Finansudvalget 2020-21
L 239 Bilag 7
Offentligt
Dato. 24/06/21
Kl.
11:07:34
Runde: 0
Printer: MAIL
Bruger: SB17FD
Følgende dokumenter er rekvireret:
171114
171179
171977
171978
171979
172102
172311
172331
173108
173120
173121
173124
173128
173129
173132
173135
173139
173151
173201
173202
173520
173523
173525
173711
173811
174101
174110
174604
174608
174614
174618
174630
174641
174643
174646
174653
174664
174670
174674
174926
174927
175104
175105
175113
175406
175411
175421
175430
175501
175602
175604
175605
175611
175919
175922
176104
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
176108
176302
176303
176404
176407
176408
176410
176411
176413
176414
176415
176416
Følgende sider har fejl-markering:
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
2439265_0003.png
1
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
17.11.14. Fremme af kønsligestilling mellem kvinder og
mænd (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
..........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 11,0 mio. kr. skyldes den af-
talte bevillingsprofil for initiativerne " Initiativer i
handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk
vold i nære relationer 2019-2022","Handlingsplan
til bekæmpelse af menneskehandel for 2019-
2022", "Initiativer til fremme af tryghed, trivsel og
lige muligheder for LGBTI-personer", " Driftstil-
skud til LGBT+ Danmark" og " Tilskud til Co-
penhagen 2021".
17.11.79. Reserver og budgetregulering
(Driftsbev.)
.........
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 7,1 mio. kr. skyldes, at der er afsat
18,7 mio. kr. i 2022 til systemmodernisering af
tværgående it-understøtning af beskæftigelses-
indsatsen samt indarbejdet negativ budgetregule-
ring på 3,7 mio. kr. som følge af lavere indtægts-
skøn fra skærpet tilsyn og naturgasanlæg samt ne-
gativ budgetregulering på 7,8 mio. kr. vedrørende
implementering af EESSI hos Udbetaling Dan-
mark.
17.19.77. Budgetreguleringer vedrørende delloft for indkom-
stoverførsler .........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 150 mio. kr. skyldes, at reserven
vedrørende seniorpension var nulstillet i 2021.
17,6
6,6
-11,0
9,2
16,3
7,1
-
150,0
150,0
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
2439265_0004.png
2
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
17.19.78. Reserver og budgetregulering vedrørende indkom-
stoverførsler .........................................................
Udgift ....................................................................
998,9
Mindreudgiften på 505,2 mio. kr. skyldes, at re-
serven på finansloven for 2021 er nulstillet og ud-
møntet på bloktilskudsaktstykket for 2021. På
forslag til finanslov for 2022 er bevillingen bl.a.
omfattet Rammeaftale mellem regeringen, Ven-
stre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Liberal Alliance og Alternative om
plan for genåbning af Danmark af marts 2021,
Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance om bedre ressour-
ceforløb af 11. december 2020 og Aftale mellem
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialis-
tisk Folkeparti, Radikale Venstre, Konservative
og Alternativet om tiltag målrettet langtidsledige
under coronakrisen af maj 2021.
17.21.02. Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
(Statsvirksomhed)
..................................................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 5,3 mio. kr. skyldes primært, at
bevillingen på finansloven for 2021 er forhøjet
med 6,1 mio. kr. årligt i 2022 til 2025 til finansi-
ering af en ny arbejdsmiljø-økonomisk forsk-
nings-enhed jf. Aftale mellem Regeringen, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
om en ny ret til tidlig pension af oktober 2020.
493,7
-505,2
60,3
65,6
5,3
17.23.11. Erstatning mv. til statens tjenestemænd og arbejde-
re m.fl. (tekstanm. 129)
(Lovbunden)
..................
Udgift ....................................................................
365,8
Merudgiften på 52,0 mio. kr. skyldes primært en
forventning om kortere sagsbehandlingstider i Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring vedrørende sager
efter lov nr. 336 af 2. april 2014 om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttrauma-
tisk belastningsreaktion (særloven) og deraf afledt
fremrykning af tilkendelser af erstatninger mv. til
de berørte personer.
