Finansudvalget 2020-21
L 239 Bilag 14
Offentligt
2439538_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2022
i forhold til finansloven for 2021
August 2021
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 2 af 41
FFL22 sammenlignet med FL21
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2022
sammenlignet med finansloven for 2021 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2021. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2022.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2022, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til finansloven
for 2021 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2022 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2022 i forhold til finansloven for 2021,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2021 til finanslov-
forslaget for 2022.
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 3 af 41
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet ...................................................................................................... 4
§ 6. Udenrigsministeriet .............................................................................................. 5
§ 7. Finansministeriet ................................................................................................... 8
§ 8. Erhvervsministeriet .............................................................................................. 9
§ 9. Skatteministeriet .................................................................................................. 10
§ 11. Justitsministeriet................................................................................................ 11
§ 12. Forsvarsministeriet ........................................................................................... 12
§ 13. Indenrigs- og Boligministeriet ........................................................................ 13
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet ........................................................ 13
§ 15. Social- og Ældreministeriet ............................................................................. 15
§ 16. Sundhedsministeriet ......................................................................................... 18
§ 17. Beskæftigelsesministeriet ................................................................................. 20
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet ........................................................ 24
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet .............................................................. 26
§ 21. Kulturministeriet............................................................................................... 28
§ 22. Kirkeministeriet ................................................................................................ 29
§ 23. Miljøministeriet ................................................................................................. 30
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ........................................... 31
§ 28. Transportministeriet ......................................................................................... 32
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ..................................................... 34
§ 35. Generelle reserver ............................................................................................. 37
§ 36. Pensionsvæsenet ............................................................................................... 41
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 4 af 41
§ 5. Statsministeriet
Ingen større bevægelser.
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 5 af 41
§ 6. Udenrigsministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 302,7 mio. kr. skyldes, at der på TÆF21 blev afsat 267,6 mio.
kr. ekstra på kontoen grundet stigning i skøn for BNI og fald i EU-bistanden. Der-
til er der afsat færre midler på reserven i 2022 end tidligere for i stedet at afsætte re-
lativt flere midler til konkrete aktiviteter under de enkelte konti (§ 06.31.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 41,7 mio. kr. skyldes den flerårige profil til finansiering af den stats-
lige andel af risikopræmien vedrørende statsgaranteret låneramme til Investerings-
fonden for Udviklingslande (IFU) samt ny udgift på 35,1 mio. kr. til afdækning af
de statsfinansielle risici ved garantiforpligtigelse i forbindelse med kapitaludvidelse i
Den Afrikanske Investeringsbank (AfDB) (§ 06.11.22.).
Merudgiften på 150,0 mio. kr. skyldes, at der på kontoen er opført et tilskud til op-
førsel af UN Live Museum i 2022. Tilskuddet blev afsat på finansloven for 2019 og
der er alene afsat midler i 2022, hvorfor bevægelsen indgår i oversigten i forbindel-
se med finanslovsforslaget for 2022 (§ 06.22.06.).
Mindreudgiften på 592,0 mio. kr. skyldes, at der i 2022 planlægges at afholde færre
bevillinger til Afrika over denne konto end i 2021. Kontoen varierer betydeligt i ni-
veau fra år til år primært som følge af, at bevillingerne til landeprogrammerne ligger
forskudt over årene samt at tidspunkterne for tilsagnene og programmernes stør-
relser er forskellige. I 2022 planlægges bl.a. bevillinger til Burkina Faso og Mali.
Mindreudgiften skyldes ydermere bl.a., at bidraget til COVID-19-responspulje tid-
ligere var afsat under kontoen og nu afsættes under § 06.32.08. Øvrig bistand samt
at bidraget til indsatsen i Nordafrika flyttes til § 06.32.10. Nærområde- og migrati-
onsfond (§ 06.32.01.).
Mindreudgiften på 218,8 mio. kr. skyldes, at der ikke budgetteres fremadrettet på §
06.32.04.14. og § 06.32.04.15. Midlerne indbudgetteres fra 2022 og frem i stedet for
på § 06.11.01. Udenrigstjenesten som del af en teknisk omlægning. Midlerne vil
fortsat blive anvendt til forvaltning, styring og kontrol af udviklingsbistanden (§
06.32.04.).
Merudgiften på 39,5 mio. kr. skyldes, at der i 2022 planlægges eftergivelse af Sudans
bilaterale gæld i regi af Heavily Indebted Poor Countries (HIPC) initiativet (§
06.32.07.).
Merudgiften på 195,3 mio. kr. skyldes overvejende, at der oprettes en ny særskilt
underkonto til indsatser i forbindelse med internationale sundhedskriser. Her bud-
getteres med 20,0 mio. kr. i 2022 til at imødekomme anmodninger om hjælp fra
udviklingslande under internationale sundhedskriser samt 150,0 mio. kr. til en CO-
VID-19-responspulje. Sidstnævnte var i 2021 budgetteret under § 06.32.01. Udvik-
lingslande i Afrika. Merudgiften skyldes ydermere nye bidrag til Civilsamfundets
Råderum, International Rehabilitation Council for Torture Victims (IRCT) og mid-
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 6 af 41
ler afsat til styrkelse af udviklingslandenes skattesystemer (§ 06.32.08.).
Merudgiften skyldes en stigning på 75,0 mio. kr. til Fremtidens flygtningerespons
og en stigning på 25,0 mio. kr. til øvrige indsatser. Dertil skyldes merudgiften, at
50,0 mio. kr. til indsatsen i Nordafrika tidligere var afsat under § 06.32.01. Udvik-
lingslande i Afrika og fremadrettet afsættes under nærværende konto (§ 06.32.10.).
Mindreudgiften på 24,5 mio. kr. skyldes, at Udenrigsministeriets oplysningsaktivite-
ter gentænkes. Dertil skyldes faldet, at der i 2021 blev afsat midler til indgåelse af en
flerårig aftale om undervisningsmateriale under Børnenes U-landskalender (§
06.35.01.).
Merudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes en prioriteret stigning i bevillingen til UNI-
CEF (§ 06.36.02.).
Merudgiften på 125,0 mio. kr. skyldes et nyt bidrag på 75,0 mio. kr. til Education
Cannot Wait og en stigning i afsatte midler til Global Partnership for Education på
50,0 mio. kr. (§ 06.36.04.).
Merudgiften på 134,2 mio. kr. skyldes et nyt bidrag på 50,0 mio. kr. til Verdensban-
kens indsatser for skrøbelighed, konflikt og fordrivelse samt en mindre stigning i
Danmarks andel til Verdensbankens kapitaludvidelse og Den Internationale Udvik-
lingssammenslutnings kapitaludvidelse (§ 06.37.01.).
Mindreudgiften på 177,0 mio. kr. skyldes et fald i udgiften til den Europæiske Ud-
viklingsfond som del af den forventede udfasning af fonden over den kommende
årrække, hvor midlerne lægges ind under den fællesskabsfinansierede EU-bistand (§
06.37.04.).
Mindreudgiften på 201,5 mio. kr. skyldes, at der i 2022 planlægges indbudgettering
af færre flerårige delegerede partnerskaber end i 2021. I 2022 planlægges et nyt de-
legeret partnerskab vedr. Freds- og Stabiliseringsprogrammet for Sahel. I delegere-
de partnerskaber implementerer Udenrigsministeriet projekter finansieret af andre
donorer. Kontoen påvirker ikke 0,7 pct.-målsætningen eller bistandsrammen (ud-
gift) (§ 06.37.05.).
Merindtægten på 201,5 mio. skyldes, at der i 2022 planlægges indbudgettering af
færre flerårige delegerede partnerskaber end i 2021. I 2022 planlægges et nyt delege-
ret partnerskab vedr. Freds- og Stabiliseringsprogrammet for Sahel. I delegerede
partnerskaber implementerer Udenrigsministeriet projekter finansieret af andre do-
norer. Kontoen påvirker ikke 0,7 pct.-målsætningen eller bistandsrammen (indtægt)
(§ 06.37.05.).
Merudgiften på 172,0 mio. kr. skyldes, at der planlægges et nyt bidrag til Investe-
ringsfonden for Udviklingslande (IFU) og et nyt bidrag til Den Internationale Fi-
nansieringsinstitutions (IFC) kapitaludvidelse fra 2020-2024. I modsat retning
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 7 af 41
trækker et mindre fald i bevillingen til Danida Sustainable Infrastructure Finance
(DSIF) (§ 06.38.01.).
