TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2020
2020-8364
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. oktober 2020 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 37
–
Forslag til lov om ændring af færdselsloven og lov om regi-
strering af køretøjer (Forsøg med selvkørende enheder m.v.), som jeg hermed
skal besvare. Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren uddybe baggrunden for den faglige og færdselssikkerhedsmæs-
sige vurdering af, at det ikke vurderes nødvendigt med en høring af politiet
forud for meddelelse af tilladelse til forsøg med små selvkørende enheder, hvil-
ket står i modsætning til anbefalingen i Rigspolitiets høringssvar?
Svar:
Den foreslåede forsøgsordning er begrænset til mindre enheder, der som ud-
gangspunkt kun må køre med 6 km i timen og alene på områder og stræknin-
ger, hvor der er begrænset adgang for almindelig færdsel. Forsøg med selvkø-
rende enheder har således en meget begrænset færdselssikkerhedsmæssig ri-
siko.
Det fremgår på den baggrund af lovforslagets almindelige bemærkninger pkt.
2.1.2.1, at det ikke er vurderet nødvendigt at foretage en forudgående høring af
politiet.
Set i lyset af den begrænsede færdselssikkerhedsmæssige risiko er det min op-
fattelse, at Færdselsstyrelsen er fuldt ud kompetent til at foretage den færdsels-
sikkerhedsmæssige vurdering af et ansøgt forsøg.
Jeg finder det samtidig ikke nødvendigt, at der i godkendelsesprocessen i for-
søgsordningen tilføjes yderligere administrative skridt, så processen bliver tun-
gere, når der ikke er et færdselssikkerhedsmæssigt behov herfor.
Det fremgår dog af den foreslåede bestemmelse i § 92 m, stk. 2, 2. pkt., at poli-
tiet skal underrettes om meddelte tilladelser til forsøg, så politiet ved, hvor en-
hederne skal til at køre.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht