Epidemiudvalget 2020-21
L 234 Bilag 1
Offentligt
2402744_0001.png
From:
Marianne Abildtrup <[email protected]>
Sent:
13-05-2021 21:56:50 (UTC +02)
To:
[email protected] <[email protected]>; DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>; Frederik
Rechenback Enelund <[email protected]>
Subject:
Sv: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven (frist for
høringssvar: 14/5 kl. 12) (Sagsnr.: 2021 - 3)
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Advokatrådet skal dog bemærke, at der ikke ses at være hensyn gældende, der kan begrunde en
høringsperiode af så betydelig reduceret længde, som fremgår af høringsbrevet
Med venlig hilsen
Marianne Abildtrup
Direktionssekretær
Direkte +45 33 96 97 79
Advokatsamfundet
· Kronprinsessegade 28 · 1306 København K
Telefon +45 3396 9798 ·
www.advokatsamfundet.dk
Til:
Fra:
SUM Lovhøringer ([email protected])
Titel:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven (frist for høringssvar: 14/5 kl. 12)
Sendt:
07-05-2021 11:19
Sundhedsministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven i offentlig høring.
Formålet med forslaget er at sikre et klart grundlag for overvågning af spildevandet.
Ministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger ikke senere end den 14. maj 2021 kl. 12.
Frederik Rechenback Enelund
Chefkonsulent, sundhedsjura
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Læs om hvordan departementet behandler personoplysninger
her
Twitter • LinkedIn • sum.dk
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0002.png
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0003.png
From:
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>
Sent:
07-05-2021 11:50:07 (UTC +02)
To:
SUM Lovhøringer <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven (frist for
høringssvar: 14/5 kl. 12)
Kære Frederik Rechenback Enelund
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Hjørdis de Stricker
Chefsekretær
Fra:
SUM Lovhøringer
Sendt:
7. maj 2021 11:19
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven (frist for høringssvar: 14/5 kl. 12)
Sundhedsministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven i offentlig høring.
Formålet med forslaget er at sikre et klart grundlag for overvågning af spildevandet.
Ministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger ikke senere end den 14. maj 2021 kl. 12.
Frederik Rechenback Enelund
Chefkonsulent, sundhedsjura
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Læs om hvordan departementet behandler personoplysninger
her
Twitter • LinkedIn • sum.dk
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0004.png
10. maj 2021
SEJ
DI-2021-00104
SUM 2007933
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
Sendt som e-mail til:
[email protected]
Kopi til:
[email protected], [email protected]
DI’s bemærkninger til forslag til lov om ændring af epidemiloven (overvåg-
ning af spildevand)
DI har den 7. maj 2021 modtaget ovennævnte høring til ændret epidemilov med hørings-
frist den 14. maj 2021.
DI finder, at den påtænkte ændring af loven er fornuftig. Det giver god mening, at påbe-
gynde en mere systematisk overvågning af Covid-19 epidemiens udvikling med en mere
ressourceeffektiv metode gennem monitering af smitteniveauet i spildevand. DI bemær-
ker at denne overvågning kan iværksættes af såvel staten (Statens Serum Institut) som
kommunerne, og at de udgifter en spildevandsforsyning har i forbindelse med prøvetag-
ning og transport af prøver skal finansieres af staten henholdsvis kommunerne.
DI er enig i, at der jævnfør vandsektorloven og lov om betalingsregler for spildevandsfor-
syningsselskaber m.v. ikke kan anvendes takstmidler til denne opgave, og finder det for-
nuftigt, at dette fastholdes. DI støtter ligeledes at der gives adgang til at spildevandsforsy-
ninger kan bidrage til prøvetagning og transport efter regning ved at ændre bekendtgø-
relse om vandselskabers deltagelse i tilknyttet virksomhed.
Vi står naturligvis til rådighed med uddybning af dette høringssvar.
Med venlig hilsen
Svend-Erik Jepsen
Fagleder, Vand
*SAG*
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0005.png
København, 14. maj 2021
Til Sundhedsministeriet
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
epidemiloven (overvågning af spildevand)
Dansk Samfundsmedicinsk Selskab (DASAMS) takker for muligheden for at kommentere på
forslag til lov om ændring af epidemiloven vedr. overvågning af spildevand.