Mindreudgiften på 33,4 mio. kr. skyldes primært udløb af fordobling af tilskud på §
06.41.03.20. Fælles erhvervsfremstød som led i COVID-19-respons. Herudover er
kontoen § 06.41.03.40. Tilskud til Copenhagen Capacity reduceret med 2,1 mio. kr.
som følge af effektiviseringer i den regionale investeringsfremmeindsats, som Co-
penhagen Capacity leverer i Østdanmark (§ 06.41.03.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 8 af 41
§ 7. Finansministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 9.087,5 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at der ikke kan foretages nye
egenkapitalindskud i Danmarks Genopretningsfond i 2022. Der er således budgetteret
med mulige egenkapitalindskud i Danmarks Genopretningsfond i 2021 for op til sam-
let 9.000,0 mio. kr. Herudover kan mindreudgiften henføres til en planlagt faldende
profil for udgifter i forbindelse med statens kapitalindskud i Kalaallit Airports Interna-
tional A/S i perioden 2019-2030 (§ 07.15.08.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 9 af 41
§ 8. Erhvervsministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 86,6 mio. kr. skyldes primært nye bevillinger til Pulje til omstilling af
minkavlere og følgeerhverv, Tilskud til dansk deltagelse i strategisk vigtige især grønne
og digitale EU-projekter (IPCEI) samt etablering af Center for Offentlig-Privat Inno-
vation. I modsat retning trækker en faldende bevillingsprofil for SMV:Digital, jf. Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om ini-
tiativer for Danmarks digitale vækst af februar 2018 (§ 08.32.08.).
Reserver
Merudgiften på 41,7 mio. kr. skyldes primært den stigende profil på reserven til strategi
for Danmarks digitale vækst, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer af november
2017, hvor der er afsat midler fra 2022 og frem. I modsat retning trækker udmøntning
af reserven til etablering af en OPS-enhed, hvor midlerne tilfalder § 08.32.08.82. Center
for Offentlig-Privat Innovation (§ 08.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 20,1 mio. kr. skyldes, at bevillingen til styrket virksomhedskontrol
videreføres på Erhvervsstyrelsens driftsbevilling frem for på en særskilt hovedkonto
som hidtil (§ 08.21.21.).
Mindreudgiften på 7.143,5 mio. kr. skyldes forventet udløb af kompensationsordnin-
gerne som følge af COVID-19 (§ 08.32.21.).
Mindreudgiften på 29,0 mio. kr. skyldes et tilsvarende fald i bevillingen til matchfinan-
sieringsordningen i Vækstfonden fra 2021 til 2022 (§ 08.33.15.).
Merindtægten på 100,0 mio. kr. skyldes, at Vækstfonden forventer at betale udbytte på
100,0 mio. kr. som forudsat, modsat 2021, hvor Vækstfonden ikke forventede at betale
udbytte (§ 08.33.26.).
Merudgiften på 602,9 mio. kr. skyldes primært en stigende bevillingsprofil for REACT-
EU midler samt indbudgettering af den nye programperiode 2021-2027 for Regional-
fonden og Socialfonden (§ 08.35.01.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 10 af 41
§ 9. Skatteministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 23,3 mio. kr. skyldes, at reserven er udmøntet, som følge af
DUT-aftale for Lov-og Cirkulæreprogram nr. 5, jf. Aftale om kommunernes øko-
nomi for 2022 (§ 09.11.79.).
Merudgiften på 612,3 mio. kr. skyldes bevillingsflyt fra Skatteforvaltningen til Ad-
ministrations- og Servicestyrelsen vedrørende koncernfælles opgaver (§ 09.31.08.).
Mindreudgiften på 66,7 mio. kr. skyldes, at kommunerne i 2021 kompenseres for
en justering i reguleringssatsen for grundskyld (§ 09.51.03.).
Merudgiften på 43,5 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at der forventes en stigning i
antallet af sager vedr. godtgørelse for skattepligtige selskaber og fonde (§ 09.51.13.).
Merudgiften på 39,3 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at der er indbudgetteret et for-
ventet forbrug af opsparede midler som følge af overenskomstaftalen for 2021 (§
09.61.04.).
Merindtægten på 41,3 mio. kr. skyldes, at der er indbudgetteret et forventet forbrug
af opsparede midler som følge af overenskomstaftalen for 2021 (§ 09.61.04.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 11 af 41
§ 11. Justitsministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 1.800,0 mio. kr. i 2022 skyldes, at reserven til indkøb af værnemidler
mv. var afsat etårigt for 2021 (§ 11.11.78.).
Mindreudgiften på 303,5 mio. kr. i 2022 skyldes primært udmøntning af reserver til po-
litikadetter og til styrket ydre grænsekontrol som led i Aftale om politiets og anklage-
myndighedens økonomi 2021-2023. Den samlede bevægelse på kontoen indeholder
desuden merudgifter som følge af afsættelsen af en DUT-reserve (§ 11.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 2.024,5 mio. kr. i 2022 skyldes indbudgettering af Aftale om politiets
og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 i 2022. Aftalen er ikke indbudgetteret på
finansloven for 2021 (§ 11.23.01.).
Merudgiften på 88,2 mio. kr. i 2022 skyldes primært indbudgettering af Aftale om poli-
tiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 i 2022. Aftalen er ikke indbudgette-
ret på finansloven for 2021 (§11.23.04.).
Merudgiften på 360,6 mio. kr. i 2022 skyldes primært indbudgettering af Aftale om po-
litiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 i 2022 (§11.23.16.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 12 af 41
§ 12. Forsvarsministeriet
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 572,4 mio. kr. skyldes primært, at reservationerne til de forligsinitiati-
ver, der iværksættes fra 2022 på § 12.11.02.10. Centralt styrede initiativer, endnu ikke er
udmøntet. Endvidere skyldes merudgiften en stigning i bevillingen i 2022 på §
12.11.02.70. Reserve til internationale operationer, jf. Aftale mellem den daværende
VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om for-
svarsområdet 2018-2023 af januar 2018 (§ 12.11.02.).
Merudgiften på 82,4 mio. kr. skyldes primært ændrede styringsprincipper for officers-
uddannelserne (§ 12.23.20.).
Merudgiften/merindtægten på 37,4 mio. kr. skyldes COVID-19-betingede udskydelser
af betalinger på igangværende projekter, som primært udgøres af udbygningen af flyve-
stationer til modtagelse af NATO tankfly samt udbygning af North European Pipeline
System. Merudgiften modsvares af tilsvarende refusioner (§ 12.29.13.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 13 af 41
§ 13. Indenrigs- og Boligministeriet
Reserver
Merudgiften på 22,0 mio. kr. skyldes primært, at udmøntning af reserven til kom-
muner i forbindelse med Plandata.dk er udskudt fra 2021 til 2022. Reservens ud-
møntning afventer de nye ejendomsvurderinger (§ 13.11.79.).
Budgetforbedringer
Mindreudgiften på 471,0 mio. kr. skyldes de samlede virkninger af ændrede budget-
teringsforudsætninger, herunder primært lavere finansieringsrente (§ 13.81.01.).
Mindreudgiften på 22,6 mio. kr. skyldes lavere renteniveau (§ 13.82.05.).
Mindreudgiften på 163,7 mio. kr. skyldes primært bevillingsprofilen for den finan-
siering, der blev afsat til styrkelse af nedrivningsindsatsen i kommuner og under-
støttelse af landsbyfornyelse, som fremgår af Aftale mellem regeringen, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for
2021 af december 2020 (§ 13.83.10.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 44,1 mio. kr. skyldes primært oprettelsen af Bolig- og Planstyrelsen,
midler til udvikling af en huslejedatabase med et huslejeregister og huslejenævnsaf-
gørelser, jf. Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet om initiativer mod kortsigtede investeringer i private
udlejningsboliger af januar 2020 samt den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet,
Nye Borgerlige og Frie Grønne om udmøntning af midlerne til det gode ældreliv af
december 2020 (§ 13.51.01.).
Mindreudgiften på 93,0 mio. kr. skyldes, at der er udmøntet midler til Lokale akti-
onsgrupper (LAG) til og med 2021 (§ 13.71.01.).
(Mindreindtægten på 93,0 mio. kr.), jf. ovenfor (§ 13.71.01.).
Mindreudgiften på 27,7 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for den finansiering, der
blev afsat til understøttelse af projekter i landdistrikterne, jf. Aftale mellem regerin-
gen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om fi-
nansloven for 2021 af december 2020 (§ 13.71.03.).
Mindreindtægten på 136,6 mio. kr. skyldes primært, at Landsbyggefonden ikke for-
ventes at betale refusion i 2022. Baggrunden herfor er et lavere renteniveau (§
13.81.05.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 14 af 41
Mindreudgiften på 83,7 mio. kr. skyldes, at Landsbyggefonden har et lavere likvidi-
tetsunderskud i 2022 end i 2021. Der forventes derfor ikke at være behov for så
stort et statslån til dækning af likviditetsunderskuddet (§ 13.81.07.).
(Mindreindtægten på 83,7 mio. kr.), jf. ovenfor (§ 13.81.07.).
Mindreudgiften på 35,2 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for den finansiering, der
blev afsat til puljen til etablering af nye almene boliger på småøerne og ø-
kommuner, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Det Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alter-
nativet og Sikandar Siddigue (UFG) om Grøn boligaftale 2020: Landsbyggefondens
rammer 2021-2026 og fremrykket indsats i 2020 af maj 2020 (§ 13.81.20.).
(Mindreindtægten på 35,2 mio. kr.), jf. ovenfor (§ 13.81.20.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 15 af 41
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
Nye initiativer
Kontoen er ny. Kontoen er oprettet som led i styringen af EU-fondsområdet. Merud-
giften på 59,0 mio. kr. kan således henføres til nyoprettelsen som følge heraf
(§14.11.04.).
Kontoen er ny. Kontoen er oprettet som led i styringen af EU-fondsområdet. Merind-
tægten på 59,0 mio. kr. kan således henføres til nyoprettelsen som følge heraf
(§14.11.04.).
Mindreudgiften på 20,0 mio. kr. skyldes primært udmøntning af midler til negativ social
kontrol, samt udløb af aftale vedr. styrket overvågning af udvikling i asylproducerende
lande, jf. finanslovsaftale 2018 (§14.11.79.).
Reserver
Merudgiften på 38,3 mio. kr. skyldes udmøntning af diverse kommunale reserver, her-
under DUT. (§14.11.78.).
Budgetforbedringer
Merudgiften på 21,7 mio. kr. skyldes implementeringen af projekter på Schengen-It
programmet, som igangsættes i 2021 (§14.19.11.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 27,4 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for etablering af en bande
task force, jf. satspuljeaftalen for 2018 (§ 14.69.16.).
Mindreudgiften på 199,4 mio. kr. skyldes primært et forventet lavere aktivitetsniveau (§
14.71.03.).
Mindreudgiften på 101,7 mio. kr. skyldes primært et forventet lavere aktivitetsniveau (§
14.71.04.).
Mindreudgiften på 73,9 mio. kr. skyldes primært et forventet lavere aktivitetsniveau (§
14.71.11.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 16 af 41
§ 15. Social- og Ældreministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 129,9 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil til understøttelse af
kommunernes udbredelse af familiehuse i hele landet, som fremgår af Aftale mel-
lem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og
Kristendemokraterne om Børnene Først af maj 2021 (§ 15.26.34.).
Reserver
Mindreudgiften på 238,0 mio. kr. skyldes primært bevillingsprofilen for den ramme,
der blev afsat til støtte af oplevelsesindustrien gennem aktiviteter på social- og æld-
reområdet med Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet om stimuli og grøn genopretning af december 2020,
samt bevillingsprofilen for et klippekort til borgere i målgruppen for ledsagelse un-
der COVID-19, som fremgår af Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socia-
listisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af decem-
ber 2020 (§ 15.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 28,4 mio. kr. skyldes primært den bevillingsprofil, som fremgår af
Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020, af Aftale mellem regerin-
gen, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkepar-
ti, Enhedslisten og Alternativet om styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det
økonomiske tilsyn med sociale tilbud af april 2021 samt af Aftale mellem regerin-
gen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedsli-
sten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemo-
kraterne om Børnene Først af maj 2021. Hertil kommer at en del af differencen
mellem 2021 og 2022 skyldes at der, af rent tekniske årsager, endnu ikke er opført
budgettal for 2021 som følge af ressortdelingsaftalen med Sundhedsministeriet ved
kongelig resolution af 21. januar 2021 (§ 15.11.01.).
Merudgiften på 78,7 mio. kr. skyldes hovedsageligt at der, af rent tekniske årsager,
endnu ikke er opført budgettal for 2021 som følge af ressortdelingsaftalen med
Sundhedsministeriet ved kongelig resolution af 21. januar 2021.
Hertil kommer, at en merudgift primært skyldes udgifter til administration af æld-
reområdet ifm. Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance,
Alternativet, Nye Borgerlige og Frie Grønne om at afsætte restmidlerne på i alt 56,8
mio. kr. fra Det gode ældreliv i perioden 2020-2022 af december 2020 (§ 15.11.11.).
Mindreudgiften på 25,9 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Al-
ternativet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af sats-
puljen for 2018 af november 2017 (§ 15.71.06.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 17 af 41
Mindreudgiften på 250,0 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen, som fremgår af Aftale
mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Al-
ternativet om stimuli og grøn genopretning af december 2020 (§ 15.71.10.).
Merudgiften på 20,8 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for den ramme, der er afsat
til opfølgning på en vidensafdækning af barrierer og muligheder i indsatsen på
hjemløseområdet, som fremgår af Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance om udmøntning af reserven til foran-
staltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2020-2023 af novem-
ber 2019, samt bevillingsprofilen for rammen afsat til hjemløseindsats, som fremgår
af Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal
Alliance om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet for 2021-2024 af november 2020 (§ 15.75.28.).
Mindreudgiften på 36,8 mio. kr. skyldes primært den bevillingsprofil, som fremgår
af Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folke-
parti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af
satspuljen for 2018 af november 2017 (§ 15.75.46.).
Mindreudgiften på 515,7 mio. kr. skyldes at bevillingen vedrørende puljen til bedre
bemanding i ældreplejen er overført til det kommunale bloktilskud fra 2022 (§
15.85.50.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 18 af 41
§ 16. Sundhedsministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 28,5 mio. kr. skyldes tilførsel af midler til et nationalt klinisk studie
om effekt og sikkerhed af COVID-19 vacciner (ENFORCE) (§ 16.33.67.).
Reserver
Mindreudgiften på 2.000,0 mio. kr. skyldes bevillingsophør vedrørende en reserve
til COVID-19 vacciner og håndtering af vaccinationsplan (§ 16.11.72.).
Mindreudgiften på 3.000,0 mio. kr. skyldes bevillingsophør vedrørende en reserve
til test- og smitteopsporing i forbindelse med COVID-19 (§16.11.73.).
Mindreudgiften på 29,3 mio. kr. skyldes, at midlerne er overført til det kommunale
og regionale bloktilskud, jf. akt. 305 af juni 2021 (§ 16.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 76,1 mio. kr. skyldes overførelse af ressortansvaret for sager
vedrørende ældreområdet til Social- og Ældreministeriet ved kongelig resolution af
21. januar 2021, samt bevillingsophør vedrørende midler til COVID-19 relaterede
udgifter, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020 (§ 16.11.11.).
Mindreudgiften på 139,4 mio. kr. skyldes bevillingsophør vedrørende midler til
COVID-19 relaterede udgifter, herunder til forlængelse af medicinlagre i primær-
og sekundærsektoren, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af december
2020 (§ 16.11.16.).
Mindreudgiften på 114,4 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen til fortsættelse af tilbud
om gratis vaccination mod pneumokokker til ældre over 65 år samt personer i sær-
lige risikogrupper under 65 år som led i indsatsen mod COVID-19 (§ 16.21.35.).
Mindreudgiften på 64,5 mio. kr. skyldes bevillingsophør vedrørende midler til af-
prøvning af en fremskudt regional funktion i børne- og ungdomspsykiatrien, jf. Af-
tale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspul-
jen for 2018 af november 2017 (§ 16.53.19.).
Mindreudgiften på 20,5 mio. kr. skyldes bevillingsophør vedrørende midler til ud-
bredelse i hele landet af akut psykiatrisk udrykningstjeneste (§ 16.53.30.).
Merudgiften på 30,4 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen til udmøntning af Aftale
mellem regeringen og Danske Regioner om udmøntning af 600,0 mio. kr. til en
styrket psykiatri til øget kapacitet på sikringsafdelingen i Region Sjælland, jf. Aftale
mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Al-
ternativet om finansloven for 2020 af december 2019 (§ 16.53.45.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 19 af 41
Merudgiften på 1.167,7 mio. kr. skyldes tilførsel af midler for Kvalitetsfondens in-
vesteringer i en moderne sygehusstruktur, der indbudgetteres årligt på baggrund af
aftalen om regionernes økonomi og et opdateret skøn for midlernes afløb samt til-
førsel af midler til en pulje til regionernes deponering til kvalitetsfondsbyggerierne
(§ 16.91.60.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 20 af 41
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Reserver
Merudgiften på 150,0 mio. kr. skyldes, at reserven vedrørende seniorpension var nul-
stillet på finansloven for 2021 (§ 17.19.77.).
Mindreudgiften på 505,2 mio. kr. skyldes, at reserven på finansloven for 2021 er nulstil-
let og udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2021. På forslag til finanslov for 2022 er
bevillingen bl.a. omfattet Rammeaftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Liberal Alliance og Alternative om plan for genåbning af Danmark af marts 2021, Afta-
le mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konserva-
tive Folkeparti og Liberal Alliance om bedre ressourceforløb af december 2020 og Af-
tale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Konservative og Alternativet om tiltag målrettet langtidsledige under coronak-
risen af maj 2021 (§17.19.78.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 89,7 mio. kr. skyldes, at bidraget til den obligatorisk pensionsordning
stiger fra 0,6 pct. i 2021 til 0,9 pct. i 2022 (§ 17.31.20.).
Merudgiften på 354,9 mio. kr. skyldes primært, at bidraget til den obligatorisk pensi-
onsordning stiger fra 0,6 pct. i 2021 til 0,9 pct. i 2022. Merudgiften skyldes derudover
forventet stigende aktivitet på offentlige ydelser under delloftet (§ 17.31.21.).
Mindreudgiften på 24,4 mio. kr. skyldes en nedjustering af aktivitetsskønnet baseret på
den faktiske aktivitet i 2020 (§ 17.31.28.).
Merindtægten på 27,5 mio. kr. skyldes, at der i 2021 indgår en efterregulering i ATP-
bidrag fra arbejdsgivere for tidligere år, mens efterreguleringen i 2022 efter sædvanlig
praksis først indarbejdes på det tekniske ændringsforslag for finansloven for 2022 (§
17.31.29.).
Mindreindtægten på 34,4 mio. kr. skyldes, at der i 2021 indgår en efterregulering i ATP-
bidrag fra arbejdsgivere for tidligere år, mens efterreguleringen i 2022 efter sædvanlig
praksis først indarbejdes på det tekniske ændringsforslag for finansloven for 2022 (§
17.31.32.).
Mindreindtægten på 10,8 mio. kr. skyldes primært at efterregulering i bidrag fra ar-
bejdsgiver først indgår i 2022 i forbindelse med ændringsforslaget for finansloven for
2022 samt en stigning i arbejdsgiverkompensation vedr. samtidighedsferie fra 2021 til
2022 (§17.31.35.).
Merudgiften på 2.125,2 mio. kr. skyldes, at der, som led i Aftale mellem regeringen,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om en ny ret til tidlig pension
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 21 af 41
af oktober 2020, gives mulighed for i en seks måneders periode i løbet af 2022 at ud-
træde af efterlønsordningen og få tidligere indbetalte efterlønsbidrag udbetalt skattefrit
(§ 17.31.51.).
Mindreudgiften på 330,5 mio. kr. skyldes et forventet fald i antallet af feriedagpenge-
modtagere fra 87.000 i 2021 til 38.000 i 2022. Faldet skyldes primært, at budgetteringen
for 2022 afspejler en forventning om, at overgangen til samtidighedsferie fremadrettet
giver sig udtryk i et væsentligt lavere antal feriedagpengemodtagere, som det var forud-
sagt i forbindelse med vedtagelsen af den nye ferielov (§ 17.32.02.).
Mindreindtægten på 20,1 mio. kr. skyldes et forventet fald i antallet af regresindtægter i
2022 (§ 17.38.11.).
Mindreudgiften på 51,8 mio. kr. skyldes primært et fald i bevillingsprofilen for afsatte
midler til administration af tidlig pension, som følge af Aftale mellem regeringen,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om en ny ret til tidlig pension
af oktober 2020. Hertil kommer udløb af bevilling til administration af midlertidigt
børnetilskud (§ 17.41.10.).
Mindreudgiften på 332,8 mio. kr. skyldes en afskaffelse af kommunernes refusion fra
2022 for driftsudgifter og mentorstøtte under ressourceforløb i forbindelse med Aftale
mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistiske Folkeparti, Det Konserva-
tive Folkeparti og Liberal Alliance om bedre ressourceforløb af december 2020 (§
17.46.04.).
Mindreudgiften på 130,0 mio. kr. skyldes, at bevillingen til indsats ved større afskedi-
gelser er forhøjet med 100,0 mio. kr. i 2021 som følge af Aftale mellem regeringen og
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om stimuli og
grøn genopretning af december 2020, hvor der også blev afsat 30,0 mio. kr. i 2021 til
en særlig varslingspulje til mindre virksomheder i kriseramte brancher (§ 17.46.14.).
Mindreudgiften på 50,0 mio. kr.
skyldes den aftalte bevillingsprofil for initiativet ”Ind-
sat for ordblinde og læse-
og skrivesvage”,
jf. Aftale mellem regeringen og Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om stimuli og grøn gen-
opretning af december 2020 (§ 17.46.30.).
Mindreudgiften på 82,7 mio. kr. skyldes primært, at bevillingen til den regionale uddan-
nelsespulje var forhøjet med 87,8 mio. kr. i 2021 som følge af Aftale mellem regerin-
gen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti om
styrket opkvalificering og som følge af Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om ekstraordinært
løft af ledige af juni 2020. Hertil kommer en stigende bevillingsprofil for bevillingen til
uddannelsesløft og udløb af midlertidig bevilling til pulje til uddannelsesambassadører
som følge af Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Det Konservative Folkeparti om styrket opkvalificering af juni 2020 (§ 17.46.41.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 22 af 41
Mindreudgiften på 30,0 mio. kr. skyldes den aftalte bevillingsprofil for initiativerne
Branchesamarbejde om opkvalificering og Certifikater til ledige flyveledere og piloter,
jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten, Konservative og Alternativet om udvidelse af hjælpepakker af oktober 2020
(§ 17.46.46.).
Mindreudgiften på 103,8 mio. kr. skyldes den aftalte bevillingsprofil for initiativet Inve-
stering i udsatte og syge borgere på kanten af arbejdsmarkedet
Flere skal med 2 jf.
Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen
for 2018 af november 2017. Hertil den aftalte bevillingsprofil for initiativet Afklaring af
aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2020 af 2. de-
cember 2019 (§ 17.46.64.).
Merudgiften på 20,8 mio. kr. skyldes politiske aftaler, som styrker jobrotationsordnin-
gen, herunder Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Konservative og Alternativet om tiltag målrettet langtidsledige
under coronakrisen af maj 2021. Aftalerne medfører en forventet stigning i antal per-
soner, der gennemfører et jobrotationsforløb i 2022 sammenlignet med den forventede
aktivitet i 2021 med ca. 100 fuldtidspersoner (§ 17.46.74.).
Mindreudgiften 25,6 mio. kr. skyldes den aftalte bevillingsprofil for initiativet Sporskif-
teindsats jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering og arbejdsmarkedets parter
om en styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse af oktober 2017 (§
17.51.04.).
Mindreudgiften på 59,9 mio. kr. skyldes et forventet fald i antallet af fuldtidspersoner i
seniorjob fra ca. 1.210 fuldtidspersoner i 2021 til ca. 788 fuldtidspersoner i 2022 som
følge af, at den forventede tilgang til ordningen falder. Ordningen er også påvirket af
fire COVID-19 relaterede aftaler, der samlet medfører et fald på 28,1 mio. kr. (§
17.54.21.).
Mindreudgiften på 2.868,9 mio. kr. skyldes primært et forventet fald i antallet af efter-
lønsmodtagere fra ca. 50.160 fuldtidspersoner i 2021 til ca. 34.600 fuldtidspersoner i
2022 primært som følge af Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti og Enhedslisten om en ny ret til tidlig pension af oktober 2020. Ligeledes
forventes den gennemsnitlige efterløn at falde fra ca. 172.025 kr. i 2021 til 169.455 kr. i
2022, mens antallet af modtagere af skattefri præmie forventes at falde fra ca. 9.800
personer til ca. 8.940 personer i 2022 (§ 17.55.01.).
Mindreudgiften på 38,0 mio. kr. skyldes et forventet fald i antallet af ledighedsydelses-
modtagere hørende fra ca. 2.750 helårspersoner i 2021 til ca. 2.100 helårspersoner i
2022 (§ 17.56.02.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 23 af 41
Merudgiften på 196,9 mio. kr. skyldes primært, at der som led i Aftale mellem regerin-
gen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om en ny ret til tidlig
pension af oktober 2020 gives mulighed for i en seks måneders periode i løbet af 2022
at udtræde af fleksydelsesordningen og få tidligere indbetalte fleksydelsesbidrag udbe-
talt skattefrit (§ 17.56.11.).
Merudgiften på 30,5 mio. kr. skyldes en forhøjelse af bevillingen til initiativet Nedbrin-
gelse af sygefravær på offentlige arbejdspladser i 2022 og frem med henblik på at fore-
bygge sygefravær og tidlig nedslidning på risikoarbejdsområder inden for den offentlige
sektor jf. Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti om en ny
ret til tidlig pension af oktober 2020 (§ 17.59.19.).
Mindreudgiften på 238,4 mio. kr. skyldes, at der ikke længere budgetteres på kontoen,
da det midlertidige børnetilskud kun er forlænget til og med d. 31. december 2021 (§
17.61.08.).
Mindreindtægten på 13.690,0 mio. kr. skyldes at Den Sociale Pensionsfonds grundkapi-
tal forventes at udløbe i 2021, hvorfor der ikke forventes overførsler af midler fra fon-
den i 2022 og frem (§ 17.64.04.).
Merudgiften på 3.177,3 mio. kr. skyldes en forventet stigning i antallet af helårsperso-
ner fra ca. 71.600 i 2021 til ca. 86.400 i 2022. Merudgiften skal ses i sammenhæng med
en samlet forventet stigning i antallet af førtidspensionister blandt andet på grund af
stigende pensionsalder jf. Aftale mellem den daværende VK-regering, Dansk Folkeparti
og Det Radikale Venstre om senere tilbagetrækning af maj 2011. Stigningen i det samlet
antal førtidspensionister kommer til udtryk på denne konto, da nytilkendelser placeres
her (§ 17.64.10.).
Merindtægten på 2.542,0 mio. kr. er den kommunale medfinansiering af førtidspension
og følger således det stigende antal førtidspensionister (§ 17.64.10.).
Merudgiften på 110,3 mio. kr. skyldes, at mediechecken indfases gradvist i takt med en
udfasning af medielicensen frem mod år 2022 (§ 17.64.11.).
Merudgiften på 796,6 mio. kr. skyldes et stigende antal seniorpensionister fra ca. 12.600
helårspersoner i 2021 til ca. 16.200 helårspersoner i 2022. Aktiviteten på ordningen føl-
ger forventningerne ved ordningens indførelse og oprettelse af Seniorpensionsenheden.
Ordningen er under indfasning (§ 17.64.13.).
Merindtægten på 545,8 mio. kr. er den kommunale medfinansiering af seniorpension
og følger således den stigende aktivitet på seniorpension (§ 17.64.13.).
Merudgiften på 3.523,6 mio. kr. skyldes indførelse af en ny ret til tidlig pension fra
2022 (§ 17.64.16.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 24 af 41
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 38,2 mio. kr. skyldes primært en modernisering af it-understøttelse af
Statens Uddannelsesstøtte (SU) (§ 19.11.07.).
Mindreudgiften på 41,8 mio. kr. skyldes primært udmøntningen af en negativ budget-
regulering, der blev indført med flerårsaftalen om politiets og anklagemyndighedens
økonomi i 2021-2023 af december 2020 (§ 19.11.78.).
Reserver
Merindtægten på 53,1 mio. kr. skyldes primært opjusterede udgiftsskøn for en langsig-
tet løsning for Danmarks radioaktive affald (§ 19.11.70.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 42,9 mio. kr. skyldes primært overførsel af opgaver til Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen i forbindelse med en organisationsændring samt udløb af administrati-
onsmidler til forskningsinitiativer (§ 19.11.01.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 133,5 mio. kr. skyldes køb af Udbetaling Danmarks gebyr-
fordringer vedrørende tilbagebetaling af SU-gæld (§ 19.11.30.).
Merindtægten på 85,6 mio. kr.
skyldes afdrag på og renter af Udbetaling Danmarks ge-
byrfordringer vedrørende tilbagebetaling af SU-gæld (§
19.11.30.).
Mindreudgiften på 96,4 mio. kr. skyldes primært, at kvalitetstilskuddene først fastlægges
i forbindelse med ændringsforslagene (§ 19.23.05.).
Mindreudgiften på 42,1 mio. kr. skyldes primært udløb af tilskud til uddannelsesstatio-
ner i forbindelse med Bedre balance II, jf. akt. 87 af 19. april 2018 (§ 19.25.06.).
Mindreudgiften på 44,1 mio. kr. skyldes primært udløb af midler til styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse, jf. Trepartsaftale mellem den daværende
VLAK-regering og arbejdsmarkedets parter (2018-2021) af oktober 2017 (§ 19.34.07.).
Mindreudgiften på 496,5 mio. kr. skyldes udløb af midler til Danmarks Frie Forsk-
ningsfond, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Nye
Borgerlige, Frie Grønne og Liberal Alliance om fordeling af forskningsreserven samt
midler fra reserven til genstart af dansk økonomi samt særlige udfordringer afledt af
COVID-19 i 2021 mv. af oktober 2020 samt Aftale mellem regeringen, Venstre, Radi-
kale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alter-
nativet og Frie Grønne om fri forskning, talentudvikling og forskning i klimaforandrin-
ger (2021) af oktober 2020 (§ 19.41.12.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 25 af 41
Mindreudgiften på 804,7 mio. kr. skyldes primært udløb af midler til Danmarks Inno-
vationsfond, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Nye
Borgerlige, Frie Grønne og Liberal Alliance om fordeling af forskningsreserven samt
midler fra reserven til genstart af dansk økonomi samt særlige udfordringer afledt af
COVID-19 i 2021 mv. af oktober 2020 (§ 19.44.01.).
Mindreudgiften på 41,5 mio. kr. skyldes primært udløb af midler til Grand Challenges.
Derudover skyldes mindreudgiften udløb af midler til EliteForsk, jf. Aftale mellem regerin-
gen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Alternativet og Frie Grønne om fri forskning med videre i 2021 af oktober
2020 (§ 19.46.02.).
Merudgiften på 70,8 mio. kr. skyldes primært en stigende bevilling til Danmarks bidrag til
ESS (European Spallation Source) (§ 19.53.01.).
Mindreudgiften på 66,3 mio. kr. skyldes udløb af tilskud til dækning af deltagerbetaling på
akademi- og diplomuddannelser, jf. Trepartsaftale mellem den daværende VLAK-regering
og arbejdsmarkedets parter om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannel-
se (2018-2021) af oktober 2017 (§ 19.84.03.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 26 af 41
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
Reserver
Merudgiften på 20,2 mio. kr. skyldes primært den bevillingsprofil, som fremgår af Afta-
le om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2021) af ok-
tober 2017, samt indbudgettering af reserve til udspil om sociale mediers ansvar og
børn og unges digitale dannelse. Derudover skyldes merudgiften bevillingsprofilen på
reserve til initiativer, der medfører kommunale merudgifter og reserve til kommunale
merudgifter ifm. Aftale om minimumsnormeringer samt reserve til evt. kompensation
af institutioner som følge af afskaffelse af fradrag for moms. I modsat retning trækker
udmøntningen af reserve til udmøntning af initiativer sfa. Trepartsaftale om flere lære-
pladser og entydigt ansvar af november 2020 og udmøntning af reserve til flere elever
på ordblindeefterskoler. Der er desuden indbudgetteret en negativ budgetregulering på
2,9 mio. kr. i 2022 ifm. Aftale om en samlet indsats for elever og studerende med han-
dicap på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser af maj 2021 med
henblik på at finansiere forbrug af opsparing, en negativ budgetregulering på 60,0 mio.
kr. i 2022 til at finansiere et bevillingsløft af § 20.98.31. Specialpædagogisk støtte mv.,
og en negativ budgetregulering på 17,5 mio. kr. vedr. korrektion af den tildelte pris- og
lønregulering pba. fordelingen af særskilte puljemidler i den indgåede overenskomstaf-
tale (OK21) (§ 20.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 190,0 mio. kr. skyldes den stigende profil frem mod 2024 fsva. de af-
satte midler til pulje til indfasning af minimumsnormeringer samt tilpasningspulje til
minimumsnormeringer (§ 20.21.05.).
Mindreudgiften på 399,6 mio. kr. skyldes, at de afsatte midler fra 2022 og frem udmøn-
tes til kommunerne via bloktilskuddet, jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet om midler til generelt løft af fol-
keskolen i 2022 og frem af maj 2021 (§ 20.29.17.).
Mindreudgiften på 24,0 mio. kr. skyldes dels den bevillingsprofil, der følger af den poli-
ske aftale fra Folkeskole til faglært mellem daværende VLAK-regering, Socialdemokra-
tiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti samt eud-
aftalekredsens tilslutning til at finansiere dele af trepartsaftalen om flere lærepladser og
entydigt ansvar, som regeringen indgik med arbejdsmarkedets parter den 21. november
2020 (§ 20.38.11.).
Merudgiften på 20,2 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem
regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om
Stimuli og grøn genopretning af december 2020 (§ 20.38.22.).
Merindtægten på 71,7 mio. kr. skyldes en forventet større aktivitet i 2021, der er grund-
laget for kommunalt bidrag i 2022 ift. den forventede aktivitet i 2020, der udløser
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 27 af 41
kommunalt bidrag i 2021. Forventningen er baseret på seneste aktivitetsprognose på
FGU (§ 20.55.05.).
Mindreudgiften på 82,4 mio. kr. skyldes henholdsvis, at midler til tilpasning af instituti-
onsstruktur er reduceret fra 94,2 mio. kr. i 2021 til 5,4 mio. kr. i 2022 pga. et ekstraor-
dinært løft i 2021 på finansloven for 2021, der ikke tilsvarende er i 2022 samt den bevil-
lingsprofil, som fremgår af Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemo-
kratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje til ud-
dannelse og job af oktober 2017 (§ 20.55.10.).
Mindreudgiften på 40,8 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering og arbejdsmarkedets parter om styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2021) af oktober 2017. Aftalen ud-
løber ved udgangen af 2021, hvorfor bevillingen bortfalder (§ 20.72.07.).
Mindreudgiften på 25,5 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen i Aftale mellem den davæ-
rende VLAK-regering og arbejdsmarkedets parter om styrket og mere fleksibel voksen-
, efter- og videreuddannelse (2018-2021) af oktober 2017 (§ 20.74.04.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 28 af 41
§ 21. Kulturministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 150,3 mio. kr. skyldes, at der ikke er afsat bevilling til pulje- og
kompensationsordninger som følge af COVID-19 i 2022 (§ 21.11.68.).
Mindreudgiften på 553,8 mio. kr. skyldes, at der ikke er afsat bevilling til kompensati-
onsordninger som følge af COVID-19 i 2022 (§ 21.11.69.).
Mindreudgiften på 74,4 mio. kr. skyldes, at bevilling til børn og unges møde med litte-
raturen og til initiativer i regi af genstartsteamet på Kulturministeriets område i 2021
ikke videreføres til 2022 (§ 21.11.79.).
Mindreindtægten på 146,7 mio. kr. skyldes omlægningen fra licensfinansiering til fi-
nanslovsfinansiering i henhold til Aftale mellem daværende VLAK-regering og Dansk
Folkeparti om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen af marts 2018 (§
21.24.03.).
Mindreudgiften på 43,5 mio. kr. skyldes, at hjælpepakker til idrætsorganisationer ifm.
COVID-19 ophører i 2021 (§ 21.61.10.).
Merudgiften på 886,6 mio. kr. skyldes, at DR gradvist overgår fra licensfinansiering til
finanslovsfinansiering i henhold til Aftale mellem daværende VLAK-regering og Dansk
Folkeparti om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen af marts 2018 (§
21.81.01.).
Merudgiften på 205,2 mio. kr. skyldes overgang fra licensfinansiering til finanslovsbe-
villing (§ 21.81.07.).
Mindreindtægten på 26,3 mio. kr. skyldes overgang fra licensfinansiering til finanslovs-
bevilling (§ 21.61.16.).
Merudgiften på 27,7 mio. kr. skyldes tilførsel af den tidligere medieaftales fordeling af
bevilling til en række formål (§ 21.81.79.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 29 af 41
§ 22. Kirkeministeriet
Ingen større bevægelser.
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 30 af 41
§ 23. Miljøministeriet
Budgetforbedringer
Mindreudgiften på 118,7 mio. kr. skyldes primært bortfald af midlertidig bevillingsfor-
øgelse til miljøteknologisk udviklings- og demonstrationsprogram (MUDP), jf. Aftale
mellem regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Nye Borgerlige, Frie
Grønne og Liberal Alliance om fordeling af forskningsreserven samt øvrige forsk-
ningsprioriteter af oktober 2020 (§ 23.23.15.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på vand- og naturindsats på 54,2 mio. kr. skyldes primært forøgelse af be-
villingen til tilskudsordningen vedrørende udtagning af kulstofrig landbrugsjord, jf. Af-
tale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Al-
ternativet om finansloven for 2020 af december 2019 (§ 23.22.02.).
Mindreudgiften på 43,7 mio. kr. på arealforvaltning mv. skyldes primært profilen på de
afsatte midler til statslig køb af kulstofrige landbrugsarealer med henblik på udtagning
af de pågældende arealer (§ 23.31.04.).
Merudgiften på 51,1 mio. kr. skyldes profil på de afsatte midler til indsats vedrørende
generationsforureninger, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020 (§
23.24.54.).
Merudgiften på 59,2 mio. kr. skyldes profil på de afsatte til pulje til diger og kystbeskyt-
telse jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedsli-
sten og Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020. Puljen er øget med
150,0 mio. kr. årligt i 2022 og 2023 (§23.31.08.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 31 af 41
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 937,4 mio. kr. skyldes, at bevillingen i 2022-25 er foreløbigt teknisk
budgetteret. Endelig budgettering afventer politisk stillingtagen til den danske udmønt-
ning af den fælles europæiske landbrugspolitik (CAP) for 2022 og frem (§ 24.23.03.).
Mindreindtægten på 1.061,5 mio. kr. skyldes, at bevillingen i 2022-25 er foreløbigt tek-
nisk budgetteret. Endelig budgettering afventer politisk stillingtagen til den danske ud-
møntning af den fælles europæiske landbrugspolitik (CAP) for 2022 og frem (§
24.23.03.).
Mindreudgiften på 25,6 mio. kr. skyldes, at bevillingen i 2022-25 er foreløbigt teknisk
budgetteret. Endelig budgettering afventer politisk stillingtagen til den danske ud-
møntning af den fælles europæiske landbrugspolitik (CAP) for 2022 og frem (§
24.23.08.).
Mindreudgiften på 31,0 mio. kr. skyldes, at der ikke længere budgetteres på kontoen
som følge af, at de låneordninger vedrørende refinansiering af realkreditlån mv. i land-
brugsejendomme, som kontoen vedrørte, er udløbet (§ 24.24.44.).
Mindreindtægten på 20,0 mio. kr. skyldes et fald i bevillingen på § 24.23.06.10. Økolo-
giindsats til fremme af produktion og afsætning, som i stedet udmøntes under Fonden
for økologisk landbrug (§ 24.24.51.).
Mindreudgiften på 209,7 mio. kr. skyldes primært bortfald af midlertidig bevilling på
300,0 mio. kr. afsat til finansiering af statslige udgifter vedrørende aflivning af mink.
Modsat tilføres en bevilling på 50,0 mio. kr. til administration af udbetalinger af mink-
erstatninger mv. og 46,4 mio. kr. til afværgeforanstaltninger vedrørende nedgravede
mink, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedsli-
sten, Alternativet og Frie Grønne om opgravning og bortskaffelse af mink ved Karup
og Holstebro af december 2020 (§ 24.32.01.).
Mindreudgiften på 96,1 mio. kr. skyldes primært bevillingsreduktioner til Grønt Udvik-
lings- og Demonstrationsprograms økologiforskning og til grøn forskning i relation til
landbrugsområdet, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikal Venstre, Dansk Fol-
keparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet,
Nye Borgerlige, Frie Grønne og Liberal alliancen om fordeling af forskningsreserven
samt øvrige forskningsprioriteter af oktober 2020. Der er derudover flyttet 15,0 mio.
kr. til den generelle opgavevaretagelse i Landbrugsstyrelsen (§ 24.33.02.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 32 af 41
§ 28. Transportministeriet
Nye initiativer
Kontoen er ny. Merindtægten på 23,4 mio. kr. i 2022 skyldes ressortoverførte opgaver
fra Rigspolitiet til Færdselsstyrelsen, hvor merudgifter forbundet med overdragelsen i
2021 balanceres af merindtægter i perioden 2022-2024. Kontoen er oprettet med det
formål at samle Færdselsstyrelsens gebyrer og afgifter på én konto (§ 28.22.03.).
Kontoen er ny. Merindtægten på 38,0 mio. kr. skyldes etablering af en ny afgift på teo-
ri- og køreprøver til finansiering af politiårsværk. Den nye afgift følger af Aftale om po-
litiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 af 15. december 2020 (§ 28.22.04.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 45,7 mio. kr. skyldes, at der på baggrund af Aftale mel-
lem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance
om erstatning mv. til minkavlere og følgeerhverv berørt af COVID-19 af januar 2021
er afsat 45,7 mio. kr. årligt i 2022-2023 og 6,4 mio. kr. i 2024 (2022-pl) til drift og etab-
lering af erstatnings- og taksationskommissioner (§ 28.51.16.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 305,4 mio. kr. vedrører betaling til Metroselskabet I/S
som følge af ophævelsen af dobbeltfaktormodellen, jf. akt. 162 af 25. februar 2021 (§
28.52.08.).
Reserver
Mindreudgiften på 264,0 mio. kr. skyldes afløbet for de afsatte reserver vedr. besluttede
anlægsprojekter (§ 28.11.13.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 137,0 mio. kr. skyldes udmøntning af puljen i 2022 til grøn omstil-
ling af den kommunale færgedrift på § 28.53.02.11. Pulje til grøn omstilling af inden-
rigsfærger, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Alternativet om udmøntning af midler fra grøn transportpulje II til
omstilling af indenrigsfærger af 19. april 2021 (§ 28.11.17.).
Mindreudgiften på 43,5 mio. kr. skyldes udløb af den statslige medfinansiering af Let-
bane på Ring 3 (§ 28.11.35.).
Merudgiften på 88,0 mio. kr. skyldes primært, at der blev afsat 30,0 mio. kr. i 2021 og
170,0 mio. kr. årligt i 2022-2023 til anlæg af cykelstier langs statsvejene, jf. Aftale mel-
lem regeringen og Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020. Herudover er der i 2021 afsat
25,4 mio. kr. i 2021 på projektet om hastighedsopgraderinger til 130 km/t på eksiste-
rende motorvejsstrækninger, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering og
Dansk Folkeparti om finansloven for 2018 af december 2017 (§ 28.21.21.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 33 af 41
Mindreudgiften på 25,3 mio. kr. skyldes udløb af bevillingen i 2019-2021 vedr. tilskud
til Søby havn, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti
om finansloven for 2019 af december 2018 (§ 28.51.13.).
Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes udløb af bevillingen i 2021 til pulje til grøn
omstilling af havne og omstillingsindsatser inden for fiskeri og relaterede følgeerhverv,
jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet om finansloven for 2021 af 21. december 2020 (§ 28.51.15.).
Mindreudgiften på 311,4 mio. kr. skyldes primært, at der i 2021 er givet likviditetstil-
skud på 362,0 mio. kr. til trafikselskaber som følge af COVID-19, jf. Aftale mellem re-
geringen, KL og Danske Regioner om støtte til de regionale trafikselskaber i 2021 sfa.
COVID-19 af 28. oktober 2020. Herudover er der afsat 50,0 mio. kr. i 2022 til en pulje
til grøn omstilling af indenrigsfærger, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om udmøntning af midler fra grøn
transportpulje II til omstilling af indenrigsfærger af 29. april 2021 (§ 28.53.02.).
Mindreudgiften på 547,3 mio. kr. skyldes afløb for de igangværende anlægsprojekter,
hvoraf de væsentligste er Signalprogrammet og Hastighedsopgradering Århus-Langå (§
28.63.08.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 34 af 41
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Reserver
Merudgiften på 102,1 mio. kr. skyldes primært en stigning på 61,4 mio. kr. fra 2021 til
2022 i den aftalte bevillingsprofil for reserve til tilskudspulje til grøn omstilling og mål-
rettede energieffektiviseringer, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af december
2020 samt en aftalt tilskudspulje på 50,0 mio. kr. i 2022 til tilskud til køb af grønne
lastbiler, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkepar-
ti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Al-
ternativet om udmøntning af pulje til grøn transport af juni 2021. Derudover var der i
2021 opført en negativ budgetregulering vedrørende DUT-kompensation som følge af
afskaffelse af erhvervsaffaldsgebyret på 12,8 mio. kr., som er nulstillet. Budgetprofilen
for den negative budgetregulering vedr. finansiering af eldrevne køretøjer mv. øges
med 4,5 mio. kr. i 2022 sammenlignet med 2021. Endeligt reduceres reserven til tilskud
til udfasning af olie- og gasfyr med 17,6 mio. kr. fra 2021 til 2022, jf. den aftalte bevil-
lingsprofil til tilskud til udfasning af olie og gasfyr, jf. Aftale mellem regeringen, Radika-
le Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for
2021 af december 2020 (§ 29.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merindtægten på 1.567,1 mio. kr. skyldes primært opdaterede kvoteprisforudsætninger
(§ 29.21.04.).
Mindreudgiften på 342,7 mio. kr. skyldes primært udløb af midler fra forskningsreser-
ven på 334,9 mio. kr. (§ 29.22.01.).
Mindreudgiften på 92,9 mio. kr. skyldes primært, at skønnet for den støtteberettigede
biogasanvendelse til transport, varme og proces er sænket (§ 29.24.21.).
Mindreudgiften på 269,4 mio. kr. skyldes primært, at der i Aftale mellem regeringen,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven
for 2021 af december 2020 blev afsat 275,0 mio. kr. yderligere tilskudsmidler til energi-
besparelser i bygninger (§ 29.24.27.).
Mindreudgiften på 64,0 mio. kr. skyldes den aftalte bevillingsprofil for kontoen, jf.
Energiaftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folke-
parti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af juni
2018 og Klimaaftale for energi og industri mv. mellem regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet af juni 2020 (§ 29.24.30.).
Merudgiften på 48,4 mio. kr. skyldes den aftalte bevillingsprofil for kontoen, jf. Klima-
aftale for energi og industri mv. mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radika-
le Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal
Alliance og Alternativet af juni 2020 (§ 29.24.33.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 35 af 41
Mindreudgiften på 5.447,3 mio. kr. skyldes, at der er oprettet en ny struktur for støtten
til vedvarende energi, hvormed bl.a. denne konto nedlægges, og en række nye konti op-
rettes. Omstruktureringen begrundes i, at PSO'en fra og med 2022 er fuldt udfaset (§
29.25.10.).
Mindreudgiften på 429,3 mio. kr. skyldes, at der er oprettet en ny struktur for støtten til
vedvarende energi, hvormed bl.a. denne konto nedlægges, og en række nye konti opret-
tes. Omstruktureringen begrundes i, at PSO'en fra og med 2022 er fuldt udfaset (§
29.25.12.).
Mindreudgiften og mindreindtægten på 5.923,6 mio. kr. skyldes, at der er oprettet en ny
struktur for støtten til vedvarende energi, hvormed bl.a. denne konto nedlægges, og en
række nye konti oprettes. Omstruktureringen begrundes i, at PSO'en fra og med 2022
er fuldt udfaset (§ 29.25.14.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 2.784,4 mio. kr. skyldes, at der er oprettet en ny struk-
tur for støtten til vedvarende energi, hvormed bl.a. denne konto oprettes, og en række
konti nedlægges. Omstruktureringen begrundes i, at PSO'en fra og med 2022 er fuldt
udfaset (§ 29.25.22.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 883,3 mio. kr. skyldes, at der er oprettet en ny struktur
for støtten til vedvarende energi, hvormed bl.a. denne konto oprettes, og en række
konti nedlægges. Omstruktureringen begrundes i, at PSO'en fra og med 2022 er fuldt
udfaset (§ 29.25.23.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 294,4 mio. kr. skyldes, at der er oprettet en ny struktur
for støtten til vedvarende energi, hvormed bl.a. denne konto oprettes, og en række
konti nedlægges. Omstruktureringen begrundes i, at PSO'en fra og med 2022 er fuldt
udfaset (§ 29.25.24.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 183,5 mio. kr. skyldes, at der er oprettet en ny struktur
for støtten til vedvarende energi, hvormed bl.a. denne konto oprettes, og en række
konti nedlægges. Omstruktureringen begrundes i, at PSO'en fra og med 2022 er fuldt
udfaset (§ 29.25.25.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 771,9 mio. kr. skyldes, at der er oprettet en ny struktur
for støtten til vedvarende energi, hvormed bl.a. denne konto oprettes, og en række
konti nedlægges. Omstruktureringen begrundes i, at PSO'en fra og med 2022 er fuldt
udfaset (§ 29.25.26.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 758,0 mio. kr. skyldes, at der er oprettet en ny struktur
for støtten til vedvarende energi, hvormed bl.a. denne konto oprettes, og en række
konti nedlægges. Omstruktureringen begrundes i, at PSO'en fra og med 2022 er fuldt
udfaset (§ 29.25.27.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 36 af 41
Kontoen er ny. Merudgiften på 42,3 mio. kr. skyldes, at der er oprettet en ny struktur
for støtten til vedvarende energi, hvormed bl.a. denne konto oprettes, og en række
konti nedlægges. Omstruktureringen begrundes i, at PSO'en fra og med 2022 er fuldt
udfaset (§ 29.25.28.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 54,1 mio. kr. skyldes, at der er oprettet en ny struktur
for støtten til vedvarende energi, hvormed bl.a. denne konto oprettes, og en række
konti nedlægges. Omstruktureringen begrundes i, at PSO'en fra og med 2022 er fuldt
udfaset (§ 29.25.30.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 24,9 mio. kr. skyldes, at der er oprettet en ny struktur
for støtten til vedvarende energi, hvormed bl.a. denne konto oprettes, og en række
konti nedlægges. Omstruktureringen begrundes i, at PSO'en fra og med 2022 er fuldt
udfaset (§ 29.25.31.).
Merindtægten på 226,8 mio. kr. skyldes, at de samlede afdrag på auktion over tilladelser
for 700 MHz-, 900 MHz- og 2300 MHz-frekvensbåndene øges fra 2021 til 2022, samt
at auktion over tilladelser for 1500 MHz-, 2100 MHz-, 2300 MHz-, 3,5 GHz- og 26
GHz-frekvensbåndene er afholdt i 2021 (§ 29.29.02.).
Mindreudgiften på 97,0 mio. kr. skyldes udløb af bevilling til Bredbåndspuljen (§
29.29.04.).
Mindreudgiften på 42,4 mio. kr. skyldes primært udløb bevilling fra forskningsreserven
i 2021 på 39,4 mio. kr. til Nationalt Center for Klimaforskning og overvågning af
Grønlands indlandsis. Derudover reduceres bevillingen til Klimaatlas med 2,5 mio. kr.
fra 2021 til 2022 (§ 29.31.01.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 37 af 41
§ 35. Generelle reserver
Reserver
Merudgiften på 1.917,8 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til forskning i 2022 (§
35.11.02.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 400,0 mio. kr. årligt i 2022-2025 til aktivitets-
afledte og tekniske ændringsforslag. Fra reserven udmøntes midler til eventuelle aktivi-
tetsafledte, tekniske eller uomgængelige merudgifter (§ 35.11.03.).
Mindreudgiften på 152,9 mio. kr. i 2022 skyldes, at der er afsat en reserve på 200,0 mio.
kr. i 2022 til højt prioriterede regeringsinitiativer (§ 35.11.04.).
Merudgiften skyldes, at der er afsat en reserve til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet på 216,4 mio. kr. 2022 (§ 35.11.05.).
Merudgiften på 1.684,3 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserven til håndtering af ud-
fordringer i lyset af COVID-19 mv. uden for udgiftslofterne (§ 35.11.06.).
Mindreudgiften på 1.768,0 mio. kr. skyldes både udmøntninger fra reserven til håndte-
ring af udfordringer i lyset af COVID-19 mv., samt at reserven oprindeligt er afsat med
en faldende profil (§ 35.11.07.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 431,0 mio. kr. i 2022 til initiativer vedr. Land
og By, herunder adgang til sundhed i hele landet (§ 35.11.08.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 90,0 mio. kr. i 2022-2024 til at finansiere en
ny national cyber- og informationssikkerhedsstrategi (§ 35.11.10.).
Mindreudgiften på 300,0 mio. kr. skyldes, at der blev afsat en reserve til forlængelse af
hjælpepakker i 2021 (§ 35.11.13.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 1.200,0 mio. kr. årligt fra 2022-2025 til for-
handlingerne om finansloven for 2022 (§ 35.11.14.).
Mindreudgiften på 100,0 mio. kr. skyldes, at der blev afsat en reserve til styrkede of-
fentlige indsatser i 2021 (§ 35.11.15.).
Merudgiften på 21,3 mio. kr. skyldes, at reserven vedr. nedbringelse af sagsbehand-
lingstider er delvist udmøntet i 2021 (§ 35.11.16.).
Mindreudgiften på 120,8 mio. kr. skyldes, at reserven vedr. hjemrejse og ny center-
struktur er udmøntet med i 2022 som led i Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 38 af 41
Nye Borgerlige om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 af december
2020 (§ 35.11.17.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve til kriminalforsorgen på 240,1 mio. kr. i 2022 (§
35.11.18.).
Merudgiften på 784,8 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til højt prioriterede re-
geringsinitiativer (§ 35.11.19.).
Mindreudgiften på 225,0 mio. kr. skyldes, at reserve til eksportpakke er udmøntet som
led i Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet om Strategi for life science af
maj 2021 samt Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet
om sommer- og erhvervspakke mv. af juni 2021 (§ 35.11.22.).
Kontoen er ny. Der er afsat en negativ reserve på 651,9 mio. kr. i 2022 som følge af nyt
ledighedsskøn efter færdiggørelsen af ministerparagrafferne (§ 35.11.25.).
Mindreudgiften på 20,0 mio. kr. skyldes, at der var afsat en reserve til målrettet opkvali-
ficering og særlige uddannelsesindsatser i 2021 (§ 35.11.27.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 28,0 mio. kr. i 2022 til håndteringen af nega-
tiv budgetregulering på Udlændinge- og Integrationsministeriets område (§ 35.11.29.).
Mindreudgiften på 1.765,0 mio. kr. i 2022 skyldes, at reserven er udmøntet som led i
Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkepar-
ti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Nye Borgerlige om politiets og ankla-
gemyndighedens økonomi 2021-2023 af december 2020 (§ 35.11.31.).
Merudgiften på 31,2 mio. kr. skyldes, at budgetreguleringen vedr. effektivisering af det
statslige indkøb er delvist udmøntet på de berørte ministerområder i 2022 (§ 35.11.32.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 35,0 mio. kr. i 2022 til initiativer til at imøde-
gå rekrutteringsudfordringer (§ 35.11.33.).
Mindreudgiften på 40,0 mio. kr. skyldes, at der på finansloven for 2021 blev afsat en
reserve på 40,0 mio. kr. i 2021 (§ 35.11.38.).
Mindreudgiften på 1.519,7 mio. kr. skyldes, at der er optaget en negativ budgetregule-
ring uden for udgiftslofterne i forbindelse med forventet hjemtag af midler fra EU's
genopretningsfacilitet. Den negative budgetregulering tager afsæt i en skønsmæssig
vurdering af provenuvirkningen af aftalte tiltag på finansloven for 2021 mv., der indgår
i den danske genopretningsplan til EU (§ 35.11.41.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 39 af 41
Merudgiften på 182,0 mio. kr. skyldes, at der på finansloven for 2021 blev afsat en re-
serve til omstillingsindsatser i 2022 (§ 35.11.43.).
Merudgiften på 1.364,3 mio. kr. skyldes, at der er optaget en negativ budgetregulering i
forbindelse med forventet hjemtag af midler fra EU's genopretningsfacilitet. Den nega-
tive budgetregulering tager afsæt i en skønsmæssig vurdering af provenuvirkningen af
aftalte tiltag på finansloven for 2021 mv., der indgår i den danske genopretningsplan til
EU (§ 35.11.44.).
Merudgiften på 155,4 mio. kr. skyldses, at der er afsat ydereligere midler til implemen-
tering af en række EU-retsakter på Schengenområdet (§ 35.11.45.).
Mindreudgiften på 2.000,0 mio. kr. skyldes, at der på finansloven for 2021 blev afsat en
reserve til forlængelses af kompensationsordninger i 2021 (§ 35.11.46.).
Mindreudgiften på 318,3 mio. kr. skyldes, at der er på finansloven for 2021 blev afsat
en reserve til Danmarks bidrag til EU mv. i 2021 (§ 35.11.47.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 50,0 mio. kr. i 2022 til lovprogram (§
35.11.48.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 200,0 mio. kr. i 2022 vedrørende COVID-19
vaccine (§ 35.11.49.).
Mindreudgiften på 319,3 mio. kr. skyldes, at det som led i Klimaaftale for energi og in-
dustri mv. mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet
af juni 2020 blev besluttet at fremrykke en pulje til grøn transport fra 2022-2024 til
2021 (§ 35.11.54.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 4.136,7 mio. kr. i 2022 som led i Aftale mel-
lem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternati-
vet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021 (§ 35.11.55.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 488,7 mio. kr. i 2022 som led i Aftale mellem
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet
og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021 (§ 35.11.56.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 160,7 mio. kr. i 2021 skyldes nye aktivitetsskøn for vi-
deregående uddannelser (§ 35.11.58.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 296,6 mio. kr. skyldes nye aktivitetsskøn for udgifter til
SU mv. (§ 35.11.59.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 40 af 41
Kontoen er ny. Mindreudgiften på 169,9 mio. kr. skyldes nye aktivitetsskøn for udgifter
til SU-lån mv. (§ 35.11.60.).
Kontoen er ny. Mindreudgiften på 2.573,6 mio. kr. skyldes nye skøn for satsregule-
ringsprocenten efter færdiggørelsen af ministerparagrafferne (§ 35.11.70.).
Mindreudgiften på 20,0 mio. kr. skyldes, at der på finansloven for 2019 blev afsat en
reserve til fængselspladser i udlandet i 2021 (§ 35.11.78.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 14: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 41 af 41
§ 36. Pensionsvæsenet
Øvrige større ændringer
Mindreindtægten på 23,3 mio. kr. skyldes et forventet fald i det samlede antal aktive
tjenestemænd, som er betinget af, at der ikke længere ansættes tjenestemænd på
området (§ 36.21.01.).
Mindreudgiften på 236,3 mio. kr. skyldes et faldende antal kontrakter som følge af
lukning af ordningen i 1971 (§ 36.51.01.).