Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 237 Bilag 1
Offentligt
2413472_0001.png
NOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til L 237 om ændring af lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om
sygedagpenge
juni 2021
J.nr. 2021-3593
YPC
UKH
1. Indledning
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og
lov om sygedagpenge (Dagpengeret til selvstændige erhvervsdrivende uden forud-
gående medlemskab af en arbejdsløshedskasse, midlertidigt ophør af selvstændig
virksomhed og forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for
lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der
er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19) har været
sendt i ekstern høring i perioden fra den 27. maj
3. juni 2021.
Der er modtaget høringssvar fra:
Fagbevægelses Hovedorganisation (FH), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dan-
ske A-kasser (DAK), Lederne, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Ar-
bejdsløshedskassen ASE (ASE) og Danske Filminstruktører.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar.
Følgende har ikke haft bemærkninger til lovforslaget:
Ankestyrelsen, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Den Uvildige Konsulentord-
ning på Handicapområdet (DUKH), Erhvervsstyrelsen, Kommunernes Landsfor-
ening (KL), Institut for Menneskerettigheder og Rigsrevisionen.
2. Overordnede og politiske bemærkninger
FH anerkender at give ikke-forsikrede adgang til dagpengesystemet i juli måned,
såfremt de har modtaget kompensation inden for de sidste 3 måneder inden kompen-
sationsordningerne udløber 30. juni.
FA ser positivt på, at hjælpeordningerne i forhold til arbejdsløshedsforsikring og sy-
gedagpenge, der understøtter de udfordringer, som covid-19 medfører, forlænges ef-
ter de konkrete behov.
Lederne kan støtte lovforslaget, og finder det bl.a. positivt, at ikke-forsikrede selv-
stændige, som er eller var på en midlertidig kompensationsordning inden for seneste
tre måneder inden disses udløb, får mulighed for at indmelde sig i arbejdsløsheds-
kassen i juli 2021 og få ret til dagpenge.
L 237 - 2020-21 - Bilag 1: Orientering om modtagne høringssvar og høringsnotat samt ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
2413472_0002.png
Danske Filminstruktører ser positivt på forslaget, om at give ikke-forsikrede lempe-
ligere adgang til dagpengesystemet i juli måned 2021, såfremt de har modtaget kom-
pensation inden for de sidste 3 måneder, inden kompensationsordningerne udløber
30. juni 2021.
DA mener, at forlængelsen af den midlertidige ret til sygedagpenge for sårbare og
deres pårørende frem til 31. august 2021 er positiv, da udrulningen af vaccinerne er
forsinket i forhold til den oprindelige plan.
DA er uforstående overfor, at der ikke sker en forlængelse af § 43a (selvstændige)
og § 53b, der giver adgang til sygedagpenge fra 1. sygedag ved smitte med covid-19
eller ved isolation/hjemmeophold efter myndighedsanbefaling.
DA mener, at i lyset af den forsinkede vaccineplan og de fortsatte nedlukninger, må
det forventes, at der vil være behov for en forlængelse i hvert fald frem til den 31.
august 2021.
Kommentar:
Lovforslaget udmønter den politiske aftale af 19. maj 2021 om en sommer- og er-
hvervspakke samt udfasning af hjælpepakker.
Det fremgår af aftalen, at regeringen og aftalepartierne er enige om, at de gene-
relle hjælpepakker ophører pr. 1. juli 2021, og om at følge ekspertgruppens anbe-
falinger om at erstatte de generelle kompensationsordninger med nye, tilpassede
ordninger, som er særligt fokuserede på udsatte virksomheder. Regeringen og afta-
lepartierne er endvidere enige om, at særordninger på bl.a. Beskæftigelsesministe-
riets område i udgangspunktet afskaffes.
Endvidere fremgår, at aftalepartierne er enige om at forlænge ordningen med ret
til sygedagpenge for lønmodtagere i øget risiko ved smitte med covid-19 og for løn-
modtagere, der er pårørende til personer i øget risiko til 31. august 2021.
En forlængelse af ordningerne i §§ 43 a og 53 b i sygedagpengeloven indgår ikke i
den politiske aftale, og indgår derfor heller ikke i lovforslaget.
3. Konkrete bemærkninger til lovforslaget
3.1. Bemærkninger ift. dagpengeret til selvstændige erhvervsdrivende
uden forudgående medlemskab af en a-kasse og midlertidigt ophør af
selvstændig virksomhed
FH og Danske Filminstruktører forudsætter, at man ikke nødvendigvis skal have
modtaget kompensation i alle 3 måneder.
Kommentar:
Det er ikke et krav, at man skal have modtaget kompensation i alle 3 måneder for at
blive omfattet af bestemmelserne om § 53, stk. 26, om tildeling af medlemskab og
adgang til dagpenge.
2
L 237 - 2020-21 - Bilag 1: Orientering om modtagne høringssvar og høringsnotat samt ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
2413472_0003.png
DAK redegør for lovforslagets indhold og giver udtryk for, at den udmøntede model
bryder med de gældende principper for opfyldelse af indkomst- og beskæftigelses-
kravet samt beregning af dagpengesatsen. Der peges på, at lovforslaget introducerer
en ny, fast optjenings- og beregningsperiode, der omfatter indkomståret 2019 og
2020, uanset hvornår personen melder sig ledig.
