Forsvarsudvalget 2020-21
L 34 Bilag 1
Offentligt
2257661_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester
(Etablering af mobilbaseret varslingssystem)
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om elektroniske kommu-
nikationsnet og -tjenester har i perioden fra den 3. august 2020 til den
31. august 2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne (AC), Akutberedskabet i Region Hoved-
staden, Akutberedskabet i Region Midtjylland, Akutberedskabet i Regi-
on Nordjylland, Akutberedskabet i Region Sjælland, Akutberedskabet i
Region Syddanmark, Amnesty International, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, Banedanmark, Beredskab Fyn, Beredskab Øst, Beredskab
4K, Beredskab & Sikkerhed, Bornholms Brandvæsen, Brand & Redning
Midtvest, Brand & Redning Solrød/Køge/Stevns, Brand & Redning Søn-
derjylland, Danmarks Meteorologiske Institut, Danmarks Radio, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Advokater, Danske Be-
redskaber, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Datatil-
synet, Den Danske Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, DI
Digital, Domstolsstyrelsen, Energi Danmark, Energi Fyn, Energi Nord,
Energi Viborg, FH (Fagbevægelsens Hovedorganisation), Forbrugerom-
budsmanden, Frederiksborg Brand & Redning, Helsingør Kommunes
Beredskab, Hi3G Denmark, HOFOR, Hovedstadens Beredskab, Hurup
Elværk Net, Institut for Menneskerettigheder, IT-Branchen, IT-Politisk
Forening, Justitia, KL (Kommunernes Landsforening), Landsdistrikter-
nes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Lolland-
Falster Brandvæsen, Midtfyns Elforsyning, Midtjysk Brand & Redning,
Midt- og Sydsjællands Brand & Redning, NKE Elnet, NM Net, NOE Net,
Nord Energi Net, Nordjyllands Beredskab, Nordsjællands Brandvæsen,
Nordvestjyllands Brandvæsen, Norlys, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, RAH, Retspolitisk Forening, Rigsrevisi-
onen, Roskilde Brandvæsen, Rådet for Digital Sikkerhed, Sammenslut-
ningen af Danske Småøer, Sammenslutningen af Lokale Radio- og TV-
stationer, samtlige byretspræsidenter, Slagelse Brand og Redning,
Sydvestjysk Brandvæsen, Sydøstjyllands Brandvæsen, Sønderjylland
Brand & Redning, TDC, Teleankenævnet, TeleDCIS, Teleklagenævnet,
Teleindustrien, Telenor, Telia Danmark, Trekantsområdets Brandvæ-
sen, TV 2 Danmark, TV 2 Regionerne, TV GLAD, Tårnby Brandvæsen,
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
29. september 2020
JSN
2020/005122
131393
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Side 1 af 8
L 34 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2257661_0002.png
Vestforsyning Net, Vestsjællands Brandvæsen og Østjyllands Brandvæ-
sen.
Forsvarsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Akutberedskabet i Region Hovedstaden, Akutberedska-
bet i Region Syddanmark, Danmarks Meteorologiske Institut, Danske
Beredskaber, Danske Handicaporganisationer, Datatilsynet, DI, Forbru-
gerombudsmanden, Institut for Menneskerettigheder, Præsidenten for
Københavns Byret på vegne af samtlige byretspræsidenter, Præsiden-
ten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Rigsrevisionen
samt Teleindustrien og IT-branchen.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne hørings-
svar. Forsvarsministeriets kommentarer til høringssvarene er angivet i
kursiv.
Forsvarsministeriet har desuden modtaget et samlet høringssvar fra
Region Midtjylland på vegne af Region Sjælland, Region Syddanmark
og Region Nordjylland i forbindelse med høringen over udkast til forslag
til lov om ændring af lov om net- og informationssikkerhed. Dele af
høringssvaret relaterer sig imidlertid til udkast til forslag til lov om æn-
dring af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, og disse
dele vil derfor blive gengivet og kommenteret nedenfor.
1. Generelle bemærkninger
Akutberedskabet i Region Syddanmark, Forbrugerombudsmanden og
Institut for Menneskerettigheder har ikke bemærkninger til lovforsla-
get. Præsidenten for Københavns Byret på vegne af byretspræsiden-
terne, præsidenterne for henholdsvis Vestre og Østre Landsret samt
Rigsrevisionen har ikke ønsket at udtale sig om lovforslaget. Advokat-
rådet har oplyst, at rådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Danmarks Meteorologiske Institut ser frem til etableringen af et mobil-
baseret varslingssystem i Danmark. Danske Beredskaber finder, at lov-
forslaget er et skridt i den rigtige retning i forhold til anvendelse af mo-
bilbaserede varslingssystemer i forbindelse med alvorlige nødsituatio-
ner og katastrofer, og de er samlet set positive overfor lovforslaget.
Akutberedskabet i Region Hovedstaden og DI finder, at et nyt mobilba-
seret varslingssystem er et fornuftigt og relevant initiativ. DI bemærker
desuden, at initiativet kan bidrage med yderligere sikkerhed og bedre
håndtering af kriser og ulykker.
Teleindustrien og IT-branchen sætter pris på, at der med lovforslaget
er lagt op til et tæt samarbejde mellem mobilselskaberne og Forsvars-
Sagsnr.: 2020/005122
Dok.nr.: 131393
Side 2 af 8
L 34 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2257661_0003.png
ministeriet, henset til at det mobilbaserede varslingssystem er teknisk
kompliceret, og at systemet senest skal kunne tages i brug i sommeren
2022.
2. Beredskabsaktørernes udsendelse af offentlige advarsler
Danske Beredskaber lægger til grund, at de kommunale beredskaber er
omfattet af lovforslagets definition af beredskabsaktører, og at de
kommunale beredskaber derved kan benytte adgangen i lovforslaget til
at få udsendt offentlige advarsler om overhængende eller truende al-
vorlige nødsituationer og katastrofer. Danske Beredskaber anfører des-
uden, at adgangen til at anvende det mobilbaserede varslingssystem
bør være bred. Akutberedskabet i Region Hovedstaden bemærker, at
det kunne være nyttigt, hvis det præciseres, at sundhedsmyndigheder-
ne, herunder regionerne, betragtes som beredskabsmyndigheder.
Danmarks Meteorologiske Institut bemærker, at det er uklart, hvilke
beredskabsaktører, der får mulighed for at udsende offentlige advars-
ler. De ser behov for, at termen beredskabsaktører præciseres, således
at det klart fremgår, hvem der er beredskabsaktører.
Med lovforslaget indføres en forpligtelse for udbydere af elektroniske
kommunikationstjenester i mobilnet og udbydere af mobilnet til på
vegne af beredskabsaktører at udsende offentlige advarsler om over-
hængende eller truende alvorlige nødsituationer og katastrofer til be-
rørte slutbrugere.
Det bemærkes, at beredskabsaktører, på vegne af hvilke der skal kun-
ne udsendes advarsler, vil omfatte beredskabsmyndigheder og institu-
tioner og virksomheder, som skal bidrage til opretholdelse af samfun-
dets funktioner i beredskabssituationer og i andre ekstraordinære situ-
ationer.
Offentlige advarsler forudsættes primært udsendt i de situationer, hvor
der i dag udsendes beredskabsmeddelelser, d.v.s. ved hændelser, der
medfører eller kan medføre akut fare for et større antal mennesker.
Det vil eksempelvis kunne være ved giftig røg fra brande, i forbindelse
med epidemier, kemikalieudslip, naturkatastrofer eller farligt vejr. Of-
fentlige advarsler vil f.eks. også kunne anvendes i forbindelse med an-
greb eller trusler herom, såsom bombetrusler og skyderier, hvis angre-
bet medfører eller potentielt kan medføre akut fare for et større antal
mennesker.
Lovforslaget vil desuden indebære, at der ved en bekendtgørelse bliver
fastsat regler om, hvilke beredskabsaktører der kan udsende advarsler,
og hvilke beredskabsmyndigheder, der skal inddrages i forbindelse med
udsendelse af advarsler. Forsvarsministeriet finder en sådan ordning,
Sagsnr.: 2020/005122
Dok.nr.: 131393
Side 3 af 8
L 34 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2257661_0004.png
hvor reglerne fastsættes i bekendtgørelsesform, mest hensigtsmæssig,
idet der dermed kan tages højde eventuelle fremtidige ændringer i be-
redskabsaktørers organisation og funktion.
Danske Beredskaber finder, at det er en udfordring, at forsvarsministe-
ren endnu ikke har fastlagt nærmere bestemmelser om proceduren for
udsendelse af offentlige advarsler samt varslingsperiodens længde.
Lovforslaget indebærer, at forsvarsministeren bemyndiges til ved be-
kendtgørelse at fastsætte nærmere regler om bl.a. udsendelsen af de
offentlige advarsler, herunder om fastsættelse af krav til den tekniske
løsning, der anvendes til udsendelse af offentlige advarsler, og regler
om proceduren for udsendelsen af offentlige advarsler samt varslings-
periodens længde.
Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af Europa-Parlamentet
og Rådets direktiv om oprettelse af en fælleseuropæisk kodeks for
elektronisk kommunikation, at det mobilbaserede varslingssystem se-
nest skal være sat i drift den 21. juni 2022.
Der arbejdes i øjeblikket på at udvikle en teknisk løsning til mobilbase-
ret varsling. Udstedelsen af de nærmere regler, der bl.a. skal indeholde
procedurer for udsendelse af varslinger, forudsætter, at den konkrete
tekniske løsning er kendt, hvilket endnu ikke er tilfældet.
Såfremt lovforslaget vedtages, forventer Forsvarsministeriet at udstede
bekendtgørelsen, når den konkrete tekniske løsning er kendt. Det be-
mærkes i den forbindelse, at bekendtgørelsen på sædvanlig vis vil blive
sendt i offentlig høring inden udstedelsen.
Danske Beredskaber anbefaler, at akutte varsler koordineres med poli-
tiet for at sikre koordineret kommunikation til berørte borgere.
Den sirenevarsling, der anvendes i dag, er reguleret i § 17, stk. 2, i
beredskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 314 af 3. april 2017, hvoref-
ter politidirektøren i forbindelse med indsættelse af redningsberedska-
bet bl.a. i fornødent omfang skal sørge for varsling af befolkningen.
Sirenevarslingssystemet drives og udvikles af Forsvarsministeriets un-
derliggende myndigheder, mens det betjenes af Rigspolitiet.
Lovforslaget indebærer ikke en ændring af reglerne i beredskabsloven,
og det vil således fortsat være politiet, som har ansvaret for varsling af
befolkningen.
Sagsnr.: 2020/005122
Dok.nr.: 131393
Side 4 af 8
L 34 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2257661_0005.png
Derimod indebærer lovforslaget, at forsvarsministeren bemyndiges til
at fastsætte regler om den nærmere procedure, der vil gælde, når be-
redskabsaktørerne udsender offentlige mobilbaserede advarsler. Der vil
eksempelvis kunne fastsættes regler om, hvor længe advarslen skal
udsendes, hvilke beredskabsaktører, der kan få udsendt advarsler, og
hvilke beredskabsmyndigheder, der skal inddrages i forbindelse med
udsendelse af advarsler mv.
3. Anvendelsesmuligheder for varsling med cell broadcast
Teleindustrien og IT-branchen sætter pris på beslutningen om at base-
re et mobilvarslingssystem på cell broadcast-teknologien. Danske Be-
redskaber bemærker, andre løsninger, som indebærer registrering,
direkte kommunikation og analyse, kan være bedre og mere effektiv til
at sikre borgerne i tilfælde af overhængende eller truende alvorlige
nødsituationer og katastrofer, selvom de har forståelse for modstående
persondatahensyn. Akutberedskabet i Region Hovedstaden anfører, at
det bør overvejes, om begrænsningen til nærmere angivne geografiske
områder altid er nødvendig. Efter akutberedskabets opfattelse bør et
moderne varslingssystem kunne anvende afgrænsningskriterier såsom
alder, kontaktopsporingsinformation eller andre oplysninger, der er
egnet til at identificere en risikogruppe.
Det er Forsvarsministeriets vurdering, at et mobilbaseret varslingssy-
stem bør baseres på cell broadcast-teknologien, da den forventede
teknologiske udvikling inden for cell broadcast vurderes at understøtte
formålet med et landsdækkende varslingssystem mest hensigtsmæs-
sigt. Med et cell broadcast-system udsendes beskeder til alle mobiltele-
foner indenfor en given celles (telemasts) dækningsområde. Også mo-
biltelefoner, der senere kommer indenfor telemastens dækningsområ-
de, vil modtage beskeden i den periode, hvor beskeden fortsat udsen-
des via telemasten.
