Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 32 Bilag 1, L 32 A Bilag 1, L 32 B Bilag 1
Offentligt
2258232_0001.png
7. oktober 2020
J.nr. 2020 - 3051
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om et indkomstregister, registreringsafgiftsloven
og forskellige andre love (Skærpet indsats mod vanvidskørsel samt styrkelse og tilpasning
af regler på motorområdet m.v.).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 32a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258232_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Vedr. styrkelse af motorområdet
Advokatsamfundet finder, at det er
uklart, hvad der er hensynet bag
fristen for værditabsberegning på 7
dage, herunder hvorfor det fx ikke
er 14 dage.
Vedr. styrkelse af motorområdet
Forslaget er en del af Aftale om
styrkelse af motorområdet fra 12.
juni 2020. Tidsfristen på 7 dage er
en balancering af hensynet til at
vurdere køretøjets
aktuelle
værdi og
virksomheders mulighed for at
planlægge arbejdsgange. En læn-
gere frist øger risikoen for, at køre-
tøjet ændres eller udføres af landet.
Det bemærkes endvidere, at efter
praksis i en årrække forud for
Østre Landsret dom, var ansøg-
ningsfristen på én dag.
AutoBranchen
Danmark
Vedr. eSkatData
AutoBranchen Danmark er tilfreds
med, at der gives leasingfirmaer
bedre muligheder for at afsløre
stråmænd og kriminelle ifm. indgå-
else af leasingkontrakter.
Vedr. eSkatData
AutoBranchen Danmark mener
ikke, at tiltagene mod vanvidskør-
sel kan retfærdiggøre et udgangs-
punkt om konfiskation af leasing-
køretøjer benyttet til vanvidskør-
sel.
Et initiativ om konfiskation af lea-
singkøretøjer indgår i regeringens
udspil ”Vanvidskørsel skal stop-
pes” fra februar 2020, men
er ikke
en del af dette lovforslag.
Vedr. styrkelse af motorområde
Autobranchen Danmark bemær-
ker, at det bør undersøges, om en
frist på 7 dage for værditabsbereg-
ning er i strid med EU-retten.
Vedr. styrkelse af motorområde
Det vurderes, at en frist på 7 dage
for indgivelse af en ansøgning om
værditabsberegning, som foregår
elektronisk, ikke er i strid med
EU-retten, idet fristen ikke vurde-
res at gøre det umuligt eller urime-
lig vanskeligt at overholde de på-
lagte forpligtelser under hensyn til
de formaliteter, der skal opfyldes,
Side 2 af 17
L 32a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258232_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
jf. EU-Domstolens dom i sag C-
451/99, Cura Anlagen.
Autobranchen Danmark foreslår,
at den foreslåede frist for toldsy-
nets varighed på 4 uger ændres til
6 måneder, da køretøjers værdi og
stand ikke ændres nævneværdigt
på 4 uger.
En frist på 4 uger giver en større
sikkerhed for, at et køretøj værdi-
fastsættes efter køretøjets aktuelle
vedligeholdelsesmæssige stand,
end i dag, hvor et toldsyn er gyl-
digt i 12 måneder. En tidsfrist på 4
uger er fastsat under hensyn til på
den ene side, at standsvurderingen
foretages i nær sammenhæng med
værdifastsættelsestidspunktet, og
på den anden, importøren mulig-
hed for at nå at sælge køretøjet ef-
ter standsvurderingen er foretaget.
Den foreslåede frist på 4 uger in-
debærer desuden en ensretning af
behandling af køretøjer, som vær-
difastsættes, ved hhv. import og
eksport.
AutoBranchen Danmark støtter
overordnet forslaget om indberet-
ning af priser, herunder at Motor-
styrelsen bliver uafhængig af køb
af data fra private aktører, men be-
mærker, at forslaget medfører en
øget administrativ byrde for er-
hvervslivet. AutoBranchen Dan-
mark ønsker desuden adgang til
disse prisdata for selvanmeldere.
AutoBranchen Danmark’s be-
mærkninger vil indgå i det videre
arbejde med udmøntning af be-
myndigelsesbestemmelsen. På sigt
vil de indberettede data blive stillet
til rådighed for selvanmeldere i
anonymiseret form, hvilket vil
kunne lette arbejdet med værdi-
fastsættelse for erhvervslivet.
Dette er en del af udviklingen af
den semiautomatiske værdifastsæt-
ter.