Selskabet er specialebærende lægefagligt Selskab for samfundsmedicinske speciallæger, dvs.
speciallæger, der typisk er uddannet til og arbejder i styrelser og myndigheder mv., som
varetager de opgaver, som lovforslaget omfatter.
DASAMS fremsender hermed Selskabets bemærkninger til det nu foreliggende
udkast til
forslag til lov om ændring af epidemiloven (overvågning af spildevand).
DASAMS finder overordnet, at muligheden for at overvåge smitteudbredning via spildevandet
er et tiltag, som bør tages i anvendelse som led i bekæmpelse af smittespredning, når dette er
relevant. Selskabet har dog nogle bemærkninger til lovforslaget:
Selskabet er bekymret for, at det er kommunalbestyrelsen, der suverænt kan
iværksætte overvågningen af spildevand. Det kræver sundhedsfaglig indsigt at vurdere,
om overvågningen er relevant, og selskabet vil derfor anbefale, at der i § 44 a, stk. 1
tilføjes: ’Kommunalbestyrelsen kan
efter sundhedsfaglig rådgivning fra Styrelsen for
Patientsikkerhed
iværksætte…’
Hvad forstås ved ’en større persongruppe’? Selskabet finder at det er vigtigt at sikre
anonymitet ved denne type overvågning, hvorfor det bør defineres, hvad der forstås
ved en større persongruppe.
Med venlig hilsen
Dorthe Goldschmidt
Overlæge, ph.d.
Formand for DASAMS
Kopi til LVS
1
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0006.png
From:
Sent:
To:
Cc:
Subject:
Marianne Bentsen <[email protected]>
11-05-2021 10:32:15 (UTC +02)
DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>
Frederik Rechenback Enelund <[email protected]>; [email protected] <[email protected]>
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven, sagsnr.: 2007933
Til Sundhedsministeriet
Danske Kloakmestre takker for muligheden for at afgive svar vedrørende høring over udkast til forslag til lov om
ændring af epidemiloven, sagsnr.: 2007933.
Danske Kloakmestre har ingen kommentarer til høringen.
Venlig hilsen
Marianne Bentsen
Sekretær Danske Kloakmestre
Tlf. 72 16 02 07
Sekretariat:
H.C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V
[email protected]
www.danskekloakmestre.dk
Facebook • Instagram • LinkedIn
Sekretariat: H. C. Andersens Boulevard 18 • 1553 København V •
danskekloakmestre.dk
Facebook
Instagram
LinkedIn
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0007.png
From:
Trine Toftgaard Lund <[email protected]>
Sent:
09-05-2021 22:09:44 (UTC +02)
To:
DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>
Cc:
Frederik Rechenback Enelund <[email protected]>; [email protected] <[email protected]>
Subject:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven (frist for
høringssvar: 14/5 kl. 12)
Til Sundhedsministeriet
Danske Ældreråd har ingen bemærkninger til lovændringen.
Med venlig hilsen
Trine Toftgaard Lund
Sekretariatschef
Danske Ældreråd
Jernbane Allé 54, 3. sal
2720 Vanløse
Dir. tlf: 38 77 01 63
Mobil: 22 42 89 13
Hvis du vil vide mere om Danske Ældreråd se
www.danske-aeldreraad.dk
Fra:
Danske Ældreråd
Sendt:
7. maj 2021 11:40
Til:
Trine Toftgaard Lund
Emne:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven (frist for høringssvar: 14/5 kl.
12)
Fra:
SUM Lovhøringer [mailto:[email protected]]
Sendt:
7. maj 2021 11:19
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven (frist for høringssvar: 14/5 kl. 12)
Sundhedsministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven i offentlig høring.
Formålet med forslaget er at sikre et klart grundlag for overvågning af spildevandet.
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0008.png
Ministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger ikke senere end den 14. maj 2021 kl. 12.
Frederik Rechenback Enelund
Chefkonsulent, sundhedsjura
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Læs om hvordan departementet behandler personoplysninger
her
Twitter • LinkedIn • sum.dk
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0009.png
Sundhedsministeriet
DATO:
14. maj 2021
PROJEKTNR.:
3004
hsa, hka/CEL
DANVA’s høringssvar til Lov om ændring af epidemi-
loven
DANVA finder det glædeligt, at der med Lov om ændring af epidemiloven skabes et klart
grundlag for, at spildevandsforsyningsselskaberne kan deltage i smitteopsporing og smitte-
overvågning via spildevandet, forudsat at selskaberne får omkostningerne hertil refunde-
ret.
