Transportudvalget 2020-21
L 38 Bilag 5
Offentligt
2274247_0001.png
L 38
Forslag til lov om ændring af lov
om offentlige veje m.v.
Side 1
L 38 - 2020-21 - Bilag 5: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 3/11-20
2274247_0002.png
L 38
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige
veje m.v.
Løbehjul mv.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, om
eksempelvis løbehjul
placeres på det offentlige vejareal med henblik på udlejning.
De kan endvidere beslutte, hvor mange køretøjer der maksimalt må
placeres på vejarealet.
Kommunen kan ikke beslutte at den generelle anvendelse af eksempelvis
elløbehjul er forbudt.
Lovforslaget vil altså ikke påvirke, såfremt en udlejer af elløbehjul
eksempelvis gør dette fra vedkommendes egen forretning.
Side 2
L 38 - 2020-21 - Bilag 5: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 3/11-20
2274247_0003.png
L 38
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige
veje m.v.
Placeringen af elløbehjul med henblik på udlejning kræver aftale mellem
udlejningsoperatøren og kommunen.
Indholdet af en aftale vil være et mellemværende mellem de to
aftaleparter.
Mulighed for dækning af udgifter til administration
og
til etablering af fx
parkeringsinfrastruktur.
En aftale vil ikke kunne påklages via det administrative system.
Opstår der uenigheder, vil det i sidste ende være domstolene, som vil
skulle tage stilling til en tvist.
Side 3
L 38 - 2020-21 - Bilag 5: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 3/11-20
2274247_0004.png
L 38
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige
veje m.v.
Cykler
I udgangspunktet ret til at opstille udlejningscykler på kommunens vejnet
Dog aftale om den nærmere benyttelse af byrummet (mere herom senere)
Ej mulighed for antalsbegrænsning
Krav om placering i dertil indrettet infrastruktur, når placeret med henblik på
udlejning
Mulighed for dækning af udgifter ifbm. Administrationen (ikke til etablering af
infrastruktur)
Side 4
L 38 - 2020-21 - Bilag 5: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 3/11-20
2274247_0005.png
L 38
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige
veje m.v.
Generelle betragtninger
Side 5
L 38 - 2020-21 - Bilag 5: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 3/11-20
2274247_0006.png
L 38
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige
veje m.v.
Fra lovforslagets forarbejder:
”Regeringen
ser generelt positivt på delemobilitetsløsninger,
[…]
det
aflaster andre mere pladskrævende og mindre miljørigtige
transportformer som f.eks. busser, taxa eller egen bil.”
”… der
foreligger data, som tyder på, at den type af udlejningscykler som
forslaget omhandler, i høj grad benyttes af lokale brugere,…”
”Cykeltransport
i enhver form understøtter klimamål, folkesundhed mv.”
”…velkendt
transportmiddel, og der er i alle kommuner dertil indrettet
infrastruktur, dvs. cykelstativer, til at håndtere
placeringen…”
Side 6
L 38 - 2020-21 - Bilag 5: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 3/11-20
2274247_0007.png
L 38
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige
veje m.v.
Markedet på nuværende tidspunkt
Donkey Republic
Bl.a. Aalborg, Aarhus, København og Odense.
Udlejning via en app
Baseret på placering i virtuelt definerede hubs
Både almindelige cykler og elcykler
Leje til enkeltstående ture
Lokale medlemskaber (regelmæssig brug)
Ca. 3.400 cykler i alt i københavnsområdet
Side 7
L 38 - 2020-21 - Bilag 5: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 3/11-20
2274247_0008.png
L 38
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige
veje m.v.
Markedet på nuværende tidspunkt
Lime i København.
Udlejning via en app.
Ca. 150 cykler
Swappfiets
I Aalborg, Aarhus, København og Odense.
Et abonnement.
En cykel til rådighed.
Operatøren står for reparationer af cyklen.
Ny cykel til rådighed ved tyveri.
Side 8
L 38 - 2020-21 - Bilag 5: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 3/11-20
2274247_0009.png
L 38
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige
veje m.v.
Markedet på nuværende tidspunkt
Bycykelkoncepter i Københavns området, Hjørring, Randers og Ringsted…
Den hvide bycykel
Udlejning via en app
Elcykel
Skal afleveres i en bycykelstation (ladepunkt) eller i en drop-zone (uden
ladepunkt)
Ca. 1800 cykler
Side 9
L 38 - 2020-21 - Bilag 5: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 3/11-20
2274247_0010.png
L 38
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige
veje m.v.