Bilbranchen
DI
Vedr. styrkelse af motorområde
Bilbranchen
DI finder, at forsla-
get om tidsfrist på 4 uger for told-
syn ikke er nødvendigt, da det er
Vedr. styrkelse af motorområde
Standsvurderingen af et køretøj
fastsættes ved toldsynet, som fore-
tages af synshallerne, og der gives
som udgangspunkt et tillæg eller
fradrag ifbm. værdifastsættelsen,
Side 3 af 17
L 32a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258232_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
standen på registreringstidspunk-
tet, der skal lægges til grund for
værdifastsættelse.
hvis køretøjet ikke er i middel
stand. Tidsfristen vil medføre, at
toldsynet
og dermed standsvur-
deringen
skal foretages tættere
på køretøjets registreringstids-
punkt, end efter gældende ret, hvil-
ket øger sikkerheden for, at den
rette vurdering af køretøjets stand
lægges til grund for værdifastsæt-
telsen.
Bilbranchen
DI kritiserer, at der
ved forslaget om indberetning af
priser ikke allerede på nuværende
tidspunkt, hvor forpligtelsen reelt
bliver lovfæstet, bliver redegjort
for de administrative og økonomi-
ske konsekvenser for erhvervslivet,
som Bilbranchen
DI udtrykker
bekymring over.
Den semiautomatiske værdifast-
sætter er under udvikling i Skatte-
forvaltningen, hvorfor det på nu-
værende tidspunkt ikke er muligt
at specificere de administrative og
økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet nærmere. Den nær-
mere rækkevidde af indberetnings-
pligten vil blive fastsat i en be-
kendtgørelse, som vil blive sendt i
offentlig høring. I den forbindelse
vil Erhvervsstyrelsens Område for
Bedre Regulering tage nærmere
stilling til de administrative konse-
kvenser for erhvervslivet af indbe-
retningspligten. Bilbranchen
DI’s bemærkninger vil indgå i det
videre arbejde med udmøntning af
bemyndigelsesbestemmelsen.
Bilbranchen
DI er bekymret for,
hvornår og i hvilke situationer
straf kan pålægges fx ved mang-
lende indberetning af udbudspriser
i situationer, hvor der ikke er en
udbudspris.
Bilbranchen
– DI’s
bemærkninger
vil indgå i det videre arbejde med
udmøntning af bemyndigelsesbe-
stemmelsen.
Bilbranchen
DI støtter formålet
om at komme fup-annoncer til
livs, da de skævvrider markedet,
Både Skatteforvaltningen og bran-
chen vil på sigt få adgang til data
over sammenlignelige køretøjer i
Side 4 af 17
L 32a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258232_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
men anfører samtidig bekymring
for, at indberetning af priser vil
have en negativ effekt på priskon-
kurrence på markedet, grundet
unødvendig ensretning og frygt for
kontrol.
anonymiseret form. Formålet med
indberetningspligten er at sikre et
bedre datagrundlag for værdifast-
sættelse af brugte køretøjer, som
skal afgiftsberigtiges.
Endvidere bemærkes, at markedet
for brugte biler allerede i dag er
præget af en høj grad af gennem-
sigtighed som følge af annonce-
portaler.
Bilbranchen
DI bemærker, at det
er en paradoksal konsekvens, at
manglende indberetning kan straf-
fes, men ikke indberetning af man-
gelfulde eller vildledende oplysnin-
ger.
Bemærkningerne i lovforslaget er
tilpasset mhp. at præcisere, at både
manglende, mangelfuld eller vildle-
dende indberetning vil kunne
straffes.
Bilsynsbranchen
Vedr. styrkelse af motorområde
Bilsynsbranchen gør opmærksom
på, at begreberne køretøj og på-
hængsredskaber i forslag om ad-
gang til Køretøjsregistret (DMR)
ikke anvendes konsekvent.
Vedr. styrkelse af motorområde
Lovforslaget er tilpasset mhp. at
imødekomme bemærkningerne fra
Bilsynsbranchen.
Byretterne
Byretterne ønsker ikke at udtale sig
om lovforslaget.
Dansk Bilbrancheråd
Vedr. eSkatData
Dansk Bilbrancheråd er enig i mo-
tivationerne bagforslaget og ind-
stiller det til vedtagelse.
Vedr. styrkelse af motorområde
Dansk Bilbrancheråd støtter for-
slaget vedrørende transport af
blod og organer.
