Epidemiudvalget 2020-21
L 234 Bilag 7
Offentligt
2420166_0001.png
Til lovforslag nr.
L 234
Folketinget 2020-21
Ændringsforslag stillet den 23. juni 2021
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til lov om ændring af epidemiloven
(Overvågning af smitsomme sygdomme via spildevand)
[af sundhedsministeren (Magnus Heunicke)]
Af
sundhedsministeren:
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
forslåede
§ 44 a
affattes
stk. 1, 2. pkt.,
således:
»Kommunalbestyrelsen skal, inden den iværksætter over‐
vågning af spildevand efter 1. pkt., rådføre sig med Statens
Serum Institut.«
[Kommunalbestyrelsens pligt til at rådføre sig med Statens
Serum Institut]
2)
I den under
nr. 1
forslåede
§ 44 a
ændres i
stk. 1, 3.
pkt.,
»inddragelse af Styrelsen for Patientsikkerhed og« til:
»rådførsel med«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter § 44 a, stk. 1, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 1, kan
kommunalbestyrelsen iværksætte overvågning af spildevand
med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af
smitsomme sygdomme.
Ved andenbehandlingen af lovforslaget blev ændringsfor‐
slag nr. 1 vedtaget. Med ændringsforslaget blev der i § 44 a,
stk. 1, indsat et 2. pkt., hvorefter kommunalbestyrelsen, in‐
den den træffer beslutning i henhold til 1. pkt., skal inddrage
Styrelsen for Patientsikkerhed og Statens Serum Institut.
Af bemærkningerne til ændringsforslaget fremgår det,
at det med ændringsforslaget er hensigten at sikre, at kom‐
munalbestyrelserne ikke af egen drift kan iværksætte spilde‐
vandsundersøgelser uden først at have rådført sig med rele‐
vante sundhedsmyndigheder, og at sundhedsmyndighederne
har tilkendegivet, at spildevandsovervågningen i det konkre‐
te tilfælde lever op til de betingelser, der følger af loven.
Det foreslås at nyaffatte det vedtagene § 44 a, stk. 1, 2.
pkt.
Det foreslås således, at det fastsættes, at kommunalbe‐
styrelsen, inden den iværksætter overvågning af spildevand
efter 1. pkt., skal rådføre sig med Statens Serum Institut.
Den foreslåede nyaffattelse vil indebære to ændringer i
forhold til det vedtagne ændringsforslag.
Ændringen vil for det første sikre, at kommunalbestyrel‐
sen alene skal rådføre sig med Statens Serum Institut og ik‐
ke tillige Styrelsen for Patientsikkerhed. Det bemærkes i den
forbindelse, at det efter Sundhedsministeriets opfattelse ikke
vil være hensigtsmæssigt, at to sideordnede myndigheder
tillægges en parallel rådgivnings- eller godkendelseskompe‐
tence.
Ændringen vil for det andet indebære, at der alene vil væ‐
re tale om rådførsel. Det vil derimod ikke være en betingelse
for kommunalbestyrelsens iværksættelse af overvågningen,
at Statens Serum Institut har godkendt den påtænkte over‐
vågning af spildevand.
Det bemærkes i den forbindelse, at det vedtagne æn‐
dringsforslag nr. 1 synes at forudsætte en egentlig godken‐
delsesordning, henset til, at det foreslås, at kommunalbesty‐
relsen ikke kan iværksætte overvågning, uden at sundheds‐
myndighederne har tilkendegivet, at spildevandsovervågnin‐
gen i det konkrete tilfælde lever op til de betingelser, der
følger af loven.
Det vil efter Sundhedsministeriets opfattelse ikke være
hensigtsmæssigt med en egentlig godkendelsesordning. Det
skyldes, at den forslåede kommunale kompetence skal be‐
tragtes som et supplement til de statslige initiativer på om‐
rådet, der giver kommunalbestyrelsen, som har det lokale
kendskab til behovet for overvågning, et handlerum til at
iværksætte overvågning.
En egentlig godkendelsesordning vil desuden medføre,
at kommunalbestyrelsen ikke med samme hastighed vil kun‐
ne iværksætte overvågningen som konsekvens af den sags‐
AX026693
L 234 - 2020-21 - Bilag 7: Ændringsforslag til 3. behandling
2420166_0002.png
2
behandling, som en godkendelsesordning vil indebære for
såvel kommunen som Statens Serum Institut.
Den foreslåede rådførsel vil kunne bestå af rådgivning
til kommunen om anvendelsesmuligheder for og specifikke
formål med spildevandsbaseret overvågning af covid-19,
herunder i hvilke konkrete situationer overvågningen vil
kunne være særlig eller mindre egnet, og derved den over‐
ordnede hensigtsmæssighed af kommunens forslag. Der vil
også kunne være tale om rådgivning om skalering af indsat‐
sen og prøvetagningshyppighed, rådgivning om tolkning af
resultater fra overvågningen og om kendskab til anden kom‐
munal overvågning og rådgivning om genomsekventering
af prøver af spildevand med henblik på at vurdere forekom‐
sten af virusvarianter. Endvidere vil der kunne være tale om
rådgivning af kommunen, hvis den fremsætter ønsker om
at overvåge andre sygdomme end covid-19 via spildevand,
herunder f.eks., om den patogene agens, der forårsager syg‐
dommen, er egnet til spildevandsovervågning.
Til nr. 2
Efter § 44 a, stk. 1, 3. pkt., fastsætter sundhedsministeren
nærmere regler om kommunalbestyrelsens inddragelse af
Styrelsen for Patientsikkerhed og Statens Serum Institut.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 1, hvorefter kom‐
munalbestyrelsen alene skal rådføre sig med Statens Serum
Institut, foreslås en konsekvensændring af § 44 a, stk. 1, 3.
pkt.
Det forslås derfor, at »inddragelse af Styrelsen for Patie‐
ntsikkerhed og« ændres til: »rådførsel med«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at der efter bemyn‐
digelsesbestemmelsen vil kunne fastsættes regler om kom‐
munalbestyrelsens rådførsel med Statens Serum Institut.