Retsudvalget 2020-21
L 24 Bilag 7
Offentligt
2297686_0001.png
Til lovforslag nr.
L 24
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 3. december 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og
retsplejeloven
(Adgang til sociale behandlingstilbud mod stofmisbrug for indsatte i kriminalforsorgens institutioner m.v.)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (DF og NB) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Alternativet og Sambandsflokkurin havde ved betænk‐
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik‐
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(NB):
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 45, stk. 1,
indsættes efter »bistand«: », jf. dog stk.
2«.
02.
I
§ 45
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
En indsat, der er udvist af landet ved dom, har
ikke ret til somatisk behandling mod stofmisbrug.««
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
[Afskæring af adgang for udvisningsdømte til somatisk be‐
handling for stofmisbrug]
2)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§ 45 a, stk. 2,
affattes således:
»En indsat, der er udvist af landet ved dom, har ikke ret til
vederlagsfri social behandling mod stofmisbrug.««
[Afskæring af adgang for udvisningsdømte til social be‐
handling for stofmisbrug]
Til § 2
3)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 776
indsættes efter 6. pkt. som nyt punktum:
»Justitsministeren fastsætter desuden særlige regler om
varetægtsarrestanters, herunder udlændinges, ret til somatisk
og social behandling mod stofmisbrug.««
[Bemyndigelsesbestemmelse til at fastsætte regler om vare‐
tægtsarrestanters ret til somatisk og social behandling]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af § 45, stk. 1, i lov om fuldbyrdelse af straf
m.v. (straffuldbyrdelsesloven), at indsatte, der afsoner i en
af kriminalforsorgens institutioner, har ret til lægelig eller
anden sundhedsmæssig bistand. Det gælder også somatisk
stofmisbrugsbehandling, herunder abstinens- og substituti‐
onsbehandling (metadonnedtrapning m.v.) og anden lægelig
behandling, der relaterer sig til stofmisbrug og følgerne af
stofmisbrugerens fysiske afhængighed. Retten til somatisk
behandling omfatter i dag også udlændinges ret til somatisk
stofmisbrugsbehandling.
Det foreslås med ændringsforslaget, at der i § 45 indsæt‐
tes et nyt stykke 2, der fastslår, at udlændinge, der er udvist
af landet ved dom, ikke har ret til somatisk stofmisbrugs‐
AX025310
L 24 - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 3. december 2020
2297686_0002.png
2
behandling. Den foreslåede ordning indebærer, at udlændin‐
ge, der afventer hjemrejse som følge af en udvisningsdom,
under afsoning i en af kriminalforsorgens institutioner af‐
skæres fra retten til at modtage somatisk behandling, herun‐
der abstinens- og substitutionsbehandling (metadonnedtrap‐
ning m.v.) og anden lægelig behandling, der relaterer sig til
stofmisbrug og følgerne af stofmisbrugerens fysiske afhæn‐
gighed.
Til nr. 2
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk. 2, at
en indsat, der er udvist af landet ved dom, ikke har ret til ve‐
derlagsfri behandling mod stofmisbrug, medmindre særlige
forhold taler herfor.
Det foreslås med ændringsforslaget, at § 45 a, stk. 2, æn‐
dres, således at sætningen »medmindre særlige forhold taler
herfor« udgår. Forslaget indebærer således, at udlændinge,
som er udvist af landet ved dom, i alle tilfælde afskæres
muligheden for at modtage social stofmisbrugsbehandling.
Til nr. 3
Det foreslås med ændringsforslaget, at justitsministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for varetægtsar‐
restanters, herunder udlændinges, ret til somatisk og social
stofmisbrugsbehandling. Der lægges med forslaget op til, at
der med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen fastsættes
nærmere regler om, at udlændinge, der er varetægtsfængslet
i medfør af udlændingelovens regler, afskæres fra retten til
somatisk og social stofmisbrugsbehandling.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget stemmer for regerin‐
gens forslag, men understreger i den forbindelse, at V øn‐
sker, at udgifterne til ikke akutte og ikke absolut nødvendige
behandlinger holdes på et absolut minimum, når det drejer
sig om udvisningsdømte personer.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
DF kan støtte dette lovforslag. Jo mere afvænning der kan
sættes i gang, når folk sidder i fængsel eller er varetægts‐
fængslet, jo bedre. For det er roden til alt ondt, hvis man er
inde i sådan en misbrugscirkel, som nogle af de personer,
der kommer forbi vores fængselssystem, desværre er. Så vi
kan på alle mulige måder være tilfredse med, at det her nu
også bliver en mulighed. DF mener dog ikke, at udviste ud‐
lændinge skal være omfattet af lovforslaget, da de er udviste
og skal hjem. DF har derfor stillet ændringsforslag om dette.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær‐
ker, at en del indsatte har et stofmisbrug, og derfor er det
afgørende, at de tilbydes hjælp – ikke kun som tilbud om
afvænning, men også i form af den sociale indsats i den
forbindelse. Lovforslaget er derfor et skridt i den rigtige
retning, og SF kan naturligvis bakke det op. SF glæder sig
endvidere over, at lovforslaget er finansieret i finansloven.
SF er bekymret for, at det anslåede antal personer, som
kan få den med lovforslaget tilbudte hjælp, ikke er dæk‐
kende for den gruppe, som faktisk har behov for hjælp i
forbindelse med deres stofmisbrug. SF finder det i øvrigt
afgørende, at kriminalforsorgen også får et større fokus på
de psykiatriske diagnoser og adfærdsforstyrrelser, som de
indsatte har i stort omfang, og som bevirker, at de ofte
selvmedicinerer. Hvis ikke de indsatte får hjælp til dette, er
der stor risiko for, at misbruget og kriminaliteten fortsætter.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget noterer sig, at
lovforslaget forbedrer resocialiseringsindsatsen for indsatte
med et stofmisbrug. EL er derfor positiv over for lovforsla‐
get og ser det som et skridt i den rigtige retning.
Imidlertid hæfter EL sig ved, at der i de danske fængs‐
ler er massiv personalemangel. I den forbindelse har EL
spurgt til, hvordan patienternes behandlingsgaranti sikres
trods manglende personale. EL finder det essentielt, at de
indsatte vejledes om retten til behandling, og at behandling
ikke afbrydes, begrænses eller afslås som resultat af mangel
på betjente i kriminalforsorgen.
Endvidere er EL kritisk over for, at forslaget ikke omfat‐
ter frihedsberøvede udlændinge, fordi de ifølge regeringen
»ikke har en fremtid i Danmark«. Efter EL’s opfattelse bør
tilbuddet også omfatte udlændinge, fordi mange frihedsbe‐
røvede udlændinge opholder sig i Danmark i en længere
periode.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2020 og var til
1. behandling den 5. november 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Den 5. oktober 2020 sendte justitsministeren høringssva‐
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
L 24 - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 3. december 2020
2297686_0003.png
3
Leif Lahn Jensen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S)
Annette Lind (S) Kristian Hegaard (RV)
nfmd.
Jens Rohde (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V)
fmd.
Jan E. Jørgensen (V)
Alex Vanopslagh (LA) Inger Støjberg (V) Morten Dahlin (V) Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Peter Skaarup (DF) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF) Marcus Knuth (KF)
Pernille Vermund (NB)
Alternativet og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4