl sning
(som er loggede data) af enter den kommende re ision af retsplejelo ens regler om
logning og dle ering af teledata, som for entes at sk lle ske i efter ret 2020 efter
EU-domstolens afsl ttende behandling af de erserende sager om logning af teledata.
TI finder det nat rligt at dsk de dstedelsen af n e regler om IMEI-opl sning til den
n rt forest ende re ision af retsplejelo en fremfor at dstede regler om dle ering
af logningspligtige teledata ia telelo en.
F.
TI opfordrer konkret til, at det afklares om dkastet til ndring af telelo ens 13
ligger inden for rammerne af EU-retten. Ved at af ente EU-domstolens kommende
afg relse, kan det samtidig afklares, om det o erho edet er lo ligt, at gi e politiet en
generel direkte adgang til loggede teledata i form af IMEI-opl sninger. Den seneste
EU-dom om logning fra 2016 (C-203-15, Tele2-Watson) beskri er s ledes, at artikel
15, stk. 1 i e-datadirekti et 2002/58/EF som dg r den bag edliggende EU-regel
om logningsreglerne er til hinder for national lo gi ning, der gi er politiet adgang til
lagrede data
uden i forbindelse med bek mpelse af kriminalitet at begr nse denne
adgang til målet om bek mpelse af grov kriminalitet
.
G.
TI bem rker i
rigt, at det hidtil har
ret normal praksis, at teleselskabernes
dle ering af teledata til politiet, her nder loggede data om IMEI-opl sning, er sket
efter rettens kendelse og efter reglerne i retsplejelo en. Telebranchen il nat rlig is
fortsat gerne bidrage til og nderst tte politiets efterforskningsarbejde, og igennem
mange r har der eksisteret et godt og konstr kti t samarbejde mellem politiet og
teleselskaberne. Det er i den forbindelse TI s opfattelse, at der skal foreligge et klart
hjemmelsgr ndlag for teleselskabernes dle ering af teledata til politiet enten i form
af rettens kendelse eller i form af en klar lo hjemmel og at det s ledes skal
re
domstolene eller lo gi er og ikke teleselskaberne, der foretager
rderingen af,
h orn r dle ering af teledata til politiet er berettiget.
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263944_0012.png
Ba
TI
a
:
1.
TI har i febr ar 2020 opfordret til, at regler om dle ering af IMEI-opl sning
fasts ttes med hjemmel i Retsplejelo ens kapitel 71. TI hen iser til pkt. 4.4. i
Teleind striens notat om teledata
.teleind .dk/brancheholdninger/logning-og-teledata/),
som er sendt til
(http://
J stitsministeriet og Rigspolitiet med kopi til Energist relsen den 28. febr ar 2020.
2.
TI finder det hensigtsm ssigt, at dstede en lo , som ikke i sig sel indeholder en
n regel, men som blot indeholder bem rkninger, der beskri er, h ordan en
g ldende regel skal fortolkes. TI har i j ni 2020 redegjort for, at den g ldende regel i
telelo ens 13 netop ikke edr rer loggede data i form af IMEI-opl sning, men
derimod k n edr rer dle ering af de k ndeopl sninger, som tele db dere
registrerer i k nde-/ordres stemer som led i den forretningsm ssige drift. TI hen iser
til TI s bre den 4. j ni 2020 til Energist relsen i
b a B
nedenfor, h or TI bl.a.
p peger:
- at det fremg r af de g ldende lo forslagsbem rkninger til TL 13, at
bestemmelsen k n edr rer statiske identifikationsopl sninger, som tele db deren
har tildelt sl tbr geren som led i et abonnementsforhold, og som ikke findes i 118-
databasen.
- at mobilselskaberne ikke tildeler mobilk nderne et IMEI-n mmer, idet IMEI-
n mmeret er terminalens steln mmer, som hidr rer fra terminalprod centen.
- at IMEI-n mmeret ikke er statisk ift. sl tbr gerens abonnement, idet sl tbr geren
kan dskifte terminalen ed at s tte SIM-kortet o er i en anden mobiltelefon. For et
mobilabonnement er det SIM-kortet/IMSI og mobiln mmeret, der statisk identificerer
sl tbr gerens adgang til tjenesten og registreres som k ndedata men derimod ikke
terminalen/IMEI, som k nden kan dskifte.
- at form let med den g ldende 13 er at forpligte tele db derne til at gi e politiet
direkte adgang til k ndedata om bredb ndsabonnementer (na n, adresse, fast IP-
adresse og mail-adresse) s arende til k ndedata i form af
n mmeropl sningsdata/118-data for et telefoniabonnement (som politiet ogs har
direkte adgang til den kendelse, jf. telelo ens 31).
- at IMEI-n mmer ikke er k ndedata, men data som ikke findes i teleselskabernes
k ndedatabaser. Loggede data i form af IMEI-n mmer registreres og opbe ares i
teleselskabernes politis stemer
og registreringen i 1 r sker del kkende som
f lge af logningsreglerne.