Overvågning af smitte via spildevand har et stort potentiale i forhold til fremtidig smitte-
overvågning i samfundet, og DANVA er helt enig i, at Spildevandsforsyningsselskaberne
kan bistå med en række aktiviteter i den forbindelse, som fx planlægning og udvælgelse af
prøvesteder, opsætning af måleudstyr og selve prøveudtagningen, som det fremgår af lov-
bemærkningerne.
Ofte vil der være tale om rutinemæssige opgaver, som vandselskabet allerede varetager i
forbindelse med den sædvanlige prøvetagning, særligt når det gælder prøvetagning på
renseanlæg. I de tilfælde hvor der skal udtages prøver i fx vejbrønde, vil det være en for-
udsætning, at vandselskabets driftsfolk er til stede for at sikre, at dæksler genplaceres kor-
rekt. Der er således en samfundsmæssig gevinst i at gøre det muligt for kommunen, at
kunne lave aftale med vandselskabet om udførelse af opgaver, både fordi de har erfarin-
gen og kompetencerne, fordi det ligger tæt op ad den rutinemæssige prøvetagning og fordi
de under alle omstændigheder skal tilse prøvetagning i brønde, når tredjepart skal have
adgang til spildevandsselskabets anlæg.
Uagtet at det er godt, at der nu skabes en klar hjemme finder vi, at lovforslaget ser for
snævert og begrænsende på mulighederne for smitteovervågning via spildevand og vand-
selskabernes mulighed for at bidrage. Forslaget nævner ud over SARS-CoV-2, sygdoms-
fremkaldende organismer og resistente bakterier, men potentialet er meget større og kan
fx rumme gener der koder for resistens og resistensdannende stoffer. Samtidig tages der
ikke højde for udviklingen i spildevandsselskaberne prøvetagningsudstyr, der fx med tiden
forventes også at kunne udføre selve analysen.
Vandselskaber har en generel mulighed for at udnytte deres særlige viden fra hovedvirk-
somheden til deltagelse i samarbejder med private aktører, herunder vedrørende private
aktørers teknologiudvikling og eksportvirksomhed som tilknyttet virksomhed. Videreudvik-
ling og afprøvning af smitteopsporing i spildevand er et område, som det netop vil være
naturligt og relevant at videreudvikle, afprøve og samarbejde om. DANVA skal opfordre til,
at lovbemærkningerne præciseres/justeres således, at lovforslaget ikke medfører tvivl og
en begrænsning i udviklingen.
DANVA noterer sig og er enig i betragtningen om, at hverken omkostninger eller godtgø-
relse vil skulle indgå i den økonomiske regulering af selskaberne efter vandsektorloven.
VANDHUSET
|
Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
|
KØBENHAVN
| Vester Farimagsgade
1, 5. sal., 1606 København V | Tlf. 7021 0055
|
[email protected]
|
www.danva.dk
Side 1 af 2
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0010.png
DANVA skal dog samtidig, for at undgå misforståelser, efterlyse en tydeliggørelse af, at
omkostningerne selvfølgelig heller ikke vil indgå i benchmarkingen af vandselskaberne.
Derfor mener vi, at der også kan være behov for justering af bekendtgørelsen om økono-
miske rammer for vandselskaberne. Endelig skal vi i forhold til ændringer gøre opmærk-
som på, at mindre vandselskaber kan have behov for at indhente assistance for at vare-
tage pålagte opgaver, hvilket der ligeledes er behov for at indtænke.
DANVA er allerede i tæt dialog med Klima-, Energi og Forsyningsministeriet og Statens Se-
ruminstitut om smitteovervågning via spildevand. Vi stiller fortsat gerne vores kompeten-
cer og tid til rådighed for samarbejde omkring etablering af et nationalt overvågningspro-
gram og facilitering af kontakten til vandselskaberne.
Med venlig hilsen
Helle Katrine Andersen
DANVA
Side 2 af 2
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0011.png
From:
Kenni Elm Olsen <[email protected]>
Sent:
10-05-2021 09:45:15 (UTC +02)
To:
DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>
Cc:
Frederik Rechenback Enelund <[email protected]>; Lise Wesenberg Jensen
<[email protected]>
Subject:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven (overvågning af
spildevand), Sundhedsministeriets sagsnr.: 2007933
Sundhedsministeriet har den 7. maj 2021 anmodet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast.
Datatilsynet har noteret sig, at det af forarbejderne til lovforslaget fremgår, at det er afgørende, at kommunalbestyrelsen
konkret sikrer, at det spildevand, der overvåges, og eventuelle prøver ikke er personhenførbare.
Udkastet giver herudover ikke Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Kenni E. Olsen
Specialkonsulent, cand.jur.
[email protected]
T 29 49 32 80
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 33 19 32 00
[email protected]
www.datatilsynet.dk
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0012.png
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København
Fremsendt til [email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
Dato:
11-05-2021
Sagsnr.:
2108659
Dok.nr.:
1735746
Sagsbeh.:
ABP.DKETIK
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven
Det Etiske Råd takker for ovennævnte i høring.
Rådet bemærker i den forbindelse, at det er relevant, at potentielle etiske
udfordringer må overvejes og inkluderes i både det udviklingsarbejde og de
beslutningsprocesser, som angår overvågning af smitteudbredelse. I afvejningen
af nytte og risiko må der derfor tages højde for etiske aspekter som privatliv,
integritet, tillid og sikkerhed. Privatliv er essentielt for individet, og indgreb i
privatlivet gennem opsporing lader sig i dette tilfælde bedst retfærdiggøre, hvis
data kun bruges til hjælp i forhold til håndteringen af specifikke
sundhedsudfordringer.
Rådet bemærker videre, at det er relevant at gøre sig overvejelser om den
overordnede samfundsinteresse, som er i spil. Beskyttelsen af privatlivet kan
betragtes, ikke blot som en individuel ret, men som et kollektivt gode. I et sådant
perspektiv påvirker
i troduktio e af spildeva dsovervåg i g ikke ku ’berørte
i divider’, e alle borgeres virkelighed og oplevelse af at blive overvåget.
Følgende etiske forhold vil derfor være relevante at være opmærksom på:
Rådet finder, at proportionalitetsprincippet bør være styrende for de
tiltag, der iværksættes. Der skal således være et rimeligt forhold, mellem
det der opnås for samfundet ved overvågningen, og de begrænsninger i
menneskers frihed indgrebene medfører.
Det er relevant, at teknologier er gennemtænkte fx i forhold til omfang og
effektivitet, inden de tages i brug. Man bør sikre, at man i en situation
hvor der er behov for, at overvågningen igangsættes hurtigt, ikke risikerer
at ofre grundlæggende borgerrettigheder.
Der vil i behandlingen af data være brug for en stærk kvalitetskontrol.
Ukorrekte data vil muligvis kunne give en falsk sikkerhed og opmuntre til
en mere risikobetonet adfærd. Modsat kan falske positive meddelelser
resultere i en ubegrundet frygt og usikkerhed.
Det er ligeledes vigtigt at
Det Etiske Råd
M:
[email protected]
W:
www.etiskraad.dk
Side
1 / 2
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0013.png
sikre, at overvågningen af spildevand ikke udnyttes til andre formål end
det tiltænkte.
Rådet anbefaler, at man tager sig tid til at kommunikere formålet med
overvågning af spildevand og dokumenterer de godartede virkninger, for
at fremme opbakning og tillid blandt befolkningen. Overvågning af
spildevand må ikke bidrage til, at nogle borgere vil kunne opleve skyld
eller sårbarhed over at være blevet syge eller bidrage til et syn på andre
som potentielle smittekilder.
Med venlig hilsen
på Det Etiske Råds vegne
Anne-Marie Gerdes
Formand
Side
2 / 2
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0014.png
From:
Sent:
To:
Cc:
Subject:
Frank Møller Aarestrup <[email protected]>
12-05-2021 13:35:57 (UTC +02)
DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>
Frederik Rechenback Enelund <[email protected]>; [email protected] <[email protected]>
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven
Jeg har en kort bemærkning vedr. lovforslaget om overvågning baseret på spildevand.
Jeg vil foreslå at I, i lovforslaget overvejer krav om minimum for størrelsen af den overvågede
population så i ikke kommer i strid med andre love og bekendtgørelse. At anføre ”en større
persongruppe” kan jo være næsten alt fra 3 til flere tusinde.
Jeg har fra forskningsmæssig side været involveret i globale tiltag til anvendelse af
spildevandsovervågning af antibiotikaresistens, illegale stoffer, bakterier og virus, herunder også
meget tætte diskussioner med WHO og generelt vil vi gerne have befolkningsgruppe på mindst 1.000
og helst over 10.000 for at undgå at vores viden bliver personhenførbar. Jeg har ligeledes i mine
studier haft dem via etisk råd og igen er størrelsen på gruppen en afgørende faktor.
Det bemærkes i øvrigt at WHO i deres polio overvågning anbefaler mellem 100-300.000 personer.
https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/67854/WHO_V-
B_03.03_eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mvh
Frank Aarestrup
Frank Møller Aarestrup
Professor, Head of Division
Dir. +45 35 88 62 81
Mob. +45 51 15 74 81
[email protected]
Kemitorvet
Building 204
2800 Kgs. Lyngby
www.food.dtu.dk
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0015.png
From:
Sent:
To:
Cc:
Banja <[email protected]>
Subject:
Dan Banja <[email protected]>
09-05-2021 21:06:03 (UTC +02)
DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>
Frederik Rechenback Enelund <[email protected]>; [email protected] <[email protected]>; Dan
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven: ES 145-21.
ES 145-21
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i denne høring over udkast
til forslag til lov om ændring af epidemiloven.
ES noterer, at formålet med forslaget er at sikre et klart grundlag for overvågning af spildevandet.
ES har ikke bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice chair ECOGAS & Member of GA.COM & CAS.COM
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
www.es-daa.dk
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
Only print this e-mail if necessary.
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0016.png
From:
Sent:
To:
Cc:
<[email protected]>
Subject:
spildevand)
Torben Juhl Andersen <[email protected]>
12-05-2021 14:35:04 (UTC +02)
DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>
Frederik Rechenback Enelund <[email protected]>; Lise Wesenberg Jensen
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven (overvågning af
Til Sundhedsministeriet og Energistyrelsen
Frederiksberg Forsyning takker for muligheden for at komme med bemærkninger til lovforslaget om ændring af
epidemiloven (overvågning af spildevand).
Frederiksberg Forsyning bidrager gerne i kampen mod SARS-CoV-2, og hvis monitering af spildevandet kan hjælpe i
den kamp, stiller Frederiksberg Forsyning sig gerne til rådighed.
Lovforslaget giver ikke anledning til bemærkninger.
Venlig hilsen
Torben Juhl Andersen
Jurist, Stab og Strategi
Frederiksberg Forsyning A/S
Stæhr Johansens Vej 38-40
2000 Frederiksberg
Telefon +45 38 18 50 00
Direkte +45 38 18 51 29
Mobil +45 30 76 61 29
Web
http://www.frb-forsyning.dk
CVR-nr. 28500769
Frederiksberg Forsyning varetager driften af fjernvarme, gas, vand og kloak på Frederiksberg.
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0017.png
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
E-mail:
[email protected]
Kopi til:
[email protected]
og
[email protected]
WILD ERS P LA DS 8 K
1403 K ØBE NHA VN K
TELEFO N 3269 8888
MOB IL 91325719
MIKL@HU MA NR IGHT S .DK
ME NNES KE RET .DK
DOK . NR. 21/01464 -2
7. MAJ 2021
HØRINGSSVAR OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV
OM ÆNDRING AF EPIDEMILOVEN
Sundhedsministeriet har ved e-mail af 7. maj 2021 anmodet om Institut
for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til udkast til
forslag til lov om ændring af epidemiloven (overvågning af spildevand).
Instituttet har ingen bemærkninger til udkastet.
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2007933.
Med venlig hilsen
Mikkel Lindberg Laursen
SPEC IAL KO NS ULE NT
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0018.png
Sundhedsministeriet
[email protected]
KL høringssvar udkast til epidemilov om covid19
smitteopsporing i spildevand
KL har modtaget udkast til forslag til ændring af lov om epidemiloven. Vi
takker for muligheden for at kommentere på den.
KL hilser det velkomment at der med loven sikres et grundlag for at kunne
overvåge spildevandets indhold af smitsomme sygdomme, aktuelt Covid19.
Det er ligeledes fornuftigt at kommunerne får hjemmel til selvstændigt at
kunne sætte en undersøgelse i gang.
