Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 237 Bilag 5
Offentligt
2418504_0001.png
Til lovforslag nr.
L 237
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 22. juni 2021
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om
sygedagpenge
(Dagpengeret til selvstændige erhvervsdrivende uden forudgående medlemskab af en arbejdsløshedskasse, midlertidigt ophør
af selvstændig virksomhed og forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i
øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med
covid-19)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sam‐
bandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænk‐
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik‐
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
[udvalget:]
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., lov om sygedagpenge og barselsloven
(Dagpengeret til selvstændige erhvervsdrivende uden for‐
udgående medlemskab af en arbejdsløshedskasse, midlerti‐
digt ophør af selvstændig virksomhed, forlængelse af den
midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodta‐
gere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for
lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget
risiko ved smitte med covid-19 og periode, der kan ses bort
fra ved vurdering af beskæftigelseskravet for ret til syge- og
barselsdagpenge for selvstændige).«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4 og 5]
Til § 1
2)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 53, stk. 26,
ændres i
1.
pkt.
», Kulturministeriets midlertidig kunststøtteordning for
kunstnere med kombinationsindkomster eller Kulturministe‐
riets midlertidig kompensationsordning til særligt sæsonaf‐
hængige kunstnere« til: »eller Kulturministeriets midlertidi‐
ge kunststøtteordning for kunstnere med kombinationsind‐
komster«.
[Præcisering af målgruppen]
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 57, stk. 8,
ændres i
nr. 1
»,
Kulturministeriets midlertidig kunststøtteordning for kunst‐
nere med kombinationsindkomster eller Kulturministeriets
DokumentId
Journalnummer
L 237 - 2020-21 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2418504_0002.png
2
midlertidig kompensationsordning til særligt sæsonafhæn‐
gige kunstnere« til: »eller Kulturministeriets midlertidige
kunststøtteordning for kunstnere med kombinationsindkom‐
ster«.
[Præcisering af målgruppen]
Til § 2
4)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 42, stk. 2,
indsættes som
4. pkt.:
»For en selvstændig erhvervsdrivende, der i løbet af pe‐
rioden fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30.
september 2021 har modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter
§ 57, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kan der
også ved vurderingen helt eller delvis ses bort fra perioden
fra og med den 1. maj 2021 til og med den 30. september
2021.««
[Periode, der kan ses bort fra ved vurderingen af, om be‐
skæftigelseskravet for visse selvstændige erhvervsdrivende
er opfyldt]
Ny paragraf
5)
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 01.
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar
2021, som ændret ved § 3 i lov nr. 527 af 27. marts 2021,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 28, stk. 2,
indsættes som
4. pkt.:
»For en selvstændig erhvervsdrivende, der i løbet af pe‐
rioden fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30.
september 2021 har modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter
§ 57, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kan der
også ved vurderingen helt eller delvis ses bort fra perioden
fra og med den 1. maj 2021 til og med den 30. september
2021.««
[Periode, der kan ses bort fra ved vurderingen af, om be‐
skæftigelseskravet for visse selvstændige erhvervsdrivende
er opfyldt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ændres lovforslagets titel, således
at den nu også omfatter barselsloven. Den foreslåede æn‐
dring i undertitlen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 4
og 5.
Til nr. 2
Det fremgår bl.a. af den foreslåede § 53, stk. 26, 1.
pkt., at målgruppen får mulighed for lempeligere adgang
til dagpengesystemet, såfremt målgruppen er eller har været
omfattet af Kulturministeriets midlertidig kunststøtteordning
for kunstnere med kombinationsindkomster og Kulturmini‐
steriets midlertidig kompensationsordning til særligt sæso‐
nafhængige kunstnere inden for de sidste 3 måneder inden
disse ordningers udløb
Det fremgår imidlertid af rammeaftalen om en sommer-
og erhvervspakke samt udfasning af hjælpepakker af 19.
maj 2021, at den lempeligere adgang til dagpengesystemet
er for personer, der er eller var på en midlertidig kompensa‐
tionsordning i Erhvervsministeriets eller Kulturministeriets
regi. I forhold til Kulturministeriets ordninger omtales alene
Kulturministeriets midlertidige kunststøtteordning for kunst‐
nere med kombinationsindkomster.
Kulturministeriets midlertidige kompensationsordning til
særligt sæsonafhængige kunstnere er ved en fejl blevet om‐
fattet af udmøntningen af målgruppen for L 237.