- at det fremg r t deligt af lo forslagsbem rkningerne til den g ldende 13 i
telelo en, at loggede data, her nder IMEI-opl sning ikke er omfattet af reglen om
politiets direkte adgang, idet dle ering af loggede data kr
er kendelse: Det skal
bem rkes, at opl sninger, som db derne alene ligger inde med som f lge af
logningspligten, k n skal dle eres i medf r af en retskendelse efter reglerne i
retsplejelo en .
TI bem rker s pplerende, at baggr nden for den g ldende regel i telelo ens 13 er
anbefaling 28 i Regeringens handlingsplan for terrorbek mpelse, no ember 2005,
som ble
dm ntet antiterror-lo pakke II fremsat i for ret 2006, jf. lo forslag L219 til
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
ndring af telelo en fremsat 31. marts 2006. Baggr nden for anbefaling 28 om pligt
til at dle ere abonnementsopl sninger den rettens kendelse er beskre et p
f lgende m de i lo forslagsbem rkningerne til det oprindelige lo forslag fra 2006 og
den bag edliggende rapport fra Den t
rministerielle arbejdsgr ppe om
terrorbek mpelse om terrorbek mpelse , oktober 2005:
P
a ab
a
I forbindelse med efterforskning af al orlig kriminalitet, her nder de i
straffelo ens kapitel 12 og 13 n
nte forbr delser, il der ofte
re
sit ationer, h or politiet, her nder Politiets Efterretningstjeneste, il ha e
beho for opl sninger om en mist nkts adgang til komm nikation do er
de opl sninger, der fremg r af 118-databasen. Det il f.eks. k nne
re
opl sninger om en persons adgang til internettet, andre
mobiltelefonn mre m. .
En middelbar adgang til o enst ende opl sninger il sikre, at politiet
straks i et efterforskningsforl b il k nne bli e bekendt med samtlige
rele ante opl sninger om en mist nkts e ent elle
komm nikationsm ligheder.
28.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der pål gges udbydere af telenet- og
teletjenester at udlevere abonnementsoplysninger uden rettens
godkendelse.
3.
Politiet har aldrig f r 2020 hen ist til telelo ens 13 som hjemmel til dle ering af
IMEI-opl sning. Det har s ledes hidtil
ret forskelligt fra tele db der til tele db der
om dle ering er sket efter editionskendelse eller efter interesseaf ejning (s kaldt
fri illig dle ering ). Men i mere end 20 r har telelo ens 13 aldrig
ret an endt
som dle eringshjemmel i forhold til IMEI-opl sning. F rst i febr ar 2020 er politiet
beg ndt at hen ise til telelo ens 13 som dle eringshjemmel. Tele db derne har
dtr kt bek mring edr rende dette o erfor Rigspolitiet.
4.
TI beder om, at der i reglerne om dle ering af teledata sondres t deligt mellem
dle ering af data, som findes i tele db dernes k nde-s stemer anset
logningsreglerne (disse data kan dle eres iht. telelo ens 13) hh . dle ering af
loggede data (disse data b r dle eres efter reglerne i retsplejelo en). H is
regeringen fastholder, at regler om dle ering af IMEI-opl sning skal dstedes med
hjemmel i telelo en, anset at der er tale om loggede data, anmoder TI om, at dette
sker ia s rskilt hjemmel f i form af en n
13a. Idet IMEI-opl sning er data der
behandles i forbindelse med db d af elektronisk komm nikation, falder omr det
nder Erh er sministeriets ressort, og TI foresl r derfor i
rigt, at Erh er sst relsen
inddrages i det lo forberedende arbejde.
5.
Lo dkastet s nes at l gge op til, at den n e regel k n skal omfatte dle ering af
IMEI -> na n/n mmer men ikke na n/n mmer -> IMEI . Idet begge disse delser er
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263944_0014.png
basereret p og m ligg res af tele db dernes lo pligtige logning af h ilket IMEI-
n mmer, der an endes til en komm nikation, bem rker TI, at det il
re logisk og
for irrende, h is ikke begge disse bli er omfattet af den n e regel. TI bem rker
end idere, at IMEI -> na n/n mmer t pisk omfatter flere k nder, idet en
mobiltelefon kan dskiftes og o erdrages til andre sl tbr gere. Om endt omfatter
opl sning om na n/n mmer -> IMEI altid k n n sl tbr ger. IMEI -> na n/n mmer
er s ledes en mere indgribende delse end na n/n mmer -> IMEI , h ilket
nderstreger det logiske i k n at indf re en lempet dle eringshjemmel for den mest
indgribende delse.
________________________
I
B a
A
findes TI s konkrete bem rkninger til lo
dkastet, h ortil der hen ises.