Vedr. styrkelse af motorområde
Side 5 af 17
L 32a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258232_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Bilbrancheråd kvitterer for-
slaget om en ansøgningsfrist på 7
dage for værditabsberegning og
bemærker, at fristen er en nødven-
dighed i forhold til genberegning.
Dansk Bilbrancheråd finder, at
forslaget om tidsfrist for toldsyn
ikke er nødvendig, da fristen vil
betyde gener for branchen, som
ikke står mål med det mulig fra-
drag.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra BilBranchen
DI vedr. tidsfristen for toldsyn.
Dansk Bilbrancheråd gør opmærk-
som på en praktisk problemstil-
ling, hvor synspapirerne anvendes
som dokumentation for, at køretø-
jer er udført af Tyskland.
Den praktiske problemstilling,
som Dansk Bilbrancheråd gør op-
mærksom på, vedrører forholdet
mellem private parter, og vurderes
ikke at have afgørende betydning
for forslaget. Der er således ikke
tale dokumentationskrav, som stil-
les fra de danske eller tyske myn-
digheders side.
Dansk Bilbrancheråd anerkender
et behov for retvisende data til
brug for værdifastsættelse af
brugte køretøjer, men bemærker,
at det bør præciseres, hvad pligten
til at indberette udbuds- og salgs-
priser mv. konkret medfører, da
det er en administrativ byrde.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra BilBranchen
DI vedrørende indberetningspligt
og den semiautomatiske værdifast-
sætter.
Datatilsynet
Vedr. eSkatData
Datatilsynet henleder særligt op-
mærksomheden på, at betingelsen
om frivillighed ifm. et samtykke in-
debærer, at den registrerede er i
stand til at foretage et reelt valg.
Vedr. eSkatData
En borger, der ikke ønsker at sam-
tykke til en videregivelse af oplys-
ninger via eSkatData, vil fortsat
kunne tilvejebringe og fremsende
oplysningerne manuelt.
Side 6 af 17
L 32a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258232_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Datatilsynet bemærker, at det bl.a.
er en betingelse for et samtykkes
gyldighed, at den registrerede, in-
den samtykket gives, skal oplyses
om, at samtykket kan trækkes til-
bage.
Bemærkningerne i lovforslaget er
tilpasset mhp. at præcisere, at kra-
vet om, at den registrerede skal
oplyses om muligheden for at
kunne trække sit samtykke tilbage,
også vil gælde i de situationer, lov-
forslaget omhandler.
Datatilsynet henstiller, at det præ-
ciseres, hvem der er dataansvarlig i
forhold til videregivelsen af oplys-
ninger.
Bemærkningerne i lovforslaget er
tilpasset mhp. at præcisere, at Skat-
teforvaltningen er dataansvarlig i
forhold til videregivelsen af oplys-
ninger.
Datatilsynet gør opmærksom på, at
det ved løsningens indretning
overvejes, hvordan det sikres, at
virksomheder alene får adgang til
oplysninger, den registrerede har
samtykket til, og at samtykket er
gyldigt.
Det er sikret ved ordningen, at en
borgers samtykke gives til Skatte-
forvaltningen, og at en virksomhed
på baggrund af samtykket kun får
adgang til de oplysninger, der er
samtykket til. Borgeren får forud
for afgivelsen af samtykket oplyst,
hvilke oplysninger virksomheden
ønsker at få videregivet.
De Danske
Bilimportører (DBI)
Vedr. styrkelse af motorområde
DBI kvitterer for forslaget om en
ansøgningsfrist på 7 dage for vær-
ditabsberegning og bemærker, at
fristen på 7 dage er nødvendig og
afbalanceret.
Vedr. styrkelse af motorområde
DBI kvitterer for forslaget om en
tidsfrist på 4 uger for toldsynsrap-
porter og bemærker, at fristen er
rimelig af hensyn til at sikre, at der
lægges en korrekt standsvurdering
til grund.
Side 7 af 17
L 32a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258232_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DBI finder, at administrative om-
kostninger ved indberetning af pri-
ser bør holdes på et minimum.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra BilBranchen
DI vedrørende indberetningspligt
og den semiautomatiske værdifast-
sætter.
DBI finder, at den semiautomati-
ske værdifastsættelse ikke vil være
brugbar på dele af bilmarkedet fx
pga. individuel værdifastsættelse
ved premiumbiler med meget eks-
traudstyr.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra BilBranchen
DI vedrørende indberetningspligt
og den semiautomatiske værdifast-
sætter.
