MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
、、 、、 、、 、 、
、、 、 、 、 、 、
27. november 2020
2020-8892
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 1:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 13/11-20 fra ITD om henstilling af
køretøjer, jf. L 36 - bilag 3?
Svar
ITD’s henvendelse vedrører § 120 b om henstilling af køretøjer. ITD har anført,
at der bør fastlægges nogle mere præcise rammer for, hvor myndighederne kan
henstille køretøjer. ITD opfordrer til, at myndighederne redegør nærmere for de-
res beføjelser til at henstille køretøjer, så chauffører og vognmænd kan føle sig
trygge i forhold til at efterleve anden lovgivning, og at lokationerne er inklude-
rende for begge køn af chauffører i branchen.
Henstilling af køretøjer i medfør af § 120 b i det fremsatte lovforslag indebærer,
at politiet kan tilbageholde køretøjer eller pålægge føreren af et køretøj at hen-
stille køretøjet på et sted anvist af politiet i tilfælde af overtrædelse af regler om
vejtransport af farligt gods. Jeg har forelagt henvendelsen om lokationer for hen-
stilling af køretøjer for Færdselsstyrelsen, som udtaler følgende:
”I
forbindelse med politiets vejkontrol med transport af farligt gods
kan der af sikkerhedsmæssige årsager være behov for at pålægge fø-
reren af et køretøj, der transporterer farligt gods, at henstille køre-
tøjet på et bestemt sted.
Den konkrete lokation for henstilling af et køretøj, der bliver tilba-
geholdt i forbindelse med overtrædelse af reglerne om vejtransport
af farligt gods, vil afhænge af karakteren af overtrædelsen og om-
stændighederne i øvrigt. Det beror derfor på en konkret vurdering,
hvilken lokation der findes mest hensigtsmæssigt at henstille et kø-
retøj, hvormed der transporteres farligt gods i strid med reglerne.
Færdselsstyrelsen finder det derfor ikke hensigtsmæssigt at fast-
lægge bestemte lokationer, hvor køretøjer kan henstilles. Det kan
dog oplyses, at henstilling og tilbageholdelse af køretøjer vil ske i
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, således at til-
bageholdelse og henstilling vil ske på den mindst indgribende måde,