Der afsendes ingen kvittering fra mobiltelefonerne tilbage til telema-
sten, og derfor sker der ikke dataindsamling ved udsendelse eller mod-
tagelse af beskederne. Dermed vil hverken beredskabsmyndighederne
eller mobiloperatørerne blive bekendt med, hvem eller hvor mange, der
befinder sig i det pågældende område og modtager beskeden. Bered-
skabsmyndighederne og mobiloperatørerne vil alene kunne konstatere,
at beskeden er udsendt i et nærmere afgrænset geografisk område.
Anvendelse af cell broadcasting vil således ikke indebære øget logning
eller behandling af personoplysninger, f.eks. vil anvendelsen af cell
broadcasting ikke indebære registrering af telefonnumre.
En løsning, hvorefter der udsendes varsler ud fra afgrænsningskriterier
såsom alder, kontaktopsporingsinformation eller andre oplysninger, der
Sagsnr.: 2020/005122
Dok.nr.: 131393
Side 5 af 8
L 34 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2257661_0006.png
er egnet til at identificere en risikogruppe, vil derimod forudsætte, at
mobiloperatørerne logger og behandler en række personoplysninger
om de enkelte brugere, herunder at der sker en samkøring med offent-
lige registre, hvilket ikke vurderes at være hensigtsmæssigt ud fra et
databeskyttelsesretligt synspunkt.
Med lovforslaget vurderer Forsvarsministeriet, at der er fundet en pas-
sende balance mellem databeskyttelseshensyn og hensynet til effektiv
varsling i tilfælde af overhængende eller truende alvorlige nødsituatio-
ner og katastrofer.
Danske Handicaporganisationer anfører, at både nyere og ældre mobil-
telefoner skal kunne modtage de mobilbaserede advarsler, og at vars-
lingssystemet skal tage højde for, at varslerne er tilgængelige for men-
nesker med handicap.
Forsvarsministeriet vurderer samlet set, at det er mest hensigtsmæs-
sigt at basere det mobilbaserede varslingssystem på cell broadcast-
teknologien. Modtagelse af en cell broadcast-besked kræver blot, at
den modtagende mobiltelefon er tændt. Det er således ikke en forud-
sætning for at modtage en cell broadcast-besked, at der er indsat et
SIM-kort i telefonen, eller at telefonen har adgang til internettet. Desu-
den vil alle nyere mobiltelefoner have en modtager, der kan opfange
det udsendte cell broadcast-radiosignal. For at kunne modtage cell bro-
adcast-beskeder kan det dog være nødvendigt, at slå funktionen til.
Lovforslaget indebærer ikke, at sirenevarslingssystemet og udsendel-
sen af beredskabsmeddelelser via public service-kanalerne afskaffes.
Varsling af befolkningen ved ulykker og katastrofer vil derfor også ske
via sirenevarslingssytemet og ved anvendelse af beredskabsmed-
delelser, som udsendes via DR og TV 2.
4. Begrebet
”udbydere
af elektroniske kommunikationstjene-
ster i mobilnet” og
”udbydere
af mobilnet”
Teleindustrien og IT-branchen anfører, at det anvendte pligtsubjekt
ikke er defineret i teleloven. Organisationerne foreslår, at pligtsubjektet
i stedet udvides til at omfatte alle udbydere af offentlige elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester.
Det følger af artikel 110, stk. 1, i direktivet om oprettelse af en fælles-
europæisk kodeks for elektronisk kommunikation, at medlemsstaterne
skal sikre at udbydere af mobile nummerbaserede interpersonelle
kommunikationstjenester skal udsende offentlige advarsler til berørte
slutbrugere i tilfælde af overhængende eller truende alvorlige nødsitua-
tioner og katastrofer.
Sagsnr.: 2020/005122
Dok.nr.: 131393
Side 6 af 8
L 34 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2257661_0007.png
Med lovforslaget foreslås det på den baggrund, at pligten til at udsende
offentlige advarsler på vegne af beredskabsaktørerne alene pålægges
udbydere af elektroniske kommunikationstjenester i mobilnet og udby-
dere af mobilnet.