Overvågning via spildevandet vil kunne medvirke til en mere målrettet
epidemibekæmpelse, og kan hjælpe til forebyggelse af evt. fremtidige
smitteudbrud.
Under normale omstændigheder ville der være tale om en merudgift for
kommuner, der efter KL’s vurdering skulle kompenseres via DUT. I det
konkrete tilfælde i relation til Covid-19 smitteopsporingen, er der imidlertid
indgået en række aftaler mellem KL og regeringen omkring håndteringen af
kommunernes Corona-relaterede udgifter.
KL skal derfor foreslå, at opgaven for kommunernes finansieres ad denne
vej, hvilket kræver et tilsagn fra statslig side om, at der også efter statens
opfattelse er tale om en Corona-relateret udgift for kommunerne, der er
omfattet af de eksisterende aftaler.
KL skal derfor, for en god ordens skyld, bede Sundhedsministeriet om at
bekræfte, at ministeriet er enige i, at de nye opgaver for kommunerne i
relation til smitteopsporing af Covid-19, samt at udgifterne som konsekvens
heraf er omfattet af den eksisterende håndtering af kommunernes Corona-
udgifter jf. aftalerne mellem KL og Finansministeriet herom.
Der tages forbehold for politisk behandling af høringssvaret.
Med venlig hilsen
Charlotte Weber
Konsulent
Dato: 12. maj 2021
Sags ID: SAG-2021-02708
Dok. ID: 3084166
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3601
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0019.png
From:
Jesper Svensson <[email protected]>
Sent:
12-05-2021 17:07:48 (UTC +02)
To:
DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>
Cc:
Frederik Rechenback Enelund <[email protected]>; [email protected] <[email protected]>; Pia
Mørkedal <[email protected]>; Christina Ekmann <[email protected]>
Subject:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven (overvågning af
spildevand), sag nr. i SUM: 2007933
Til: Sundhedsministeriet
Københavns Kommune kan tilslutte sig, at der gives mulighed for at overvåge spildevandet i forbindelse med epidemier.
Københavns Kommune har følgende bemærkninger til den forslåede ændring af epidemiloven:
-
Københavns Kommune lægger til grund, at vandselskabernes deltagelse i overvågning af spildevandet for
smitsomme sygdomme ikke er en sideordnet aktivitet, men: ”Aktiviteter, som et spildevandsforsyningsselskab
udfører i medfør af de foreslåede bestemmelser i § 44 a, stk. 2 og 3, er en del af selskabets hovedvirksomhed”.
Det fremgår af lovforslaget, at indtægter fra overvågningen af spildevand skal holdes ude af vandselskabernes
økonomiske rammer. Ligeledes bør det fremgå af lovforslaget, at omkostningerne til overvågningen heller ikke skal
indgå i benchmarkingen og grundlaget for udmøntningen af effektiviseringskravene til vandselskaberne.
I lovens bemærkninger 2.3.1 står der: ”Det betyder, at der alene vil kunne tages prøver fra spildevandsanlæg inden
for kommunen eller fra anlæg, som håndterer spildevandet fra den pågældende kommune”. Københavns Kommune
bemærker, at spildevandssystemet i København også transporterer spildevand fra andre kommuner i
hovedkloakkerne, samt at BIOFOS, som ejer og driver renseanlæggene ved Lynetten, Damhusåen og Avedøre
Holme, behandler spildevand for i alt 15 kommuner. Prøvetagning, vedtaget af fx Københavns Kommune i disse
dele af afløbssystemet, vil således indeholde spildevand fra flere kommuner.
-
-
Med venlig hilsen
Jesper Svensson
Chefkonsulent
Kontoret for Selskaber og Rettigheder
_________________________________________
KØBENHAVNS KOMMUNE
Økonomiforvaltningen
Københavns Rådhus, Rådhuspladsen 1, Rådhuset, 3. sal vær 46
1550 København V
Mobil 5137 3557 / E-mail
[email protected]
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0020.png
Dato
Side
12. maj 2021
1 af 1
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Til:
[email protected]
CC:
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar fra Landbrug & Fødevarer vedr. forslag til lov om ændring af epidemiloven
(overvågning af spildevand), Sagsnr. 2007933
Landbrug & Fødevarer finder det positivt, at relevante aktører med ændringsforslaget får mulighed
for at iværksætte overvågning af spildevand fra offentligt ejede spildevandsforsyninger. Det
forudsættes dog herved, at formålet kun er styrkelse af smitteopsporing og tiltag for begrænsning af
smitte med CÒVID-19.