Indtægt .................................................................
Se ovenfor, idet afholdte erstatningsudgifter mv.
refunderes ved årets udgang af den ansættende
statsmyndighed.
351,2
417,8
52,0
404,9
53,7
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
2439265_0005.png
3
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
17.23.31. Besættelsestidens ofre
(Lovbunden)
....................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 12,6 mio. kr. skyldes et fortsat
fald i antallet af erstatningsmodtagere omfattet af
ordningen. Erstatningsmodtagerne er ofre som
følge af besættelsestiden 1940-45 eller pårørende
hertil.
17.31.08. Styrket kontrol med sociale ydelser på udlandsom-
rådet i Den Fælles Dataenhed i Udbetaling Dan-
mark
(Reservationsbev.)
.......................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 5,1 mio. kr. skyldes, at bevillingen
på finansloven for 2021 er forhøjet med 5,0 mio.
kr. årligt i 2022 og frem til en styrket indsats med
kontrol af udbetalinger af sociale ydelser i udlan-
det som følge af Aftale mellem regeringen, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
om en ny ret til tidlig pension af oktober 2020.
75,6
63,0
-12,6
-
5,1
5,1
17.31.20. Obligatorisk pensionsordning for modtagere af le-
dighedsafhængige indkomstoverførsler
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
215,4
Merudgiften på 89,7 mio. kr. skyldes, at bidrags-
satsen stiger fra 0,6 pct. i 2021 til 0,9 pct. i 2022.
17.31.21. Obligatorisk pensionsordning for modtagere af øv-
rige indkomstoverførsler
(Lovbunden)
...............
Udgift ....................................................................
629,4
Merudgiften på 354,9 mio. kr. skyldes primært, at
bidragssatsen stiger fra 0,6 pct. i 2021 til 0,9 pct. i
2022. Merudgiften skyldes derudover forventet
stigende aktivitet på offentlige ydelser under del-
loftet.
17.31.24. ATP-bidrag for modtagere af dagpenge
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 38,6 mio. kr. skyldes et for-
ventet lavere antal modtagere af dagpenge, der
skal betales ATP-bidrag for, hvilket kan henføres
til et fald i den forventede bruttoledighed i 2022
på ca. 4.700 fuldtidspersoner i forhold til niveauet
ved Økonomisk Redegørelse december 2020, som
lå til grund for budgetteringen af finansloven for
2021.
Indtægt .................................................................
305,1
89,7
984,3
354,9
533,9
495,3
-38,6
440,8
384,3
-56,5
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
2439265_0006.png
4
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
Mindreindtægten på 56,5 mio. kr. skyldes et for-
ventet lavere antal modtagere af dagpenge, der
skal betales ATP-bidrag for, hvilket kan henføres
til et fald i den forventede bruttoledighed i 2022
på ca. 4.700 fuldtidspersoner i forhold til niveauet
ved Økonomiske Redegørelse december 2020,
som lå til grund for budgetteringen af finansloven
for 2021. Endvidere udgør størrelsen af arbejdsgi-
verkompensationen ved samtidighedsferie et sta-
digt stigende beløb, og er således større i 2022 end
i 2021, og for finansloven for 2021 indgår efterre-
guleringen i bidrag fra arbejdsgivere med en ud-
gift, mens efterreguleringen for finansloven for
2022 først indarbejdes på det tekniske ændrings-
forslag for finansloven for 2022.
17.31.28. ATP-bidrag for modtagere af kontanthjælp og ud-
dannelseshjælp
(Lovbunden)
...............................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 24,4 mio. kr. skyldes en nedju-
stering af aktivitetsskønnet baseret på den faktiske
aktivitet i 2020.
17.31.29. ATP-bidrag for modtagere af sygedagpenge
(Lovbunden)
...........................................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 27,5 mio. kr. skyldes primært, at
efterreguleringen i bidrag fra arbejdsgivere først
indgår på det tekniske ændringsforslag for finans-
loven for 2022.
