Tak, formand. Vi behandler i dag L 36, som sikrer, at kontroldirektivet om vejtransport af farligt gods bliver korrekt implementeret i dansk lovgivning. Det har nemlig ikke været tilfældet siden 1995, desværre. Med lovforslaget indføres der to bestemmelser i færdselsloven, hvoraf den ene sikrer, at politiet kan tilbageholde eller henstille køretøjer i forbindelse med deres vejkontrol af køretøjer, der transporterer farligt gods, hvis køretøjet ikke overholder reglerne. Den anden bestemmelse i lovforslaget sikrer, at Færdselsstyrelsen kan foretage kontrolbesøg i virksomheder, der udfører transport af farligt gods.
Vejsidekontrolopgaven er allerede i dag placeret hos Rigspolitiet, da den operative vejkontrol udføres af politiet, og som reglerne er i dag, kan politiet således standse et køretøj, som udfører transport af farligt gods, og undersøge det med henblik på at kontrollere, at transporten opfylder reglerne. I forbindelse med politiets vejsidekontroller konstateres der til tider alvorlige overtrædelser af reglerne om transport af farligt gods, men efter gældende lovgivning har politiet ikke hjemmel til at tilbageholde et køretøj eller pålægge føreren at henstille køretøjet i forbindelse med vejkontrollen, indtil transporten er bragt i overensstemmelse med reglerne. Med lovforslaget indføres der derfor hjemmel hertil, og der etableres dermed mulighed for, at politiet vil kunne iværksætte effektive foranstaltninger, når det konstateres, at en transport ikke er i overensstemmelse med reglerne.
Virksomhedskontrollen er placeret hos Færdselsstyrelsen, der besidder den tekniske og administrative fagkundskab inden for vejtransport af farligt gods. I dag er det desværre sådan, at virksomheder, der udfører transport med farligt gods, ikke får kontrolbesøg. Der er nemlig ikke hjemmel i loven til at foretage en sådan kontrol, og den hjemmel indføres så med det her lovforslag. Der er med lovforslaget lagt op til, at virksomhedskontrollen både udføres som reaktive tilsyn på baggrund af politiets vejsidekontroller og proaktive tilsyn i form af stikprøvekontroller i virksomheder, der foretager transport af farligt gods.
Det er et tiltag, som implementerer fornuftige EU-regler i dansk lovgivning, så de rette myndigheder har mulighed for at gennemføre kontroller på såvel vej som i virksomheder med henblik på at skabe større sikkerhed med farligt gods. Det er jo gode tiltag, som Socialdemokratiet kan støtte op om.