Med enlig hilsen
Jakob Willer, direkt r, Teleind strien
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
B a
A. TI
b
a
:
Simpel regel
Lo forslagets bem rkninger indeholder 2 sides tekst, som kan medf re n
fortolkningst i l. H is regeringen fastholder at gennemf re reglen om dle ering af
IMEI-opl sning med den foresl ede ndring til telelo ens 13, anbefaler TI derfor, at
alle bem rkninger til lo dkastet slettes, bortset fra 1. afsnit nder almindelige
bem rkninger , og erstattes af f lgende simple tilf jelse til
lo forslagsbem rkningerne:
Formålet med tilf jelsen til bestemmelsen er at forpligte udbydere af
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester til slutbrugere til på
politiet beg ring at udlevere registrerede oplysninger om, hvilke
mobiltelefoner eller andre tilsvarende kommunikationsapparater, der har
v ret anvendt til et mobilabonnement, og omvendt (IMEI-oplysning) .
H is de 2
sides lo forslagsbem rkninger fastholdes har TI f lgende bem rkninger:
Basale opl sninger
P side 1 og 2 i dkastet til lo bem rkninger omtales flere steder, at tele db derne
skal dle ere
basale oplysninger
. Det er ganske klart, h ad der menes med dette
n e begreb. For at ndg n begrebsfor irring, anmoder TI om, at begrebet ndres til
enten k ndedata (i mods tning til trafikdata) eller abonnementsopl sninger , som
n
nt i den bag edliggende anbefaling 28 , som er citeret i det oprindelige
lo forslag L219 fra 2006 som n
nt o enfor.
Det bem rkes des den, at IMEI-opl sning (enten abonnement til IMEI-n mmer eller
IMEI-n mmer til abonnenter ) p ingen m de kan anses for at
re en basal
opl sning , idet IMEI-n mmeret ikke indg r i de registreringer af
k ndedata/abonnementsopl sninger, som tele db derne sel har et
forretningsm ssigt beho for at registrere. IMEI-n mmer og sammenh ngen mellem
IMEI-n mmer og abonnenter registreres k n som f lge af logningskra et.
Identifikation af slutbrugeren baseret p IMEI-nr.
P side 1 i dkastet til lo bem rkninger omtales
identifikation af slutbrugeren
baseret på IMEI-nr.
. TI bem rker hertil, at det ikke er m ligt ent digt at identificere
en sl tbr ger p baggr nd af et IMEI-n mmer. S gning p , h em der i en gi en
periode har br gt et IMEI-n mmer (en mobiltelefon) kan s ledes omfatte flere
sl tbr gere, idet en mobiltelefon kan dskiftes og o erdrages til andre sl tbr gere.
Bet dning og r kke idden af telelo ens 13 .
P side 1 i dkastet til lo bem rkninger er anf rt:
Henset til den centrale betydning
indhentningen af oplysninger efter telelovens § 13 har antaget i praksis, aktualiserer
denne tvivl et behov for mere klart at fastl gge bestemmelsens r kkevidde med
henblik på at sikre teleudbyderne og politiet entydige retlige rammer for det daglige
samarbejde
.
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
TI bem rker hertil, at telelo ens 13 efter TI s opfattelse ikke hidtil har haft en
central bet dning. Den g ldende bestemmelse har s ledes
ret br gt til dle ering
den kendelse af k ndeopl sning om k nden bag en fast IP-adresse eller en mail-
adresse (eller om endt). Faste IP-adresser an endes k n af et f tal af k nder, og
bestemmelsen har derfor i den sammenh ng k n
re an endt sj ldent.
Udle ering af andre opl sninger
P side 1 i dkastet til lo bem rkninger er anf rt:
Oplysninger om hvem den givne
slutbruger har kommunikeret med er ikke omfattet, da sådanne oplysninger, er
omfattet af meddelelseshemmeligheden. Adgang til sådanne oplysninger kr ver, at
politiet indhenter retskendelse efter retsplejelovens kapitel 71
.
TI anmoder om, at teksten enten slettes eller at det tilf jes at masteopl sninger og
opl sning om d namiske IP-adresser heller ikke er omfattet.
Na n til IP-nummer og IP-nummer til na n
P side 1 og side 2 i dkastet til lo bem rkninger er anf rt:
Det fremgår af lovbem rkningerne til telelovens § 13, jf. Folketingstidende 2010-11,
A, L 59 som fremsat, side 49, at der både er tale om, at navn til et bestemt nummer
oplyses, og omvendt at nummer til et bestemt navn oplyses
.
og
Det fremgår af lovbem rkningerne, jf. Folketingstidende 2010-11, A, L 59 som
fremsat, side 49, at § 13 medf rer, at navn til et bestemt nummer oplyses, og
omvendt at nummer til et bestemt navn oplyses.