17.31.32. ATP-bidrag for modtagere af barselsdagpenge
(Lovbunden)
...........................................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 34,4 mio. kr. skyldes, at der i
2021 er indarbejdet en ekstraordinær indtægt ved
efterregulering som følge af, at de private arbejds-
giveres indbetaling af ATP i 2019 var lavere end
det faktiske finansieringsbehov.
17.31.35. ATP-bidrag for modtagere af ressourceforløbsydel-
se under jobafklaringsforløb
(Lovbunden)
.........
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 10,8 mio. kr. skyldes primært
at efterregulering i bidrag fra arbejdsgiver først
indgår i 2022 i forbindelse med ændringsforslaget
samt en stigning i arbejdsgiverkompensation vedr.
samtidighedsferie fra 2021 til 2022.
121,8
97,4
-24,4
69,2
96,7
27,5
123,5
89,1
-34,4
44,3
33,5
-10,8
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
2439265_0007.png
5
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
17.31.39. ATP-bidrag for personer i fleksjob
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 15,3 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i aktiviteten fra ca. 66.210 hel-
årspersoner i 2021 til ca. 72.160 helårspersoner i
2022. Merudgiften kan henføres til indfasningen
af Aftale mellem den daværende SRSF-regering,
Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om en reform af førtidspension og
fleksjob af juni 2012.
17.31.51. Medlemsbidrag fra arbejdsløshedskasser .........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 2.125,2 mio. kr. skyldes, at der
som led i Aftale mellem regeringen, Dansk Folke-
parti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om
en ny ret til tidlig pension gives mulighed for i en
seks måneders periode i løbet af 2022 at udtræde
af efterlønsordningen og få tidligere indbetalte ef-
terlønsbidrag udbetalt skattefrit.
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 1.174,8 mio. kr. skyldes pri-
mært, at der som led i Aftale mellem regeringen,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og En-
hedslisten om en ny ret til tidlig pension gives ret
til kompensation til personer, der er overgået til
efterløn inden 1. januar 2022 og som tilkendes
tidlig pension.
17.32.01. Dagpenge ved arbejdsløshed
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 1.116,5 mio. kr. skyldes et for-
ventet lavere antal modtagere af dagpenge, hvilket
kan henføres til et forventet fald i bruttoledigheden
på ca. 4.700 fuldtidspersoner for 2022 ved Øko-
nomisk Redegørelse maj 2021 i forhold til ni-
veauet ved Økonomisk Redegørelse december,
som lå til grund for budgetteringen af finansloven
for 2021. I skønnet for 2022 er endvidere indeholdt
de aktivitetsmæssige konsekvenser af de seneste
tiltag / forlængelser af tiltag i relation til COVID-
19.
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 730,2 mio. kr. skyldes et for-
ventet lavere antal modtagere af dagpenge. Den
lavere aktivitet kan primært henføres til et forven-
tet fald i bruttoledigheden jf. ovenfor.
167,0
182,3
15,3
-
2.125,2
2.125,2
10.691,5
9.516,7
-1.174,8
21.398,3
20.281,8
-1.116,5
13.996,1
13.265,9
-730,2
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
2439265_0008.png
6
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
17.32.02. Feriedagpenge
(Lovbunden)
................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 330,5 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af feriedagpengemodtagere
fra 87.000 i 2021 til 38.000 i 2022. Faldet skyldes
primært, at budgetteringen for 2022 afspejler en
forventning om, at overgangen til samtidighedsfe-
rie fremadrettet giver sig udtryk i et væsentligt la-
vere antal feriedagpengemodtagere, herunder for-
stærket af, at bruttoledigheden ved Økonomisk
Redegørelse maj 2021 skønner et fald i antallet af
dagpengemodtagere.
17.35.20. Særlig støtte til modtagere af kontanthjælp m.fl.
(Lovbunden)
...........................................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 16,5 mio. kr. skyldes en for-
ventet lavere aktivitet i 2022.
17.35.23. Revalideringsydelse mv. (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 22,8 mio. kr. skyldes et fald i
antallet af modtagere af revalideringsydelse fra
2.600 helårspersoner i 2021 til 2.000 helårsperso-
ner i 2022.
17.35.25. Ledighedsydelse (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
..
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 60,2 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i antallet af ledighedsydelses-
modtagere hørende til Þ 17.35.25. Ledighedsydel-
se fra ca. 13.570 helårspersoner i 2021 til ca.
14.940 helårspersoner i 2022. Kontoen er under
indfasning, jf. Aftale mellem den daværende SR-
regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti om reform af refusionssyste-
met og tilpasninger i udligningssystemet af februar
2015.
17.37.11. Orlov til pasning af syge børn
(Lovbunden)
.......
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 16,8 mio. kr. skyldes en mid-
lertidige ordning og forhøjelse af bevillingen i
2021, hvor forældre, der må blive hjemme for at
passe deres børn som følge af Covid-19, kan opnå
en ret til barselsdagpenge.
597,1
266,6
-330,5
284,4
267,9
-16,5
114,8
92,0
-22,8
523,9
584,1
60,2
95,9
79,1
-16,8
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
2439265_0009.png
7
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
17.38.11. Dagpenge ved sygdom
(Lovbunden)
....................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 358,2 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af modtagere af sygedagpenge
på cirka 3.000 fuldtidspersoner. Aktivitetsfaldet
skyldes, at der i 2021 var en ekstraordinær høj ak-
tivitet på kontoen, der primært kan henføres til
covid-19 hjælpepakkerne.
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 20,1 skyldes forventede færre
regresindtægter i 2022.
17.41.01. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 33,7 mio. kr. skyldes primært,
at bevillingen på finansloven for 2021 var forhøjet
med 5,1 mio. kr. i 2021 til ansættelse af ekstra
VEU-koordinatorer i 2021, jf. Aftale mellem re-
geringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Det Konservative Folkeparti om styr-
ket opkvalificering af juni 2020 og med yderligere
10,0 mio. kr. ligeledes til ansættelse af ekstra
VEU-koordinatorer i 2021, jf. Aftale mellem re-
geringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten og Alternativet om stimuli og
grøn genopretning af december 2020. Mindreud-
giften skyldes desuden en teknisk reduktion på 7,4
mio. kr. til medfinansiering af systemmodernise-
ring af tværgående it-understøtning af beskæfti-
gelsesindsatsen mv. Hertil kommer en række
mindre ændringer i bevillingen herunder, at der på
forslag til finanslov for 2022 er indarbejdet en re-
duktion på 3,5 mio. kr. i 2022 og frem som følge
af overflytning af statslige opgaver i de fire Inter-
national Citizen Service centre til kommunerne jf.
Aftale mellem regeringen og Kommunernes
Landsforening af juni 2021.
17.41.10. Udbetaling Danmark
(Reservationsbev.)
............
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 51,8 mio. kr. skyldes primært
et fald i bevillingsprofilen for afsatte midler til
administration af tidlig pension, som følge af Af-
tale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socia-
listisk Folkeparti og Enhedslisten om en ny ret til
tidlig pension af oktober 2020. Hertil kommer ud-
løb af bevilling til administration af midlertidigt
børnetilskud.
5.146,8
4.788,6
-358,2
51,3
31,2
-20,1
347,9
314,2
-33,7
202,8
151,0
-51,8
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
2439265_0010.png
8
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
17.46.04. Refusion af driftsudgifter og mentorudgifter ved
ressourceforløb og jobafklaringsforløb
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
490,1
Mindreudgiften på 332,8 mio. kr. skyldes en af-
skaffelse af kommunernes refusion fra 2022 for
driftsudgifter og mentorstøtte under ressourcefor-
løb i forbindelse med Aftale om bedre Ressource-
forløb.
