Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 30 Bilag 1, L 30 A Bilag 1, L 30 B Bilag 1
Offentligt
2258275_0001.png
7. oktober 2020
J.nr. 2020-5454
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og selskabsskattelo-
ven (Midlertidig forhøjelse af fradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed og
midlertidig forhøjelse af bundfradrag fradrag ved udlejning af fritidsboliger samt selskabs-
skattefritagelse af Fonden).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatrådet har ikke bemærknin-
ger til det fremsendte høringsma-
teriale.
Akademikerne
FoU
Akademikerne finder det meget
positivt, at aftaleparterne ønsker at
forhøje virksomhedernes fradrag
for udgifter til forsøgs- og forsk-
ningsvirksomhed i 2020 og 2021 til
130 pct.
Akademikerne fremhæver, at det
er centralt at gøre det attraktivt for
virksomhederne at udføre forsøgs-
og forskningsaktiviteter. Dette vil
ifølge Akademikerne bidrage til
virksomhedernes produktivitet og
bundlinje samt bidrage til samfun-
dets generelle velstand.
På den baggrund ser Akademi-
kerne også gerne, at det forhøjede
fradrag på 130 pct. gøres perma-
nent, således at ordningen også ef-
ter 2021 vil give virksomhederne
incitamenter til at investere i for-
søgs- og forskningsaktiviteter.
Forslaget implementerer den poli-
tiske aftale om udfasning af hjæl-
pepakker, stimuli-initiativer og ek-
sportinitiativer.
Forhøjelsen af virksomhedernes
fradrag for udgifter forsøgs- og
forskningsvirksomhed i 2020 og
2021 til 130 pct. skal således med-
virke til at øge virksomhedernes
incitament til at investere i forsk-
ning og udvikling til gavn for dan-
ske eksporterhverv. Der er tale
om et målrettet, midlertidigt initia-
tiv i en aktuel svær situation for
dansk eksporterhverv som følge af
Covid 19-krisen.
Side 2 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det indgår ikke i den politiske af-
tale at indføre forhøjelsen perma-
nent.
Dansk Byggeri
FoU
Dansk Byggeri henviser til hø-
ringssvar fra DI, idet organisatio-
nerne er fusioneret fra og med den
1. september 2020.
Forhøjelse af bundfradrag ved udlejning
af fritidsboliger
Dansk Byggeri har ingen bemærk-
ninger.
Dansk Erhverv
FoU
Dansk Erhverv mener, at det er
meget positivt, at man fra regerin-
gens side har fokus på at sikre
bedre vilkår for forskning og ud-
vikling, idet forskning og udvikling
bidrager positivt til at fastholde
højtlønnede arbejdspladser i Dan-
mark og dermed er en væsentlig
faktor til at sikre og udbygge den
danske velstand og velfærd.
Dansk Erhverv mener derudover,
at det forhøjede fradrag for for-
søgs- og forskningsvirksomhed
bør gøres permanent og grænsen
for det højere fradrag bør forhøjes,
så det omfatter al forskning og ud-
vikling.
Dansk Erhverv mener, at med den
markante forhøjelse af fradraget
for udgifter til forsøgs- og forsk-
ningsvirksomhed, må man for-
vente, at flere virksomheder vil be-
nytte sig af fradragsmuligheden.
Der henvises til besvarelsen af hø-
ringssvaret fra Akademikerne.
Som det fremgår af lovforslaget, så
er det ikke hensigten med lov-
forslaget at ændre den eksisterende
afgrænsning af, hvad der må anses
for at udgøre udgifter til forsøgs-
og forskningsvirksomhed, og
hvilke udgifter der måtte falde
Side 3 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv henviser til, at det
er svært at finde klare definitioner
på, hvad der er omfattet af fradra-
get for forsøgs- og forskningsvirk-
somhed. Dansk Erhverv opfordrer
derfor til i forbindelse med lovbe-
handlingen af give klare definitio-
ner af, hvad der er omfattet, og
hvad der ikke er omfattet.
I den forbindelse opstiller Dansk
Erhverv en række konkrete eksem-
pler og opfordrer til, at disse og
andre lignende situationer afklares
i forbindelse med lovbehandlin-
gen, så lovforslaget ikke fører til
langvarig tvist og afklaringer via
bindende svar eller lignende.
uden for denne definition. Dette
indebærer selvsagt, at virksomhe-
derne for at opnå det forhøjede
fradrag skal sondre mellem udgif-
ter til forsøgs- og forskningsvirk-
somhed og andre udgifter.
Det anerkendes fuldt ud, at der er
tale om en vanskelig sondring. Der
er desuden tale om en sondring,
der kan udvikle og ændre sig over
tid, ligesom det vil være nødven-
digt at have forståelse for den kon-
krete virksomhed for eksempelvis
at kunne afgøre, hvorvidt der er
tale om udgifter, der er afholdt af
en igangværende virksomhed, eller
hvorvidt der er tale om udgifter,
der er afholdt i forbindelse med et
projekt, der indeholder et nyheds-
element i forhold til det aktuelle
vidensniveau.
Skatteforvaltningen tilstræber lø-
bende at give virksomhederne et
grundlag for at vurdere, hvorvidt
der er tale om udgifter til forsøgs-
og forskningsvirksomhed, der kva-
lificerer til fradrag efter de særlige
bestemmelser i ligningslovens § 8
B og afskrivningslovens § 6. Det
sker bl.a. via de løbende opdaterin-
ger af Den Juridiske Vejledning. I
forbindelse med den fremrykkede
udbetaling af skattekreditter har
Skatteforvaltningen også udsendt
særlige vejledninger med henblik
på at sikre, at virksomhederne
bedre kan vurdere, om konkrete
udgifter udgør forsøgs- og forsk-
ningsudgifter.
Det skal desuden nævnes, at tvivls-
tilfælde kan afklares ved at anmode
Side 4 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Skatteforvaltningen om et bin-
dende svar. I forbindelse med et
bindende svar vil der blive taget
stilling til den konkrete anmod-
ning, men der kan også være tale
om en principiel afgørelse, som
kan danne grundlag for en udbyg-
ning af Den Juridiske Vejledning
til gavn for andre virksomheder.
Dansk Erhverv mener, at det er
uhensigtsmæssigt, at det foreslåede
loft over udgifter, der kan fradra-
ges efter reglerne om forsøgs- og
forskningsvirksomhed på 50 mio.
kr. (skatteværdien), foreslås be-
grænset til at finde anvendelse på
koncernniveau.
Dansk Erhverv anbefaler derfor,
at loftet over fradraget beregnes på
selskabsniveau og ikke på koncern-
niveau.
Forslaget implementerer på dette
punkt den politiske aftale om ud-
fasning af hjælpepakker, stimuli-
initiativer og eksportinitiativer,
hvor det fremgår, at loftet over
fradrag for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed skal finde
anvendelse på koncernniveau.
Dette svarer i øvrigt også til det,
der gælder ved skattekreditordnin-
gen efter ligningslovens § 8 X,
hvor der er mulighed for at få ud-
betalt skatteværdien af underskud,
der stammer fra udgifter til for-
søgs- og forskningsvirksomhed
dog højst skatteværdien af 25
mio.kr. Dette loft opgøres således
også på koncernniveau.
Forhøjelse af bundfradrag ved udlejning
af fritidsboliger
Dansk Erhverv støtter forhøjelsen
af det skattefrie bundfradrag for
sommerhusudlejere fra 41.800 kr.
til 60.000 kr. i 2020.
Forhøjelsen af bundfradraget i
2020 vil ifølge Dansk Erhverv be-
grænse sommerhusejernes tab for-
Side 5 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
årsaget af Covid19 og grænseluk-
ningen og vil samtidig motivere
flere sommerhusejere til udlejning.
Dansk Erhverv er desuden fortaler
for, at forhøjelsen af bundfradra-
get forlænges ind i 2021.
Den politiske aftale omfatter alene
udlejningssæsonen 2020. Der ses
derfor ikke at være grundlag for at
forlænge forhøjelsen af bundfra-
draget til udlejningssæsonen 2021.
DI
FoU
DI opfordrer på det kraftigste til at
fradraget for udgifter til forsøgs-
og forskningsvirksomhed på 130
pct. gøres permanent.
Forsøgs- og forskningsvirksomhed
er efter DI’s vurdering afgørende
for, at danske virksomheder kan
være med i front på verdensmarke-
det og på den baggrund også fun-
damentet for en stor dansk ek-
sport.
Det er ifølge DI vigtigt at sikre, at
danske erhvervsvilkår er på niveau
med lande, som vi normalt sam-
menligner os med. Hvis fradraget
på 130 pct. alene gælder for 2020
og 2021, vil det ifølge DI have en
uhensigtsmæssig virkning på virk-
somhedernes forskningsinvesterin-
ger, da de nødvendige langsigtede
investeringer vil udeblive, med ud-
sigten til et fald i fradraget efter
2021.
Der henvises til besvarelsen af hø-
ringssvaret fra Akademikerne.
Formålet med den midlertidige
forhøjelse af fradraget er først og
fremmest at afbøde den negative
effekt af Covid-19 på danske virk-
somheders forskningsindsats i den
aktuelle situation med økonomiske
afmatning.
DI mener, at loftet over fradraget
for forsøgs- og forskningsvirksom-
hed på 50 mio. kr. (skatteværdien)
kan stå i vejen for danske koncer-
ners opkøb af andre virksomheder
Der henvises til besvarelsen af hø-
ringssvaret fra DE.
Side 6 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og kan skabe et skadeligt incita-
ment til frasalg af virksomhed til
udenlandske koncerner.
Fondsejede koncerner vil efter lov-
forslaget blive anset for én samlet
koncern med den konsekvens, at
de omhandlede koncerner skal de-
les om ét loft på 50 mio. kr. og
derved blive stillet dårligere. DI
foreslår på den baggrund at fjerne
loftet.
Endelig foreslår DI, at det i be-
mærkningerne til lovforslaget præ-
ciseres, at afgrænsningen for for-
søgs- og forskningsaktiviteter som
udgangspunkt følger internationale
standarder i OECD’s Frascati-ma-
nual. Dette vil reducere uklarheden
og dermed være med til at undgå
langvarige sager om afgrænsningen
af forsøgs- og forskningsaktivite-
ter, som forhøjelsen af fradraget
må forventes at give anledning til.
Forhøjelse af bundfradrag ved udlejning
af fritidsboliger
DI tager den midlertidige forhø-
jelse af bundfradraget ved udlej-
ning af fritidsboliger til efterret-
ning.
Der henvises til besvarelsen af hø-
ringssvaret fra DE.
Der henvises til besvarelsen af hø-
ringssvaret fra DE.
Dansk Metal
FoU
Dansk Metal støtter op om hhv.
den midlertidige forhøjelse af fra-
drag for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed og selskabs-
skattefritagelsen af Fonden.
Dansk Metal ser det som et væ-
sentligt redskab for at understøtte
forsøgs- og forskningsaktiviteten i
Side 7 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
virksomhederne, at fradraget for
udgifterne forhøjes, således at der
fortsat foretages investeringer i
bl.a. ny teknologi.
Dansk Metal finder det samtidigt
fornuftigt, at der foreslås et loft
over fradraget, således at skatte-
værdien ikke kan overstige 50 mio.
kr., for at mindske dødvægtstabet,
mens SMV’er vil få fuld gavn af de
forbedrede incitamenter.
Dansk Metal fremhæver, at man
kunne overveje at gøre ordningen
permanent, såfremt evalueringerne
af ordningen er gode.
Der henvises til besvarelsen af hø-
ringssvaret fra Akademikerne.
Danske Rederier
FoU
Danske Rederier indleder hørings-
svaret med at fremhæve, at dansk
skibsfart er Danmarks største en-
keltstående eksporterhverv, hvor
forsøgs- og forskningsaktiviteter er
medvirkende til at sikre danske re-
deriers position på verdensmarke-
det og dermed Danmark som fø-
rende søfartsnation.
Danske Rederier anbefaler at gøre
ordningen om det forhøjede fra-
drag for forsøgs- og forsknings-
virksomhed på 130 pct. permanent
og samtidig ophæve loftet over
fradraget på 50 mio. kr. (skattevær-
dien).
Danske Rederier fremhæver, at der
er behov for ny teknologi, såfremt
målet om at nedbringe CO2-ud-
ledning med 50 pct. i 2050 skal
indfries.
Der henvises til besvarelsen af hø-
ringssvarene fra Akademikerne og
DI.
Side 8 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Rederier understreger lige-
ledes, at den maritime branche
modtager langt færre offentlige
forskningsmidler end de fleste øv-
rige sektorer, som fx energi og life-
science, hvilket kan få konsekven-
ser for branchen.
Danske Rederier afrunder hørings-
svaret med at understrege, at der
er behov for en dedikeret og ambi-
tiøs indsats, herunder flere offent-
lige midler, for at sikre fremtidens
klimaløsninger og Danmarks posi-
tion som førende søfartsnation,
hvor en permanent forhøjelse af
fradrag for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed og intet loft
over adgangen til fradraget er en
del af løsningen.
Erhvervsstyrelsen
Om-
råde for bedre regulering
(OBR)
FoU
OBR vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet og har
dermed ikke yderligere kommenta-
rer.
Forhøjelse af bundfradrag ved udlejning
af fritidsboliger
OBR vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet og har
dermed ikke yderligere kommenta-
rer.
OBR har ingen bemærkning til
Skatteministeriets vurdering af, at
principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for de
konkrete ændringer i forslaget.
Side 9 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Feriehusudlejernes Bran-
cheforening
Forhøjelse af bundfradrag ved udlejning
af fritidsboliger
Feriehusudlejernes Branchefor-
ening (FB) bakker fuldt ud op om
forhøjelsen af det skattefrie bund-
fradrag for sommerhusudlejere fra
41.800 kr. til 60.000 kr. i 2020.
Grænseåbningen den 15. juni be-
tød, at feriehusbranchen hen over
sommeren og i efteråret 2020 har
kunnet indhente noget af det tabte
i første halvår. Tabet skønnes dog
at koste en nedgang i omsætning
fra udenlandske gæster på over 2,5
milliarder kroner i foråret 2020.
Sommerhusejerne vil i 2020 miste
en omsætning på mellem 600 milli-
oner kroner og op mod 1 milliard
kroner afhængigt af, hvor mange
der vælger at booke sommerhuse
resten af året. Det er en stor reg-
ning, som sommerhusejerne ikke
har kunnet modtage hjælp til at
dække fra de offentlige hjælpepak-
ker.
En forhøjelse af bundfradraget i
2020 vil ifølge FB begrænse som-
merhusejernes tab forårsaget af
grænselukningen, men det har den
yderligere fordel, at det vil moti-
vere flere sommerhusejere til at
udleje deres sommerhuse mere,
hvilket vil skabe øget omsætning i
kystturismen.
FB ser et frafald af huse fra udlej-
ningsmarkedet i takt med, at der er
sket en massiv stigning i salg af
sommerhuse. Mange af de nye
sommerhusejere vælger desværre
Side 10 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at tage sommerhusene ud af mar-
kedet, men et forhøjet bundfra-
drag vil modvirke dette.
Efter ophævelse af erstatningsan-
svaret i epidemiloven har det ikke
været muligt at søge offentlig er-
statning for mistede bookinger,
men der har ifølge FB ikke været
dækning af sommerhusejeres tab
trods hensigten i ændringen af epi-
demiloven om hjælpepakker til
nødlidende erhverv. FB bemærker,
at forhøjelsen af bundfradraget
delvist vil kompensere nogle som-
merhusejere gennem forslaget,
hvilket FB bakker fuldt op om.
FB bemærker, at et forhøjet fra-
drag langt fra vil dække det tab,
som mange sommerhusejere har
lidt på grund af de manglende
udenlandske overnatninger forår-
saget af grænselukningen, men det
vil være et signal om, at man er
opmærksomme på deres situation,
og det vil motivere flere til at ud-
leje.
FB fremhæver, at med en omsæt-
ning på 18,2 milliarder kr. i 2018
skaber feriehusudlejning et skatte-
provenu på 6,6 milliarder kr. årligt.
FB skønner, at forhøjelsen vil be-
tyde en væsentlig stigning i kapaci-
teten og dermed flere udlejede
uger. Dermed er forslaget ifølge
FB provenuneutralt for staten, når
man indregner såkaldte dynamiske
effekter i form af et større udbud
forårsaget af forslaget.
Side 11 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FB foreslår, at bundfradraget også
forhøjes til 60.000 kr. i 2021. Det
vurderes, at der i højsæsonen 2021
igen vil være mangel på sommer-
huse til udlejning, hvilket direkte
vil mindske turismen.
For at øge interessen for udlejning
af feriehuse foreslår FB at for-
længe den midlertidige forhøjelse
af bundfradraget.
Personer, der udlejer deres egen
helårsbolig, har et skattefrit bund-
fradrag på 29.300 kroner (2020-ni-
veau) årligt, hvis de udlejer gen-
nem et udlejningsbureau eller en
portal, der indberetter deres leje-
indtægt.
FB bemærker, at personer, der ud-
lejer egen helårsbolig, er ekstremt
hårdt ramt af rejserestriktioner,
men er i modsætning til andre
overnatningsformer i byerne ikke
blevet kompenseret. FB foreslår, at
de også får en ekstraordinær for-
højelse af bundfradraget til 60.000
kr. som en kompensation og som
en motivation til at udleje, og der-
med til at skabe øget turismeom-
sætning i byerne.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Erhverv.
Sommerpakken omfatter alene ud-
lejning af fritidsboliger, hvor der
sker en indberetning af lejeindtæg-
terne. Det er ikke fundet hensigts-
mæssigt at udvide sommerpakken
til helårsboliger, hvor der først fra
og med indkomståret 2021 vil
være etableret en indberetnings-
ordning.
Fagbevægelsens Hovedor-
ganisation (FH)
FoU
FH bifalder ambitionen om at
styrke virksomhedernes incitament
til at forske og udvikle, som efter
FH’s
vurdering vil bidrage med li-
kviditet i en økonomisk usikker
tid.
Side 12 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FH påpeger dog, at det primært vil
være store virksomheder inde for
life science, der vil få gavn af det
forhøjede fradrag, da der i lov-
forslaget foreslås indført et loft
over de fradragsberettigede udgif-
ter på koncernniveau på 50 mio.
kr. (skatteværdien).
FH bemærker i den sammenhæng,
at det forhøjede fradrag muligvis
ikke vil medføre yderligere forsk-
ning og udvikling, men måske sna-
rere udbyttebetalinger eller aktietil-
bagekøb, idet disse virksomheders
forretningsmodel i forvejen er byg-
get op om forsøgs- og forsknings-
aktiviteter. FH fremhæver, at dette
også fremgår af lovforslagets øko-
nomiske bemærkninger, hvor for-
højelse af fradraget ikke forventes
at have væsentlige strukturelle
virkninger på investeringerne i
forskning og udvikling.
Efter FH’s vurdering burde tiltaget
målrettes SMV’er,
og på den bag-
grund foreslår FH et permanent,
målrettet teknologifradrag for
SMV’er,
jf. også
FH’s Genopret-
ningsplan. Et sådant fradrag kan
bidrage til at udligne det teknologi-
ske efterslæb, der præger SMV’er
sammenlignet med de store virk-
somheder. Fradraget bør ifølge FH
fastsættes til 125 pct. og dække
både forsknings- og innovations-
udgifter.
FH foreslår indførelse af et inve-
steringsvindue i 2020, hvor af-
skrivningsgrundlaget for alle nye
investeringer i fx maskiner og byg-
ninger forhøjes midlertidigt til 150
Forslaget implementerer den poli-
tiske aftale om en midlertidig for-
højelse af fradraget for forsøgs- og
forskningsudgifter. Det er ikke
omfattet af den politiske aftale, at
fradraget gøres permanent eller
målrettes SMVer.
Det ligger uden for formålet med
lovforslaget at gennemføre et inve-
steringsvindue som foreslået.
Side 13 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
pct. gældende frem til og med 4.
kvartal 2020. De ekstra 50 pct. kan
straksafskrives i indeværende regn-
skabsår, dog med et loft på
150.000 kr. for at målrette fradra-
get til SMV’er.
Samtidig bifalder FH initiativet om
skattefritagelsen af det af staten
oprettede aktieselskab (Fonden)
samt den tekniske udformning af
forslaget, herunder Fondens ret-
tigheder.
FH undrer sig dog over, at Fonden
ikke tillægges stemmerettigheder,
som efter FH’s vurdering ville
være oplagt måde at udøve indfly-
delse på ift. Fondens muligheder
for at indføre restriktioner i de
virksomheder, som Fonden har in-
vesteret i.
Af den politiske aftale fremgår det,
at Fonden tillægges visse beføjelser
ift. at pålægge virksomheden, der
er investeret i, visse restriktioner.
Det gælder fx ift. udbytteudlodnin-
ger, aktietilbagekøb mv. Det har
ikke været hensigten, at Fonden
skulle tage aktivt ejerskab af virk-
somheden i øvrige forhold.
Foreningen Danske Re-
visorer FSR
FoU
FSR anerkender, at en midlertidig
forhøjelse af fradraget for udgifter
til forsøgs- og forskningsvirksom-
hed kan medvirke til at give et inci-
tament for virksomhederne til
fortsat at fremme udviklingsaktivi-
teter til fordel for det danske sam-
fund under disse meget udfor-
drende omstændigheder.
FSR henviser til
FSR’s høringssvar
til L 175 (2019/20), der er blevet
til lov nr. 572 af 5. maj 2020, hvor
FSR påpegede den store usikker-
hed, som foreligger i forbindelse
med afgrænsningen af udgifter,
som kan henføres til forsøgs- og
forskningsvirksomhed.
Side 14 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR påpeger derudover, at der
ikke kan siges at foreligge en prak-
sis på området, idet FSR henviser
til, at der alene foreligger en afgø-
relse fra Landsskatteretten om lig-
ningslovens § 8 B, og denne afgø-
relse vedrører ikke specifikt selve
afgrænsningen af, hvad der kan
henføres som forsøgs- og forsk-
ningsudgifter.
FSR opfordrer på den baggrund
indtrængende Skatteministeriet til,
at der ved udarbejdelsen af det en-
delige lovforslag medtages en mere
udførlig beskrivelse af, hvad der
efter Skatteministeriets opfattelse
er omfattet af begrebet forsøgs- og
forskningsudgifter, der kan beret-
tige til det forhøjede fradrag.
Dette gælder ifølge FSR især den
del, der vedrører udvikling af for-
bedrede mekanismer, processer,
systemer og tjenesteydelser ved
udvikling af ny produktionstekno-
logi, udvikling af ny software, kon-
traktforskning eller udgifter, som
afholdes som led i et udviklings-
projekt med andre virksomheder.
FSR påpeger samtidig, at såfremt
der ikke udarbejdes en sådan be-
skrivelse efterlades virksomhe-
derne i betydelig usikkerhed, idet
der kan være tale om en hårfin
grænse i vurderingen af, om en gi-
ven udgift kan henføres til for-
søgs- og forskningsudgifter eller ej.
Dette kan medføre en nedsættelse
af det skattemæssige foretagne fra-
drag, men også en betydelig efter-
regning i form af rentetillæg. På
Der henvises til besvarelsen af hø-
ringssvaret fra DE.
Side 15 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den baggrund kan det forhøjede
fradrag ende med at få den mod-
satte effekt end, hvad der er til-
tænkt.
FSR Foreslår derudover en æn-
dring af reglerne i ligningslovens §
8 X, således at der som minimum
kan udbetales skatteværdien af det
underskud, der kan opgøres uden
anvendelse af ligningslovens § 33
H, uanset om selskabet vælger at
anvende ligningslovens § 33 H.
Der er tale om en ændring, der lig-
ger uden for formålet med lov-
forslaget, der alene har til hensigt
at implementere den politiske af-
tale om udfasning af hjælpepakker,
stimuli-initiativer og eksportinitia-
tiver.
Forhøjelse af bundfradrag ved udlejning
af fritidsboliger
FSR har ingen bemærkninger til
denne del af lovforslaget.
HORESTA
Forhøjelse af bundfradrag ved udlejning
af fritidsboliger
HORESTA hilser som udgangs-
punkt alle initiativer velkomne,
som kan være med til at udvikle og
skabe vækst i turisme- og oplevel-
seserhvervet.
Rammen for det markant øgede
bundfradrag gælder fortsat for den
ikke erhvervsmæssige udlejning af
en fritidsbolig, som ejeren selv be-
nytter til fritidsformål.
Det er i den forbindelse væsentligt
for HORESTA både af hensyn til
rimelige rammer og konkurrence-
forholdene mellem forskellige
overnatningstyper, at der sikres en
skarp og fair inddeling mellem den
rent erhvervsmæssige udlejning af
overnatningsfaciliteter og den pri-
vate, der ikke er erhvervsmæssig.
Side 16 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det øgede bundfradrag kan bi-
drage til en egentlig erhvervsmæs-
sig udlejning af fritidsboliger, idet
tilskyndelsen til at udleje mere
øges. Dertil kommer, at det øgede
fradrag vil gøre store dele af fri-
tidshusudlejningen stort set skatte-
fri. Det er markant bedre konkur-
rencevilkår end andre dele af over-
natningserhvervet har. HORESTA
skal derfor opfordre til, at der gen-
nemføres lignende tiltag, der styr-
ker rammevilkårene for det øvrige
overnatningserhverv.
Regeringen er opmærksom på, at
der i den nuværende situation er
behov for særlige initiativer for at
understøtte de overnatningser-
hverv, der ikke er omfattet af lov-
forslaget.
Ingeniørforeningen i
Danmark
FoU
IDA støtter positivt op om, at fra-
drag for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed forhøjes til
130 pct. i 2020 og 2021.
På den baggrund hilser IDA dette
forslag om forhøjelse af fradrag
for udgifter til forsøgs- og forsk-
ningsvirksomhed samt løftet til In-
nobooster-ordningen på 300 mio.
kr. velkommen.
IDA mener, at det er udmærket at
opretholde afgrænsningen af,
hvornår der foreligger udgifter til
forsøgs- og forskningsvirksomhed
på basis af hidtidig praksis. Dette
kan fx være lønudgifter, udgifter til
leje af lokaler og udgifter til beta-
ling af forsøgs- og forskningsvirk-
somhed udført af andre.
IDA anbefaler, at forhøjelsen af
fradraget for udgifter til forsøgs-
og forskningsvirksomhed gøres
permanent efter 2021. Efter IDA’s
Der henvises til kommentaren til
Akademikerne.
Side 17 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vurdering kan det være en sam-
fundsøkonomisk gevinst samtidig
med, at virksomhedernes udvik-
lingsaktiviteter ofte har et mere
langsigtet perspektiv end 1-2 år.
Vurderingen af, hvorvidt fradraget
på 130 pct. skal gøres permanent
kan eventuelt ske på baggrund af
en evaluering af effekterne af den
midlertidige forhøjelse.
IDA vurderer, at lovforslagets
økonomiske effekter for stat, regi-
oner og kommuner ikke i tilstræk-
kelig grad tager højde for effekter
på produktiviteten.
IDA finder det særdeles problema-
tisk, at der ikke regnes med ad-
færdseffekter i den varige virkning
med afsæt i den omfattende viden-
skabelige litteratur, der påviser
høje samfundsøkonomiske afkast
af forsøgs- og forskningsaktivite-
ter.
IDA afslutter med at støtte op om
forslaget, men foreslår samtidig, at
ordningen gøres permanent.
Der er tale om en midlertidig for-
højelse af FoU-fradraget, og virk-
somhedernes muligheder for at
øge investeringerne udover de ini-
tiativer, der allerede er igangsat el-
ler planlagt, vurderes at være rela-
tivt begrænsede. De positive effek-
ter på investeringerne og produkti-
viteten skønnes på den baggrund
at være relativt små og vanskelige
at kvantificere, og derfor er der
ikke indregnet en positiv adfærds-
virkning sådan som Skatteministe-
riet ellers tidligere har gjort ved
forøgelser fra FoU-fradraget.
KL
FoU
KL bemærker, at selv om det for-
udsættes, at kommunerne set un-
der ét og efter vanlig praksis kom-
penseres for mindreprovenuet via
balancetilskuddet, så kan lovforsla-
get medføre fordelingsmæssige
konsekvenser mellem kommu-
nerne.
Side 18 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
KL anmoder på den baggrund om
et skøn for fordelingen mellem
kommunerne, idet kommunerne
inden længe skal vedtage budget-
terne for 2021 og overslagsårene
2022-24.
Der foreligger ikke umiddelbart et
grundlag, der muliggør en forde-
ling på kommuner af de økonomi-
ske konsekvenser af det forhøjede
FoU-fradrag. Skatteministeriet er
dog indstillet på i en dialog med
KL at afdække eventuelle mulighe-
der for at skønne over fordelingen.
Forhøjelse af bundfradrag ved udlejning
af fritidsboliger
Ingen bemærkninger.
KPMG
Acor Tax
FoU
KPMG fremsætter overordnet et
ønske om en tydeliggørelse af reg-
lerne i ligningslovens § 8 B, således
at det fremstår mere klart, hvilke
udgifter der er omfattet af det for-
højede fradrag for forsøgs- og
forskningsvirksomhed. Navnlig ift.
produktionsteknologi, processer,
udvikling af software og ifm. den
grønne omstilling.
Derudover kommer KPMG med
en kritik af Skattestyrelsens for-
tolkning af reglerne. Efter
KPMG’s vurdering forsøger
Skat-
testyrelsen at skabe en praksis,
hvor ligningslovens § 8 B alene
finder anvendelse for udvikling af
nye produkter. Der er endvidere
efter KPMG’s opfattelse
tale om
en praksis, der ikke er transparent
for alle aktører.
I forhold til Skatteministeriets pro-
venuberegninger spørger KPMG
om skatteministeren kan bekræfte,
at skatteministeriets provenubereg-
ninger over anvendelsesmulighed
Der henvises til besvarelsen af hø-
ringssvaret fra DE.
Det er rigtigt, at der i provenuvur-
deringen er taget udgangspunkt i
Danmarks Statistiks opgørelse af
FoU-fradraget. Det skal dog un-
derstreges, at dette grundlag og
dermed provenuvurderingen er
Side 19 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
for det forhøjede forskningsfra-
drag tager udgangspunkt i de af
Danmarks Statistik opgjorte udgif-
ter, som virksomhederne anvender
til FoU, og hvor afgrænsningen og
indberetningen til Danmarks Stati-
stik skal følge principperne i Fra-
scati-manualen, som indeholder
OECD's definition af FoU?
forbundet med betydelig usikker-
hed, herunder fordi afgrænsningen
af FoU-fradraget ikke nødvendig-
vis er den samme som danner
grundlag for Danmarks Statistiks
opgørelse og som følge af udsving
i FoU-udgifterne over tid. Det vur-
deres dog at være en fornuftig ap-
proksimation.
Derudover opstiller KPMG en
række konkrete eksempler og
spørgsmål, hvor der ønskes svar
på den skattemæssige behandling i
de konkrete eksempler.
Der er ikke mulighed for i forbin-
delse med lovbehandlingen af det
konkrete lovforslag på fyldestgø-
rende vis at tage stilling til en
række konkrete situationer, som
kun er summarisk beskrevet. Der
må henvises til, at såfremt der er
usikkerhed om, hvorvidt der er
tale om en udgift, der kan fradra-
ges som en forsøgs- og forsknings-
udgift, er der mulighed for at an-
mode om et bindende svar herom
fra Skatteforvaltningen.
Landbrug
&
Fødevarer
(L&F)
FoU
Landbrug og Fødevarer har ikke
bemærkninger til denne del af lov-
forslaget.
Forhøjelse af bundfradrag ved udlejning
af fritidsboliger
L&F anfører, at for at give de pri-
vate udlejere af fritidsboliger en
økonomisk håndsrækning foreslås
det i indkomståret 2020 midlerti-
digt at forhøje bundfradraget ved
udlejning af sommerhuse, med
henblik på at øge tilskyndelsen til
at udleje sommerhus i 2020 for at
skabe mere aktivitet og beskæfti-
gelse i sommerhusområderne.
Side 20 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
L&F bemærker, at dette betyder, at
personer med bagudforskudt ind-
komstår, fx. fra den 1. juli til den
30. juni, ikke vil have samme mu-
ligheder som persongrupper med
indkomstår, der følger kalender-
året. Det skyldes, at deres ind-
komstår er udløbet i en del af høj-
sæsonen for sommerhusudlejning i
juli og august. For denne person-
gruppe vil formålet dermed for-
spildes.
L&F foreslår, at den midlertidige
forhøjelse af bundfradraget udvi-
des for persongrupper med bagud-
forskudt indkomstår, så forhøjel-
sen for disse også gælder for ind-
komståret 2021.
Lovforslaget er ændret, således at
den midlertidige forhøjelse af
bundfradraget også gælder for ind-
komståret 2021 for personer med
forskudt indkomstår, der begynder
den 1. oktober eller tidligere.
Ledernes Hovedorganisa-
tion
Forhøjelse af bundfradrag ved udlejning
af fritidsboliger
Ingen bemærkninger.
SEGES
Forhøjelse af bundfradrag ved udlejning
af fritidsboliger
SEGES bemærker, at ifølge udka-
stet til lovforslag og den politiske
aftale er formålet at tilskynde til
udlejning af fritidshuse i 2020.
Den politiske aftale blev indgået
den 19. juni.
Ifølge udkastet lægges der op til, at
ændringen skal være gældende for
indkomståret 2020.
SEGES bemærker, at for personer
med bagudforskudt indkomstår fra
1. juli til 30. juni vil formålet der-
med ofte ikke kunne opnås. Dette
Side 21 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skyldes, at deres indkomstår 2020
stort set er udløbet på tidspunktet
for den politiske aftale. Dermed
tilskyndes de ikke til større udlej-
ning. For personer med andre bag-
udforskudte indkomstår vil der til-
svarende være udfordringer ift. op-
nåelse af det angivne formål.
SEGES opfordrer til, at den mid-
lertidige forhøjelse af bundfradra-
get udvides til at gælde også for
indkomståret 2021 for personer
med bagudforskudt indkomstår.
Der kan henvises til kommentaren
til høringssvaret fra Landbrug og
Fødevarer.
Derudover anbefaler SEGES, at
der ændres i eksempel 3 i de sær-
lige bemærkninger, så det sprogligt
lægger sig helt op ad formulerin-
gen af eksempel 2.
SEGES anbefaler, at ordlyden i
eksempel 3 ændres til:
”Situationen svarer til eksempel 2,
men her opnås det største bund-
fradrag ift. lejeindtægten ved privat
udlejning. Det indebærer, at udle-
jeren skal benytte det lave skemati-
ske bundfradrag på 11.500 kr., og
at udlejer ikke kan anvende bund-
fradrag ved indkomsten på 5.000
kr. fra udlejning gennem et bureau,
der indberetter lejeindtægter til
Skatteforvaltningen.”
Bemærkningerne er ændret i over-
ensstemmelse med anbefalingen
fra SEGES.
SRF Skattefaglig For-
ening
Forhøjelse af bundfradrag ved udlejning
af fritidsboliger
Ingen bemærkninger.
Side 22 af 23
L 30a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2258275_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ældresagen
Forhøjelse af bundfradrag ved udlejning
af fritidsboliger
Ingen bemærkninger.
Side 23 af 23