Der skal selvfølgelig tages højde for, at indkomst fra ikke-medlemsperioder skal
kunne medregnes til optjeningen af dagpengeretten og beregningen af en sats. Men
dette kan ske på en nemmere måde end den foreslåede, der desuden er i tråd med de
gældende principper i dagpengesystemet.
Der peges på en løsningsmodel som betyder persongruppen vil kunne optjene ret til
dagpenge på baggrund af indkomst, der er indberettet i optjeningsperioden fra 15.
juli 2018 til 14. juli 2021, og/eller fra drift af selvstændig virksomhed i samme peri-
ode.
Tilsvarende vil gælde i forhold til satsberegningen.
DAK peger på, at der ved lov nr. 877 af 12. maj 2021 blev indført en mulighed for,
at et medlem kan vælge at forlænge beregningsperioden på 24 måneder med 12 må-
neder, hvis der i beregningsperioden forekommer indkomst fra selvstændig virksom-
hed efter § 48, stk. 1, nr. 3, for indkomståret 2020 eller hvis den selvstændige er-
hvervsdrivende kommer ud med et underskud for indkomståret 2020.
Kommentar:
Det fremgår bl.a. af rammeaftale om en sommer- og erhvervspakke samt udfasning
af hjælpepakker af 19. maj 2021, at for selvstændige vil seneste regnskabsår (2019)
kunne medtages til opfyldelse af beskæftigelseskravet og perioden for beregningen
af dagpengesatsen, idet de ellers ikke vil have indkomst fra virksomheden i 12 må-
neder. På tilsvarende vis vil indkomst fra 2019 kunne medtages til opfyldelse af be-
skæftigelseskravet for den resterende gruppe af personer omfattet af kompensations-
ordningerne.
Dette udmøntes i lovforslaget.
Konsekvensen af forslaget fra DAK vil være, at der gives adgang til en længere pe-
riode uden medlemskab, som vil kunne medregnes til opgørelsen af indkomst- eller
beskæftigelseskravet
2. halvår af 2018-årsopgørelsen.
Dette er ikke hensigten med rammeaftalen.
Det bemærkes, at uanset valg af model vil resultatet være, at årsopgørelsen for 2019
vil kunne anvendes i forhold til opgørelsen af indkomst- eller beskæftigelseskravet.
I forhold til beregning af dagpengesatsen vil DAKs model kun give adgang til ind-
tægt fra 2. halvår af 2019.
I forhold til det vedrørende lov nr. 877 af 12. maj 2021 anførte om mulighed for, at
et medlem kan vælge at forlænge beregningsperioden på 24 måneder med 12 måne-
der, hvis der i beregningsperioden forekommer indkomst fra selvstændig virksomhed
3
L 237 - 2020-21 - Bilag 1: Orientering om modtagne høringssvar og høringsnotat samt ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
2413472_0004.png
efter § 48, stk. 1, nr. 3, for indkomståret 2020, bemærkes, at den i nærværende lov-
forslag foreslåede ændring betragtes som en særlig udvidelse af opgørelsen af op-
tjeningsperioden for ret til dagpenge og beregningsperioden for personer, som tid-
ligere har modtaget støtte efter Erhvervsministeriets og Kulturministeriets støtte
ordninger som følge af covid-19 (lex specialis).
ASE mener, at det er uklart hvad der er gældende i forhold til den gruppe, der alle-
rede har et års medlemskab i forhold til medregning af indkomst uden for en med-
lemsperiode, jf. forslaget til § 53, stk. 26, 3. pkt. og henvisningen heri til stk. 23, som
igen henviser til stk. 22.
Det fremgår heraf ”…den
del af det seneste overskud af
selvstændig virksomhed erhvervet uden for en medlemsperiode medregnes ved op-
gørelse af indkomstkravet i stk. 2 og beskæftigelseskravet i stk. 8 for medlemmer
omfattet af stk. 20 og 21.”.
Denne henvisning skaber efter ASEs mening uklarhed om, hvad der reelt er gæl-
dende for den gruppe, der har mere end et års medlemskab af en a-kasse.
Kommentar:
Det følger at forslaget i 53, stk. 26, 3. pkt., at den ekstraordinære ret til dagpenge
ikke kun kommer til at omfatte personer, som slet ikke er medlem af en arbejdsløs-
hedskasse, men at muligheden også vil omfatte personer, som allerede er medlem af
en arbejdsløshedskasse
henvisningen til stk. 23.
Denne henvisning er udelukkende relevant i forhold til at identificere en målgruppe,
som skal kunne være omfattet af forslaget til § 53, stk. 26.
Den i stk. 23 nævnte henvisning til stk. 22 har ikke nogen selvstændig betydning. Det
skyldes, at det følger af stk. 26, 4. pkt., at overskud af selvstændig virksomhed for
indkomstårene 2019 og 2020 kan medregnes ift. opgørelsen af retten til dagpenge
og beregning af dagpengesatsen. Denne bestemmelse er således lex specialis i for-
hold til bestemmelsen i stk. 22, som der i forslaget til stk. 26 netop heller ikke er
henvist til.
4