17.46.08. Uddannelsesløft med ret til en erhvervsuddannelse
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 7,7 mio. kr. skyldes Aftale mellem
regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialis-
tisk Folkeparti, Enhedslisten, Konservative og Al-
ternativet om yderligere forbedringer af hjælpe-
pakkerne for ikke mindst de mindre erhvervsdri-
vende af februar 2021, hvorefter retten til at påbe-
gyndte et uddannelsesløft til 110 pct. af hidtidig
dagpengesats er forlænget med yderligere et år, så
retten også er gældende i 2022.
17.46.14. Indsats ved større afskedigelser (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 130,0 mio. kr. skyldes, at be-
villingen til indsats ved større afskedigelser var
forhøjet med 100,0 mio. kr. i 2021 som følge af
Aftale mellem regeringen og Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternati-
vet om stimuli og grøn genopretning af december
2020, hvor der også blev afsat 30,0 mio. kr. i 2021
til en særlig varslingspulje til mindre virksomhe-
der i kriseramte brancher.
17.46.18. Refusion af hjælpemidler mv. til ledige og beskæf-
tigede (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
....................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 5,9 mio. kr. skyldes et forventet
fald i udgifterne til hjælpemidler og befordrings-
godtgørelse til bl.a. aktiverede kontanthjælpsmod-
tagere, revalidender, sygedagpengemodtagere og
personer i fleksjob. Skønnet er baseret på kom-
munernes refusionsanmodninger for 2021.
157,3
-332,8
75,3
83,0
7,7
135,9
5,9
-130,0
76,8
70,9
-5,9
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
2439265_0011.png
9
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
17.46.30. Styrket indsats for ledige ordblinde og læse- og
skrivesvage (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 50,0 mio. kr. skyldes den af-
talte bevillingsprofil for puljen "Indsats for ord-
blinde og læse- og skrivesvage".
17.46.41. Uddannelsesløft (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 82,7 mio. kr. skyldes primært,
at bevillingen til den regionale uddannelsespulje
var forhøjet med 87,8 mio. kr. i 2021 som følge af
Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folke-
parti, Radikale Venstre og Det Konservative Fol-
keparti om styrket opkvalificering og som følge
af Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Enhedslisten om ekstraordinært løft af ledige
af juni 2020. Hertil kommer en stigende bevil-
lingsprofil for bevillingen til uddannelsesløft og
udløb af midlertidig bevilling til pulje til uddan-
nelsesambassadører som følge af Aftale mellem
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Det Konservative Folkeparti om styr-
ket opkvalificering af juni 2020.
17.46.43. Styrket indsats for ledige (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 15,0 mio. kr. skyldes, at der på
forslag til finanslov for 2022 er indarbejdet en
forhøjelse af bevillingen, jf. Aftale mellem Rege-
ringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Kon-
servative og Alternativet om tiltag målrettet lang-
tidsledige under coronakrisen af maj 2021.
17.46.46. Styrket opkvalificering af ledige (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 30,0 mio. kr. skyldes den af-
talte bevillingsprofil for puljerne " Branchesamar-
bejde om opkvalificering" og " Certifikater til le-
dige flyveledere og piloter"
50,0
-
-50,0
311,4
228,7
-82,7
0,2
15,2
15,0
30,0
-
-30,0
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
2439265_0012.png
10
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
17.46.53. Løntilskud til arbejdsgivere ved uddannelsesaftaler
for ledige og beskæftigede voksenlærlinge
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
342,8
Merudgiften på 34,7 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antallet af voksenlærlinge fra 7.600 i
2021 til 9.100 voksenlærlinge i 2022.
17.46.64. Kontanthjælpsmodtagere mv. på langvarig offentlig
forsørgelse (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
..
Udgift ....................................................................
103,8
Mindreudgiften på 103,7 mio. kr. skyldes den af-
talte bevillingsprofil for initiativerne "Investering
i udsatte og syge borgere på kanten af arbejds-
markedet - Flere skal med 2" og "Afklaring af ak-
tivitetsparate kontanthjælpsmodtagere".
17.46.70. Tværgående aktiviteter mellem stat, kommuner og
andre aktører (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 7,2 mio. kr. skyldes den aftalte
bevillingsprofil for initiativet "Indsats for flere
traine-forløb".