Endeligt finder DBI, at behovet
for indberetning af priser er et
selvskabt behov grundet et uhen-
sigtsmæssigt afgiftssystem baseret
på værdi/pris.
Formålet med forslaget om indbe-
retning af priser er at sikre, at der
tilvejebringes de data om markedet
for brugte køretøjer i Danmark,
som er en forudsætning for, at en
semiautomatiske værdifastsættelse
kan fungere som et effektivt værk-
tøj til værdifastsættelse af brugte
køretøjer m.v. Med dette lov-
forslag tages der ikke stilling til af-
giftssystemet.
FDM
FDM har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Finans & Leasing
Vedr. eSkatData
Finans & Leasing finder det posi-
tivt, at ordningen om eSkatData
åbnes for leasingselskaber, da det
alt andet lige vil forbedre selska-
bernes mulighed for at undgå at
lease biler til fx stråmænd.
Vedr. eSkatData
Side 8 af 17
L 32a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258232_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans & Leasing finder, at af-
grænsningen af leasingselskaber ef-
terlader ”huller”, idet udbydere af
operationel leasing, der ikke er
selvangivere hos Motorstyrelsen,
og som ikke udbyder finansiel lea-
sing, ikke er omfattet af mulighe-
den for at kunne anvende eSkat-
Data.
Som bemærket af Finans & Lea-
sing i høringssvaret sikrer afgræns-
ningen en administrerbar ordning
for Skatteforvaltningen i forhold
til, hvem der kan benytte mulighe-
den for at anvende eSkatData.
Det er på baggrund af det lovfor-
beredende arbejde vurderet, at af-
grænsningen omfatter langt hoved-
parten af de leasingvirksomheder,
der antages at være interesseret i at
benytte eSkatData.
Finans & Leasing foreslår en præ-
cisering i bemærkningerne, hvoref-
ter en udbyder af finansiel leasing,
der dermed er omfattet af afgræns-
ningen, også må benytte adgangen
til eSkatData ifm. kontrakter på
operationelle vilkår, selvom virk-
somheden ikke er selvangiver.
Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslagets afsnit 2.1.2, at en til-
sluttet leasingvirksomhed kan be-
nytte eSkatData til at få videregivet
de nødvendige oplysninger forud
for indgåelsen af en leasingkon-
trakt, når en virksomhed er regi-
streret hos Skatteforvaltningen un-
der selvangiverordningen eller som
leasingvirksomhed hos Finanstilsy-
net.
Finans & Leasing finder, at det bør
præciseres i bemærkningerne til
forslaget om leasingselskabernes
pligt til at vurdere forbrugerens
betalingsevne, at pligten gælder
selskaber/koncepter, uanset om de
anvender termen ”leasing”, når der
reelt er tale om leasing.
Det er uden betydning for leasing-
virksomhedens forpligtelse til at
foretage den foreslåede vurdering,
om leasingvirksomheden benytter
sig af ordet ”leasing” i aftalen, idet
den foreslåede forpligtelse vil på-
hvile leasingvirksomheden, hvis
der reelt set er tale om en leasing-
aftale.
Finans & Leasing forslår, at så-
fremt et leasingselskab i øvrigt op-
Den del af lovforslaget, der om-
handler eSkatData, har til formål at
Side 9 af 17
L 32a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258232_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fylder kriterierne for at tilgå eSkat-
Data, skal der kunne foretages op-
slag ifm. leasing af andre objekter
end motorkøretøjer, fx el-cykel,
hårde hvidevarer.
udmønte tiltaget om styrket ind-
sats mod stråmænd ved leasing,
der blev præsenteret med udspillet
”Vanvidskørsel skal stoppes” i fe-
bruar 2020. Udspillet er rettet mod
motorkøretøjer. Opslag ifm. lea-
sing af andre objekter indgår ikke
som en del af udspillet.
Finans & Leasing foreslår, at an-
vendelsen af eSkatData udvides til,
at der med ansøgers CPR-nummer
kan foretages opslag i Motorregi-
steret.
En udvidelse af eSkatData som fo-
reslået indgår ikke som en del af
udspillet
”Vanvidskørsel skal stop-
pes” fra februar 2020,
som dette
lovforslag vedrører.
