Til lovforslag nr.
L 29
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 26. november 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre
love
(Beskatning ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til erhvervsdrivende fonde)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, KF og LA) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF, SF og EL) indstiller lov‐
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-
Bille (UFG)) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær‐
ker, at SF under udvalgsarbejdet efterspurgte en indsigt i pri‐
oriteringsreglen, der efter SF’s mening gjorde det for gun‐
stigt at overdrage erhvervsvirksomheders aktier til erhvervs‐
drivende fonde. Det var den samme prioriteringsregel, der
dengang var årsagen til, at SF forlod forhandlingerne, som
lovforslaget siden hen har bygget på. Besvarelsen fra skat‐
teministeren har ikke forsikret SF om, at den nye priorite‐
ringsregel gør nok for at forhindre, at stifterskatten udskydes
over en uhensigtsmæssig lang periode. På baggrund af dette
kan SF fortsat ikke støtte lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder det sympa‐
tisk at få flere virksomheder ind i erhvervsdrivende fonds-
regi, for så vidt hensigten er at mindske risikoen for, at virk‐
somheder flyttes udenlands eller drives videre – med pro‐
duktivitetstab til følge – af næste generation i familien. I gi‐
vet fald så EL gerne, at man i stedet – eller som supplement
– skabte en model for overdragelse til medarbejderfonde,
der ligeledes opnår formålet med at fastholde arbejdspladser
i Danmark ved at forhindre videresalg til kapitalfonde eller
andre kortsigtede interesser. EL kan ikke stemme for lovfor‐
slaget, da EL er bekymrede over flere aspekter ved den nye
model, herunder det formålsstridige ved, at der i lovforslaget
også inkluderes overdragelse til fonde placeret i udlandet og
udenlandske fonde. Desuden finder EL fondsbeskatningen
alt for lempelig, idet der kun skal betales skat af avancen
ved overdragelsestidspunktet. Skulle fonden afstå aktierne
ved et senere tidspunkt, regnes avancen ikke med, selv om
værdien er steget. Det forhold, at virksomhedsejeren veder‐
lagsfrit skal give afkald på sin formue, sammenholdt med,
at saldoen på stifterskatten skal forrentes, kan desuden give
incitament til betydelige udbytteudlodninger, kort før over‐
dragelsen finder sted. Det er i direkte konflikt med hensigten
om at videreføre virksomheden i en sund tilstand.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und‐
tagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
AX025214