17.46.74. Jobrotation
(Lovbunden)
......................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 20,8 mio. kr. kan henføres til un-
derkonto 10 som følge af politiske aftaler, som
styrker jobrotationsordningen, herunder Aftale om
tiltag målrettet langtidsledige under coronakrisen
af maj 2021. Aftalerne medfører en forventet stig-
ning i antal personer, der gennemfører et jobrota-
tionsforløb i 2022 sammenlignet med den forven-
tede aktivitet i 2021 med ca. 100 fuldtidspersoner.
17.49.26. Kompetenceløft til iværksættere (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 15,3 mio. kr. skyldes den af-
talte bevillingsprofil for initiativet "Kompetence-
løft til iværksættere".
377,5
34,7
-
-103,8
12,3
5,1
-7,2
95,8
116,6
20,8
15,3
-
-15,3
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
2439265_0013.png
11
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
17.49.27. Graduate-programmer til nyuddannede (tekstanm.
115)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 10,2 mio. kr. skyldes den af-
talte bevillingsprofil for initiativet "Graduate-pro-
grammer til nyuddannede".
17.51.04. Sporskifte (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
...
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 25,6 mio. kr. skyldes den af-
talte bevillingsprofil for initiativet "Sporskifteind-
sats".
17.51.05. Pulje til nedbringelse af sygefravær i ældreplejen
(tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
......................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 18,4 mio. kr. skyldes den af-
talte bevillingsprofil for initiativet "Pulje til ned-
bringelse af sygefravær i ældreplejen".
17.51.13. Forebyggende tværgående aktiviteter (tekstanm.
115)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 5,2 mio. kr. skyldes den aftalte
bevillingsprofil for initiativet "Styrket indsats for
unge udviklingshæmmede".
17.54.06. Skånejob
(Lovbunden)
..........................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 13,7 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antallet af fuldtidspersoner i skånejob fra
ca. 3300 fuldtidspersoner i 2021 til ca. 3.800 fuld-
tidspersoner i 2022. Stigningen forventes at være
midlertidig, og aftage i 2023.
17.54.11. Personlig assistance til personer med handicap
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 29,2 mio. kr. skyldes en for-
ventning om, at et faldende refusions- og aktivi-
tetsniveau i 2021 fortsætter i 2022.
10,2
-
-10,2
25,6
-
-25,6
18,4
-
-18,4
10,6
5,4
-5,2
53,5
67,2
13,7
275,5
246,3
-29,2
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
2439265_0014.png
12
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
17.54.21. Seniorjob for personer, som højst har 5 år til efter-
lønsalderen (tekstanm. 115)
(Lovbunden)
..........
Udgift ....................................................................
183,0
Mindreudgiften på 59,9 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af fuldtidspersoner i seniorjob
fra ca. 1.200 fuldtidspersoner i 2021 til ca. 800
fuldtidspersoner i 2022 som følge af, at den for-
ventede tilgang til ordningen falder. Ordningen er
også påvirket af fire COVID-19 relaterede aftaler
der samlet medfører et fald på 28,1 mio. kr.
17.54.30. Hjælp til personer uden ret til fuld førtidspension
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 5,6 mio. kr. skyldes en niveauju-
stering på baggrund af seneste regnskabstal.
17.55.01. Efterløn
(Lovbunden)
...........................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 2.868,9 mio. kr. skyldes pri-
mært et forventet fald i antallet af efterlønsmodta-
gere fra ca. 50.160 fuldtidspersoner i 2021 til ca.
34.600 fuldtidspersoner i 2022 primært som følge
af Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om en ny
ret til tidlig pension. Ligeledes forventes den gen-
nemsnitlige efterløn at falde fra ca. 172.025 kr. i
2021 til 169.455 kr. i 2022 mens antallet af mod-
tagere af skattefri præmie forventes at falde fra ca.
9.800 personer til ca. 8.940 personer i 2022.
17.56.02. Ledighedsydelse (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 38,0 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af ledighedsydelsesmodtagere
hørende til Þ 17.56.02. Ledighedsydelse fra ca.
