Finansudvalget 2020-21
L 239 Bilag 10
Offentligt
Hovedbevægelser på
finanslovforslaget for 2022
i forhold til finansloven for 2021
§ 6. Udenrigsministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 302,7 mio. skyldes, at der på TÆF21 blev afsat 267,6 mio. ekstra på kontoen
grundet stigning i skøn for BNI og fald i EU-bistanden. Dertil er der afsat færre midler på
reserven i 2022 end tidligere for i stedet at afsætte relativt flere midler til konkrete aktiviteter
under de enkelte konti (§ 06.31.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 41,7 mio. kr. skyldes den flerårige profil til finansiering af den statslige andel af
risikopræmien vedrørende statsgaranteret låneramme til Investeringsfonden for Udviklingslande
(IFU) samt ny udgift på 35,1 mio. kr. til afdækning af de statsfinansielle risici ved
garantiforpligtigelse i forbindelse med kapitaludvidelse i Den Afrikanske Investeringsbank
(AfDB) (§ 06.11.22).
Merudgiften på 150,0 mio. kr. skyldes, at der på kontoen er opført et tilskud til opførsel af UN
Live Museum i 2022. Tilskuddet blev afsat på finansloven for 2019 og der er alene afsat midler i
2022, hvorfor bevægelsen indgår i oversigten i forbindelse med FFL22 (§ 06.22.06).
Mindreudgiften på 592,0 mio. skyldes, at der i 2022 planlægges afholdt færre bevillinger til
Afrika over denne konto end i 2021. Kontoen varierer betydeligt i niveau fra år til år primært
som følge af, at bevillingerne til landeprogrammerne ligger forskudt over årene samt at
tidspunkterne for tilsagnene og programmernes størrelser er forskellige. I 2022 planlægges bl.a.
bevillinger til Burkina Faso og Mali. Mindreudgiften skyldes ydermere bl.a., at bidraget til
COVID-19-responspulje tidligere var afsat under kontoen og nu afsættes under § 06.32.08.
Øvrig bistand samt at bidraget til indsatsen i Nordafrika flyttes til § 06.32.10. Nærområde- og
migrationsfond (§ 06.32.01.).
Mindreudgiften på 218,8 mio. kr. skyldes, at der ikke budgetteres fremadrettet på § 06.32.04.14
og § 06.32.04.15. Midlerne indbudgetteres fra 2022 og frem i stedet for på § 06.11.01.
Udenrigstjenesten som del af en teknisk omlægning. Midlerne vil fortsat blive anvendt til
forvaltning, styring og kontrol af udviklingsbistanden (§ 06.32.04.).
Merudgiften på 39,5 mio. kr. skyldes, at der i 2022 planlægges eftergivelse af Sudans bilaterale
gæld i regi af Heavily Indebted Poor Countries (HIPC) initiativet (§ 06.32.07.).
Merudgiften på 195,3 mio. kr. skyldes overvejende, at der oprettes en ny særskilt underkonto til
indsatser i forbindelse med internationale sundhedskriser. Her budgetteres med 20,0 mio. kr. i
L 239 - 2020-21 - Bilag 10: § 6, Udenrigsministeriet, præsentation teknisk gennemgang 2. september 2021
2022 til at imødekomme anmodninger om hjælp fra udviklingslande under internationale
sundhedskriser samt 150,0 mio. kr. til en COVID-19-responspulje. Sidstnævnte var i 2021
budgetteret under § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika. Merudgiften skyldes ydermere nye
bidrag til Civilsamfundets Råderum, International Rehabilitation Council for Torture Victims
(IRCT) og midler afsat til styrkelse af udviklingslandenes skattesystemer (§ 06.32.08.).
Merudgiften skyldes en stigning på 75,0 mio. kr. til Fremtidens flygtningerespons og en stigning
på 25,0 mio. kr. til øvrige indsatser. Dertil skyldes merudgiften, at 50,0 mio. kr. til indsatsen i
Nordafrika tidligere var afsat under § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika og fremadrettet
afsættes under nærværende konto (§ 06.32.10.).
Mindreudgiften på 24,5 mio. kr. skyldes, at Udenrigsministeriets oplysningsaktiviteter
gentænkes. Dertil skyldes faldet, at der i 2021 blev afsat midler til indgåelse af en flerårig aftale
om undervisningsmateriale under Børnenes U-landskalender (§ 06.35.01.).
Merudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes en prioriteret stigning i bevillingen til UNICEF (§
06.36.02.).
Merudgiften på 125,0 mio. kr. skyldes et nyt bidrag på 75,0 mio. kr. til Education Cannot Wait
og en stigning i afsatte midler til Global Partnership for Education på 50,0 mio. kr. (§
06.36.04.).
Merudgiften på 134,2 mio. kr. skyldes et nyt bidrag på 50,0 mio. kr. til Verdensbankens
indsatser for skrøbelighed, konflikt og fordrivelse samt en mindre stigning i Danmarks andel til
Verdensbankens kapitaludvidelse og Den Internationale Udviklingssammenslutnings
kapitaludvidelse (§ 06.37.01.)
Mindreudgiften på 177,0 mio. kr. skyldes et fald i udgiften til den Europæiske Udviklingsfond
som del af den forventede udfasning af fonden over den kommende årrække, hvor midlerne
lægges ind under den fællesskabsfinansierede EU-bistand (§ 06.37.04.).
Mindreudgiften på 201,5 mio. kr. skyldes, at der i 2022 planlægges indbudgettering af færre
flerårige delegerede partnerskaber end i 2021. I 2022 planlægges et nyt delegeret partnerskab
vedr. Freds- og Stabiliseringsprogrammet for Sahel. I delegerede partnerskaber implementerer
Udenrigsministeriet projekter finansieret af andre donorer. Kontoen påvirker ikke 0,7 pct.-
målsætningen eller bistandsrammen (udgift) (§ 06.37.05.).
Merindtægten på 201,5 mio. skyldes, at der i 2022 planlægges indbudgettering af færre flerårige
delegerede partnerskaber end i 2021. I 2022 planlægges et nyt delegeret partnerskab vedr. Freds-
og Stabiliseringsprogrammet for Sahel. I delegerede partnerskaber implementerer
Udenrigsministeriet projekter finansieret af andre donorer. Kontoen påvirker ikke 0,7 pct.-
målsætningen eller bistandsrammen (indtægt) (§ 06.37.05.).
Merudgiften på 172,0 mio. kr. skyldes, at der planlægges et nyt bidrag til Investeringsfonden for
Udviklingslande (IFU) og et nyt bidrag til Den Internationale Finansieringsinstitutions (IFC)
kapitaludvidelse fra 2020-2024. I modsat retning trækker et mindre fald i bevillingen til Danida
Sustainable Infrastructure Finance (DSIF) (§ 06.38.01.).
L 239 - 2020-21 - Bilag 10: § 6, Udenrigsministeriet, præsentation teknisk gennemgang 2. september 2021
Mindreudgiften på 33,4 mio. kr. skyldes primært udløb af fordobling af tilskud på § 06.41.03.20.
Fælles erhvervsfremstød som led i COVID-19-respons. Herudover er kontoen § 06.41.03.40.
Tilskud til Copenhagen Capacity reduceret med 2,1 mio. kr. som følge af effektiviseringer i den
regionale investeringsfremmeindsats, som Copenhagen Capacity leverer i Østdanmark (§
06.41.03.).