Finans & Leasing foreslår, at det
ved anvendelse af eSkatData er
muligt at få oplysninger om nye
lån og kreditter, der løbende opret-
tes i løbet af året.
Overvejelser om en generel udvi-
delse af eSkatData er ikke en del af
dette lovforslag.
Finans & Leasing foreslår, at der
oprettes et forum med deltagelse
af relevante myndigheder og pri-
vate parter med henblik på videns-
deling i forhold til, hvordan krimi-
nelle opererer og drøfte kravene til
at imødegå hvidvask og terrorfi-
nansiering.
Forslaget vil indgå i de videre
overvejelser om indsatsen mod
økonomisk kriminalitet.
Vedr. styrkelse af motorområdet
Finans & Leasing bemærker vedr.
indberetning af priser, at leasing-
selskaber overvejende sælger køre-
tøjer uden afgift, som ikke er di-
rekte sammenlignelige med andre
køretøjer. Finans & Leasing anfø-
rer, at indberetning af priser vil
være en administrativ byrde, samt
Vedr. styrkelse af motorområdet
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra BilBranchen
DI vedrørende indberetningspligt
og den semiautomatiske værdifast-
sætter.
Side 10 af 17
L 32a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258232_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at der er behov for tid til system-
udvikling.
Foreningen af Mindre
Leasingselskaber
(FML)
Vedr. eSkatData
FML foreslår, at der gives leasing-
virksomheder, der omfattes af den
forslåede afgrænsning, adgang til
hele borgerens skattemappe, her-
under også motordelen.
Vedr. eSkatData
Der kan kun gives adgang til op-
lysninger, der konkret er nødven-
dige til brug for en vurdering af
borgerens betalingsevne ifm. ind-
gåelsen af en leasingkontrakt.
FML foreslår, at leasingselska-
berne gives adgang til at søge på,
om den registrerede (borgeren) er i
besiddelse af et gyldigt kørekort,
eller om det fx er udløbet, frataget
m.v.
Spørgsmålet om en adgang til de
nævnte data om kørekort ligger
uden for den del af lovforslaget,
der omhandler eSkatData, der har
til formål at udmønte en del af ud-
spillet ”Vanvidskørsel skal stop-
pes” fra februar 2020.
Vedr. styrkelse af motorområdet
FML finder, at den foreslåede frist
for toldsyns varighed på 4 uger
bør ændres til 6 måneder, da køre-
tøjer ofte ikke bliver solgt på 4
uger, samt at køretøjers værdi og
stand ikke ændres nævneværdigt
på 6 måneder.
Vedr. styrkelse af motorområdet
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra BilBranchen
DI vedr. tidsfristen for toldsyn.
FML finder, at indberetningsplig-
ten alene skal gælde for køretøjer
med fuld afgift.
Det er hensigten, at det semiauto-
matiske værdifastsættelsessystem
skal kunne anvendes i alle sam-
menhænge, hvor der skal ske en
værdifastsættelse af et køretøj,
f.eks. både ved import, eksport og
leasing.
Formålet med forslaget er sikre, at
der tilvejebringes de data om mar-
kedet for brugte køretøjer i Dan-
mark, som er en forudsætning for,
Side 11 af 17
L 32a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258232_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at en semiautomatiske værdifast-
sættelse kan fungere som et effek-
tivt hjælpeværktøj til værdifastsæt-
telse af brugte køretøjer m.
Endeligt finder FML, at der ved
den semiautomatiske værdifastsæt-
telse bør tages højde for, at dele af
bilmarkedet, fx premiumbiler og
skyggeannoncer for tyske biler,
kan give et forvredet billede af
prisdannelse.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra BilBranchen
DI vedrørende indberetningspligt
og den semiautomatiske værdifast-
sætter.
Forsikring & Pension
(F&P)
Vedr. eSkatData
F&P støtter overordnet regerin-
gens indsats mod vanvidskørsel,
men havde gerne set, at udspillet
mod vanvidskørsel var fulgt op af
en samlet lovpakke.
Vedr. eSkatData
F&P foreslår at undersøge mulig-
heden for at etablere et forum,
hvor myndigheder og private inte-
ressenter på motorområdet kan
drøfte udfordringerne på dette
område.
Der henvises til kommentaren til
Finans & Leasing.
F&P støtter hovedelementer i lov-
forslaget, herunder forslaget om
adgangen til eSkatData for leasing-
givere, hvor leasingselskaber inden
en leasingaftales indgåelse skal vur-
dere forbrugerens evne til at betale
fremtidige leasingydelser.
