Til Skatteministeriet og Skatteudvalget
Vedrørende lovforslag L30 af 7/10-2020 for 2020-21.
Som borger og skattebetaler i dette land samt personlig interesse for skatteretten, herunder især pro-
blemstillingen med afgrænsningen mellem statsskatteloven overfor ligningsloven eller afskrivnings-
loven, har jeg en saglig interesse i problemstillingerne knyttet lovforslag L30 af 7/10-2020.
Det er efter min opfattelse af stor samfundsmæssig betydning, at der er klarhed i lovgivningen, såle-
des at landets skatteydere ikke foretager uretmæssigt skattefradrag, med de problemer og tilhørende
omkostninger for samfundet m.v. det medfører, såfremt forholdet efterfølgende skal rettes, som
følge af uklarhed i lovgivningen.
Det er min opfattelse, at såfremt Skatteministeriet vil svare på mine enkle og konkrete spørgsmål,
vil der være væsentlig afklaring på mange spørgsmål knyttet til fortolkningen af ligningslovens
§ 8 B, stk. 1 og dermed hvilke udgifter, som berettiger til ekstrafradrag i henhold til ligningslovens
§ 8 B, stk. 4.
Indledning:
I betænkning nr. 1089 fra 1986
1
anføres der blandt andet følgende i konklusionen.
”Det er udvalgets opfattelse, at hvis der skulle gennemføres regler, der tillader fradrag for eller af-
skrivning af afholdte FOU-udgifter med mere end 100 pct., måtte man afgrænse begreberne forsk-
ning og udvikling mere præcist og entydigt end tilfældet er i dag.”
Ved indførelse af step-up fradrag fra og med indkomståret 2018 på baggrund af lovforslag fra 2017
2
samt det nye det nye lovforslag L30
3
om midlertidigt forhøjelse af fradrag for udgifter til forsøgs-
og forskningsvirksomhed til 130 %, tager Skatteministeriet afsæt i, at fortolkning af, hvilke udgif-
ter, som er omfattet af ordningen med step-up fradrag baserer sig på den eksisterende afgrænsning
4
af fradragsberettigede forsøgs- og forskningsudgifter.
I en række høringssvar fra de høringsberettigede i forbindelse med udkast til lovforslag L30, anmo-
des der om definitioner af, hvilke omkostninger som er omfattet af reglerne, og hvilke omkostninger
der ikke er omfattet. Herudover udtrykkes der nervøsitet for årelange skatteslagsmål mellem virk-
somheder/rådgiverne og skattemyndighederne.
I høringsskema fra Skatteministeriet til Skatteudvalget
5
, fremkommer Skatteministeriet ikke med en
nærmere beskrivelse af praksis, som kan illustrere, hvilke udgifter, som kan omfattes af ordningen
eller ikke.
1
Forskning og udvikling
–
Redegørelse fra udvalget til undersøgelse af den skattemæssige behandling af virksomhe-
dernes udgifter til forskning og udvikling
–
fra Skattedepartementet. Punkt 7.5.4 Konklusion
2
LSF nr. 227 - 2017/1
3
L30 2020-21 af 7/10-2020
4
LSF nr. 227 - 2017/1, punkt 3.2 samt J.nr. 2020-5454
–
udkast til lovforslag, punkt 2.1.2
5
J.nr. 2020.5454, høringsskema af 7/10-2020
Side
1
af
6