TI bem rker, at de citerede tekster fra de oprindelige lo forslag efter deres
sammenh ng i de oprindelige lo forslag edr rer IP-n mmer (fast IP-adresse) og
ikke bare n mmer . Teksten om, at bestemmelsen omfatter b de (IP-)n mmer til
na n og na n til (IP-)n mmer er i
rigt indsat efter forslag fra TI i h ringen i 2006
o er dkast til det oprindelige lo forslag. Med henblik p at ndg n fortolkningst i l
anmoder TI om, at gengi elsen af de g ldende lo forslagsbem rkninger enten dg r
eller citeres i deres helhed. H is den del ise omtale af de eksisterende
lo forslagsbem rkninger fastholdes i lo dkastet anmoder TI om, at det pr ciseres,
at der menes IP-n mmer (fast IP-adresse).
T per af opl sninger omfattet af 13
P side 1-2 i dkastet til lo bem rkninger er anf rt:
Der fremgår yderligere [af lovbem rkningerne til den g ldende § 13], at der som
f lge af den almindelige teknologiske udvikling vil kunne opstå nye typer af
oplysninger, der kan betegnes som oplysninger om en slutbrugers adgang til
kommunikationsnet og -tjenester, og som kan tjene til at identificere en bestemt
slutbruger.
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Det fremgår desuden, at oplysninger, som udbyderne alene ligger inde med som f lge
af logningspligten, kun skal udleveres i medf r af en retskendelse efter reglerne i
retsplejeloven.
For så vidt angår sp rgsmålet om udlevering på baggrund af IMEI-nr. er der i
telelovens § 13 eller bem rkningerne hertil, jf. Folketingstidende 2010-11, A, L 59
som fremsat, side 49, ikke taget udtrykkelig stilling til, om politiet kan forlange
oplysninger udleveret på baggrund af et IMEI-nr. Retstilstanden beror derfor på en
fortolkning af bestemmelsen, der hermed foreslås pr ciseret
TI bem rker hertil, at IMEI-opl sning har
ret en delse, som tele db derne har
le eret til politiet i mere end 20 r og l nge inden dstedelsen af telelo ens 13 i
2006. H is IMEI-opl sning ha de
ret omfattet af den g ldende 13, ille delsen
nat rlig is ha e
ret n
nt i lo forslagsbem rkninger til bestemmelsen.
TI bem rker end idere, at opl sninger om h ilke abonnementer, der har br gt et
IMEI-n mmer/terminal hh . h ilke IMEI-n mre/terminaler, der har
ret br gt af et
mobilabonnement er loggede opl sninger, som tele db derne alene registrerer som
f lge af kra et herom i logningsbekendtg relsen. IMEI-opl sning er derfor efter TI s
opfattelse ikke omfattet af de g ldende regler, og det er efter TI s opfattelse
mis isende at skri e i lo dkastet, at retstilstanden beror p en fortolkning af
bestemmelsen. H is lo gi er nsker at forpligte tele db derne til at dle ere IMEI-
opl sning den kendelse, b r dette ske ia en n pr cis regel om dle ering af
s danne logningspligtige opl sninger.
TI finder det generelt n d endigt at gengi e lo bem rkningerne til det oprindelige
lo forslag. H is gengi elsen bibeholdes, opfordrer TI til, at f lgende afsnit fra de
oprindelige lo bem rkninger ogs gengi es:
Udbyderne forpligtes ikke til at
registrere og gemme oplysninger, ud over hvad der allerede f lger af den foreslåede §
31, stk. 2 og 3, om afgivelse af nummeroplysningsdata, men forpligtes alene til at
udlevere oplysninger, som udbyderen i vrigt måtte v re i umiddelbar besiddelse af
om en slutbrugers adgang til kommunikationsnet og -tjenester
. Som det fremg r af
citatet, er IMEI-opl sning ikke omfattet af den g ldende 13, idet tele db derne k n
registrerer IMEI-opl sning som f lge af reglerne i logningsreglerne, og s ledes netop
ikke er i middelbar besiddelse af IMEI-opl sninger.
Masteopl sninger og lokaliseringsdata
P side 2 i dkastet til lo bem rkninger er anf rt:
For så vidt angår udlevering af
oplysninger knyttet til et IMEI-nummer i lighed med basale oplysninger om en
slutbrugers adgang til elektroniske kommunikationsnet eller tjenester, bem rkes
det, at denne type oplysninger ikke nyder s rlig beskyttelse efter retsplejelovens
bestemmelser. Udlevering af oplysninger om f.eks. hvilke telefonnumre, der har v ret
tilknyttet det påg ldende IMEI-nr., uden ledsagende oplysninger om f.eks. indholdet
af kommunikation eller lokaliseringsoplysninger kan således ikke antages kun at
kunne ske efter reglerne i retsplejeloven om indgreb i meddelelseshemmeligheden
eller edition. Oplysninger med tilknytning til et IMEI-nr. eller om aktivitet på et telenet
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
med tilknytning til et IMEI-nr., kan således ikke antages alene at kunne udleveres
efter retskendelse, men må anses for omfattet af telelovens § 13 .