F&P ønsker at gøre opmærksom
på en bekymring i relation til den
mulighed for konfiskation af van-
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra AutoBranchen
Danmark.
Side 12 af 17
L 32a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258232_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vidskøretøjer, der er en del af rege-
ringens udspil ”Vanvidskørsel skal
stoppes”, der er nævnt i indlednin-
gen til lovforslaget.
F&P er opmærksom på, at virk-
somheder, der ikke udbyder finan-
siel leasing, ikke i denne henseende
er underlagt Finanstilsynet. F&P
gør opmærksom på, at der bør
være tilstrækkelig kontrol med for-
midlere af operationel leasing.
Skatteforvaltningen vil fortsat føre
kontrol i forhold til at sikre, at be-
tingelserne for at anvende eSkat-
Data er opfyldt.
F&P ser meget positivt på, at Kø-
retøjsregisteret vil skulle udvides,
så det for et motorkøretøj, der er
omfattet af en leasingaftale, vil
blive registreret, hvorvidt der er
tale om privat- eller erhvervslea-
sing.
F&P foreslår, at Køretøjsregisteret
udvides, så det for et motorkøre-
tøj, der er omfattet af en leasingaf-
tale, bliver registreret, hvorvidt der
er tale om operationel eller finan-
siel leasing samt hvilken type lea-
sing, der er tale om (flex-leasing,
sub-leasing m.fl.)
Forslaget vil blive vurderet nær-
mere og indgå i de videre overve-
jelser om typen af registreringer,
der skal foretages i Køretøjsregi-
steret.
F&P bemærker, at lovudkastet be-
grænses til person- og varebiler.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Finans & Lea-
sing.
F&P finder det positivt, at virk-
somhederne forpligtes til at vur-
dere forbrugernes fremtidige evne
til at betale leasingaftalens løbende
ydelser. Det forventes, at der vil
Forbrugerombudsmanden har en
generel tilsynskompetence efter
markedsføringslovens bestemmel-
ser om god skik, medmindre andet
er særskilt bestemt. Det vil derfor
Side 13 af 17
L 32a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258232_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
blive ført kontrol med den pålagte
kreditvurdering.
være Forbrugerombudsmanden,
der vil føre tilsyn med, at leasing-
virksomhederne foretager den fo-
reslåede vurdering af forbrugerens
kreditværdighed forud for indgåel-
sen af en aftale om leasing af et
motorkøretøj.
F&P finder, at det bør overvejes,
om kravet om en vurdering af for-
brugerens betalingsevne skal sup-
pleres med et krav om dokumenta-
tion for, at køretøjets identitet er
bekræftet.
Et krav om dokumentation for, at
et køretøjs identitet er bekræftet,
ligger uden for formålet med den
del af lovforslaget, der vedrører en
vurdering af forbrugerens beta-
lingsevne og adgang til eSkatData.
Vedr. styrkelse af motorområdet
F&P er positive over for forslaget
om taksatorers adgang til Køre-
tøjsregistret.
Vedr. styrkelse af motorområdet
F&P finder, at bemærkninger til
forslaget om taksatorers adgang til
Køretøjsregistret bør tilrettes vedr.
adgang til ophævelse af totalskade-
blokering.
Bemærkningerne i lovforslaget er
tilpasset mhp. at præcisere, at to-
talskadeblokering ophæves af Skat-
teforvaltningen.
FSR
danske revisorer
Vedr. eSkatData
FSR
danske revisorer finder det
positivt, at der lovgivningsmæssigt
åbnes for, at leasingselskaber kan
få adgang til en række oplysninger,
der gør en kreditvurdering nem-
mere.
Det foreslås at prioritere forslaget,
så det kan komme til gavn hurtigst
muligt.
Side 14 af 17
L 32a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258232_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Vedr. styrkelse af motorområdet
FSR bifalder forslaget vedr. frita-
gelse for afgift ved transport af
blod og organer.
Vedr. styrkelse af motorområdet
FSR finder, at ansøgningsfristen på
7 dage for værditabsberegning vil
medføre en urimelig byrde for lea-
singselskaberne og foreslår en frist
på 30 dage eller 3 måneder.
Der henvises til kommentarerne til
Advokatsamfundet vedr. ansøg-
ningsfristen for værditabsbereg-
ning.
