§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Reserver
Merudgiften på 150 mio. kr. skyldes, at reserven vedrørende seniorpension var nulstillet på
finansloven for 2021. (§ 17.19.77.15.)
Mindreudgiften på 505,2 mio. kr. skyldes, at reserven på finansloven for 2021 er nulstillet og
udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2021. På forslag til finanslov for 2022 er bevillingen bl.a.
omfattet Rammeaftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternative om
plan for genåbning af Danmark af marts 2021, Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om bedre ressourceforløb
af 11. december 2020 og Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Konservative og Alternativet om tiltag målrettet langtidsledige under
coronakrisen af maj 2021. (§17.19.78)
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 89,7 mio. kr. skyldes, at bidragssatsen stiger fra 0,6 pct. i 2021 til 0,9 pct. i 2022. (§
17.31.20.)
Merudgiften på 354,9 mio. kr. skyldes primært, at bidragssatsen stiger fra 0,6 pct. i 2021 til 0,9 pct. i
2022. Merudgiften skyldes derudover forventet stigende aktivitet på offentlige ydelser under
delloftet. (§ 17.31.21.)
Mindreudgiften på 24,4 mio. kr. skyldes en nedjustering af aktivitetsskønnet baseret på den faktiske
aktivitet i 2020. (§ 17.31.28.)
Merindtægten på 27,5 mio. kr. skyldes, at der i 2021 indgår efterreguleringen i bidrag fra
arbejdsgivere, mens efterreguleringen i 2022 først indgår på det tekniske ændringsforslag for
finansloven for 2022 (§ 17.31.29.).
Mindreindtægten på 34,4 mio. kr. skyldes, at der i 2021 er indarbejdet en ekstraordinær indtægt ved
efterregulering som følge af, at de private arbejdsgiveres indbetaling af ATP i 2019 var lavere end
det faktiske finansieringsbehov på § 17.31.32.30 (§ 17.31.32.)
Mindreindtægten på 10,8 mio. kr. skyldes primært at efterregulering i bidrag fra arbejdsgiver først
indgår i 2022 i forbindelse med ændringsforslaget samt en stigning i arbejdsgiverkompensation
vedr. samtidighedsferie fra 2021 til 2022. (§17.31.35.).
Merudgiften på 2.125,2 mio. kr. skyldes, at der som led i Aftale mellem regeringen, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om en ny ret til tidlig pension gives mulighed for
i en seks måneders periode i løbet af 2022 at udtræde af efterlønsordningen og få tidligere
indbetalte efterlønsbidrag udbetalt skattefrit. (§ 17.31.51.)
Mindreudgiften på 330,5 mio. kr. skyldes et forventet fald i antallet af feriedagpengemodtagere fra
87.000 i 2021 til 38.000 i 2022. Faldet skyldes primært, at budgetteringen for 2022 afspejler en