Dette formål er ikke en kerneaktivitet i henhold til jf. vandsektorloven, og vi finder det derfor også
acceptabelt, at der sker en omkostningsgodtgørelse, idet det dog skal sikres, at der kun igangsættes
overvågning, hvor det er sundhedsmæssigt påkrævet.
Landbrug & Fødevarer tilslutter sig lovforslagets bemærkninger om, at øvrige typer spildevand,
såsom processpildevand fra produktion, ikke er relevant for ændringsforslagets formål. Denne
begrænsning er imidlertid ikke angivet med fornøden klarhed i lovforslaget. Det bør for god ordens
skyld fremgå eksplicit, at virksomheders processpildevand ikke er omfattet af lovforslaget.
I og med at formålet er relateret til COVID-19 håndtering, foreslår vi, at der indsættes en
solnedgangsklausul for de foreslåede ændringer, så reglerne bortfalder automatisk ved udgangen af
2021 med mindre, der aktivt fra politiske side vedtages en forlængelse.
Hvis der er spørgsmål eller problemstillinger, der ønskes uddybet, står vi naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Flemming Nør-Pedersen
Charlotte Bigum Lynæs
Chefjurist, advokat (L)
Sendt digitalt
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0021.png
From:
Mette Amstrup Larsen <[email protected]>
Sent:
12-05-2021 14:54:06 (UTC +02)
To:
DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>
Cc:
Frederik Rechenback Enelund <[email protected]>; [email protected] <[email protected]>
Subject:
Vedr. høring over udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven
(overvågning af spildevand) (Id nr.: 3587108)
Til Sundhedsministeriet og Energistyrelsen
Lægeforeningen har ikke noget bemærkninger til ovennævnte høring.
Med venlig hilsen
Mette A. Larsen
Juridisk specialkonsulent
Jura & Medlemmer
Tlf: +45 3544 8234 (Direkte)
Mobil: 42 14 46 44
E-mail: [email protected]
Lægeforeningen
Kristianiagade 12
2100 København Ø
Tlf: +45 3544 8500
Web: www.laeger.dk
Vi passer godt på dine oplysninger. Du kan læse mere om vores behandling af dine personoplysninger i vores privatlivspolitik
her.
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0022.png
PATIENTFORENINGEN
Til
[email protected] med kopi til [email protected] og [email protected]
Sundhedsministeriet
Høringssvar vedrørende ”Udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven”
Patientforeningen takker for det fremsendte lovforslag.
Patientforeningen kan tilslutte sig forslaget og anbefale det vedtaget.
Den eneste kommentar fra Patientforeningen er, at der bør sikres fuld offentlighed omkring data, og at
disse bør offentliggøres standardiseret og elektronisk, så alle har mulighed for at vurdere data og evt.
gøre brug af dem.
Med venlig hilsen
Niels Jørgen Langkilde
Formand
Patientforeningen
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0023.png
From:
Sent:
To:
Cc:
Subject:
Samfundsanalyse <[email protected]>
07-05-2021 12:34:08 (UTC +02)
DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>
Frederik Rechenback Enelund <[email protected]>; [email protected] <[email protected]>
Høringssvar - Ældre Sagen - udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven
Til Sundhedsministeriet
Ældre Sagen har ingen bemærkninger til ovenstående høring.
Venlig hilsen
Pia Westring
Afdelingssekretær/PA
Samfundsanalyse
Direkte: 33 96 86 29
Mobil: +45 21 19 59 53
[email protected]
Snorresgade 17-19 · 2300 København S · Tlf. 33 96 86 86
Læs vores persondatapolitik
Fra:
SUM Lovhøringer <[email protected]>
Sendt:
7. maj 2021 11:19
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven (frist for høringssvar: 14/5 kl. 12)
Sundhedsministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven i offentlig høring.
Formålet med forslaget er at sikre et klart grundlag for overvågning af spildevandet.
Ministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger ikke senere end den 14. maj 2021 kl. 12.
Frederik Rechenback Enelund
Chefkonsulent, sundhedsjura
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Læs om hvordan departementet behandler personoplysninger
her
L 234 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2402744_0024.png
Twitter • LinkedIn • sum.dk