Udbydere af elektroniske kommunikationstjenester i mobilnet og udby-
dere af mobilnet skal således forstås i overensstemmelse med begrebet
udbydere af mobile nummerbaserede interpersonelle kommunikations-
tjenester, som anvendes i artikel 110 i direktivet om oprettelse af en
fælleseuropæisk kodeks for elektronisk kommunikation. Herved sikres
det, at der ikke er flere udbydere der forpligtes, end hvad der kræves
efter direktivets artikel 110.
5. Andre typer af varslingssystemer
Danske Handicaporganisationer anfører, at det er vigtigt at bevare si-
renevarslingssystemet af hensyn til mennesker med handicap, der ikke
modtager de mobilbaserede varsler. Akutberedskabet i Region Hoved-
staden finder det yderst betænkeligt, at overveje udfasning af sirene-
varslingssystemet til fordel for et rent mobilbaseret varslingssystem.
Region Syddanmark anfører, at varslingssystemer baseret på højtekno-
logiske løsninger gør samfundet sårbart, idet der ved sammenfald af
sikkerhedshændelser kan være risiko for, at teknikken går ned.
Varsling af befolkningen ved ulykker og katastrofer foregår i dag ved
hjælp af beredskabsmeddelelser fra myndighederne, som udsendes via
DR og TV 2, samt sirenevarsling. Denne varsling suppleres med
information via beredskabsmyndighedernes egne kommunikations-
kanaler.
Lovforslaget indebærer ikke, at sirenevarslingssystemet og udsendel-
sen af beredskabsmeddelelser via public service-kanalerne afskaffes.
Varsling af befolkningen ved ulykker og katastrofer vil derfor fortsat
også ske via sirenevarslingssystemet og ved anvendelse af
beredskabsmeddelelser fra myndighederne, som udsendes via DR og
TV 2.
6. Udgifter til etablering og drift af det mobilbaserede vars-
lingssystem
Region Hovedstaden anfører, at lovforslaget kunne suppleres med en
mulighed for, at Forsvarsministeriet kunne søge afholdte udgifter re-
funderet hos den beredskabsmyndighed, der har rekvireret en bered-
skabsmeddelelse.
Teleindustrien
og
IT-branchen
anfører,
at
Sagsnr.: 2020/005122
Dok.nr.: 131393
Side 7 af 8
L 34 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2257661_0008.png
organisationerne sætter særligt pris på at staten dækker udgiften til
etableringen og driften af systemet.
Lovforslaget
vil
indebære,
at
Forsvarsministeriet
refunderer
mobiloperatørernes udgifter til udvikling, etablering og drift af det
mobilbaserede varslingssystem. Det forventes på den baggrund ikke,
at lovforslaget vil have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
Udgifterne forbundet med varsling for beredskabsaktørerne selv,
herunder for beredskabsmyndighederne, afholdes af aktørerne selv.
7. Øvrige bemærkninger
DI mener ikke, at netværksoperatørerne bør kunne gøres ansvarlige for
følgerne af en eventuel svigtende kritisk kommunikation ved anvendel-
se af det kommercielt licenserede mobilnet i katastrofetilfælde og til
beredskabskommunikation, idet tabene i en krisesituation kan være
uforholdsmæssigt store.
Lovforslaget regulerer ikke spørgsmålet om eventuelle civile erstat-
ningssager som følge af svigtende kritisk kommunikation i en nødsitua-
tion eller katastrofe.
Spørgsmålet om en eventuel erstatningspligt vil således skulle afgøres
efter dansk rets almindelige erstatningsretlige regler.
Datatilsynet gør opmærksom på, det følger af databeskyttelsesloven,
at Datatilsynet skal inddrages i forbindelse med lovforslag, bekendtgø-
relser m.v., som har betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbin-
delse med behandlingen af personoplysninger. Tilsynet forventer på en
baggrund at blive hørt forud for udstedelsen af en eventuel bekendtgø-
relse om nærmere krav til den tekniske løsning m.v.
Forsvarsministeriet forventer at udstede en bekendtgørelse om de
nærmere krav til den tekniske løsning m.v., såfremt lovforslaget ved-
tages. Det bemærkes i den forbindelse, at bekendtgørelsen på sædvan-
lig vis vil blive sendt i høring inden udstedelsen. I den forbindelse vil
Datatilsynet blive inddraget.
Sagsnr.: 2020/005122
Dok.nr.: 131393
Side 8 af 8