FSR finder, at den foreslåede frist
for toldsyns varighed på 4 uger
bør ændres til 3-6 måneder, da kø-
retøjer ofte ikke bliver solgt på 4
uger, samt at køretøjers værdi og
stand ikke ændres nævneværdigt
på 4 uger.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra BilBranchen
DI vedr. tidsfristen for toldsyn.
FSR anfører en positiv holdning til
indberetning af priser for at skabe
større gennemsigtighed på brugt-
bilsmarkedet.
FSR bemærker, at det er en øget
administrativ byrde for erhvervsli-
vet, samt at indberetningspligtens
rækkevidde burde være afklaret i
lovforslaget.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra BilBranchen
DI vedrørende indberetningspligt
og den semiautomatiske værdifast-
sætter.
Motorcykel Forhandler
Foreningen (MFF)
MFF finder, at indberetningsplig-
ten vedrørende udbuds- og salgs-
priser og andre prisdannende op-
lysninger bør gælde for både nye
og brugte køretøjer, da dette kan
hjælpe i arbejdet med identitetstab.
MFF anfører, at man ved at tjekke
køretøjets stelnummer således kan
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra De Danske Bil-
importører (DBI) vedrørende for-
målet med indberetningspligten.
Endvidere bemærkes, at de indbe-
rettede data på sigt vil blive stillet
til rådighed for selvanmeldere i
Side 15 af 17
L 32a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258232_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
se, om køretøjet er ombygget i en
sådan grad siden indregistrering, at
køretøjer har mistet sin identitet.
MFF anfører, at det bør overvejes,
om datagrundlaget skal stilles til
rådighed for selvanmeldere i ano-
nymiseret form.
anonymiseret form, hvilket vil
kunne lette arbejdet med værdi-
fastsættelse af brugte køretøjer for
erhvervslivet.
Motorhistorisk Samråd
Vedr. eSkatData
Motorhistorisk Samråd stiller sig
undrende over for, at de forslåede
ændringer vil få indflydelse på det
begreb, der hedder
”vanvidskør-
sel”.
Vedr. eSkatData
Med forslaget om adgang til eSkat-
Data får leasingvirksomhederne
bedre mulighed for at vurdere
økonomien hos den borger, der
ønsker at lease et motorkøretøj, in-
den leasingkontrakten indgås.
Denne mulighed skal styrke ind-
satsen i forholdt til at forhindre, at
en leasingaftale om et motorkøre-
tøj indgås af en stråmand med
svag økonomi for blot at give nøg-
lerne videre til en vanvidsbilist.
Motorhistorisk Samråd er i prin-
cippet af samme holdning til van-
vidskørsel som regeringen, men
foreslår en meget tydeligere beskri-
velse af
begrebet ”vanvidsbiler”.
Bemærkningerne i lovforslaget er
justeret på baggrund af redaktio-
nelle ændringer, således at begre-
bet ”vanvidsbiler” ikke længere an-
vendes.
Vedr. Styrkelse af motorområdet
Motorhistorisk Samråd har ingen
bemærkninger til lovforslaget, men
forslår ændringer af originalitets-
kravet og eksportgodtgørelse vedr.
veterankøretøjer.
Vedr. Styrkelse af motorområdet
Originalitetskravet og eksportgodt-
gørelse vedr. veterankøretøjer er
ikke en del af dette lovforslag.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Side 16 af 17
L 32a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258232_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Taksatorringen
Vedr. Styrkelse af motorområdet
Taksatorringen finder, at taksato-
rer og forsikringsselskaber også
bør ligestilles vedr. fastsættelse og
opgørelse af køretøjets handels-
værdi, udgifter til genopbygning og
skadesopgørelse, samt give Skatte-
myndighederne tilsvarende mulig-
hed for kontrol med taksatorer.
Vedr. Styrkelse af motorområdet
Lovforslaget er tilpasset mhp. at
imødekomme forslaget. Taksatorer
vil således også med forslaget blive
ligestillet med forsikringsselskaber
vedr. fastsættelse og opgørelse af
køretøjers handelsværdi, udgifter
til genopbygning og skadesopgø-
relse samt kontrol.
Vestre Landsret
Vestre Landsret ønsker ikke at ud-
tale sig om lovforslaget.
Ældre Sagen
Ældre Sagen har ikke bemærknin-
ger til høringen.
Østre Landsret
Østre Landsret ønsker ikke at ud-
tale sig om lovforslaget.
Side 17 af 17