Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 30 Bilag 16, L 30 A Bilag 16, L 30 B Bilag 16
Offentligt
2291058_0001.png
26. november 2020
Til Skatteministeren vedrørende L30
FORSLAG TIL PRÆCISERINGER I LOVBEMÆRKNINGER SOM OPFØLGNING PÅ TEKNISK HØRING I FSU
Som vi tidligere har redegjort for, har
Skattedepartementet i Betænkning nr. 1089 fra 1986 anført, at
definitionerne af begreberne i lovbemærkningerne til LL § 8 B fra 1973:
”Fradragsretten vil i første række omfatte det udviklingsarbejde, som
er knyttet til erhvervsvirksomheden. Herved forstås anvendelsen af
videnskabelig eller teknisk viden til at frembringe nye eller væsentligt
forbedrede materialer, mekanismer og produkter, processer, systemer
eller tjenesteydelser”
…… svarer til de definitioner, som anvendes af OECD og EF, f.eks. i forbindelse med det forskningssta-
tistiske samarbejde mellem medlemslandene.
Provenuet i L30 er fastsat på basis af tal fra Danmarks Statistik og ovenstående definitioner.
Det fremgår endvidere af ministersvar af 20. november 2020 (svar på spm. 4), at ministeren har ind-
hentet oplysninger hos Danmarks Statistik, der bekræfter:
"Jeg har desuden modtaget bidrag for Danmarks Statistik, der bekræf-
ter, at udgifter til henholdsvis a) egen udvikling af egne nye eller væ-
sentligt forbedrede produktionsmetoder herunder teknologi og b)
egen udvikling af egne nye eller væsentligt forbedrede maskiner i ide
og testfasen, indgår i Danmarks Statistiks seneste opgørelse over virk-
somhedernes udgifter til forskning og udvikling på i alt 41.973 mio.kr.
for 2018"
Ministeren oplyser endvidere i et ministersvar af 24. november 2020 (svar på spm. 9), at
"Hvorvidt arbejde med omstilling af en virksomheds produktionsappa-
rat eller arbejde med en eksisterende maskine er udtryk for et forsk-
nings- og udviklingsarbejde omfattet af LL § 8 B, stk. 1, eller om der er
tale om almindelig produktudvikling/tilpasning, der løbende finder
sted som et led i en virksomheds bestræbelser på erhverve, sikre og
vedligeholde indkomst, hvor udgifterne kan fradrages som alminde-
lige driftsomkostninger, må nødvendigvis basere sig på en konkret
vurdering baseret på omstændighederne i den enkelte sag"
Sidstnævnte svar fortolker vi således, at ministeren anerkender, at der kan være ud-
gifter, som en virksomhed afholder til udvikling af egne nye produktionsmetoder og
maskiner til anvendelse i produktionen, som kan være omfattet af LL § 8 B. Dvs. at an-
vendelse af LL § 8 B ikke allerede er udelukket af den grund, at der er tale om udvik-
lingsarbejde til internt brug og ikke udviklingsarbejde med udvikling af nye produkter
eller tjenesteydelser bestemt for salg.
L 30a - 2020-21 - Bilag 16: Henvendelse af 26/11-20 fra KPMG Acor Tax om forslag til præciseringer i lovbemærkninger som opfølgning på teknisk høring
2291058_0002.png
26. november 2020
På denne baggrund vil vi foreslå følgende præciseringer i lovforslagets bemærkninger
anført med "grønt":
”Det vil sige anvendelsen af videnskabelig eller teknisk viden til at frembringe nye eller
væsentligt forbedrede materialer, mekanismer, produkter, processer, systemer eller
tjenesteydelser.
[Processer kan også omfatte egne nye eller væsentlig forbedrede pro-
duktionsmetoder]”
”Udgifter, der er anvendt til anskaffelse af maskiner, inventar og lignende driftsmidler,
skibe og fast ejendom, kan kun fradrages eller afskrives efter afskrivningsloven, jf.
også bemærkningerne til lovforslagets § 1,
[der omhandler driftsmidler og skibe, der
anvendes til forsøgs- og forskningsvirksomhed. Udgifter til udviklingsarbejde med ud-
vikling af egne nye eller væsentlig forbedrede maskiner til brug for produktionen be-
dømmes efter ligningslovens § 8 B, stk. 1]”
Ovenstående præciseringer vil fjerne en betydelig usikkerhed hos virksomhederne i forbindelse med
deres grønne omstilling, som tydeligt redegjort for af Danfoss på den tekniske høring.
Præciseringerne vil efter vores opfattelse ikke medføre en udvidelse af anvendelsesområderne for LL
§ 8 B, og præciseringerne indgår allerede i det skatteprovenu, der er afsat i L30.
Fradragsret efter LL § 8 B vil uændret være betinget af, at de 3 forsknings- og udviklingskriterier; Ny-
hedsværdi, Kreativitet og Usikkerhedsmoment er opfyldte.
Behovet for præciseringer er helt i overensstemmelse med
Skattedepartementets betænkning fra
1986.
Heri anføres nemlig, at et forhøjet fradrag for udgifter til forskning og udvikling
vil være betin-
get af en nøjere afgrænsning af begreberne forskning og udvikling, således at det kan afgøres, om
konkrete aktiviteter er forsknings- og udviklingsaktiviteter eller ej, da der ellers ville kunne opstå af-
grænsnings- og kontrolproblemer hos virksomhederne og ligningsmyndighederne [vores understreg-
ning].
Behovet for en præcisering understreges også af, at der, som ministeren redegjorde for på den tekni-
ske høring i går, foreligger meget få afgørelser om anvendelsesområder af LL 8 B. Dette faktum sam-
men med ovenstående behov taler således for, at få foretaget en lovgivningsmæssig præcisering nu
til gavn for både virksomhederne, skatteforvaltningen og Skatterådet i sager om bindende forhånds-
besked.
Med venlig hilsen
Peter Rose Bjare
Partner
2