Skatteudvalget 2020-21
L 4 Bilag 1
Offentligt
2256583_0001.png
Notat
24. september 2020
J.nr. 2020 - 5074
Kontor:
Administration og Kontrol [AKO]
Initialer:
Hastelovforslag om fristudskydelsesdirektivet og udbeta-
ling fra feriegarantiordninger m.v.
Der planlægges fremsat lovforslag om at gennemføre de udskydelser af fristerne for ud-
veksling af oplysninger mellem Skatteforvaltningen og skattemyndighederne i de andre
EU-lande, der følger af EU´s fristudskydelsesdirektiv af 24. juni 2020. Formålet med frist-
udskydelsesdirektivet er at imødekomme det akutte behov for at udsætte visse frister for
indgivelse og udveksling af oplysninger på beskatningsområdet på grund af covid-19-pan-
demien.
Fristerne for de første indberetninger efter DAC6 om indberetning og udveksling af op-
lysninger om grænseoverskridende ordninger er udskudt med 6 måneder ved bekendtgø-
relse nr. 1049 af 29. juni 2020 for ikke at stille danske indberetningspligtige ringere end
indberetningspligtige i andre EU-lande. Udskydelse af indberetningsfristerne medfører, at
fristen for, hvornår der efterfølgende skal ske udveksling af oplysninger, tilsvarende vil
skulle udskydes, da indberetningsfristerne ellers ville være udskudt til et tidspunkt, der lig-
ger efter fristen for udveksling af oplysningerne. Udskydelsen kræver lovændring.
Derudover foreslås en fremskyndelse af ikrafttrædelses- og virkningstidspunktet af den
ændring af feriegarantiordningernes håndtering af A-skat m.v. i forbindelse med udbeta-
ling af feriegodtgørelse fra feriegarantiordninger m.v., som blev indført ved lov nr. 810 af
9. juni 2020.
Den 1. september 2020 blev der indført en ny ferielov og et nyt feriesystem med samti-
dighedsferie, hvor lønmodtagere optjener og afholder deres ferie over samme periode.
Som følge heraf blev der indført nye regler om håndteringen af A-skat, arbejdsmarkedsbi-
drag og eventuelle lønindeholdte beløb i forbindelse med udbetaling af feriegodtgørelse
fra feriegarantiordninger m.v. Ved en fejl træder dette initiativ i kraft den 1. januar 2021.
Dette er ikke afstemt med ikrafttrædelsen af den ny ferielov den 1. september 2020.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 31. oktober 2020, dog således at initiativet vedrø-
rende feriegarantiordningernes håndtering af A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og eventuelle
lønindeholdte beløb i forbindelse med udbetaling af feriegodtgørelse fra feriegarantiord-
ninger m.v., får virkning fra og med den 1. september 2020.
Det foreslås, at lovforslaget hastebehandles af hensyn til, at lovforslaget skal være vedta-
get, så loven kan træde i kraft den 31. oktober 2020. Derved vil loven træde i kraft inden
fristen for udveksling af oplysninger med andre EU-lande indtræder, og den periode, fe-
riegarantiordningerne m.v. skal indeholde A-skat m.v., bliver så kort som muligt.
TCO