For at sikre, at lovforslaget lever op til intentionerne bag
»Rammeaftale om en sommer- og erhvervspakke samt ud‐
fasning af hjælpepakker« af den 19. maj 2021, foreslås det
med ændringsforslaget derfor, at den foreslåede bestemmel‐
se til § 53, stk. 26, 1. pkt., ændres i forhold til beskrivelsen
af målgruppen således, at denne i forhold til Kulturministe‐
riets ordninger alene omfatter personer, som modtager eller
har modtaget kompensation fra Kulturministeriets midlerti‐
dige kunststøtteordning for kunstnere med kombinationsind‐
komster inden for de sidste 3 måneder inden ordningens
udløb.
Ændringsforslaget vil betyde, at muligheden for at kunne
få umiddelbar ret til arbejdsløshedsdagpenge uden forudgå‐
ende medlemskab inden for Kulturministeriets ressort alene
vil gælde for personer, som modtager eller har modtaget
kompensation fra Kulturministeriets midlertidige kunststøt‐
teordning for kunstnere med kombinationsindkomster inden
for de sidste 3 måneder inden ordningens udløb.
Det bemærkes for god ordens skyld, at det videre frem‐
går af den nævnte rammeaftale, at ordningen inden for Er‐
hvervsministeriets ressort også omfatter:
– Kompensationsordningen for selvstændige
– Kompensationsordningen for freelancere med B-ind‐
komst
– Kompensationsordningen for kombinatører med blan‐
det indkomst.
Erhvervsministeriet og Erhvervsstyrelsen har i forbindel‐
se med udmøntningen af rammeaftalen oplyst, at den i lov‐
forslaget nævnt kompensationsordning for freelancere m.v.,
dækker over både freelancere med B-indkomst og kombi‐
natører med blandet indkomst. Det er to forskellige ordnin‐
ger, men de er omfattet af den samme bekendtgørelse (kom‐
pensationsordningen for freelancere m.v.). Det er således
fyldestgørende kun at henvise til de to ordninger under Er‐
hvervsministeriet, således som det fremgår af den foreslåede
§ 53, stk. 26, 1. pkt.
Til nr. 3
Det fremgår af den foreslåede § 57, stk. 8, nr. 1, at mål‐
gruppen får mulighed for at ophøre midlertidigt med drift
af selvstændig virksomhed og modtage dagpenge, såfremt
de i målgruppen er eller har været omfattet af Kulturmini‐
steriets midlertidige kunststøtteordning for kunstnere med
kombinationsindkomster og Kulturministeriets midlertidige
L 237 - 2020-21 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2418504_0003.png
3
kompensationsordning til særligt sæsonafhængige kunstnere
inden for de sidste 3 måneder inden disse ordningers udløb
Det fremgår imidlertid af rammeaftalen om en sommer-
og erhvervspakke samt udfasning af hjælpepakker af 19.
maj 2021, at den lempeligere adgang til dagpengesystemet
er for personer, der er eller var på en midlertidig kompensa‐
tionsordning i Erhvervsministeriets eller Kulturministeriets
regi. I forhold til Kulturministeriets ordninger omtales alene
Kulturministeriets midlertidige kunststøtteordning for kunst‐
nere med kombinationsindkomster.
Kulturministeriets midlertidige kompensationsordning til
særligt sæsonafhængige kunstnere er ved en fejl blevet om‐
fattet af udmøntningen af målgruppen for L 237.
For at sikre, at lovforslaget lever op til intentionerne
bag »Rammeaftale om en sommer- og erhvervspakke samt
udfasning af hjælpepakker« af den 19. maj 2021, foreslås
det derfor, at den foreslåede bestemmelse til § 57, stk.
8, nr. 1 ændres i forhold til beskrivelsen af målgruppen
således, at denne i forhold til Kulturministeriets ordninger
alene omfatter personer, som modtager eller har modtaget
kompensation fra Kulturministeriets midlertidige kunststøt‐
teordning for kunstnere med kombinationsindkomster inden
for de sidste 3 måneder inden ordningens udløb.
Ændringsforslaget vil betyde, at medlemmer af en ar‐
bejdsløshedskasse, som har optjent dagpengeret på alminde‐
lig vis, og som driver selvstændig virksomhed som hoved‐
beskæftigelse, frem til den 30. september 2021 vil kunne
ophøre midlertidigt med drift af selvstændig virksomhed
og modtage dagpenge i den periode, forudsat at de modta‐
ger eller har modtaget kompensation fra Kulturministeriets
midlertidige kunststøtteordning for kunstnere med kombina‐
tionsindkomster inden for de sidste 3 måneder inden ordnin‐
gens udløb.
Til nr. 4
Efter gældende regler i § 42, stk. 1, i lov om sygedag‐
penge, jf. lovbekendtgørelse nr. 223 af 12. februar 2021
med senere ændringer, er retten til sygedagpenge for en
selvstændig erhvervsdrivende betinget af, at der inden for
de seneste 12 måneder har været udøvet selvstændig virk‐
somhed i mindst 6 måneder, heraf den seneste måned forud
for sygefraværet. Virksomheden skal være udøvet i mindst
halvdelen af den normale overenskomstmæssige ugentlige
arbejdstid. Har virksomheden været udøvet i mindre end 6
måneder, medregnes perioder med forudgående beskæftigel‐
se som lønmodtager.
Efter § 42, stk. 2, i loven kan der ved vurdering af, om
beskæftigelseskravet efter § 42, stk. 1, er opfyldt, ses bort
fra perioder på indtil 2 år, hvor der er ydet godtgørelse for
tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 og plejevederlag efter §
120 i lov om social service eller dagpenge til forældre med
alvorligt syge børn efter barselsloven. Ved vurderingen kan
endvidere helt eller delvis ses bort fra perioden fra og med
den 1. marts 2020 til og med den 31. august 2020. Ved vur‐
deringen kan desuden helt eller delvis ses bort fra perioden
fra og med den 1. december 2020 til og med den 30. april
2021.
Det betyder, at hvis en selvstændig erhvervsdrivende ef‐
ter den foreslåede 57, stk. 8, som affattet ved § 1, nr. 2,
ophører midlertidigt med drift af selvstændig virksomhed og
modtager arbejdsløshedsdagpenge i perioden fra og med den
1. juli 2021 til og med den 30. september 2021, vil denne
periode med arbejdsløshedsdagpenge efter gældende regler
skulle indgå i vurderingen af, om beskæftigelseskravet for
ret til sygedagpenge for den selvstændige erhvervsdrivende
er opfyldt, selvom en perioden ikke tæller med som udøvel‐
se af virksomheden.
Der vil derfor kunne være selvstændige erhvervsdriven‐
de, som efter den midlertidige periode med arbejdsløsheds‐
dagpenge ikke vil kunne opfylde beskæftigelseskravet for
ret til sygedagpenge, idet virksomheden ikke har været udø‐
vet i det nødvendige omfang som følge af, at den selvstæn‐
dige i perioden 1. juli 2021 til 30. september 2021 ophører
midlertidigt med drift af selvstændig virksomhed og modta‐
ger arbejdsløshedsdagpenge.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget, at der i § 42,
stk. 2, indsættes et 4. pkt., hvoraf det fremgår, at »For en
selvstændig erhvervsdrivende, der i løbet af perioden fra og
med den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021 har
modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., kan der også ved vurderingen
helt eller delvis ses bort fra perioden fra og med den 1. maj
2021 til og med den 30. september 2021.«
Ændringsforslaget betyder, at der ved vurderingen af, om
beskæftigelseskravet for en selvstændig erhvervsdrivende
for ret til sygedagpenge er opfyldt, vil kunne ses helt eller
delvist bort fra perioden fra og med den 1. maj 2021 til
og med den 30. september 2021, hvis den selvstændige har
modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. Det gælder, uanset om den
selvstændige har modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter §
57, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i hele
perioden fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30.
september 2021, eller kun i en del af perioden, og uanset,
hvor mange timer, der er udbetalt arbejdsløshedsdagpenge
for i perioden.
Det kan f.eks. være en selvstændig erhvervsdrivende, der
modtager arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. i perioden fra og med den
1. juli 2021 til og med den 30. september 2021. Fra den
1. oktober 2021 arbejder den selvstændige erhvervsdrivende
igen i virksomhed. Den 7. oktober 2021 bliver den selvstæn‐
dige erhvervsdrivende syg. Uden den foreslåede regel vil
den selvstændige ikke kunne opfylde kravet i sygedagpen‐
gelovens § 42, stk. 1, om at der skal være udøvet selvstæn‐
dig virksomhed i den seneste måned forud for sygefraværet
i mindst halvdelen af den normale overenskomstmæssige
ugentlige arbejdstid.
Muligheden for at kunne se helt eller delvist bort fra
perioden fra og med den 1. maj 2021 til og med den 30.
september 2021 er et udtryk for, at det ikke skal komme
den selvstændige erhvervsdrivende til skade, at personen
efter den midlertidige periode med arbejdsløshedsdagpenge
evt. ikke kan opfylde beskæftigelseskravet for ret til syge‐
dagpenge, fordi personen har været ophørt midlertidigt med
L 237 - 2020-21 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2418504_0004.png
4
drift af selvstændig virksomhed og har modtaget arbejdsløs‐
hedsdagpenge efter den foreslåede 57, stk. 8, som affattet
ved § 1, nr. 2. Perioden fra den 1. maj 2021 skal ses i lyset
af de hjælpepakker m.v., der er etableret i forhold til selv‐
stændige erhvervsdrivende samt den gradvise udfasning af
hjælpepakkerne. Der henvises til, at for at være omfattet af
det foreslåede 57, stk. 8, skal den selvstændigt erhvervsdri‐
vende modtage eller have modtaget kompensation via en af
Erhvervsministeriets kompensationsordninger for selvstæn‐
dige og freelancere m.v. eller Kulturministeriets midlertidig
kunststøtteordning for kunstnere med kombinationsindkom‐
ster inden for de sidste 3 måneder før disse ordningers ud‐
løb.
Perioden vil efter forslaget helt eller delvist kunne be‐
tragtes som en såkaldt »død« periode ved opgørelsen af
beskæftigelseskravet. Ændringsforslaget vil således indebæ‐
re, at 12 måneders- og/eller 1 månedsperioden i stk. 1 kan
forlænges bagud med et antal dage, svarende til antallet af
dage i den såkaldte »døde« periode.
Det bemærkes, at reglen foreslås alene at gælde for selv‐
stændige erhvervsdrivende, der i løbet af perioden fra og
med den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021 har
modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Til nr. 5
Efter gældende regler i § 28, stk. 1, i barselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021 med senere
ændring, er retten til barselsdagpenge for en selvstændig
erhvervsdrivende betinget af, at der inden for de sidste 12
måneder har været udøvet selvstændig virksomhed i mindst
halvdelen af den normale overenskomstmæssige ugentlige
arbejdstid i mindst 6 måneder, heraf den seneste måned
forud for fraværet. Har den selvstændige virksomhed været
udøvet i mindre end 6 måneder, medregnes perioder med
forudgående beskæftigelse som lønmodtager.
Efter § 28, stk. 2, i loven kan der ved vurderingen af,
om beskæftigelseskravet efter § 28, stk. 1, er opfyldt, ses
bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der efter lov om social
service er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved
pasning af et handicappet barn i hjemmet eller efter samme
lov er ydet vederlag ved pasning af døende eller efter denne
lovs § 26 er ydet dagpenge til forældre med alvorligt syge
børn. Ved vurderingen kan endvidere helt eller delvis ses
bort fra perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med
den 31. august 2020. Ved vurderingen kan desuden helt eller
delvis ses bort fra perioden fra og med den 1. december
2020 til og med den 30. april 2021.
Det betyder, at hvis en selvstændig erhvervsdrivende ef‐
ter det foreslåede 57, stk. 8, som affattet ved § 1, nr. 2,
ophører midlertidigt med drift af selvstændig virksomhed og
modtager arbejdsløshedsdagpenge i perioden fra og med den
1. juli 2021 til og med den 30. september 2021, vil denne
periode med arbejdsløshedsdagpenge efter gældende regler
skulle indgå i vurderingen af, om beskæftigelseskravet for
ret til barselsdagpenge for den selvstændige erhvervsdriven‐
de er opfyldt, selvom en perioden ikke tæller med som udø‐
velse af virksomheden.
Der vil derfor kunne være selvstændige erhvervsdriven‐
de, som efter den midlertidige periode med arbejdsløsheds‐
dagpenge ikke vil kunne opfylde beskæftigelseskravet for
ret til barselsdagpenge, idet virksomheden ikke har været
udøvet i det nødvendige omfang som følge af, at den selv‐
stændige i perioden 1. juli 2021 til 30. september 2021
ophører midlertidigt med drift af selvstændig virksomhed og
modtager arbejdsløshedsdagpenge.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget, at der i § 28,
stk. 2, indsættes et 4. pkt., hvoraf det fremgår, at »For en
selvstændigt erhvervsdrivende, der i løbet af perioden fra og
med den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021 har
modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., kan der også ved vurderingen
helt eller delvis ses bort fra perioden fra og med den 1. maj
2021 til og med den 30. september 2021.«
Ændringsforslaget betyder, at der ved vurderingen af, om
beskæftigelseskravet for en selvstændig erhvervsdrivende
for ret til barselsdagpenge er opfyldt, vil kunne ses helt eller
delvist bort fra perioden fra og med den 1. maj 2021 til
og med den 30. september 2021, hvis den selvstændige har
modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. Det gælder, uanset om den
selvstændige har modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter §
57, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i hele
perioden fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30.
september 2021, eller kun i en del af perioden, og uanset,
hvor mange timer, der er udbetalt arbejdsløshedsdagpenge
for i perioden.