En tils arende tekst findes p side 3 i lo bem rkningerne.
TI bem rker hertil, at dle ering af masteopl sninger og lokaliseringsdata heller ikke
n der s rlig besk ttelse efter reglerne i retsplejelo ens kapitel 71 og i lighed med
IMEI-opl sning dle eres masteopl sninger og lokaliseringsdata i dag til politiet efter
editionskendelse. R kke idden af lo dkastet er generelt pr cist, og det fremst r
klart om form let med lo
ndringen ogs er, at andre t per af opl sninger end
IMEI-opl sning, skal dle eres til politiet den kendelse. TI opfordrer derfor igen til,
at regler om dle ering af IMEI-opl sning dstedes med en klar og direkte
lo hjemmel.
TI bem rker end idere, at det s nes klart, h ad der menes med s tningen
Oplysninger med tilknytning til et IMEI-nr. eller om aktivitet på et telenet med
tilknytning til et IMEI-nr.
. Samme ordl d har
ret dr ftet mellem telebranchen og
Rigspolitiet p m derne i Rigspolitiets Branchefor m, og TI har ogs i den
sammenh ng gjort opm rksom p , at telebranchen ikke forst r, h ad der menes. TI
anmoder om, at teksten dg r eller omskri es.
TI finder det hensigtsm ssigt, at der i bem rkningerne til lo dkastet an endes
begreber som kan s ledes ikke antages og m anses for omfattet af telelo ens
13 . Lo gi ers rolle er at dstede regler, og ikke ia bem rkninger til lo forslag at
bidrage til en disk ssion om, h ad der kan antages , og h ad der m anses .
TI er ikke enig i det afsl tnings ist anf rte i det citerede afsnit om, at IMEI-nr. m
anses for omfattet af telelo ens 13 . H is lo gi er nsker at fasts tte regler om, at
tele db derne den kendelse skal dle erede loggede opl sninger om
sammenh ngen mellem IMEI-n mmer og abonnementer (IMEI-opl sninger),
opfordrer TI igen til, at der fasts ttes en pr cis regel herom.
Udle ering af logningspligtige data
P side 3 i dkastet til lo bem rkninger er anf rt:
Med henblik på at adressere den
tvivl om bestemmelsens r kkevidde, der er opstået i praksis, tilsigtes det med den
foreslåede bestemmelse at pr cisere, at det forhold, at en given oplysning om en
slutbrugers adgang til elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester samtidig måtte
v re omfattet af den registrerings- og opbevaringspligt, som f lger af
logningsbekendtg relsen, ikke medf rer, at oplysningen er undtaget fra den
udleveringspligt, der f lger af §13 .
TI bem rker, at det anf rte er i direkte modstrid med lo bem rkningerne til den
g ldende 13, h or f lgende fremg r:
Det skal bem rkes, at oplysninger, som
udbyderne alene ligger inde med som f lge af logningspligten, kun skal udleveres i
medf r af en retskendelse efter reglerne i retsplejeloven
.
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Fri illig udle ering af opl sninger om teknisk udst r og k bssted for SIM-kort
P side 3 i dkastet til lo bem rkninger er anf rt:
Samtidig vil oplysninger,
der ikke vedr rer andres brug af nettet eller tjenesten eller indholdet heraf, jf.
telelovens § 7 f.eks. om teknisk udstyr, hvor et SIM-kort er k bt mv. fortsat
kunne udleveres frivilligt af teleudbyderen i overensstemmelse med de generelle
databeskyttelsesretlige regler
.
TI er ikke enig i, at de n
nte opl sninger om teknisk dst r og k bssted for SIM-
kort kan dle eres til politiet den editionskendelse. TI finder det i
rigt bes nderligt,
h is lo bem rkningerne til telelo ens 13 forholder sig til fortolkningen af de
generelle databesk ttelsesregler. For at ndg n begrebsfor irring og
fortolkningst i l opfordrer TI til, at o enn
nte pass s dg r af lo forslaget.
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263944_0020.png
BILAG B: TI
13
b
ENS 4.
2020
IMEI-
T
Til Energist relsen
Att.: Signe Schmidt og Tore Christensen
c.c.: Rigspolitiet
S
.
a
til
[email protected]
4. j ni 2020
IMEI-
T
13
Teleind strien (TI) takker for dr ftelsen med Energist relsen den 28. maj 2020 og
den efterf lgende mail, h or Energist relsen bl.a. foresl r en pr cisering i Telelo en
om hjemmel til dle ering af loggede opl sninger om IMEI-n mmer.
TI deltager gerne i det foresl ede m de mandag den 8. j ni 2020, kl. 12. TI il s rge
for at indkalde repr sentanter for de fire mobilselskaber.
Som opl g til m det nsker TI med dette notat at skitsere Teleind striens
rdering
af hjemmelsgr ndlaget for teleselskabernes dle ering til politiet af loggede
opl sninger om IMEI-n mmer (IMEI-opl sning) her nder Teleind striens
rdering
af om den g ldende regel i telelo ens 13 indeholder hjemmel til dle ering af IMEI-
opl sning. Som det fremg r nedenfor, er TI ikke enig i Rigspolitiets notat den 14. maj
2020 fortolkning af telelo ens 13.
Teleind strien hilser Energist relsen forslag om lo hjemmel til dle ering af IMEI-
opl sning elkommen. Som det fremg r nedenfor og i TI s notat om teledata
fremsendt til J stitsministeriet den 28. febr ar 2020 finder TI dog, at lo hjemmel
om teleselskabernes dle ering af IMEI-opl sning til politiet mest nat rligt h rer
hjemme i Retsplejelo ens kapitel 71, s ledes at regler om logning af teledata og
regler om dle ering af teledata til politiet fortsat reg leres samlet. TI finder det
s ledes ikke hensigtsm ssigt at lade telelo en reg lere dle ering af loggede data til
politiet. Idet IMEI-opl sning er loggede data anbefaler Teleind strien end idere, at
fasts ttelsen af regler om dle ering af IMEI-opl sning af enter EU-domstolens
kommende afg relse, jf. n rmere herom nedenfor.
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
H a
IMEI-
IMEI-opl sning er defineret i samarbejds- og delsesaftalerne mellem Rigspolitiet og
tele db derne som Opl sning af, h ilke telefonn mre, der har
ret an endt i en
terminal, eller opl sning om, h ilke terminaler, der har
ret an endt ifm et bestemt
telefonn mmer .
TI har noteret det anf rte i Energist relsens mail den 29. maj 2020 om, at Rigspolitiet
o erfor Energist relsen har anf rt,
at IMEI-nummeret
i h j grad er statisk, idet det
er fast tilknyttet en bestemt telefon
.
TI anerkender, at IMEI-opl sning er et igtigt efterforskningsm ssigt
rkt j for
politiet. Men TI g r for god ordens sk ld opm rksom p , at IMEI-n mmeret
ikke
er
en statisk registrering i forhold til mobilselskabernes abonnenter. IMEI-n mmer er
s ledes en mobilterminals nikke steln mmer (International Eq ipment Identit ) og
er
ikke
fast kn ttet til en sl tbr gers abonnement, ligesom IMEI-n mmer ikke indg r i
de abonnementsopl sninger, som er fast registreret i teleselskabernes k nde-
/ordres stemer.
IMEI-opl sning er derimod data, som findes i mobilselskabernes net
rkselementer,
h or IMEI-n mmer kan opsamles enten ia teleselskabernes probes stemer (til br g
for fejlretning) eller i CDR-data (call data records), h orfra data kan opsamles og
registreres i mobilselskabernes politis stemer med henblik p opf ldelse af
logningsbekendtg relsens kra om opsamling og registrering af IMEI-n mmer i 1 r.
I forhold til reglerne om logning og dle ering af loggede data til politiet, kan IMEI-
opl sning (mobiln mmer->IMEI er) bedst sammenlignes med masteopl sning , om
h ilke masterceller et mobilabonnement har
ret registreret p . Tils arende kan
IMEI-opl sning om h ilke abonnementer/SIM, der har
ret an endt i en bestemt
terminal (IMEI->mobiln mre) bedst sammenlignes med opl sning om h ilke
terminaler, der har
ret an endt p en mastecelle ( d idet masteopl sning). B de
masteopl sning og IMEI-opl sning er s ledes ikke-statiske opl sninger, der
del kkende registreres i 1 r for at opf lde logningskra et i
logningsbekendtg relsen, og b de for masteopl sning og IMEI-opl sning g lder, at
sammenh ngen mellem telefonn mmeret og de loggede data (b de n mmer>IMEI
og IMEI>n mre) k n kan dledes som f lge af logningskra et.
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263944_0022.png
TI
a
a
a
b: IMEI-
TI hen iser til Teleind striens notat om teledata
(http://
.teleind .dk/brancheholdninger/logning-og-teledata/),
som er sendt til
J stitsministeriet og Rigspolitiet med kopi til Energist relsen den 28. febr ar 2020.
F lgende fremg r af notatets pkt. 4.4.:
TI foreslår, at der fasts ttes regler i RPL kap 71 om et nyt tvangsindgreb, IMEI-
oplysning , som giver politiet adgang til oplysninger om, hvilke mobilterminaler der
har v ret anvendt til et bestemt telefonnummer og omvendt.
Registreringen af data om IMEI-nummer i 1 år sker udelukkende for at opfylde kravet
i logningsbekendtg relsen, idet teleselskaberne selv kun har brug for at registrere
data om IMEI-nummer i en ganske kort periode til brug for fejlretning.
