Transportudvalget 2020-21
L 41 Bilag 1
Offentligt
2257569_0001.png
Dato
J. nr.
7. oktober 2020
2020-4701
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om luftfart (Fastlæggelse af safety-afgiften og regule-
ring af erstatningsansvarsgrænser)
Transport- og Boligministeriet hørte den 13. juli 2020 en række myndigheder
og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast til forslag til lov
om ændring af lov om luftfart (Fastlæggelse af safety-afgiften og regulering af
erstatningsansvars-grænser). Høringsfristen udløb den 21. august 2020.
1.
Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget: Dansk Industri - DI Transport, Erhvervsflyvningens Sammen-
slutning og Institut for menneskerettigheder.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget: Færøernes Landsstyre og Flyvesikringstjenesten (Naviair).
Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til lov-
forslaget: AOPA DMU, Brancheforeningen Dansk Luftfart, Danish Business
Travel Association, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau For-
ening, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Motorflyver Union,
Dansk Transport og Logistik, Danske Regioner, Danske Speditører, Flyvebran-
chens Personaleunion, Forbrugerrådet, Foreningen Rejsearrangører i Dan-
mark, , Grønlands Selvstyre, SMVdanmark, Jernbanernes Arbejdsgiverfor-
ening, Kommunernes Landsforening, Kongelig Dansk Aeroklub, Pakkerejse-
Ankenævnet, Rejsearrangører i Danmark, Rejsegarantifonden.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til udkastet
til lovforslag samt Transport- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører udkastet til lovforslag, indgår ikke i notatet.
L 41 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2257569_0002.png
Transport- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige
indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Transport- og Boligudvalg.
1. Fastlæggelse af safety-afgiften
Dansk Industri - DI Transport bifalder intentionen om at afbøde de afledte
negative økonomiske effekter på såvel Trafikstyrelsens indtægtsgrundlag (for
finansieringen af kontrol- og tilsynsaktiviteten med luftfart) som de finansie-
ringsmæssige byrder på luftfartsselskaberne.
Det anføres i den forbindelse, at passagerudviklingen frem mod 2025 er usik-
ker, og derfor kan resultere i over- eller underdækning, når afgiftsfastfrysnin-
gen ifølge det foreslåede ophæves fra 2025.
I tilfælde af underdækning foreslår DI derfor, at en eventuel underdækning
dækkes af staten, hvilket ifølge DI har været fremført af erhvervet flere gange
siden krisens start. Det er kun i kraft af en sådan dækning, at høringsmateria-
lets bemærkning om, at forslaget ikke har afledte økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet, kan være korrekt. Dette forhold bør fremgå af materialet (eller et
høringsnotat).
DI anfører endvidere, at det flere steder af materialet fremgår, at afgiften i
praksis overvæltes på passagererne. DI gør opmærksom på, at det er en forkert
antagelse, idet afgifter i bedste fald kun kan overvæltes delvist. Det betyder
således, at afgifter i praksis har konsekvens for et luftfartsselskabs indtjenings-
grundlag. Det forhold bør også fremgå af materialet, alternativt bør bemærk-
ningerne om overvæltning slettes.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) noterer sig, at safety-afgiften fore-
slås ændret fra 4,75 kr. til 6,00 kr.
ES stiller imidlertid spørgsmålet, om det er nok for at sikre tilstrækkelig kvalifi-
ceret personale i TBSTs center for luftfarts tilsynsorganisation? ES ser gerne, at
TBST kvalificeret luftfartspersonale ikke opsiges på grund af manglende
”ind-
tægter” fra safety-afgiften.
Transport- og Boligministeriet skal til det anførte bemærke, at der ved forsla-
get om en ny fastlæggelse af safety-afgiften er lagt vægt på, at hele luftfarts-
branchen står overfor endog ganske vanskelige forhold grundet COVID-19
pandemien. COVID-19 pandemien og dens påvirkning af luftfarten er også en
af hovedårsagerne til at fastlåse niveauet for safety-afgiften, så der skabes
øget forudsigelighed for dansk luftfart over de kommende år.
Safety-afgiften en fast afgift, der er ens for alle selskaber, der befordrer pas-
sagerer, der rejser fra danske flyvepladser. Afgiften er den samme uanset
Side 2/4
L 41 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2257569_0003.png
rutens længe. Selskaberne kan vælge at overvælte afgiften fuldt ud på passa-
gererne, hvorfor afgiften ikke kan udgøre et selvstændigt konkurrencepara-
meter ved fastsættelsen af billetpriserne.
Det forhold, at safety-afgiften kan overvæltes på passagererne fører endvide-
re til, at eventuel over- eller underskudsdækning ved regulering af safety-
afgiften, som vil foregå i perioden efter fastfrysning af safety-afgiften, ligele-
des vil kunne henholdsvis overvæltes på passagererne i form af lidt højere
billetpris, respektivt kunne føre til en reduktion af billetpriserne.
Transport- og Boligministeriet finder herefter ikke, at høringssvaret fra DI
giver anledning til at ændre lovforslaget.
I forhold til det af ES anførte om vigtigheden af, at der er de nødvendige res-
sourcer til tilsynsførelse på luftfartsområdet skal Transport-og Boligministe-
riet bemærke, at der ved fastlæggelse af safety-afgiften på 6,00 kr. pr. 1. ja-
nuar 2022 er taget højde for, at der er de fornødne ressourcer til rådighed for
tilsynet med henblik på at sikre et kontinuerligt højt niveau af luftfartssikker-
heden. Den underdækning, der opstår som følge af COVID-19 pandemiens
effekter på aktiviteten i luftfartssektoren og dermed for de samlede indtægter
fra safety-afgiften, vil skulle indregnes i safety-afgiftssatsen, når der på et
senere tidspunkt er større vished om konsekvenserne, således at der også på
længere sigt er de fornødne ressourcer til rådighed for tilsynet.
Transport- og Boligministeriet finder herefter ikke, at høringssvaret fra ES
giver anledning til at ændre lovforslaget.
2. Brug af kønsneutrale betegnelse
Institut for Menneskerettigheder tilkendegiver i sit høringssvar, at Instituttet
finder det positivt, at udkastet til lovforslag lægger op til at afskaffe de kønsde-
finerende stedord som stadig findes i luftfartsloven.
Det er instituttets opfattelse, at disse ændringer sikrer, at luftfartsloven er i
overensstemmelse med cirkulæreskrivelsen af 5. december 1980 om anvendel-
se af kønsneutrale betegnelser i dansk lovgivning.
Transport- og Boligministeriet noterer sig Instituttets tilkendegivelse, og fin-
der herefter ikke, at høringssvaret giver anledning til at ændre lovforslaget.
Side 3/4
L 41 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2257569_0004.png
Bilag 1 til høringsnotat
Høringsliste
AOPA DMU
Brancheforeningen Dansk Luftfart
Danish Business Travel Association
Danmarks Rederiforening
Danmarks Rejsebureau Forening
Dansk Erhverv
Dansk Erhvervsfremme
Dansk Industri, DI Transport
Dansk Motorflyver Union
Dansk Transport og Logistik
Danske Regioner
Danske Speditører
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Flyvebranchens Personaleunion
Flyvesikringstjenesten
Forbrugerrådet
Foreningen Rejsearrangører i Danmark
Færøernes Landsstyre
Grønlands Selvstyre
SMVdanmark
Institut for menneskerettigheder
Jernbanernes Arbejdsgiverforening
Kommunernes Landsforening
Kongelig Dansk Aeroklub
Pakkerejse-Ankenævnet
Rejsearrangører i Danmark
Rejsegarantifonden
Side 4/4