Beskæftigelsesudvalget 2020-21, Beskæftigelsesudvalget 2020-21, Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 235 Bilag 2, L 235 A Bilag 2, L 235 B Bilag 2
Offentligt
Sagsnr. 20-1374
Vores ref. NIHE
26. maj 2021
FH’s bemærkninger til
høring om
”
Forslag til lov om ændring
af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere
test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med
covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for
ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende
arbejdskraft efter indrejse i Danmark (Udskydelse af
solnedgangsklausuler)
Lov om arbejdsgivers adgang til at pålægge medarbejdere
test for Covid-19.
FH kan tiltræde, at loven forlænges til 1. november 2021.
FH så dog gerne, at det fremgik af bemærkningerne, at muligheden for sagligt at pålægge
medarbejdere test, mindskes i takt med, at andelen af vaccinerede stiger.
Lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller
bolig til rådighed for ansatte
FH er enig i, at lovgivningen skal forlænges.
FH mener dog ikke, at der er behov for, at lovgivningen har en solnedgangsklausul. Også efter
at Corona-epidemien er overstået, er der behov for at sikre anstændige, sikre og sunde boliger
til udenlandske arbejdstagere. Lovgivningen har bl.a. bevirket, at myndighederne har fået
kendskab til sager, hvor boligforholdene er uacceptable og direkte sundhedsskadelige i alle
tilfælde
–
dvs. også når vi ikke er ramt af en pandemi.
Derudover mener FH, at vi siden lovens ikrafttræden har været vidne til, at det ikke fungerer
med opdelingen i håndhævelsen på henholdsvis Arbejdstilsynet og kommunerne.
Arbejdstilsynet har i perioden
15. februar til den 30. april 2021 sendt i alt 134 indberetninger
med mistanke om problematiske boligforhold til kommunerne. 40 kommuner har ved en status
i uge 16 (dvs. 24. april) oplyst at have gennemført
blot 11 boligtilsyn, som har medført i alt 4
påbud
1
.
På den baggrund mener FH, at der bør rettes op på denne problematiske opdeling i
håndhævelsen hurtigst muligt og i forbindelse med den foreslåede forlængelse af lovens virke.
FH vil derfor gerne gentage nedenstående bemærkninger til høringen af lovforslaget,
fremsendt 14. januar 2021.
1. Arbejdstilsynet bør være eneste myndighed
FH er alvorligt bekymret for forslagets tilgang med to myndigheder (Arbejdstilsynet og
bopælskommunen), Vi mener at dette kraftigt udfordrer lovens effektivitet, samt at
Arbejdstilsynet er den mest kompetence myndighed til at føre tilsynet. Det vil være langt mere
effektivt, at en myndighed gør tilsynet færdigt på en gang.
1
De resterende 58 kommuner har ikke afgivet en status