Anvendelsen
Udlejningscyklerne anvendes i overvejende grad af lokale.
Donkey Republic har oplyst, at omkring 70 % af brugerne af deres cykler i
København er lokale brugere eller pendlere.
Donkey Repulic forventer, at tallet vil komme tættere på 90 %, hvis de kan
dække byen tilfredsstillende ift. antal hubs og cykler.
Den hvide bycykel oplyser på egen hjemmeside, at 80 % af deres brugere i
2018 var danske.
Side 10
L 38 - 2020-21 - Bilag 5: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 3/11-20
2274247_0011.png
L 38
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige
veje m.v.
Lovforslaget
- værktøjer til kommunerne
Side 11
L 38 - 2020-21 - Bilag 5: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 3/11-20
2274247_0012.png
L 38
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige
veje m.v.
Krav kommunerne kan stille i forbindelse med indgåelsen af en aftale:
1) Krav om at cyklerne skal leve op til reglerne i bekendtgørelsen om cyklers
indretning og udstyr m.v. (Denne vil være obligatorisk)
2) Der skal være tale om et egentlig udlejningskoncept. Viser erfaringer
eksempelvis fra andre byer, at cyklerne i virkeligheden kun bruges som
reklamesøjler, er der ikke krav om en aftale.
3) Der må gerne stilles vilkår, som skal sikre, at der er tale om en seriøs
operatør, fx at operatøren kan dokumenter, at denne har en teknisk løsning
til bestilling og betaling for brug af en udlejningscykel i en free floating
løsning.
Side 12
L 38 - 2020-21 - Bilag 5: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 3/11-20
2274247_0013.png
L 38
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige
veje m.v.
4) Krav om en teknisk løsning, som sikrer, at vejmyndigheden på en
overkommelig måde kan identificere, hvorvidt en cykel er udlejet eller ej.
Skal ses i sammenhæng med de foreslåede nye håndhævelsesbestemmelser.
5) Krav om, at udbyderen har teknikken til, at der kan foretages såkaldt
”geofencing”, herunder overholder vilkår
om at specifikke lokationer i en
kommune ikke må benyttes til at placere cykler med henblik på udlejning.
6) Krav om løbende vedligeholdelse af udlejningscykler
f.eks. et setup med
ansatte cykelmekanikere eller en aftale med et cykelværksted.
Side 13
L 38 - 2020-21 - Bilag 5: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 3/11-20
2274247_0014.png
L 38
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige
veje m.v.
7) Krav om kontaktoplysninger på cyklerne til udlejningsvirksomheden.
8) Krav om udlevering af data fra udlejningsoperatøren med henblik på
kommunens administration af det offentlige vejareal, fx til brug for
vurdering af cykelparkeringskapacitet eller målrette håndhævelsesindsats
9) Krav om betaling af kommunens udgifter til administration.
Side 14
L 38 - 2020-21 - Bilag 5: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 3/11-20
2274247_0015.png
L 38
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige
veje m.v.
Tvistinstrument
Forslag om, at tvister om retlige forhold omfattet af loven i relation til
indgåelse af aftaler mellem kommunen og cykeloperatøren kan afgøres af
ministeren.
Kompetencen påtænkes at blive delegeret til Vejdirektoratet
Opstår der uenighed om, hvorvidt eksempelvis et vilkår vil være i
overensstemmelse med loven, vil dette spørgsmål kunne indbringes.
Efter indgåelsen af en aftale kan den ikke indbringes administrativt.
Herefter et spørgsmål for domstolene.
Side 15
L 38 - 2020-21 - Bilag 5: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget 3/11-20
2274247_0016.png
L 38
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige
veje m.v.
Håndhævelse
Fjerne cykler, hvor der ikke er indgået aftale ml. operatør og kommune.
Fjerne cykler, hvis de ikke står i dertil indrettet infrastruktur og ikke
indgået aftale om fravigelse herfra.
NB! Krav om, at det ikke er muligt at placere køretøjet lovligt inden
for en rimelig afstand.
Bringes til opbevaringsplads, hvor det udleveres mod betaling for
udgifterne i forbindelse med håndhævelsen.
Side 16