Ved en IMEI-oplysning oplyser teleselskabet til politiet, hvilke mobilterminaler, der har
v ret anvendt til et bestemt telefonnummer (fokusnummeret) og desuden om de
identificerede mobiltelefoner omvendt har v ret anvendt sammen med andre
telefonnumre og sim-kort end fokusnummeret. Oplysninger om, hvem der har v ret
kommunikeret med, er ikke omfattet af IMEI-oplysning og kr ver s rskilt kendelse
om teleoplysning, jf. RPL § 780, stk. 1, nr. 3.
Teleselskabernes udlevering af oplysninger til politiet om IMEI-numre og IMSI-numre
er hidtil sket efter reglerne om edition. Der er således ikke fastsat regler i
retsplejelovens kap 71, der definerer et tvangsindgreb ift. udlevering af oplysninger
om IMEI-nummer mv. til politiet på trods af, at der i medf r af retsplejelovens
kapitel 71 (§ 786, stk. 4) er fastsat regler om logning af IMEI-nummer.
Det er TI s opfattelse, at der altid som minimum skal foreligge en editionskendelse,
når der udleveres teledata til politiet, da det som n vnt i pkt. 4 i dette notat, er TI s
opfattelse, at der b r defineres tvangsindgreb for enhver form for udlevering af trafik-
og lokaliseringsdata til politiet.
Set i lyset af EU-domstolens afg relse i EU-dom om logning fra 2016 (C-203-15,
Tele2-Watson) finder TI det desuden uafklaret, om udlevering af loggede data om
IMEI-nummer fortsat kan ske efter reglerne om edition uden samtidig stillingtagen til
graden af den kriminalitet, der efterforskes. Det fremgår således af EU-dommen fra
2016, at artikel 15, stk. 1 i e-datadirektivet (2002/58/EF) er til hinder for national
lovgivning, der giver politiet adgang til lagrede data uden i forbindelse med
bek mpelse af kriminalitet at begr nse denne adgang til målet om bek mpelse af
grov kriminalitet
.
På den baggrund, foreslår TI konkret, at nyt tvangsindgreb som fx kan ben vnes
IMEI-oplysning eller terminal-oplysning
defineres på f lgende måde med direkte
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263944_0023.png
lovhjemmel i RPL kapitel 71 f.eks. i tilknytning til reglerne i § 780 om indgreb i
meddelelseshemmeligheden:
[NY § i RPL kap 71]:
Politiet kan fra udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
indhente oplysninger om, hvilke mobiltelefoner eller andre tilsvarende
kommunikationsapparater, der har v ret anvendt til et mobilabonnement,
og omvendt (IMEI-oplysning), hvis indgrebet må antages at v re af
v sentlig betydning for efterforskningen.
T
13
Teleind strien har gennemg et telelo ens 13 og lo forslagsbem rkningerne hertil
(se bilag nedenfor), og det er TI s
rdering, at IMEI-opl sning ikke er omfattet af
bestemmelsen.
Teleind striens
rdering er baseret p , at det fremg r af lo forslagsbem rkningerne
til TL 13, at bestemmelsen k n edr rer statiske identifikationsopl sninger, om
adresser eller n mre, som tele db deren har tildelt sl tbr geren som led i en konkret
tjeneste, og som ikke findes i 118-databasen.
Teleind strien forst r herefter TL 13 s dan, at bestemmelsen edr rer dle ering til
politiet
den kendelse af opl sning om n mre m ., som tele db deren tildeler
k nden som led i et abonnementsforhold. Mobilselskaberne tildeler imidlertid ikke
mobilk nderne et IMEI-n mmer som et led i mobilselskabernes db d af
mobiltjenester. IMEI-n mmeret er s ledes blot terminalens steln mmer, som hidr rer
fra terminalprod centen.
IMEI-n mmeret er des den ikke statisk, idet sl tbr geren kan dskifte terminalen ed
at s tte SIM-kortet o er i en anden mobiltelefon. For et mobilabonnement er det
SIM-kortet/IMSI og mobiln mmeret, der identificerer sl tbr gerens adgang til
mobiltjenesten men derimod ikke terminalen/IMEI, som k nden kan dskifte.
I lo forslaget n
nes faste IP-adresser og e-mail-adresser som eneste akt elle
eksempler p identifikationsopl sninger omfattet af TL 13, og Teleind strien forst r
derfor, at bestemmelsens sigte er at forpligte tele db derne til at gi e politiet adgang
til statisk tildelte identitetsopl sninger for bredb ndsabonnementer nemlig faste IP-
adresser, e-mail-adresser og e t. kredsl bsn mre som s arer til
n mmeropl sningsdata/118-data for et telefoniabonnement (som politiet ogs har
adgang til den kendelse, jf. telelo ens 31).
