Retsudvalget 2020-21
L 24
Offentligt
2283465_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
17. november 2020
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Yousif Fares Nasser Al-
Saif
Sagsnr.: 2020-0037-0089
Dok.:
1693232
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og retsplejeloven (Adgang til
sociale behandlingstilbud mod stofmisbrug for indsatte i kriminalforsorgens
institutioner m.v.) (L 24), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 2. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kri-
stian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 24 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om definition af "frihedsberøvelse i lang tid", til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fuld-
byrdelse af straf m.v. og retsplejeloven (Adgang til sociale behandlings-
tilbud mod stofmisbrug for indsatte i kriminalforsorgens institutioner
m.v.) (L 24) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse, hvor lang tids frihedsberøvelse, der er
tale om i denne formulering i lovbemærkningerne til forslaget,
som vil opfylde betingelsen for, at der skal tilbydes vederlagsfri
social stofmisbrugsbehandling: ”Justitsministeriet finder dog, at
udlændinge, som frihedsberøves efter udlændingelovens §§ 35,
35 a eller 36, skal tilbydes vederlagsfri social stofmisbrugsbe-
handling, hvis særlige forhold taler herfor, f.eks. hvis der er ud-
sigt til, at den pågældende skal være frihedsberøvet i lang tid.”?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Lovforslaget
indebærer, at udlændinge, som er varetægts-
fængslet efter udlændingelovens §§ 35 og 35 a, som udgangs-
punkt ikke skal have ret til social stofmisbrugsbehandling. Til-
svarende gælder, at personer, der er frihedsberøvet efter udlæn-
dingelovens § 36, og hvis frihedsberøvelse opretholdes af retten
i medfør af udlændingelovens § 37, som udgangspunkt heller
ikke skal have ret til vederlagsfri social stofmisbrugsbehandling.
Lovforslaget indebærer samtidig, at udlændinge, som er friheds-
berøvet i medfør af udlændingelovens regler, fortsat skal tilby-
des vederlagsfri social stofmisbrugsbehandling, hvis særlige
forhold taler herfor, f.eks. hvis der er udsigt til, at den pågæl-
dende skal være frihedsberøvet i lang tid.
En eventuel beslutning om vederlagsfri social stofmisbrugsbe-
handling til ovennævnte persongruppe forudsætter således
blandt andet, at der foretages en vurdering af det forventede tids-
perspektiv for frihedsberøvelsen med henblik på at sikre, at det
faktisk er muligt at gennemføre en påbegyndt behandling. Ud-
gangspunktet er, at der skal være udsigt til, at opholdstiden for
en frihedsberøvet er mindst 6 måneder, før social stofmisbrugs-
behandling kan tilbydes.
Der bør dog samtidig være konkrete grunde, som taler for, at
den frihedsberøvede udlænding bør tilbydes social stofmis-
brugsbehandling. Dette kan f.eks. være hensynet til den pågæl-
dendes helbred. Det vil endvidere være en forudsætning, at den
frihedsberøvede udlænding vurderes at være egnet og motiveret
til behandling.”
2