2.750 helårspersoner i 2021 til ca. 2.100 helårs-
personer i 2022.
123,1
-59,9
43,4
49,0
5,6
9.846,5
6.977,6
-2.868,9
160,9
122,9
-38,0
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
2439265_0015.png
13
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
17.56.04. Fleksjob med variabel refusion
(Lovbunden)
.....
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 256,9 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i aktiviteten fra ca. 46.150 helårspersoner
i 2021 til ca. 52.850 helårspersoner i 2022. Me-
rudgiften kan henføres til, at udgifterne til fleksjob
i stigende grad afholdes på denne konto, jf. Aftale
mellem den daværende SR-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om reform af refusionssystemet og tilpasninger i
udligningssystemet af februar 2015.
17.56.05. Fleksbidrag til kommunen
(Lovbunden)
............
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 221,8 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i aktiviteten fra ca. 44.775 helårspersoner
i 2021 til 46.850 helårspersoner i 2022. Merudgif-
ten kan henføres til indfasningen af Aftale mellem
den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti om en
reform af førtidspension og fleksjob af juni 2012
samt Aftale mellem den daværende SR-regering,
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om reform af refusionssystemet og til-
pasninger i udligningssystemet af februar 2015.
17.56.11. Fleksydelse
(Lovbunden)
......................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 196,9 mio. kr. skyldes primært, at
der som led i Aftale mellem regeringen, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
om en ny ret til tidlig pension gives mulighed for
i en seks måneders periode i løbet af 2022 at ud-
træde af fleksydelsesordningen og få tidligere
indbetalte fleksydelsesbidrag udbetalt skattefrit.
17.59.19. Nedbringelse af sygefravær på offentlige arbejds-
pladser (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 30,5 mio. kr. skyldes, at bevillin-
gen til initiativet "Nedbringelse af sygefravær på
offentlige arbejdspladser" er forhøjet med 30,2
mio. kr. årligt i 2022 til 2024 med henblik på at
forebygge sygefravær og tidlig nedslidning på ri-
sikoarbejdsområder inden for den offentlige sektor
jf. Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om en ny
ret til tidlig pension af oktober 2020
1.806,0
2.062,9
256,9
1.806,0
2.027,8
221,8
558,8
755,7
196,9
-
30,5
30,5
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
2439265_0016.png
14
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
17.59.22. Udbredelse af virksomheders sociale ansvar (tekst-
anm. 115)
(Reservationsbev.)
...............................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 5,3 mio. kr. skyldes den aftalte
bevillingsprofil for initiativet " Udbredelse af
virksomheders sociale ansvar".
17.61.04. Tilskud til særlige grupper af børn
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 6,7 mio. kr. skyldes primært en
forventning om færre antal modtagere af tilskud til
familier med flerbørnsfødsler i 2022.
17.61.08. Det midlertidige børnetilskud
(Lovbunden)
.......
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 238,4 mio. kr. skyldes, at der
ikke længere budgetteres på kontoen, da det mid-
lertidige børnetilskud kun er forlænget til og med
d. 31. december 2021.
17.63.02. Flytning og hjælp i enkelttilfælde
(Lovbunden)
.
Udgift ....................................................................
Forskudsrefusionsadmodninger for to første kvar-
taler af 2021 er lavere end forventet ved FL21,
hvorfor skønnet for 2022 er nedjusteret med 6,1
mio. kr.
17.64.04. Overførsel fra Den Sociale Pensionsfond
(Lovbunden)
...........................................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 13.690,0 mio. kr. skyldes at
fondens grundkapital forventes at udløbe i 2021,
hvorfor der ikke forventes overførsler af midler fra
fonden i 2022 og efter.
17.64.07. ATP-bidrag for førtidspensionister
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 27,7 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antallet af helårspersoner fra ca. 186.400
i 2021 til ca. 198.600 i 2022. Stigningen sker pri-
mært som følge af at det er obligatorisk for før-
tidspensionister på ny ordning at indbetale ATP-
bidrag, mens det er frivilligt for førtidspensionister
på gammel ordning. Således stiger aktiviteten i
takt med at gammel ordning udfases og der er til-
gang til ny ordning.
5,3
-
-5,3
91,1
84,4
-6,7
238,4
-
-238,4
59,6
53,5
-6,1
13.690,0
-
-13.690,0
422,7
450,4
27,7
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
2439265_0017.png
15
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
17.64.08. Supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspen-
sionister
(Lovbunden)
...........................................
Udgift ....................................................................
507,0
Merudgiften på 55,9 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antallet af helårspersoner fra ca. 115.400
i 2021 til ca. 124.300 i 2022. Stigningen i aktivitet
skyldes dels stigning i antal førtidspensionister og
dels stigning i andelen, der frivilligt indbetaler til
supplerende arbejdsmarkedspension.
17.64.10. Førtidspension med variabel medfinansiering (tekst-
anm. 126)
(Lovbunden)
.........................................
Udgift .................................................................... 14.329,5
Merudgiften på 3.177,3 mio. kr. skyldes en for-
ventet stigning i antallet af helårspersoner fra ca.
71.600 i 2021 til ca. 86.400 i 2022. Merudgiften
skal ses i sammenhæng med en samlet forventet
stigning i antallet af førtidspensionister blandt an-
det på grund af stigende pensionsalder jf. Aftale
mellem den daværende VK-regering, Dansk Fol-
keparti og Det Radikale Venstre om senere tilba-
getrækning af maj 2011. Stigningen i det samlet
antal førtidspensionister kommer til udtryk på
denne konto, da nytilkendelser placeres her.
Indtægt .................................................................
Indtægten er kommunal medfinansiering af før-
tidspension og følger således økonomien på Þ
17.64.10.10.
17.64.11. Mediecheck
(Lovbunden)
.....................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 110,3 mio. kr. skyldes, at medie-
checken indfases gradvist i takt med en udfasning
af medielicensen frem mod år 2022.
17.64.13. Seniorpension
(Lovbunden)
.................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 796,6 mio. kr. skyldes stigende
aktivitet fra ca. 12.600 helårspersoner i 2021 til ca.
16.200 helårspersoner i 2022. Aktiviteten på ord-
ningen følger forventningerne ved ordningens
indførelse og oprettelse af seniorpensionsenheden.
Ordningen er under indfasning.
Indtægt .................................................................
Indtægten er kommunal medfinansiering af seni-
orpension og følger således økonomien på Þ
17.64.13.10.
11.412,6
562,9
55,9
17.506,8
3.177,3
13.954,6
2.542,0
336,6
446,9
110,3
2.446,1
3.242,7
796,6
1.925,3
2.471,1
545,8
L 239 - 2020-21 - Bilag 7: § 17, Beskæftigelsesministeriet, præsentation teknisk gennemgang den 2. september 2021
2439265_0018.png
16
Mio. kr.
2021
2022
Ændring
17.64.14. ATP-bidrag for seniorpensionister
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 8,0 mio. kr. skyldes stigende akti-
vitet fra ca. 12.600 helårspersoner i 2021 til ca.
16.200 helårspersoner i 2022. Aktiviteten på ord-
ningen følger forventningerne ved ordningens
indførelse og oprettelse af seniorpensionsenheden.
Ordningen er under indfasning.
17.64.15. Supplerende arbejdsmarkedspension for seniorpen-
sionister
(Lovbunden)
...........................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 14,4 mio. kr. skyldes stigende ak-
tivitet fra ca. 6.300 helårspersoner i 2021 til ca.
9.300 helårspersoner i 2022. Aktiviteten på ord-
ningen følger forventningerne ved ordningens
indførelse og oprettelse af seniorpensionsenheden.
Ordningen er under indfasning.
17.64.16. Tidlig pension
(Lovbunden)
.................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 3.523,6 mio. kr. skyldes indførelse
en ny ret til tidlig pension fra 2022.
28,7
36,7
8,0
27,8
42,2
14,4
-
3.523,6
3.523,6