B de de n
nte statiske identifikationsopl sninger for bredb ndsabonnementer (IP-
adresser, e-mail-adresser og e t. kredsl bsn mre) og for
telefoniabonnementer/mobilabonnementer (telefonn mmer og SIM-kort-n mmer) er
data, der indg r i de abonnementsopl sninger, som er fast registreret i
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263944_0024.png
teleselskabernes k ndedatabaser, og der er tale om registreringer som finder sted
anset logningsreglerne. Som beskre et o enfor er IMEI-n mmer derimod data, som
ikke er registreret i teleselskabernes k ndedatabaser, ligesom IMEI-n mmer
del kkende opbe ares i 1 r som f lge af logningsreglerne.
End idere fremg r det af lo forslagsbem rkningerne til TL 13: Det skal bem rkes,
at opl sninger, som db derne alene ligger inde med som f lge af logningspligten,
k n skal dle eres i medf r af en retskendelse efter reglerne i retsplejelo en . IMEI-
n mmeret er som n
nt o erfor netop eksempel p s danne data, som registreres
iht. logningsreglerne, og sammenh ngen mellem telefonn mmeret og de loggede
data (b de n mmer->IMEI og IMEI->n mre) kr
er s ledes kendelse efter reglerne i
retsplejelo en.
P den baggr nd er det samlet set Teleind striens
er omfattet af Telelo ens 13.
rdering, at IMEI-opl sning ikke
Med enlig hilsen
Jakob Willer, direkt r, Teleind strien
L 42 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2263944_0025.png
BILAG
Telelo ens
13
13. Udb dere af elektroniske komm nikationsnet eller -tjenester til sl tbr gere skal
p beg ring af politiet dle ere opl sninger, der identificerer en sl tbr gers adgang
til elektroniske komm nikationsnet eller -tjenester.
L
(TI
a
b
T
13 (
15c)
):
Den foresl ede bestemmelse il gi e politiet adgang den retskendelse til opl sninger om en
sl tbr gers adgang til komm nikationsnet og -tjenester, der ikke er indeholdt i 118-databasen, jf.
34, stk. 2, 1. pkt., i lo om konk rrence- og forbr gerforhold p telemarkedet, og som db deren
er i besiddelse af. Den db der, der har sl tbr gerforholdet, il s ledes
re forpligtet til at
dle ere opl sninger om en sl tbr gers adgang til komm nikationsnet og -tjenester til politiet,
her nder opl sninger om sl tbr gerens adgang til internettet (IP-adresser og e-mail-adresser),
den at betingelserne for edition skal
re opf ldt.
Der er s ledes
a
tale om opl sninger om adresser eller n mre, som db deren af
elektroniske komm nikationsnet eller -tjenester har
sl tbr geren
, og som s ledes kan ben ttes til at identificere den p g ldende sl tbr ger.
Heraf f lger, at der ikke er tale om opl sninger om betalingsmidler el. lign.
Det skal bem rkes, at der b de er tale om na n til n mmer og n mmer til na n opl sninger. Det
skal end idere bem rkes, at bestemmelsen alene omfatter
a
opl sninger, idet registrering
af d namiske IP-adresser m . il ske i medf r af logningsforpligtelsen i retsplejelo en. Udle ering af
d namiske IP-adresser m . skal ske i medf r af retsplejelo en.
Det skal derligere bem rkes, at de oplistede eksempler er eksempler p de t per af opl sninger,
der i dag kan identificere en sl tbr gers adgang til komm nikationsnet og -tjenester for alle
elektroniske komm nikationsformer, her nder en sl tbr gers adgang til internettet. Der il som
f lge af den almindelige teknologiske d ikling k nne opst n e t per af opl sninger, der kan
betegnes som opl sninger om en sl tbr gers adgang til komm nikationsnet og -tjenester, og som
kan tjene til at identificere en bestemt sl tbr ger.
Form let hermed er - i l set af den teknologiske d ikling inden for tele- og
internetkomm nikation - at sikre, at politiet p den mest effekti e m de kan f adgang til
opl sninger om en sl tbr gers adgang til komm nikationsnet og -tjenester for alle elektroniske
komm nikationsformer.
Udb derne forpligtes ikke til at registrere og gemme opl sninger d o er h ad der allerede f lger
af 34, stk. 2, om afgi else af n mmeropl sningsdata, men forpligtes
a
til at dle ere
opl sninger, som db deren i
rigt m tte
re
ba b
a
om en sl tbr gers
adgang til komm nikationsnet og -tjenester.
D
a b
,a
,
b
a
a
,
a
a
.
Det for ds ttes, at db deren, der har sl tbr gerforholdet, dle erer de p g ldende opl sninger
h rtigst m ligt og den gr ndet ophold. Det bem rkes, at en beg ring om dle ering af
opl sninger efter bestemmelsen i praksis il
re skriftlig.
Udb dernes omkostninger i forbindelse med dle ering af opl sninger il bli e afholdt af politiet i
o erensstemmelse med s d anlig praksis.