Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 30 Bilag 23, L 30 A Bilag 23, L 30 B Bilag 23
Offentligt
2296532_0001.png
2. december 2020
Til Skatteministeren vedrørende L30
Betænkning over forslag til lov om ændring af ligningsloven
(Afgivet af skatte- og afgiftsudvalget den 15. marts 1973)
I fortsættelse af vores henvendelse i dag om "KRÆVER ANVENDELSE AF LL § 8 B EN UDVIDELSE AF
VIRKSOMHEDENS INDTÆGTSGRUNDLAG?" kan Skatteministeren så bekræfte, at den daværende fi-
nansminister i ovenstående betænkning fra 1973 i et svar til »MEFA« (Foreningen af danske Medicin-
fabrikker) fastslår, at
"Finansministeriet skal bemærke, at den gældende retstilstand - som
også omtalt i lovforslagets bemærkninger - er den, at udgifter af den
omtalte art hverken er fradrags- eller afskrivningsberettigede. Udtryk-
ket »gældende« praksis er derfor ikke en dækkende betegnelse for
retstilstanden; men som omtalt i bemærkningerne har navnlig de no-
get større erhvervsvirksomheder med egne forskningsfaciliteter ofte
rent faktisk opnået fradrag eller afskrivning af sådanne udgifter. Bag-
grunden herfor er, at det i praksis ofte er vanskeligt at udskille en virk-
somheds forskningsudgifter fra de almindelige driftsudgifter"
Resultatet bliver derfor, at den danske medicinindustri undergives de vilkår, der gælder i LL § 8 B her-
under det daværende krav om dispensation til straksfradrag af større FoU udgifter, og at deres FoU
udgifter dermed pr. definition anses for omfattet af LL § 8 B.
I den forbindelse skal der sammenholde med anbringender fra "MEFA":
"For den danske medicinindustri, der netop gennem forsknings- og ud-
viklingsarbejde har oparbejdet en position, hvor den f. eks. i 1972 har
bidraget med henved 600 mill. kr. til landets eksportindtægter, kan
det ikke være tilfredsstillende at skulle være afhængig af en dispensa-
tionsmulighed At forske og udvikle er ganske naturlige og livsvigtige
funktioner for branchens virksomheder og en betingelse for disses
fortsatte beståen. Omkostningerne i denne forbindelse må betragtes
som almindelige driftsomkostninger, som det hidtil har været tilfæl-
det, og det må forudses, at de stadig vil udgøre en stigende andel af
de samlede driftsomkostninger.
I denne forbindelse må vi også anføre, at såvidt os bekendt behandles
forsknings- og udviklingsomkostninger indenfor medicinindustrien i
alle industrialiserede lande som ganske almindelige driftsomkostnin-
ger. Danske regler, der afviger herfra, vil medføre forringede konkur-
rencevilkår for vore virksomheder både på eksportmarkedet og på
hjemmemarkedet i konkurrencen med udenlandske virksomheder"
L 30 - 2020-21 - Bilag 23: Henvendelse af 2/12-20 fra KPMG Acor Tax om betænkning fra 1973 over forslag til lov om ændring af ligningsloven
2296532_0002.png
2. december 2020
De virksomheder, der herefter kan falde tilbage på statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, er jf. lovbe-
mærkningerne (ingen krav om dispensation til straksfradrag ved større FoU udgifter), de virksomhe-
der, der har det som sit egentlige erhverv at drive forskning:
"Allerede efter gældende regler er der fradragsret for forsøgs- og
forskningsudgifter,
når den, der afholder udgifterne, har det som er-
hverv at drive forskning. Udgifterne
betragtes i så fald som egentlige
driftsudgifter omfattet af fradragsreglerne i statsskattelovens § 6, stk.
1, litra a. Denne fradragsret tænkes opretholdt. Det får betydning for
de forsøgs- og forskningsudgifter, som ikke omfattes af de almindelige
afskrivningsregler, i første række reglerne i afskrivningsloven. Så-
danne udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed vil nemlig i kraft
af, at den hidtidige fradragsret opretholdes, også for fremtiden umid-
delbart kunne fradrages ved indkomstopgørelsen, selv om udgifterne
er så betydelige i forhold til den skattepligtiges overskud ved selv-
stændig erhvervsvirksomhed, at de overskrider grænsen i § 8 B, stk. 1,
3. pkt."
Dvs. man skelner i lovbemærkningerne fra 1973 mellem de virksomheder, der har det som sit egent-
lige erhverv at drive forskning, som må forstås som de virksomheder, der lever af at sælge sine forsk-
ningsresultater, hvor FoU udgifter kan behandles efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, og så de
virksomheder, der forsker og udvikler til egen brug herunder produktion og salg af virksomhedens
produkter, hvor FoU pr. definition er omfattet af LL § 8 B, uanset de også indeholder et driftsomkost-
ningselement.
Der er således intet krav i lovbemærkningerne fra 1973, at FoU udgifterne skal have tilknytning til en
udvidelse af indtægtsgrundlaget for at være omfattet af LL § 8 B, jf. også mere herom i vores oven-
stående henvendelse fra tidligere i dag. Det er i sagens natur stadig et krav, at FoU udgifterne har til-
knytning til en forsknings- og udviklingsaktivitet omfattet af LL § 8 B.
På denne baggrund anmodes om ministerens kommentarer, herunder om ministeren fastholder, at
afholdte FoU udgifter kun kan omfattes af LL § 8 B, hvis de har tilknytning til en udvidelse af ind-
tægtsgrundlaget?
Med venlig hilsen
Peter Rose Bjare
Partner
2