Skatteudvalget 2019-20
L 156 Bilag 2
Offentligt
Fra:
Dato:
7. april 2020 kl. 15.50.16 CEST
Til:
Emne: Spørgsmål til lovforslag L 156 2019-20 [DAHL-A.FID1189]
Til Skatteministeren
Jeg tillader mig at fremsende nedenstående spørgsmål vedr. lovforslag L 156 2019-20 om Lov om ændring
af aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love (Beskatning ved overdragelse af
erhvervsvirksomheder til erhvervsdrivende fonde).
Vedr. lovforslagets § 1:
Vedr. ABL § 35 B, stk. 1, nr. 3
–
krav om bestemmende indflydelse
Bemærkningerne angiver intet om, hvorvidt fonden som aktionær i selskabet kan indgå en ejeraftale med
andre aktionærer.
Det bedes bekræftet, at fonden som aktionær kan indgå ejeraftale med andre aktionærer i selskabet,
forudsat en sådan ejeraftale ikke strider mod fondens vedtægter.
Jeg antager, at bestemmelsen i § 35 B, stk. 1, nr. 3 ud fra en realitetsvurdering ikke kan anses for opfyldt,
hvis fonden ved erhvervelsen af aktierne straks tiltræder en ejeraftale, hvor den bestemmende
indflydelse for fonden reelt fjernes. Dette bedes bekræftet.
Det bedes oplyst, om bestemmelsen i ABL § 35 B, stk. 1, nr. 3 også vil anses for ikke at være opfyldt, hvis
fonden på et senere tidspunkt tiltræder en ejeraftale, som ud fra en realitetsvurdering anses at fjerne
fondens bestemmende indflydelse.
Til sammenligning kan henvises til SKM2010.209SR vedr. kravet om bestemmende indflydelse for
etablering af sambeskatning jf. koncerndefinitionen i selskabsskatteloven § 31 C. I afgørelsen ejede et
selskab 75 % af aktierne og stemmerne i et datterselskab. Selskabet havde tiltrådt en ejeraftale,
som krævede enighed mellem aktionærerne i alle beslutninger, og det var derfor efter SEL § 31 C, stk. 3,
påvist, at ejerforholdet ikke udgjorde bestemmende indflydelse.
Vedr. ABL § 35 B, stk. 1, nr. 7, der kræver
at ”Aktiernes værdi med fradrag af stifterskatten tilfalder
fondens grundkapital. ”
I høringssvaret til Danske Advokat angiver Skatteministeren, at det forud for overdragelsen vil være muligt
at anmode Skattestyrelsen om bindende svar om værdiansættelsen af aktierne og dermed opgørelsen af
overdragerens avance og stifterskatten.
Hvis overdragelsen sker uden indhentelse af bindende svar om værdien af aktierne, så kan overdrageren
risikere, at Skattestyrelsen efterprøve værdien efter stiftelsen. Hvis Skattestyrelsen forhøjer værdien af
aktierne, skal en større værdi således tilfalde grundkapitalen. Hvorvidt dette er muligt afhænger af de
fondsretlige regler, herunder erhvervsfondsloven § 35 om overførsel af frie reserver til grundkapitalen. I
høringssvaret
til Danske Advokater angiver Skatteministeren imidlertid om denne situation: ”Hvis
de
fondsretlige regler indebærer, at det ikke er muligt at forhøje grundkapitalen, vil den del af avancen,
der vedrører den overskydende værdi, ikke kunne omfattes af de foreslåede regler.”
Udtalelsen synes at
indikere, at reglerne om succession her kan anvendes på overdragelsen af aktierne, selvom ikke hele
værdien af aktierne med fradrag af stifterskatten tilfalder grundkapitalen. Det strider mod ordlyden af
bestemmelsen, men vil være en praktisk løsning, hvor blot den overskydende værdi bliver
afståelsesbeskattet hos overdrageren. Grundkapitalen kan nemlig kun forhøjes efter erhvervsfondsloven §
35 i tre situationer, og disse omfatter ikke umiddelbart den situation at værdien ved overdragelsen har
været sat for lavt. Fondsretligt vil det derfor umiddelbart være problematisk at forhøje grundkapitalen i
denne situation.