Skatteudvalget 2020-21
L 29
Offentligt
2270961_0001.png
30. oktober 2020
J.nr. 2018-4003
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 29 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og forskel-
lige andre love (Beskatning ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til erhvervsdri-
vende fonde).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 8. oktober 2020.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 29 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelserne af 8. og 9. oktober 2020 fra KPMG Acor Tax om overdragelse af erhvervsvirksomhed ejet via et holdingselskab
2270961_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. oktober 2020 fra KPMG Acor Tax om
overdragelse af erhvervsvirksomheder ejet via et holdingselskab, jf. L 29
bilag 2.
Svar
KPMG Acor Tax beder ministeren bekræfte, at det vil være i overensstemmelse med den
foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, at en fond ved siden af sit
almennyttige formål kan have et sideordnet vedtægtsmæssigt formål, som består i ejerskab
til aktier i et datterselskab, der overdrages til fonden, og at det vedtægtsmæssige formål også
kan bestå i at give støtte til datterselskabet.
KPMG Acor Tax henviser desuden til afgørelsen i SKM2006.533.SR, hvorefter betaling til
udsmykning af lokaler i en virksomhed ikke blev anset for at udgøre et almennyttigt formål
for en fond. KPMG spørger i den forbindelse, om en sådan støttemulighed vil diskvalificere
overdragelsen af datterselskabet til at kunne ske uden udlodningsbeskatning, eller om den
beskrevne støttemulighed vil udgøre en godkendt erhvervsmæssig interesse for fonden.
KPMG Acor Tax spørger endvidere, om det gør en forskel, hvis støttemuligheden er be-
grænset til at omfatte en beskyttelse af ejerskabet, hvis datterselskabet kommer i økonomi-
ske vanskeligheder m.v.
Kommentar
Det foreslås ved lovforslagets § 5, nr. 2, at indsætte en ny bestemmelse i ligningslovens §
16 A, stk. 4, nr. 4, hvorefter der ved overdragelse af aktierne i et selskab til en fond ikke
skal ske udlodningsbeskatning af aktionæren, hvis der inden overdragelsen er opnået tilla-
delse hertil fra Skatterådet. Det foreslås, at det er en betingelse for tilladelse, at aktierne
overdrages til en fond mv. med et almennyttigt eller på anden måde almenvelgørende for-
mål.
Det fremgår ligeledes, at det er hensigten, at vurderingen af, om der skal meddeles tilladelse
efter den foreslåede bestemmelse, vil skulle foretages i overensstemmelse med Skatterådets
hidtidige praksis ved anmodninger om bindende svar ifm. de skattemæssige konsekvenser
for hovedaktionæren af en overdragelse af et holdingselskabs aktier til en almennyttig fond.
Det fremgår af bemærkningerne, at fonden hovedsageligt skal have et almennyttigt eller
almenvelgørende formål. Herved sikres, at den interesse, der tilgodeses, er aktionærens ide-
elle interesse i modsætning til vedkommendes personlige eller økonomiske interesse. Det
fremgår herudover, at fonden godt kan have erhvervsmæssige aktiviteter. Dvs. at erhvervs-
mæssige aktiviteter ikke i sig selv udelukker, at der kan opnås en godkendelse fra Skatterå-
det.
Det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en fond lever op til de angivne betingelser.
Det er således ikke muligt generelt at udtale sig om, hvilke formål der må anses for diskva-
lificerende. Det vil afhænge af de konkrete forhold i den enkelte sag.
Side 2 af 2