Det kan f.eks. være en selvstændig erhvervsdrivende, der
modtager arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. i perioden fra og med den
1. juli 2021 til og med den 30. september 2021. Fra den
1. oktober 2021 arbejder den selvstændige erhvervsdrivende
igen i virksomhed. Den 7. oktober 2021 skulle den selvstæn‐
dige erhvervsdrivende på barsel. Uden den foreslåede regel
vil den selvstændige ikke kunne opfylde kravet i barselslo‐
vens § 28, stk. 1, om at der skal være udøvet selvstændig
virksomhed i den seneste måned forud for fraværet i mindst
halvdelen af den normale overenskomstmæssige ugentlige
arbejdstid.
Muligheden for at kunne se helt eller delvist bort fra
perioden fra og med den 1. maj 2021 til og med den 30.
september 2021 er et udtryk for, at det ikke skal komme
den selvstændige erhvervsdrivende til skade, at personen
efter den midlertidige periode med arbejdsløshedsdagpenge
evt. ikke kan opfylde beskæftigelseskravet for ret til barsels‐
dagpenge, fordi personen har været ophørt midlertidigt med
drift af selvstændig virksomhed og har modtaget arbejdsløs‐
hedsdagpenge efter det foreslåede 57, stk. 8, som affattet
ved § 1, nr. 2. Perioden fra den 1. maj 2021 skal ses i lyset
af de hjælpepakker m.v., der er etableret i forhold til selv‐
stændige erhvervsdrivende samt den gradvise udfasning af
hjælpepakkerne. Der henvises til, at for at være omfattet af
det foreslåede 57, stk. 8, skal den selvstændigt erhvervsdri‐
vende modtage eller have modtaget kompensation via en af
Erhvervsministeriets kompensationsordninger for selvstæn‐
dige og freelancere m.v. eller Kulturministeriets midlertidig
L 237 - 2020-21 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2418504_0005.png
5
kunststøtteordning for kunstnere med kombinationsindkom‐
ster inden for de sidste 3 måneder før disse ordningers ud‐
løb.
Perioden vil efter ændringsforslaget helt eller delvist kun‐
ne betragtes som en såkaldt »død« periode ved opgørelsen
af beskæftigelseskravet. Ændringsforslaget vil således inde‐
bære, at 12 måneders- og/eller 1 månedsperioden i stk. 1 kan
forlænges bagud med et antal dage, svarende til antallet af
dage i den såkaldte »døde« periode.
Det bemærkes, at reglen alene foreslås at gælde for selv‐
stændige erhvervsdrivende, der i løbet af perioden fra og
med den 1. juli 2021 til og med den 30. september 2021 har
modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven‐
ser for det offentlige
Samlet set skønnes ændringsforslaget med betydelig
usikkerhed at medføre offentlige merudgifter på cirka 0,3
mio. kr. i 2021 og 0,8 mio. kr. i 2022 før skat og tilbageløb,
svarende til cirka 0,1 mio. kr. i 2021 og cirka 0,4 mio. kr. i
2022 efter skat og tilbageløb. Alle beløb er i 2021-pl.
De samlede merudgifter for 2021-2022 fordeler sig med
ca. 0,6 mio. kr. vedrørende staten og cirka 0,5 mio. kr.
vedrørende kommunerne. Der forventes kommunale merud‐
gifter til sygedagpenge samt statslige merudgifter til syge-
og barselsdagpenge.
De økonomiske og administrative konsekvenser af æn‐
dringsforslaget skal forhandles med de kommunale parter.
Merudgifterne i 2021 som følge af ændringsforslaget på
0,3 mio. kr. før skat og tilbageløb bliver indarbejdet på
lov om tillægsbevilling for 2021. Tilsvarende reduceres §
35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af
COVID-19 mv. med i alt 0,1 mio. kr. i 2021, svarende til
merudgifterne efter skat og tilbageløb.
De økonomiske konsekvenser for 2022 indarbejdes på
finansloven for 2022.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. juni 2021 og var til
1. behandling den 15. juni 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <1> møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 27.
maj 2021 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag
319. Den 10. juni 2021 sendte beskæftigelsesministeren hø‐
ringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <4> bilag på lovfor‐
slaget.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mads Andersen (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7