Transportudvalget 2020-21
L 39
Offentligt
2287937_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 24. n ov ember 2020
J. n r. 2020-9015
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål vedrørende L 39
Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Indførelse
af pligt til at anvende styrthjelm ved kørsel på trehjulede og visse firehjulede
motorkøretøjer m.v.)
som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren foranledige, at der et år efter lovens ikrafttrædelse foretages en
evaluering af den foreslåede udvidelse af den undtagelse, der gælder for politi-
ets og redningsberedskabets brug af håndholdt teleudstyr under kørsel, hvor
udvidelsens påvirkning af trafikken synliggøres, herunder om den har ført til
trafikuheld?
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4, vil politiets, red-
ningsberedskabets, redningskorps’, ambulanceføreres og race marshals’ brug af
håndholdt teleudstyr kun være undtaget fra forbuddet i § 55 a, stk. 1, hvis bru-
gen er nødvendig for de pågældende enheders operative indsats eller taktiske
og operative uddannelses- og øvelsesvirksomhed. Den foreslåede undtagelses-
bestemmelse vil således ikke give politiet, redningsberedskabet, redningskorps,
ambulanceførere og race marshals adgang til i almindelighed at benytte hånd-
holdt teleudstyr (herunder mobiltelefon) under kørsel.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslagets § 1 , nr. 4, at den fo-
reslåede bestemmelse forudsættes at have et begrænset anvendelsesområde og
hovedsageligt vil finde anvendelse ved brug af håndholdte radioer eller lig-
nende kommunikationsapparater, hvis brug heraf er nødvendigt for den fore-
liggende operative indsats eller taktiske og operative uddannelses- og øvelses-
virksomhed.
Den foreslåede bestemmelse vil generelt ikke finde anvendelse, hvis det er mu-
ligt at foretage den nødv endige kommunikation via teleudstyr, der kan installe-
res med håndfri betjeningsløsninger. Som det er anført under bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 4, vil en mobiltelefon også i politiets og redningsbered-
skabets køretøjer uden tekniske vanskeligheder kunne installeres med en hånd-
fri betjeningsløsning som f.eks. en holder, hvorfor brug af håndholdt mobiltele-
fon under kørsel som det klare udgangspunkt ikke vil kunne anses for nødven-
digt for udførelse af de pågældende enheders operative indsats eller taktiske og
operative uddannelses- og øvelsesvirksomhed.
Brug af håndholdt mobiltelefon under kørsel vil derfor alene kunne anses for
nødvendigt i særlige tilfælde, hvor formålet med brug af mobiltelefonen gør, at
den ikke kan installeres med en håndfri betjeningsløsning, som f.eks. brug af
L 39 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om der 1 år efter lovens ikrafttrædelse foretages en evaluering af den foreslåede udvidelse af den undtagelse, der gælder for politiets og redningsberedskabets brug af håndholdt teleudstyr under kørsel, til transportministeren
2287937_0002.png
Si de 2/2
mobiltelefonens kamerafunktion i forbindelse med dokumentation af observa-
tioner, eller fordi omstændighederne i den konkrete situation ikke gør det mu-
ligt at anvende mobiltelefonen med en håndfri betjeningsløsning.
Der er således tale om en meget snæver undtagelsesbestemmelse.
Jeg skal endvidere bemærke, at politi, redningsberedskab, redningskorps og
ambulanceførere alle tilhører faggrupper, der har særlig træning og erfaring i
bilkørsel, herunder udrykningskørsel. Ligeledes udgøres race marshals af en
gruppe erfarne motorcyklister, som er særligt uddannede til at foretage kø-
rende færdselsregulering.
I lyset af undtagelsesbestemmelsens meget snævre anvendelsesområde og den
persongruppe, som undtagelsesbestemmelsen relaterer sig til, må den færdsels-
sikkerhedsmæssige risiko efter min vurdering antages at være meget lille. Jeg
mener derfor ikke, at der er behov for en lovbestemt evaluering.
Jeg vil dog følge udviklingen på området og løbende vurdere, om den pågæl-
dende undtagelsesbestemmelse mod forventning måtte give anledning til en
negativ udvikling i antallet af trafikuheld.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht