Forsvarsudvalget 2020-21
L 33 Bilag 1
Offentligt
2258264_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om
net- og informationssikkerhed
(Implementering af direktivet om oprettelse af en europæisk
kodeks for elektronisk kommunikation for så vidt angår sik-
kerhed i net og tjenester)
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om net- og informations-
sikkerhed (Implementering af direktivet om oprettelse af en europæisk
kodeks for elektronisk kommunikation for så vidt angår sikkerhed i net
og tjenester) har i perioden fra den 30. juli 2020 til den 27. august
2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Amnesty International, Bauer Media, Borch Teknik, Cibi-
com, Danmarks Radio, Dansk Beredskabskommunikation, Dansk Ener-
gi, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), DANSK IT, Dansk Kabel TV,
Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dom-
merforening, DI Digital, Domstolsstyrelsen, Fibia, Forenede Danske
Antenneanlæg, GLOBALCONNECT, Hi3G Denmark, HORESTA, Institut
for Menneskerettigheder, IT-Branchen, IT-Politisk Forening, Justitia,
KL, Norlys, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre
Landsret, Retspolitisk Forening, Rigsrevisionen, Rådet for Digital Sik-
kerhed, samtlige byretspræsidenter, TDC, TeleDCIS, Teleindustrien
(TI), Telenor, Telia Company Danmark, TT-Netværket, TV 2 DTT og
Waoo.
Forsvarsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Borch Teknik A/S, Datatilsynet, DI Digital, Huawei, Insti-
tut for Menneskerettigheder, Præsidenten for Københavns Byret, Præ-
sidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Region
Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Rigsrevisionen og
Teleindustrien(TI) og IT-Branchen (i fællesskab).
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne hørings-
svar. Forsvarsministeriets kommentarer til høringssvarene er angivet i
kursiv.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
30. september 2020
JSN
2020/004886
138990
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Side 1 af 14
L 33 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2258264_0002.png
Det bemærkes, at visse af høringsparterne i forlængelse af bemærk-
ningerne til nærværende lovforslag også har afgivet bemærkninger til
Forsvarsministeriets samtidige høring over udkast til lovforslag om æn-
dring af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester vedrø-
rende etablering af et mobilbaseret varslingssystem. Bemærkninger til
dette lovforslag fremgår af den separate høringsoversigt herom.
1. Generelt
Advokatrådet har oplyst, at man har besluttet ikke at afgive hørings-
svar.
Borch Teknik A/S og Institut for Menneskerettigheder har ikke be-
mærkninger til lovforslaget.
Præsidenterne for henholdsvis Vestre Landsret og Østre Landsret har
ikke ønsket at udtale sig om lovforslaget. Præsidenten for Københavns
Byret har på byretspræsidenternes vegne oplyst, at byretterne ikke
ønsker at udtale sig om lovforslaget.
Rigsrevisionen konstaterer, at lovforslaget ikke omhandler revisions-
eller regnskabsforhold i staten eller andre offentlige virksomheder, der
revideres af Rigsrevisionen, og Rigsrevisionen har derfor ikke behandlet
henvendelsen yderligere.
TI og IT-Branchen kvitterer positivt for, at udbydere af nummeruaf-
hængige interpersonelle kommunikationstjenester til forskel fra tidlige-
re nu bliver genstand for en række forpligtelser i relation til sikkerhe-
den i sådanne tjenester. TI og IT-Branchen finder det væsentligt at
sikre en
”level
playing field” blandt elektroniske kommunikationstjene-
ster, der i stigende grad konkurrerer mod hinanden.
2. EU-implementering
DI Digital støtter en direktivnær implementering og noterer sig, at
princippet er indskrevet i de almindelige bemærkninger. DI er dog i
tvivl om, hvorvidt dette også praktiseres i de enkelte formuleringer.
Huawei
opfordrer til, at implementeringen af EU’s teledirektiv gennem-
føres så tekstnært som muligt.
Teleindustrien og IT-Branchen kvitterer positivt for det, der betegnes
som en relativt tekstnær direktivimplementering.
Sagsnr.: 2020/004886
Dok.nr.: 138990
Side 2 af 14
L 33 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2258264_0003.png
Forsvarsministeriet har ved udarbejdelsen af lovforslaget lagt vægt på,
at implementeringen af EU’s telekodeks på Forsvarsministeriets område
sker i overensstemmelse med regeringens principper for implemente-
ring af erhvervsrettet EU-regulering, hvorefter den nationale regulering
som udgangspunkt ikke bør gå videre end minimumskravene i EU-
reguleringen. Forsvarsministeriet har derfor tilstræbt i videst muligt
omfang at implementere direktivets krav tekstnært. Det bemærkes dog
også, at direktivets krav er rammebestemmelser, som er forudsat
nærmere udmøntet af medlemsstaterne.
3. Definitioner og terminologi
TI og IT-Branchen kvitterer for, at der med ændringen søges en ens-
retning af definitionerne med de tilsvarende definitioner i teleloven. TI
og IT-Branchen anfører dog, at der i enkelte af definitionerne lægges
op til visse nuanceforskelle i ordvalget og opfordrer til, at definitionerne
affattes fuldstændig ordret i forhold til de tilsvarende definitioner i tele-
loven, så fortolkningstvivl undgås.
Net- og informationssikkerhedsloven bygger på en række begreber og
definitioner, der stammer fra teleloven. Lovens terminologi er målrettet
lovens særlige formål og sigte, men det fremgår af bemærkningerne til
de enkelte definitioner, at disse skal fortolkes i overensstemmelse med
de tilsvarende definitioner i teleloven og disses forarbejder og relevante
praksis.
Med nærværende lovforslag tilnærmes terminologien
som hørings-
parterne også anfører
yderligere den, som anvendes i teleloven.
Sammenholdt med høringsversionen af lovforslaget vil Forsvarsministe-
riet dog
ændre definitionen af et ”elektronisk kommunikationsnet” i
overensstemmelse med et lovforslag fra Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet, hvor det tilsvarende begreb i teleloven foreslås æn-
dret.
3.1. Lovens titel
TI og IT-Branchen har forståelse for den foreslåede ændring af lovens
titel, der er en konsekvens af en tilsvarende begrebsændring i teledi-
rektivet. TI og IT-Branchen
finder dog, at begreberne ”net og tjene-
ster” ikke bør anvendes i lovens titel og opfordrer i stedet til at anven-
de
telelovens
begreber
”elektroniske
kommunikationsnet
og
-tjenester”.
TI og IT-Branchen
opfordrer også mere generelt til at an-
vende ”elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester”
konsekvent
gennem hele loven i stedet for ”net og tjenester”, herunder eksempel-
vis i ændringen af § 2, stk. 1, nr. 8, om ”sikkerhed i net og tjenester”.
TI og IT-Branchen kan i øvrigt ikke se en konkret begrundelse for æn-
Sagsnr.: 2020/004886
Dok.nr.: 138990
Side 3 af 14
L 33 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2258264_0004.png
dringen til det meget generelle begreb ”sikkerhed” og finder, at ”infor-
mationssikkerhed” er et bredere begreb.
Med lovforslaget foreslås lovens titel ændret fra ”lov om net-
og infor-
mationssikkerhed” til ”lov om sikkerhed i net og tjenester”.
Det skyl-
des, at EU’s telekodeks generelt anvender begrebet ”sikkerhed i net og
tjenester”, som er nærmere defineret i direktivets artikel 2, nr. 21. Det
vurderes ikke at være retvisende at anvende begrebet ”elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester”
i stedet for ”net og tjenester” alle
steder i loven, herunder i lovens titel, da det i givet fald ikke vil omfat-
te de nye NUIK-tjenester, som med lovforslaget bliver omfattet af lo-
ven.
3.2. Offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester
Region Nordjylland finder definitionen af offentligt tilgængelige elektro-
niske kommunikationsnet og -tjenester meget bred og vurderer, at den
kan omfatte alle borgerrettede løsninger, som regionerne måtte udvikle
og/eller stille til rådighed for borgerne.
Der foretages med lovforslaget kun visse sproglige justeringer af defini-
tionen af offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester, der således ikke ændres indholdsmæssigt. Definitionen sva-
rer som hidtil til telelovens definitioner af såvel offentlige elektroniske
kommunikationsnet som offentlig elektronisk kommunikationstjeneste.
3.3. Udbydere af NUIK-tjenester
Region Syddanmark finder det ikke helt klart, hvilke udbydere eller
hvilken type kommunikationsform, der er tænkt på.
Region Nordjylland finder, at lovforslaget skaber forvirring om omfat-
telsesniveauet, og at det er svært som aktør at vide, hvad man bliver
omfattet af, både i umiddelbar, men også i fjernere fremtid. Regionen
finder endvidere, at formuleringen
”som normalt ydes mod betaling”
giver anledning til usikkerhed i forhold til, hvilke borgerrettede løsnin-
ger der måtte være omfattet.
TI og IT-Branchen kvitterer positivt for den foreslåede definition, men
finder, at definitionen bør være identisk med den definition, som ved et
samtidigt lovforslag foreslås indsat som telelovens § 2, nr. 20, hvilket
også ifølge lovforslagets bemærkninger er hensigten. TI og IT-
Branchen foreslår, at der henvises til definitionen i teleloven og opfor-
drer i øvrigt til, at begrebet ikke forkortes. TI og IT-Branchen finder
endvidere, at udbydere af nummeruafhængige interpersonelle kommu-
Sagsnr.: 2020/004886
Dok.nr.: 138990
Side 4 af 14
L 33 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2258264_0005.png
nikationstjenester, der opretter forbindelse til offentligt tildelte num-
merressourcer, tillige bør være omfattet af definitionen. Sådanne tje-
nester er allerede omfattet af definitionen af en elektronisk kommuni-
kationstjeneste, jf. teleloven. TI og IT-Branchen finder det desuden
uklart, hvorvidt flere af branchens value-added tjenester vil blive om-
fattet af definitionen, herunder eksempelvis interaktive TV-produkter
eller e-mailtjenester tilknyttet slutbrugeres bredbåndsabonnement. TI
og IT-Branchen opfordrer desuden til, at det præciseres, hvad der me-
nes med ”som normalt ydes mod betaling”.
Med lovforslaget bliver udbydere af nummeruafhængige interpersonelle
kommunikationstjenester (udbydere af NUIK-tjenester) som noget nyt
omfattet af reguleringen vedrørende sikkerhed i net og tjenester. Defi-
nitionen af en NUIK-tjeneste svarer indholdsmæssigt til den tilsvarende
definition, der ved et samtidigt lovforslag fra Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet foreslås indsat i teleloven. I lovforslagets øvrige be-
stemmelser anvendes det forkortede begreb ”udbyder
af NUIK-
tjenester” ud fra et hensyn til læsbarheden af de enkelte bestemmelser
i loven.
Lovforslagets definition af udbydere af nummeruafhængige interperso-
nelle kommunikationstjenester skal fortolkes i overensstemmelse med
forarbejderne til den foreslåede bestemmelse i teleloven, og der henvi-
ses på den baggrund nærmere til Klima-, Energi- og Forsyningsministe-
riets samtidige lovforslag om ændring af teleloven og forarbejderne
hertil.
For så vidt angår formuleringen ”som normalt ydes mod betaling”
hen-
vises endvidere til betragtning 16 til EU’s telekodeks, hvoraf det bl.a.
fremgår, at i den digitale økonomi anser markedsdeltagerne i stigende
grad oplysninger om brugerne for at have monetær værdi. Elektroniske
kommunikationstjenester udbydes ofte til slutbrugeren, ikke kun mod
penge, men i stigende grad og navnlig mod afgivelse af personoplys-
ninger eller andre oplysninger. Begrebet betaling bør derfor også om-
fatte situationer, hvor slutbrugeren udsættes for reklamer som betin-
gelse for at få adgang til en tjeneste, og situationer hvor tjenesteudby-
deren omsætter personoplysninger, som vedkommende har indsamlet,
i penge i overensstemmelse med forordning (EU) 2016/679.
3.4. Sikkerhed i net og tjenester
Region Syddanmark anfører, at med definitionen af sikkerhed i net og
tjenester udvides sikkerhedsområdet til
ud over tilgængelighed, for-
trolighed og integritet
også at omfatte autenticitet. Regionen finder,
at der kunne være god mening i, at teleudbydere skal stille infrastruk-
tur til rådighed, der generelt på nettet kan verificere brugeres autenti-
Sagsnr.: 2020/004886
Dok.nr.: 138990
Side 5 af 14
L 33 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2258264_0006.png
citet. Det vil dog være en meget stor ændring i forhold til, hvordan
internettet fungerer i dag, idet der vil være store krav til håndtering af
privatlivets fred og fortrolighed, herunder fortrolighed i forhold til brev-
hemmeligheden.
TI og IT-Branchen vurderer, at ændringen vil medføre, at teleoperatø-
rer i fremtiden eksempelvis skal rapportere til myndighederne, hvis
data og informationssystemer mv. ikke er, hvad de foregiver at være,
hvilket organisationerne finder rimeligt.
Med lovforslaget defineres sikkerhed i net og tjenester som net og tje-
nesters evne til på et givet fortrolighedsniveau at modstå handlinger,
der er til skade for tilgængeligheden, autenticiteten, integriteten eller
fortroligheden af disse net og tjenester, lagrede eller overførte eller
behandlede data eller de dermed forbundne tjenester, der tilbydes af
eller er tilgængelige via disse net eller tjenester.
Det indebærer, at sikkerhedskravene i loven fremadrettet også vil om-
fatte sikring af, at data og informationssystemer mv. er, hvad de fore-
giver at være, forstået som sikring af data og informationssystemers
ægthed eller originalitet. Ligeledes vil lovens underretningsforpligtelser
også kunne angå tilfælde, hvor ægtheden eller originaliteten af data og
informationssystemer mv. er påvirket eller risikerer at blive det.
Autenticiteten af net og tjenester vedrører således ikke verificering af
brugeres autenticitet.
3.5. Sikkerhedshændelse
TI og IT-Branchen støtter den foreslåede definition og støtter desuden,
at der ikke fokuseres på en potentiel, men en faktisk indvirkning på
sikkerheden. TI og IT-Branchen gør opmærksom på, at graden af den
faktiske negative påvirkning ikke kendes umiddelbart ved sikkerheds-
hændelsens begyndelse.
4. Bemyndigelser
DI Digital finder, at lovforslaget indeholder meget brede hjemler til se-
nere at fastlægge krav i bekendtgørelser. Såfremt myndighederne ikke
er parat til i loven at formulere kravene præcist allerede nu, ønsker
branchen ifølge DI Digital som minimum en afgrænsning af hjemlerne,
så alle kan se, hvilke grænser der gælder for de kommende bekendtgø-
relser.
Huawei finder, at væsentlige lovgivningsmæssige indgreb ikke bør im-
plementeres ved sekundær lovgivning i form af bekendtgørelser, da
Sagsnr.: 2020/004886
Dok.nr.: 138990
Side 6 af 14
L 33 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2258264_0007.png
bekendtgørelser ikke er underlagt den samme parlamentariske proces
som behandling af lovforslag i Folketinget med tilhørende offentlig hø-
ring. Huawei finder endvidere, at lovgivning via bekendtgørelser udgør
en udfordring for den generelle regulatoriske transparens og gennem-
skuelighed, da det er svært at overskue reguleringen i en samling af
sideordnede og delvist overlappende bekendtgørelser, der er forankret i
generelle mandater i den overordnede lovgivning. Huawei oplyser, at
virksomheden nøje følger implementeringen af
EU’s telekodeks i hele
EU og kan konstatere, at størstedelen af medlemsstaterne har valgt at
implementere direktivet direkte ved lov. Huawei opfordrer til, at relate-
rede bekendtgørelser udstedes hurtigst muligt og senest den 21. de-
cember 2020.
Region Nordjylland ønsker teksten i lovforslaget præciseret, således at
relevante aktører ikke kan være i tvivl om omfatningsgraden af lov-
forslaget, da der ikke er nogen bekendtgørelser eller cirkulærer til at
understøtte definitionerne i lovforslaget.
Lov om net- og informationssikkerhed er en rammelov, der i dag er
udmøntet i fire bekendtgørelser. Af de fire bekendtgørelser indeholder
to bekendtgørelser bestemmelser, der implementerer rammedirektivet
og forsyningspligtdirektivet, der nu erstattes af EU’s telekodeks.
Det
drejer sig om bekendtgørelse nr. 567 af 1. juni 2016 om informations-
sikkerhed og beredskab i net og tjenester og bekendtgørelse nr. 1256
af 27. november 2019 om oplysnings- og underretningspligter vedrø-
rende net- og informationssikkerhed.
Med lovforslaget
justeres på baggrund af EU’s telekodeks visse af de
eksisterende rammer i loven, ligesom der tilføjes enkelte nye forpligtel-
ser, som Center for Cybersikkerhed bemyndiges til at udmønte nærme-
re. Lovforslaget viderefører således den nuværende lovs grundlæggen-
de struktur som rammelov. Det giver mulighed for, at de nærmere krav
kan tilpasses udviklingen i teknologi, best practices og trusselsbilledet.
Samtidig
og i denne sammenhæng mere afgørende
giver struktu-
ren den bedste mulighed for at tage højde
for anbefalinger fra EU’s
Agentur for Cybersikkerhed (ENISA), der bl.a. har til opgave at fremme
medlemsstaternes samordning på området. Det forventes, at ENISA vil
udgive anbefalinger vedrørende bl.a. sikkerhedskrav og underretnings-
pligter i EU’s telekodeks
i slutningen af 2020.
De bekendtgørelser, der skal udmønte lovforslaget, vil i overensstem-
melse med direktivets implementeringsfrist skulle udstedes med hen-
blik på ikrafttrædelse den 21. december 2020.
Sagsnr.: 2020/004886
Dok.nr.: 138990
Side 7 af 14
L 33 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2258264_0008.png
5. Forvaltningsretlige principper samt behandling af personop-
lysninger
Datatilsynet forudsætter, at enhver eventuel behandling af personop-
lysninger foranlediget af udkastet til lovforslag sker under iagttagelse
af reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Huawei opfordrer
til, at der gives klar mulighed for at påklage CFCS’
afgørelser efter de nye regler til en højere instans, og at der generelt
sikres transparens i CFCS’ afgørelser.
Det bemærkes, at databeskyttelsesforordningen ikke finder anvendelse
for Center for Cybersikkerhed, idet forordningen ikke gælder for be-
handling af personoplysninger under udøvelse af aktiviteter, der falder
uden for EU-retten, jf. forordningens artikel 2, stk. 2, litra a. Dette føl-
ger også af § 3, stk. 2, i lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende
bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i for-
bindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven), som fastslår, at loven og
databeskyttelsesforordningen ikke finder anvendelse på den behandling
af personoplysninger, som udføres for eller af politiets og forsvarets
efterretningstjenester.
Center for Cybersikkerheds behandling af personoplysninger er i stedet
reguleret i lov om Center for Cybersikkerhed (CFCS-loven), jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 836 af 7. august 2019. I medfør af CFCS-loven gælder
en række centrale persondataretlige principper for Center for Cybersik-
kerheds behandling af personoplysninger, ligesom der er fastsat særli-
ge, skærpede regler for analyse, videregivelse og sletning af bestemte
kategorier af oplysninger, inklusiv personoplysninger.
Center for Cybersikkerheds afgørelser i medfør af net- og informations-
sikkerhedsloven kan påklages som led i almindelig administrativ rekurs.
Det ændrer lovforslaget ikke ved. Lovforslaget ændrer endvidere ikke
på, at Center for Cybersikkerhed i medfør af CFCS-loven i alle afgørel-
sessager konkret skal vurdere, om det er muligt at anvende forvalt-
ningslovens principper om partens aktindsigt, partshøring og begrun-
delse mv.
6. Minimumskrav til sikkerhed i net og tjenester samt anvendel-
se af internationale standarder
DI Digital opfordrer til, at lovforslaget henviser til, at minimumskrav i
videst muligt omfang skal basere sig på internationale standarder. Her-
ved vil implementeringen også være mere direktivnær. DI Digital hen-
viser til, at det fremgår af direktivets artikel 40, at procedurer og stan-
Sagsnr.: 2020/004886
Dok.nr.: 138990
Side 8 af 14
L 33 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2258264_0009.png
darder skal lægge sig op ad internationale standarder. Samtidig bør
den brede hjemmel afgrænses, så det fremgår, at der vil blive taget
højde for, at indgrebet skal være mindst muligt indgribende.
Huawei
henviser til, at det fremgår af artikel 40, stk. 1, i EU’s teleko-
deks, at en medlemsstat skal træffe ”[…] passende og forholdsmæssige
tekniske og organisatoriske foranstaltninger for på passende vis at sty-
re risiciene for sikkerheden i net og tjenester”. Direktivets artikel 40,
stk. 5, uddyber henvisningen til tekniske og organisatoriske foranstalt-
ninger ved at specificere, at udgangspunktet for sådanne foranstaltnin-
ger ”[…] i videst
muligt omfang baseres på europæiske og internationa-
le standarder”. Huawei
anfører, at virksomheden er overbevist om, at
eventuelle risici adresseres bedst muligt ved at fastsætte kriterier, som
er målbare og verificerbare. Huawei opfordrer derfor til at tage euro-
pæiske og internationale standarder for sikkerhed i 5G i betragtning
ved udformning af lovgivningen, herunder lave specifikke henvisninger
til standarder såsom Network Equipment Security Assurance Scheme
og Security Assurance Specifications. Dermed sikres stabile rammer for
en ensartet og skræddersyet tilgang til sikkerhedsrevisioner samtidig
med, at strenge sikkerhedsstandarder afkræver et højt niveau af enga-
gement fra operatører og leverandører. Huawei henleder opmærksom-
heden på, at trusselsbilledet er i konstant forandring, og at en etable-
ring af eller henvisning til ”god skik” eller ”internationale standarder
eller krav” vil hjælpe leverandører med at overholde kravet om at kun-
ne identificere ”betydelige trusler”. ENISA opfordrer ligeledes til
brugen
af en god skik-standard i identificeringen af trusler.
TI og IT-Branchen finder det rimeligt, at der stilles krav til kryptering
både på teleoperatørniveau og blandt nye typer af tjenesteudbydere. TI
og IT-Branchen anmoder dog om særlig forsigtighed og proportionalitet
i overvejelserne herom, da vidtgående (system)krav kan udgøre væ-
sentlige ekstraomkostninger for udbyderne. TI og IT-Branchen gør op-
mærksom på, at fremtidens mobile teknologier, herunder 5G, har kryp-
tering af data mellem mobilnetværkets radio access netværk og mobil
core-systemet indbygget som standard. TI og IT-Branchen oplyser i
øvrigt, at kryptering allerede er fuldt implementeret i risikostyringen
for danske teleudbydere, men har ikke kendskab til, hvorledes krypte-
ring anvendes for udbydere af NUIK-tjenester.
Region Nordjylland finder, at der mangler informationer om, hvilke mi-
nimumskrav til sikkerhed, der vil blive fastlagt af CFCS, og at der er
tale om en carte blanche til CFCS om, hvilke krav der vil blive stillet.
Lov om net- og informationssikkerhed har siden lovens ikrafttrædelse i
2015 indeholdt en bemyndigelse i lovens § 3, stk. 1, til at Center for
Cybersikkerhed inden for nærmere rammer kan fastsætte minimums-
Sagsnr.: 2020/004886
Dok.nr.: 138990
Side 9 af 14
L 33 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2258264_0010.png
krav til informationssikkerhed i net og tjenester. Bemyndigelsen er
udmøntet i bekendtgørelse nr. 567 af 1. juni 2016 om informationssik-
kerhed og beredskab i net og tjenester, og kravene er således velkend-
te for de danske teleudbydere, som er omfattet af loven i dag.
Med lovforslaget vil lovens § 3, stk. 1
ligesom en række andre be-
stemmelser
fremadrettet også gælde for udbydere af NUIK-tjenester.
Derudover videreføres bestemmelsen med visse sproglige justeringer
som konsekvens af ændringer af lovens terminologi.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse, at
den nærmere udmøntning forudsættes at ske under hensyntagen til de
relevante fortolkningsbidrag i EU’s telekodeks. Det drejer sig navnlig
om betragtning 94, hvoraf det bl.a. følger, at de sikkerhedsforanstalt-
ninger, som udbyderne forpligtes til at træffe, bør tage hensyn til over-
holdelse af internationale standarder, samt artikel 40, stk. 1, om, at
det kan være relevant at anvende kryptering som foranstaltning til at
forhindre og minimere virkningen af sikkerhedshændelser. Det konsta-
teres i den forbindelse i bemærkningerne til bestemmelsen, at der i
vidt omfang er tale om foranstaltninger, som allerede i dag er omfattet
af bemyndigelsen i § 3, stk. 1.
Det bemærkes i øvrigt, at det ikke med bestemmelsen er hensigten, at
der skal stilles teknologispecifikke (system)krav til kryptering.
Forsvarsministeriet finder det ikke på nuværende tidspunkt proportio-
nalt at pålægge udbydere at anvende bestemte standarder. Der findes
således forskellige anerkendte internationale standarder, og det vil
kunne være ganske byrdefuldt for en virksomhed
der eventuelt er en
del af en større, international koncern
at blive pålagt at anvende en
bestemt standard fastlagt af myndighederne, herunder skifte fra én
standard (som er fælles for koncernen) til en anden.
7. Påbud om konkrete foranstaltninger
DI Digital, Huawei, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syd-
danmark samt TI og IT-Branchen finder, at den foreslåede § 3, stk. 3,
er for bredt formuleret. Høringsparterne opfordrer til, at det nærmere
defineres,
hvornår der er tale om en ”betydelig trussel”, og at det af-
grænses nærmere, hvilke konkrete foranstaltninger der kan påbydes
med hjemmel i bestemmelsen, herunder de nærmere regler, der vil
blive udstedt af CFCS.
DI Digital påpeger i den forbindelse, at påbudsmuligheden i sig selv er
et stort indgreb i virksomhedernes ret til selv at imødegå trusler, og at
krav fra CFCS kan være omkostningstunge og indgribende. DI Digital
Sagsnr.: 2020/004886
Dok.nr.: 138990
Side 10 af 14
L 33 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2258264_0011.png
opfordrer til, at man enten bliver meget mere klar på, hvad man vil
stille af materielle krav, eller at man alternativt fastsætter, at CFCS
skal tage vidtgående hensyn til proportionalitetsprincippet og således
stille krav om mindst mulige indgribende foranstaltninger.
Huawei finder, at der som minimum bør fastsættes en tærskel for,
hvornår
en trussel kan kvalificeres som ”betydelig”, inden den resulte-
rer i et påbud fra CFCS.
Region Sjælland anfører, at regionen er stærkt bekymret for, om lov-
forslaget giver CFCS hjemmel til beføjelser og mandater, der i sidste
ende kan føre til indgriben i regionernes selvstændige myndighedsudø-
velse samt registreredes og borgernes rettigheder. Det er Region Sjæl-
lands opfattelse, at CFCS med lovforslaget vil få mulighed for, ved
identifikation af en betydelig trussel, at prioritere handlinger i regioner-
nes it-infrastruktur uden involvering af regionale prioriteringer, kompe-
tencer og indsigt. Det er ifølge regionen problematisk, hvis lovforslaget
giver hjemmel til, at cybersikkerhed fra centralt hold kan prioriteres
over patientsikkerheden. Region Sjælland finder det desuden bekym-
rende, at der lægges op til, at påbud skal ske uden retskendelse.
Region Nordjylland og Region Sjælland ser behov for at præcisere,
hvorledes et påbud tænkes ophævet, når trusselsbilledet ændrer sig.
TI og IT-Branchen finder, at domstolene bør afsige kendelse om på-
buddet, hvis foranstaltningerne indebærer begrænsninger i grundlæg-
gende rettigheder. TI og IT-Branchen er bekymrede over det upræcise
omfang af bestemmelsen og finder, at CFCS tillægges en næsten ube-
grænset mulighed for at kræve, at konkrete udbydere foretager poten-
tielt særdeles indgribende og omkostningstunge foranstaltninger.
Der foretages med bestemmelsen, som foreslås indsat som lovens § 3,
stk. 3, en direktivnær implementering af artikel 41, stk. 1, i EU’s
tele-
kodeks. Ordlyden af bestemmelsen er således formuleret meget tæt op
ad direktivets krav. Det er beskrevet nærmere i bemærkningerne til
bestemmelsen, hvordan den forudsættes udmøntet.
En indskrænkning af bestemmelsens rammer vil således indebære en
risiko for, at direktivet ikke implementeres korrekt og tilstrækkeligt.
Forsvarsministeriet har dog på baggrund af høringssvarene tilføjet i
bemærkningerne til bestemmelsen, at det forudsættes, at de konkrete
foranstaltninger, som Center for Cybersikkerhed kan påbyde i medfør
af de nærmere regler, der udstedes herom, i videst muligt omfang vil
være baseret på anerkendte internationale standarder eller tilsvarende.
Sagsnr.: 2020/004886
Dok.nr.: 138990
Side 11 af 14
L 33 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2258264_0012.png
Det bemærkes endvidere, at påbud fra Center for Cybersikkerhed un-
der alle omstændigheder vil skulle være proportionale, og at påbud kun
kan opretholdes, så længe grundlaget for påbuddet fortsat er til stede.
Der vil ikke med den foreslåede bestemmelse være hjemmel til at gøre
indgreb i grundlæggende rettigheder i grundlovens forstand, og det
ville dermed være en markant nyskabelse, såfremt påbudsmuligheden
blev underlagt et krav om retskendelse. Det er således heller ikke til-
fældet, når myndighederne på eksempelvis fødevareområdet eller ar-
bejdsmiljøområdet giver påbud efter den relevante lovgivning om at
bringe forhold i orden. Der er med den foreslåede bestemmelse alene
tale om, at Center for Cybersikkerhed kan påbyde en udbyder at tage
de nødvendige skridt til at håndtere en sikkerhedshændelse eller en
betydelig trussel om en sikkerhedshændelse
hvilket udbyderen i for-
vejen har pligt til
såfremt udbyderen ikke gør dette i rette tid og af
egen drift.
8. Underretning om sikkerhedshændelser
TI og IT-Branchen finder det relevant, at udbydere på det danske mar-
ked pålægges at informere Center for Cybersikkerhed om sikkerheds-
hændelser, og organisationerne anerkender, at de foreslåede ændrin-
ger af lovens § 4, nr. 3, er udtryk for direktivimplementering. TI finder
dog, at tilføjelsen af ”uden unødigt ophold” er en signifikant stramning
af bestemmelsen i forhold til i dag, hvor fristen er 14 dage. TI opfor-
drer til, at 14-dages fristen fastholdes ved udmøntning af bestemmel-
sen i bekendtgørelsen. TI og IT-Branchen er desuden særligt bekymret
over tilføjelsen af en ny § 4, nr. 4, om at udbydere generelt i alle til-
fælde skal underrette offentligheden ved sikkerhedshændelser, der har
haft væsentlig indvirkning på driften af net eller tjenester. TI og IT-
Branchen er bekymret over at skulle informere offentligheden om sik-
kerhedshændelser, der måtte være forsvarligt håndteret, idet der vil
være risiko for, at dette kan skabe unødig utryghed. Derudover er TI
og IT-Branchen bekymret over, at offentliggørelse af information om
sikkerhedstrusler kan anspore hackere til at gå målrettet mod en ud-
byder eller en sektor, der har været ramt. TI og IT-Branchen finder, at
udbyderen bør partshøres med mindre det af tidsmæssige grunde er
umuligt.
Med lovforslaget videreføres lovens eksisterende § 4, stk. 3 og 4, med
visse justeringer.
Forsvarsministeriet anerkender, at
der med tilføjelsen af ”uden unødigt
ophold” til lovens § 4, stk. 3, sker en skærpelse af fristen for udbyder-
nes underretning af Center for Cybersikkerhed om sikkerhedshændel-
ser. Tilføjelsen følger dog direkte af artikel 40, stk. 2, i EU’s telekodeks,
Sagsnr.: 2020/004886
Dok.nr.: 138990
Side 12 af 14
L 33 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2258264_0013.png
og den nuværende 14-dages frist vurderes dermed ikke at kunne op-
retholdes.
Der er ikke med lovens § 4, stk. 4, tale om
hverken i dag eller efter
lovforslaget
at udbydere i alle tilfælde skal underrette offentligheden
ved sikkerhedshændelser, der har haft væsentlig indvirkning på driften
af net eller tjenester. I medfør af bestemmelsen kan Center for Cyber-
sikkerhed efter en konkret vurdering i det enkelte tilfælde påbyde en
udbyder at underrette offentligheden. Det vil fortsat være en forudsæt-
ning, at det godtgøres, at det vil være i offentlighedens interesse, at
sikkerhedshændelsen offentliggøres, jf. bemærkningerne til bestem-
melsen.
9. Informering af brugere om beskyttelsesforanstaltninger mv.
Region Nordjylland anfører, at det i praksis vil være yderst vanskeligt
at informere alle brugere på eksempelvis gæstenetværk på hospitaler
om en potentiel sikkerhedshændelse, og at der må gives plads til indi-
viduelle vurderinger af impactet for de relevante netværk. Regionen
finder, at det må anses for værende på grænsen af gældende lovgiv-
ning at logge så mange detaljer om enheder på eksempelvis gæstenet-
værk, at en bruger kan entydigt identificeres. Regionen anser derfor
kravet for urimeligt.
TI og IT-Branchen anfører, at organisationerne har svært ved at gen-
nemskue, hvorledes teleudbydere skal kunne informere en specifik
(gruppe af) forbrugere, der f.eks. anvender sikkerhedsmæssigt kom-
promitterbart udstyr, f.eks. en ukurant WiFi-router, når denne type
information ikke er kendt af teleudbyderen. TI og IT-Branchen aner-
kender dog også intentionen med forslaget. TI og IT-Branchen finder
det usikkert, om der i medfør af bestemmelsen skal etableres nye
funktioner i virksomheden og opfordrer til, at det præciseres, hvorledes
det forventes, at udbyderne kan designe et system, der kan håndtere
kravet. En eventuel løsning bør være omkostningseffektiv og proporti-
onal i forhold til den ønskede effekt.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at de omfattede udbydere skal
informere deres potentielt berørte brugere om mulige beskyttelsesfor-
anstaltninger eller afhjælpende foranstaltninger, som brugerne kan
træffe i tilfælde af en særlig og betydelig trussel om en sikkerheds-
hændelse i udbyderens net og tjenester. I visse tilfælde skal udbyderne
endvidere informere brugerne om selve truslen.
Det er således en forudsætning, at der er tale om en særlig og betyde-
lig trussel, og at brugerne selv kan foretage sig noget for at beskytte
sig mod eller afhjælpe truslen om en sikkerhedshændelse.
Sagsnr.: 2020/004886
Dok.nr.: 138990
Side 13 af 14
L 33 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2258264_0014.png
Det er ikke hensigten med bestemmelsen, at udbyderne skal indsamle
eller opbevare yderligere oplysninger om deres brugere til opfyldelse af
forpligtelsen. Ligeledes indebærer bestemmelsen ikke, at udbyderne
skal udvikle nye systemer specifikt til understøttelse af forpligtelsen.
10. Øvrige bemærkninger
Region Nordjylland anser det for usikkert, om offentlige instanser vil
være omfattet af definitionen af udbydere af NUIK-tjenester, hvorfor
regionen ikke mener, at det er korrekt, at implementering kan ske un-
der eksisterende bevillingsmæssige rammer.
TI og IT-Branchen har forståelse for og støtter, at den eksisterende §
3, stk. 3, om at traditionelle teleudbydere kan pålægges forpligtelser
ved hensyn af væsentlig samfundsmæssig betydning, videreføres som
§ 3, stk. 4, med de mindre, foreslåede sproglige præciseringer. TI og
IT-Branchen påpeger desuden, at omkostningerne for erhvervslivet ved
lovforslaget er usikre og virker særdeles underestimerede henset til
usikkerhederne om lovforslagets rækkevidde.
Der er ved vurderingen af omkostningerne for erhvervslivet taget ud-
gangspunkt i erfaringerne med net- og informationssikkerhedsloven fra
2015, herunder omkostningerne forbundet med loven. Udgifterne som
følge af lovforslaget for de traditionelle teleudbydere, som er omfattet
af loven i dag, vurderes på den baggrund at have et meget begrænset
omfang. Det skyldes, at der med lovforslaget kun foretages ganske få
ændringer af eksisterende krav og ganske få tilføjelser af nye krav,
som kan indebære merudgifter for disse udbydere. Som det fremgår af
Forsvarsministeriets bemærkninger til høringssvarene ovenfor, er de
nye forpligtelser i medfør af lovforslaget i en række tilfælde af væsent-
lig mindre omfang og rækkevidde end det umiddelbart antages af hø-
ringsparterne.
For udbydere af NUIK-tjenester, der med lovforslaget som noget nyt
bliver omfattet af reguleringen, forventes det
også i lyset af erfarin-
gerne med de samme krav, der allerede i dag gælder for de traditionel-
le teleudbydere
at omkostningerne vil være beskedne.
Det er i lovforslaget præciseret, at i det omfang stat, kommuner og
regioner udbyder offentligt tilgængelige elektroniske kommunikations-
net og -tjenester eller NUIK-tjenester, vil de krav, der efter lovforslaget
stilles til udbydere af disse net og tjenester, også omfatte stat, kom-
muner og regioner. Det vil kunne medføre økonomiske og administrati-
ve konsekvenser i samme omfang som for private udbydere.
Sagsnr.: 2020/004886
Dok.nr.: 138990
Side 14 af 14