Skatteudvalget 2020-21
L 29
Offentligt
2288063_0001.png
24. november 2020
J.nr. 2018 - 4003
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 29 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og forskel-
lige andre love (Beskatning ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til erhvervsdri-
vende fonde).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 23. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Camilla Christensen
L 29 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om alt, der er omfattet af aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-F, ikke skal betale en afgift på 20 pct., hvis de flytter til et land, hvor skatten er væsentlig lavere end efter danske regler, til skatteministeren
2288063_0002.png
Spørgsmål
Med lovforslaget sker der ændringer i fondsbeskatningslovens § 3 A. Indtil nu har der
stået;
”§ 3 A. Såfremt en skattepligtig omfattet af kildeskattelovens § 1, dødsboskattelovens §
1, stk. 2, selskabsskattelovens § 1 eller fondsbeskatningslovens § 1 indskyder midler i en
udenlandsk fond eller trust, som er stiftet eller oprettet i et land, hvor fonde eller truster
beskattes væsentlig lavere end efter danske regler, svarer indskyderen en afgift på 20
pct. af indskuddet. Dette gælder dog kun den del af de årlige indskud, der overstiger
10.000 kr.”
Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse, såfremt indskyderen godtgør, at midlerne i den
udenlandske fond eller trust anvendes i almenvelgørende eller på anden måde almennyt-
tigt øjemed til fordel for en større kreds af personer. Stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis
indskyderen som følge af indskuddet er skattepligtig af afkastet i den udenlandske fond
eller trust, jf. ligningslovens § 16 K.”
Med lovforslaget ændres der i § 3 A. til følgende:
2. I § 3 A, stk. 2, indsættes som 3. pkt.: »Stk. 1 finder ikke anvendelse ved indskud af ak-
tier i en udenlandsk fond, når overdragelsen er omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§§ 35 C-35 F.«
Vil ministeren redegøre for, om ovenstående betyder, at alt der er omfattet af aktieavan-
cebeskatningslovens §§ 35 C-F ikke skal betale en afgift på 20 pct., hvis de flytter til et
land, hvor skatten er ”væsentlig lavere end efter danske regler”? I forlængelse af dette
bedes ministeren redegøre for, hvilken betydning det har for danske værnsregler, og hvor
mange erhvervsdrivende fonde man forventer vil placere sig i lavskattelande.
Svar
Hvis betingelserne for at anvende de foreslåede regler i øvrigt er opfyldt, vil reglerne
kunne anvendes ved overdragelse af aktier til udenlandske fonde, der er hjemmehørende
inden for EU eller EØS-området, men ikke til andre udenlandske fonde. Baggrunden er,
at stifterskatten
i modsætning til en egentlig successionsordning
opgøres på overdra-
gelsestidspunktet. Det er vurderingen, at de foreslåede regler ikke vil kunne afgrænses til
kun at vedrøre overdragelse til danske fonde, idet det vil udgøre en EU-retsstridig for-
skelsbehandling, såfremt en overdragelse til fonde i EU/EØS ikke kan ske efter samme
regler som en overdragelse til danske fonde.
For at imødegå risiko for misbrug ved overdragelse til udenlandske fonde stilles der
ifølge forslaget krav om, at det godtgøres, at det efter det pågældende lands regler er en
gyldighedsbetingelse for fonden, at fondsformuen er endeligt og uigenkaldeligt udskilt fra
stifterens formue, og at det godtgøres, at fondens formålsbestemmelse kun kan ændres
efter regler, der kan sidestilles med reglerne herom i lov om erhvervsdrivende fonde.
Den udenlandske fond skal forpligte sig til at betale stifterskatten og afgive årlige oplys-
ninger til de danske skattemyndigheder, så det er muligt for Skatteforvaltningen at kon-
trollere, om der helt eller delvist skal ske betaling af stifterskatten.
Der stilles desuden krav om, at fonden er hjemmehørende i en stat, der yder bistand til
Side 2 af 4
L 29 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om alt, der er omfattet af aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-F, ikke skal betale en afgift på 20 pct., hvis de flytter til et land, hvor skatten er væsentlig lavere end efter danske regler, til skatteministeren
2288063_0003.png
Skatteforvaltningen efter overenskomsten af 7. december 1989 mellem de nordiske lande
om bistand i skattesager eller Rådets direktiv 2010/24/EU af 16. marts 2010 om gensidig
bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foran-
staltninger ved efterfølgende kontrol af, at der ikke foreligger misbrug af reglerne.
Når de anførte betingelser er opfyldt, følger det af anbefalingerne fra arbejdsgruppen om
succession til erhvervsdrivende fonde, at aktier, dvs. en virksomhed i selskabsform, kan
overdrages (doneres) til en erhvervsdrivende fond, uden at dette medfører betaling af skat
eller afgift på tidspunktet for overdragelsen.
Avanceskatten (”stifterskatten”) opgøres på overdragelsestidspunktet, og denne skat ud-
skydes, indtil fonden eventuelt sælger aktierne eller modtager udbytte m.v. Dette vil også
gælde ved overdragelse til udenlandske fonde.
Det ligger endvidere i modellen, at der ikke skal betales afgift efter boafgiftsloven eller
fondsbeskatningsloven, uanset om overdragelsen sker til en udenlandsk fond. Det kan så-
ledes bekræftes, at reglen i fondsbeskatningslovens § 3 A, som der spørges til, ikke vil
finde anvendelse ved overdragelser omfattet af de foreslåede regler.
Som anført i mit svar på spørgsmål 3, er det kun ejerskabet til aktierne, der vil kunne
overdrages til en udenlandsk fond efter de foreslåede regler. I relation til andre former for
indskud til udenlandske fonde
herunder indskud af aktier i tilfælde, hvor betingelserne
for anvendelse af de foreslåede regler ikke er opfyldt
vil fondsbeskatningslovens § 3 A
derfor fortsat kunne finde anvendelse.
Det bemærkes, at en dansk fond, der stiftes ved anvendelse af de foreslåede regler, ikke
vil være skattepligtig ved modtagelse af udbytter eller evt. gevinst ved salg af de erhver-
vede aktier, men der skal ved modtagelse af udbytter eller gevinst ved afståelse betales af-
drag på stifterskatten. Dette vil også gælde for udenlandske fonde, uanset hvordan de be-
skattes i udlandet.
Det bemærkes desuden, at selskabet, der driver virksomheden, også efter en eventuel
overdragelse af aktierne til en udenlandsk fond efter de foreslåede regler, fortsat vil være
skattepligtigt her til landet. Selskabets løbende indkomst efter aktieoverdragelsen vil der-
for blive beskattet i Danmark, og alle de værnsregler i skattelovgivningen, der skal hindre
skatteundgåelse, vil finde anvendelse i forhold til selskabet. Det betyder f.eks., at hvis fon-
den efterfølgende vælger at flytte selskabets materielle og immaterielle aktiver helt eller
delvist til udlandet, vil de almindelige regler om exitbeskatning finde anvendelse.
Som der også er redegjort for i mit svar på spørgsmål 8, har de opstillede værnsregler til
hensigt at undgå, at den foreslåede model vil kunne udnyttes mhp. at undgå eller mini-
mere dansk beskatning. Det forventes derfor også, at modellen kun vil blive brugt relativt
sjældent ved overdragelse af aktier til en udenlandsk fond. En nærmere kvantificering er
dog ikke mulig, da det vil afhænge af de eksisterende ejeres ønsker og præferencer.
Side 3 af 4
L 29 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om alt, der er omfattet af aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-F, ikke skal betale en afgift på 20 pct., hvis de flytter til et land, hvor skatten er væsentlig lavere end efter danske regler, til skatteministeren
2288063_0004.png
For at sikre overvågning og mulighed for evaluering af de nye regler, vil der, som det
fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, skulle udarbejdes en redegørelse til
Folketingets Skatteudvalg om erfaringerne med den nye lovgivning baseret på de første
tre år efter lovens ikrafttræden. Redegørelsen vil f.eks. skulle indeholde oplysninger om
antallet af oprettede fonde, herunder i udlandet, efter de nye regler og oplysninger om
den opgjorte stifterskat og afviklingen heraf.
Side 4 af 4